Skip to main content

Stingray kanalen vervangen door Xite: niet tevreden

• December 19, 2025
  • 106 reacties
  • 3129 keer bekeken

Toon eerste bericht

106 reacties

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

Een mogelijke optie is overstappen naar een andere aanbieder, ​@KPN gaat heus niet ineens Stingray weer opnemen in hun pakket vanwege de vele klachten.  

Een provider mag het zenderaanbod wijzigen, maar ze moeten je daar minimaal vier weken van tevoren over informeren en uitleggen wat de wijziging inhoudt. Als de wijziging nadelig is (bijvoorbeeld omdat er zenders verdwijnen), heb je het recht om je abonnement kosteloos op te zeggen, zelfs als je nog binnen je contractperiode zit.” 

Daarnaast zal ik een klacht indienen bij Stichting Reclame Code: KPN heeft haar klanten nooit geïnformeerd over deze grote wijziging (simpelweg een kort berichtje op de website is niet toereikend). Daarnaast zijn ze twee weken te vroeg met de overstap naar Xite, op hun website staat namelijk dat dit pas per 1 januari 2026 zal geschieden. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Op de factuur van november hebben we klanten tijdig geïnformeerd over de zenderwijzigingen die eraan zaten en zitten te komen. Helaas is dit geen reden om een contract tussentijds te ontbinden. We realiseren ons wel terdege dat deze zenderwijziging bij een deel van de klanten niet goed valt en dat is bekend in alle lagen van de organisatie. Dit wordt zeker serieus genomen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 28, 2025

Dit stond in de factuur van november:

Vanaf 1 januari 2026 verandert ons tv-aanbod voor muziekzenders. Een aantal zenders stoppen. En er komt een zender bij. Ontdek alle

wijzigingen op www.kpn.com/zenderwijziging

Ik denk dat helaas maar weinig klanten op de link in de factuur hebben geklikt. 

Verder stond het per 7 november al hier op de community en op m'n eigen site

En 8 november op Totaaltv.nl. 

Alleen Odido en Delta hebben nog Stingray. 

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

Op de factuur van november hebben we klanten tijdig geïnformeerd over de zenderwijzigingen die eraan zaten en zitten te komen. Helaas is dit geen reden om een contract tussentijds te ontbinden. We realiseren ons wel terdege dat deze zenderwijziging bij een deel van de klanten niet goed valt en dat is bekend in alle lagen van de organisatie. Dit wordt zeker serieus genomen. 

Dat is onjuist Arjan, dit is wel degelijk een gegronde reden om op te stappen, zie mijn eerdere bericht. 
Daarnaast is duidelijk informeren niet een linkje in een factuur, dat is bewust ‘verzwijgen’ van deze drastische wijziging. Ook zijn jullie twee weken te vroeg met deze wijziging. Kortom alle klanten staan volledig in hun recht om per direct over te stappen naar een andere aanbieder. 

Ter info nog even uitleg wat juridisch gezien duidelijk informeren inhoudt:

Juridisch duidelijk informeren betekent het verstrekken van informatie over wet- en regelgeving op een manier die 

begrijpelijk, toegankelijk en correct is, zodat de ontvanger zijn rechten, plichten en mogelijkheden volledig begrijpt zonder juridische vaktermen te hoeven ontcijferen, wat cruciaal is voor transparantie en naleving, met name onder wetten zoals de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).

Het niet meer doorzetten van Stingray zal absoluut een kostenoverweging zijn, en ​@KPN heeft maling aan de wensen en behoeften van de klant. Stingray is prima, ik kan nergens een klacht vinden over hun muziekkeuze en -kwaliteit, in tegenstelling tot Xite. 

Afijn, ik heb zeer goede ervaringen met dergelijke zaken waarbij Stichting Reclame Code mij altijd in positieve zin heeft geholpen dus ik verwacht ook nu wel weer een positief resultaat. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 28, 2025

Dat is onjuist Arjan, dit is wel degelijk een gegronde reden om op te stappen, zie mijn eerdere bericht. 

