Skip to main content

Stingray kanalen vervangen door Xite: niet tevreden

• December 19, 2025
  • 106 reacties
  • 3130 keer bekeken

Toon eerste bericht

106 reacties

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

Nu nog wel maar ik neem aan dat de app binnenkort ook niet meer zal werken. En voor diegene die de app niet heeft kun je hem niet installeren en activeren omdat je hem moet laten ‘luisteren’ naar een Stingray zender die er dus niet meer is. 

mmm, de app staat niet in de lijst met mogelijke apps op de 7022.

Ik heb het over de app voor je mobiel. 

• Nieuwkomer
  • January 8, 2026

Heeft KPN wel deskundigen die een vergelijking kunnen maken tussen het aanbod van Stingray en Xite

Als je lang naar Xite luistert hoor je de hele tijd de dezelfde muziek, er lijkt per dag geen verschil te zijn. Bij Stingray was dat zeer veel meer gevarieerd. Binnenkort heb ik alles 10 x gehoord, dus dan valt Xite af.

Wat een verschraling. Hoe zonde

• Nieuwkomer
  • January 8, 2026

Ik heb het vooral over Stingray classics

• Nieuwkomer
  • January 9, 2026

Wat een vreselijk zender is Xite. Vrijwel alleen een soort loungemuziek met vooral lelijke filmpjes. Kan Stingray weet terugkomen?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 9, 2026

De zenderwijzigingen zijn op het moment zoals ze zijn. Er zijn geen plannen om het terug te draaien. Maar we lezen alle feedback, en geven dit door aan de juiste collega's die dit ook zeker serieus nemen. 

• Nieuwkomer
  • January 9, 2026

Wat een bagger zenders van Xite. Ik wil Stingray terug. Ik mis de Chill out lounge. Waarom Stingray vervangen door zoiets waardeloos? Ik was tevreden over KPN, maar dit is wel een slechte zet! Terug met Stingray! Zonde van mijn centen die ik aan KPN betaal! @KPN. Misschien de volgende keer de betalende klant eens polsen of deze een verandering nodig vindt!!! Wat ik zo lees hier was deze verandering niet nodig!

Forum|alt.badge.img+5

Ik sluit me helemaal aan bij een ieder die het vervangen van stingray door xite een heel slecht idee vinden. Wat een troep is me dat dan. Ik luisterde zelf het meest naar classic rock , een lijst die werd samengesteld door Nederlanders trouwens. Ik kan op Xite niets vinden wat daar aan kan tippen. Een hoop onbekende shit nummers waar waarschijnlijk geen rechten voor hoeven worden betaald. 

Weer een slechte beurt. Wanneer leert KPN eens dat zij niet kunnen bestaan zonder klanten. Misschien in de toekomst toch eens polsen bij de klanten wat een verandering te weeg gaat brengen. 

Forum|alt.badge.img+5

Een mogelijke optie is overstappen naar een andere aanbieder, ​@KPN gaat heus niet ineens Stingray weer opnemen in hun pakket vanwege de vele klachten.  

Een provider mag het zenderaanbod wijzigen, maar ze moeten je daar minimaal vier weken van tevoren over informeren en uitleggen wat de wijziging inhoudt. Als de wijziging nadelig is (bijvoorbeeld omdat er zenders verdwijnen), heb je het recht om je abonnement kosteloos op te zeggen, zelfs als je nog binnen je contractperiode zit.” 

Daarnaast zal ik een klacht indienen bij Stichting Reclame Code: KPN heeft haar klanten nooit geïnformeerd over deze grote wijziging (simpelweg een kort berichtje op de website is niet toereikend). Daarnaast zijn ze twee weken te vroeg met de overstap naar Xite, op hun website staat namelijk dat dit pas per 1 januari 2026 zal geschieden. 

@Benno Zwanenburg Hoe zit het nu met het recht van opzeggen n.a.v. deze grote zendervervanging. Als ik zoek op internet kom ik o.a. dit tegen: 

• Providers mogen het aanbod wijzigen, maar consumenten hebben rechten bij ongunstige aanpassingen.
  • Je kunt op elk moment opzeggen als de wijziging eenzijdig en nadelig is, zelfs als je nog in je eerste contractperiode zit. 

Hier wordt dit door moderatoren van KPN tegengesproken heb ik het idee. Ik heb ook totaal niets meegekregen van de zenderwijziging. Ik wist niet beter dan dat zenderwijzigingen altijd in Mei of juni waren. 

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

@SikkeHelder78 

Een provider mag het zenderaanbod wijzigen, maar ze moeten je daar minimaal vier weken van tevoren over informeren.”

Binnen vier weken duidelijk informeren hebben zij niet gedaan. Een simpel berichtje ‘ergens’ op de website is namelijk niet duidelijk informeren. Ook roept KPN dat deze wijziging op de factuur van november heeft gestaan. Ik heb gezocht maar die melding staat niet op mijn factuur. Een e-mail van KPN met informatie heb ik ook niet gehad.

Daarnaast hebben ze onjuiste informatie gedeeld met hun gebruikers: deze wijziging zou plaats vinden op 1 januari 2026 maar vond al twee weken eerder plaats. 

Als de wijziging nadelig is (bijvoorbeeld omdat er zenders verdwijnen), heb je het recht om je abonnement kosteloos op te zeggen, zelfs als je nog binnen je contractperiode zit.” 