Ehmm, TV kan je ieder moment opzeggen met 1 maand opzegtermijn. Een opzeggen van internet+tv is van toepassing als TV helemaal weg valt maar niet bij een zenderwijziging. KPN voldoet met 1 maand van tevoren informeren de zelfs opgelegde verplichting in algemene voorwaarden.

Afijn, ik heb zeer goede ervaringen met dergelijke zaken waarbij Stichting Reclame Code mij altijd in positieve zin heeft geholpen dus ik verwacht ook nu wel weer een positief resultaat. 

We verwachten ook jouw terugkoppeling van deze zaak bij SRC.

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

Ehmm, TV kan je ieder moment opzeggen met 1 maand opzegtermijn. Een opzeggen van internet+tv is van toepassing als TV helemaal weg valt maar niet bij een zenderwijziging. KPN voldoet met 1 maand van tevoren informeren de zelfs opgelegde verplichting in algemene voorwaarden.

We verwachten ook jouw terugkoppeling van deze zaak bij SRC.

Ik reageerde op de melding van Arjan:

”Helaas is dit geen reden om een contract tussentijds te ontbinden.”

Uiteraard hou ik iedereen op de hoogte van de zaak bij SRC. 

ArnoK
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 29, 2025

Beste allemaal, hartelijk dank voor het delen van jullie feedback!

We nemen al jullie feedback zeker intern mee.

Voor kennisgeving aangenomen, en KPN doet er niks mee. Bedankt hoor!

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 29, 2025

Voor kennisgeving aangenomen, en KPN doet er niks mee. Bedankt hoor!

Op korte termijn wordt er inderdaad niks mee gedaan omdat deze wijziging pas onlangs heeft plaatsgevonden. Altijd wanneer er zo'n wijziging plaatsvindt, verzamelen wij vanzelfsprekend ook de feedback die daaruit voortkomt. Of en wat daar vervolgens mee wordt gedaan, is iets waar we nu echt nog niks over kunnen zeggen. Maar dat zo'n wijziging niet meteen wordt teruggedraaid, betekent natuurlijk niet dat we dit soort signalen niet serieus nemen, die garantie kan ik jullie echt geven. De teleurstelling is duidelijk en ik begrijp deze persoonlijk ook heel goed maar bedenk ook dat het een zakelijke/commerciële beslissing is. Zoiets wordt niet gedaan om onze klanten 'dwars' te zitten.

• Deelnemer
  • December 29, 2025
  • Jan van KPN  schreef oa.”””die garantie kan ik jullie echt geven. De teleurstelling is duidelijk en ik begrijp deze persoonlijk ook heel goed maar bedenk ook dat het een zakelijke/commerciële beslissing is. Zoiets wordt niet gedaan om onze klanten 'dwars' te zitten.”””

• hij kan ons echt die garantie geven . Hoe dan?   ZORG er voor ,Jan ,dat Uw bazen dit telkens lezen ( dat doen ze echt niet hoor ,ha ha,) Én natuurlijk is dit een goedkope  commerciële beslissing.Jan, als 1+1 nog steeds 2 is dan is dit puur een commerciële beslissing.Lekker het luisterpubliek pure bagger voorleggen en dat is precies eender met tv kijken.Of je nu wel of niet een extra pakket neemt ,dat maakt geen bal uit .Pure bagger en lekker goedkoop.        En let wel de goede films zitten achter de “ decoder “ of s’avonds laat als de meute al in bed ligt.   Veel senioren kijken nog naar de Tv en luister naar de radio ( van KPN) maar daar heeft ,nogmaals men  (CEO’s en managers) maling aan.      Anders was deze pulp allang weer teruggedraaid.

• Nog mails zielig hoe erg het winstbejag is in deze maatschappij.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 29, 2025

Zelfde bij Ziggo 6 jaar geleden. 

Stingray ➡ Xite

Zelfde reacties, ook van Ziggo zelf.

Xite is gebleven. Contract breuk, hoe graag de klanten het ook willen, kost nóg meer. 

!! En leidt zeker ook tot verhogen van het abonnement. Deze wijziging naar het zeker minder dure (!) Xite voorkomt weer extra verhoging voor ons als klanten. 

Ik heb al maanden niet naar 900+ geluisterd. Maar 908, 909 en 932 bevallen me al prima.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 29, 2025

Hoi ​@Knuftje, het is jammer dat zo sceptisch reageert want we houden het wel graag constructief. Nogmaals, feedback waarderen we en ook zorgen wij ervoor dat dit op de juiste plek terecht komt. 

• En let wel de goede films zitten achter de “ decoder “ of s’avonds laat als de meute al in bed ligt.   Veel senioren kijken nog naar de Tv en luister naar de radio ( van KPN) maar daar heeft ,nogmaals men  (CEO’s en managers) maling aan.      Anders was deze pulp allang weer teruggedraaid.

Die mening respecteer ik, vanzelfsprekend! Ik ben het er alleen niet mee eens, ik zie echt genoeg goede films voorbij komen. En met de mogelijkheid om via de Gids terug te kijken, is dat natuurlijk ideaal. Dit soort beslissingen (in dit geval het vervangen van de Stingray kanalen voor Xite) worden weloverwogen genomen en natuurlijk houden we er ook rekening mee dat er mensen zijn die hier niet blij mee zullen zijn. Hoe cliché het ook is; het is onmogelijk om een (radio) zenderpakket aan te bieden waar iedereen 100 procent tevreden mee is, dat is simpelweg onmogelijk. En natuurlijk is dit een commerciële beslissing, KPN is ten slotte ook een commercieel bedrijf. Nogmaals, we begrijpen de teleurstelling van iedereen die hier heeft laten weten te balen van deze wijziging maar we kunnen het voor nu ook niet mooier maken dan dat het is. 

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

@Jan van KPN schreef:

”Het is onmogelijk om een (radio) zenderpakket aan te bieden waar iedereen 100 procent tevreden mee is, dat is simpelweg onmogelijk.

Daar zit je voor de volle 100% naast Jan, de klanten waren namelijk zéér tevreden over Stingray. Ik kan namelijk nergens ook maar 1 klacht vinden over de muziekkeuze van Stingray. Sterker nog, als ik zoek op “Stingray” en “klacht” dan komen alleen maar klachten naar boven over het feit dat KPN Stingray heeft verwijderd zoals dit AI resultaat:

”Klachten over Stingray Muziek gaan vaak over de overstap bij KPN (vervangen door Xite)”

En nu jullie ineens baggermuziek aanbieden verschijnen de klachten natuurlijk. En ja, dit is een commerciele beslissing zoals je schreef oftewel een kostenbesparing voor ​@KPN waarbij ze dus lak hebben aan hun klanten. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 29, 2025

Bedankt voor jouw toelichting ​@Benno Zwanenburg, ik begrijp ook jouw teleurstelling maar ga hier verder niet meer inhoudelijk op reageren. Je hebt je punt heel duidelijk gemaakt en deze feedback nemen we uiteraard ook mee, daar mag je op vertrouwen. Wij gaan het niet eens worden en dat hoeft natuurlijk ook niet. Maar ik hoop ook dat je van onze kant kunt begrijpen dat alles inmiddels wel is gezegd. Het is voor ons duidelijk dat er een groep klanten is die niet blij zijn met deze beslissing en wat daar uiteindelijk mee wordt gedaan, valt nu echt nog niks over te zeggen. Ik hoop oprecht dat de mensen die dit gemis voelen snel een goed alternatief vinden 🙏🏻

• Nieuwkomer
  • January 1, 2026

Maar daar bereik je toch nooit al je klanten mee? Ik kom nog niet eens 1 x per jaar op dit forum en van die andere twee platforms heb ik nog nooit gehoord. 

Je heb zeker al van KPN gehoord?

https://www.kpn.com/televisie/zenders/zenderwijzigingen

Nieuwe zender Xite Klassiek

De zender Stingray Classica verdwijnt. Vanaf 1 januari is de nieuwe zender Xite Klassiek te kijken en luisteren. Je vindt de nieuwe zender op kanaal 115.

SRAY wordt XITE

Vanaf 1 januari 2026 komen er op kanaal 900 tot en met 950 nieuwe radiozenders. De zenders van SRAY worden vervangen voor de radiozenders van XITE. Hoewel de thema’s van de zenders blijven, zoals Nederpop of Oldies, heten de nieuwe zenders van XITE vaak net iets anders dan je gewend bent.

Maar niet alle zenders zijn gecoverd. Wij luisteren graag naar Sray Cocktail Lounge, en hier is geen alternatief voor. Dus geen KPN radiozender meer voor ons. Maar eens oriënteren bij een andere aanbieder.

• Nieuwkomer
  • January 1, 2026

Inmiddels zijn hier de stingray kanalen al vervangen door xite profielen, en hoewel kpn beweert dat deze identiek te vergelijken zijn, is het mij erg tegengevallen, zoals de oldies kanaal 902 is niet tevergelijken met de artiesten die xite nu als oldies heeft aanduidt en heeft  geselecteerd, hetzelfde geldt voor 927, alternative is zelf niet meer terug te horen bij xite, smaken verschillen natuurlijk, maar vind dit toch behoorlijk teleurstellend wat hier nu wordt aangeboden en erg algemeen afgeschuimd tot een soort gladde supermarktmuziek voor op de achtergrond, de commerciële zenders zijn er nog steeds maar dat zit veel volgepropt met schreeuwende reclames, dus het tijdperk van muziek aanbod voor alleen luisteren is echt voorbij en gaat de knop hier op uit.

Het is niet geheel identiek. Stingray had Motown en die mis ik volledig. Het is zeer teleurstellend.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • January 1, 2026

Een tip voor degene die TV+ hebben en de Stingray zenders missen.

Een aantal radiozenders van Stingray en de TV zender Stingray Classica is te zien via Plex.

Ga dus naar de Play Store via de apps en zoek naar de app 'Plex'. Installeer deze, sla evt registratie over en ga dan bij het openen naar:

Live TV links in het menu en dan ga je bij de categorieën helemaal naar de laatste 'Music'

Dan zie je een aantal leuke XITE TV thema kanalen en als je verder naar onderen gaat, zie je de TV zender Stingray Classica en verder naar onderen nog leuke Stingray radiokanalen. Je krijgt wel eerst even reclame bij het opstarten.

Heb je geen TV+? Dan kan je Plex ook installeren op een andere apparaat zoals op de TV zelf.

Of mobiel/tablet en streamen via evt een Chromecast naar je TV. Of andere streaming apparaat. Doe er je voordeel mee.

• Topper
  • January 2, 2026

Ik kijk al vele jaren niet naar nl-zenders/kanalen. Nu kpn stingray heeft geschrapt wordt het tijd voor een buitenlandse provider …. oh wacht, dat kan/mag niet van de eu ….

Lord Naughty
Helper
Forum|alt.badge.img

Niet te filmen de bagger van de nieuwe  928. De oude  stond bij mij  bijna 14 uur per dag aan. Was binnen 5 minuten  genezen van de nieuwe 928 Xite😫

Michael.V
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • January 2, 2026

Bij deze is een positief berichtje.

Ik ben erg tevreden over de switch naar Xite.

Aangesloten bij mijn interesses,meer keus.

Kwaliteit ook oke.

Ben er blij mee, luister er tog zo'n 4 uur per dag naar.

👍👍

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 2, 2026

Ik had al maanden niet naar de 900+ kanalen geluisterd. Zelfs 908 en 909 niet. 

Maar ben aangenaam verrast. Door die 2 en door Xite Gouwe ouwe op 932. 

Geef het een kans. Bij Ziggo ook geen klachten meer na 6 jaar Xite.

Wel jammer voor degenen die de afgelopen 6 jaar naar kpn zijn gekomen juist voor Stingray. Nog beschikbaar bij Odido en Delta. Die laatste alleen als er glasvezel van Delta Fiber is.

Zelf luister ik veel JOE waarvoor ik speciaal weer een antenne aan m'n FM tuner heb gedaan. Ook Cream (kpn 838), npo soul & jazz, Arrow classic rock, Veronica Goud van Oud. Want die hebben tenminste nieuws op de hele uren.

• Deelnemer
  • January 3, 2026

Stingray Classica blijkt overgezet naar Xite. Een heel summiere aankondiging in de rekening van 16-11-2025 die de meesten niet opgemerkt hebben.

Resultaat: een muziekprogramma voor klassieke muziek met op 2 momenten een volledige compositie (resp. 30 minuten en 60 minuten). Voor de rest veel “niets aan de hand muziek” met korte blokjes van een minuut of 5 tot 10 (op 2 januari een kort fragment uit het laatste deel van de 8e symfonie van Gustav Mahler. Een aanfluiting!

Programmering en toelichting:

12:00 – 14:00: Legato Lounge

Moderne klassiek klanken met een zachte, rustige toon. Geschikt om bij te werken, te lezen of even tot jezelf te komen

14:00 – 14:30: Opus in Full

Opus in Full brengt tweemaal per dag één compleet werk, zonder onderbreking. Een luisterervaring waarin alle delen samenkomen als één geheel

14:30 – 18:00 Afternoon Sostenuto

Warme, melodische stukken die de middag een ontspannen karakter geven. Rustige lijnen houden het geheel in balans

18:00 – 19:00 Pianoframes

Hedendaagse pianomuziek met een ingetogen, reflectieve toon. Heldere patronen en veel ruimte zorgen voor rust en focus

19:00 – 21:00: Evening Interlude

Bekende orkest- en vocale werken die de avond een toegankelijke, warme sfeer geven. Herkenbare thema’s maken het luisteren prettig en vertrouwd.

21:00 – 22:00: Opus in Full

Opus in Full brengt tweemaal per dag één compleet werk, zonder onderbreking. Een luisterervaring waarin alle delen samenkomen als één geheel

Dit zijn toelichtingen voor een zender die winkel- of toiletmuziek aanbiedt.

Minachting voor de luisteraar die echt geïnteresseerd is in klassieke muziek.

toinevl.

Forum|alt.badge.img+3

Stingray werkt nog wel via de app op mijn telefoon. (Android)

Wellicht is het een optie om deze app op het kastje te installeren.... ?

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

Stingray werkt nog wel via de app op mijn telefoon. (Android)

Wellicht is het een optie om deze app op het kastje te installeren.... ?

Nu nog wel maar ik neem aan dat de app binnenkort ook niet meer zal werken. En voor diegene die de app niet heeft kun je hem niet installeren en activeren omdat je hem moet laten ‘luisteren’ naar een Stingray zender die er dus niet meer is. 

Forum|alt.badge.img+3

Nu nog wel maar ik neem aan dat de app binnenkort ook niet meer zal werken. En voor diegene die de app niet heeft kun je hem niet installeren en activeren omdat je hem moet laten ‘luisteren’ naar een Stingray zender die er dus niet meer is. 

mmm, de app staat niet in de lijst met mogelijke apps op de 7022.

• Nieuwkomer
  • January 4, 2026

Het is onbegrijpelijk dat Stingray Classica is vervangen door Xite Klassiek. We hebben nu weer een klassieke muzak zender erbij die niets extras oplevert naast bijvoorbeeld het radioprogramma Alleen Klassiek. het is alleen nog slechter met veel neppe natuurbeelden. Geen programmering, geen opera's, geen goede concerten en al helemaal geen uitdagende vernieuwende klassieke muziek. Dit alles is een behoorlijke verarming omdat het ook verder nergens te vinden is. Waardeloos!