De wijziging is absoluut nadelig omdat zij een veel slechter aanbod hebben aangeboden. Over smaak valt uiteraard niet te twisten, maar gezien de honderden klachten die hier in diverse topics staan vermeld, en eveneens op andere platforms, is het ronduit duidelijk dat het vervangende aanbod absoluut nadelig is. Ook bij Ziggo zijn enorm veel klachten gekomen toen zij dezelfde wijziging in 2019 hebben doorgevoerd.
Daarnaast moet je nu door deze wijziging € 3,99 per maand betalen voor de Stingray app omdat deze eveneens verdwenen is. KPN geeft vanwege deze wijziging geen korting dus ook dit is een gegronde reden om op te zeggen in de contractperiode. Uiteraard roepen ze hier dat dat niet kan en dat is volledig onterecht en kun je negeren.

@Jan van KPN  geeft overigens duidelijk aan dat deze drastische wijziging puur een 'centenkwestie' is ten nadele van de klanten van KPN:

”De teleurstelling is duidelijk en ik begrijp deze persoonlijk ook heel goed maar bedenk ook dat het een zakelijke/commerciële beslissing is. Zoiets wordt niet gedaan om onze klanten 'dwars' te zitten."

Mijn klacht ligt nu bij SRC en ik zal de uitspraak van hun hier ook mededelen, dat kan een paar weken duren. 

Forum|alt.badge.img+5

@Benno Zwanenburg , ik heb even gekeken maar het staat wel op mijn afrekening van November.

Maar dat vind ik in deze niet relevant aangezien ik een factuur niet als algemeen communicatie middel beschouw. Ik krijg een melding via de mail dat het factuur klaar staat en als het bedrag wat er bij vermeld wordt niet afwijkt van wat ik verwacht neem ik niet de moeite het factuur verder te openen. 

Bovendien sturen ze mij die mail en zouden ze daar in kunnen zetten dat er veranderingen aankomen. Ik vind het wat geniepig dit niet in deze mail te melden maar wel even sneaky op het factuur te zetten en daarmee aan hun verplichting denken te voldoen om mensen te informeren. 

Ik zelf kwam er pas een paar dagen geleden achter dat de stingray zenders weg waren. Daarna heb ik nog gezocht of Xite inderdaad qua genres en muziek overeen komt met Stingray. En wat mij betreft is dat absoluut niet zo. Ik heb op dit moment nog wel de stingray app werkend en ook via de internet browser kan ik nog naar stingray luisteren maar dus niet meer via de decoder. 

Dit was wel 1 van de voordelen om een kpn abonnement te houden. Maar nu dit weg is wil ik me toch eens oriënteren op wat anders. 

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

@SikkeHelder78 dat is bijzonder, bij mij staat het niet op de factuur maar ook al zou het er op staan, dat is zoals jij ook al aangeeft absoluut geen duidelijke informatie. Een e-mail heb ik ook niet gehad. 

Als je de Stingray app opnieuw zou installeren werkt hij niet meer omdat hij eenmalig moet ‘luisteren’ naar een radiostation op je KPN-box. 
Bij mij werkt hij nu ook nog maar uiteraard niet meer via mijn bestaande apparatuur. Ik neem aan dat deze app binnenkort ook niet meer zal werken gezien ​@KPN geen contract meer heeft bij ​Stingray.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

De zenderwijzigingen zijn op het moment zoals ze zijn. Er zijn geen plannen om het terug te draaien. Maar we lezen alle feedback, en geven dit door aan de juiste collega's die dit ook zeker serieus nemen. 

Dezelfde riedel werd - en word ook nu weer tot vervelends toe - afgedraaid toen kwaliteitszenders (zoals TV5 en RAI) werden vervangen door pulp. 

Als deze (negatieve) feedback al gelezen wordt door de juiste collega’s, dan zullen ze vermoedelijk schouderophalend reageren en denken van ‘jammer dan’, take it or leave it, drinken een glas, doen een plas en alles blijft zoals het was.

Als er sowieso geen plannen zijn om het terug te draaien, wat heeft het dan voor nut, de juiste collega’s van feedback te voorzien? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Als er sowieso geen plannen zijn om het terug te draaien, wat heeft het dan voor nut, de juiste collega’s van feedback te voorzien? 

Woorden en beloftes zonder verbintenis hebben geen betekenis. KPN en andere providers weten maar al te goed hoeveel klanten naar welke zenders kijken; ze hoeven immers alleen de statistieken van hun tv-platform te bekijken. Ook zonder directe feedback weten zij precies wat de klanten willen. Als een zender echter meer kost dan de winst die de abonnees opleveren, wordt er niet naar de klant geluisterd, maar naar de aandelenkoersen.

ArnoK
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 11, 2026

Tip: download de gratis radio.net app op de DIW7022 box en luister ononderbroken naar 10- of 100-duizenden radiostations en themazender over de gehele wereld. Geen abo, geen reclame.

• Nieuwkomer
  • January 12, 2026

Slechte zet, mijn favoriete muziekkanaal  is verdwenen en er is geen goede vervanger voor.. Breng stingray terug.... 

Jasper van KPN
Moderator

LAAT IN BEELD ZIEN WELKE ARTIEST EN WELK NUMMER WE HOREN! 

Tja. Dat was bij Stingray ook niet bij KPN. Wel bij Ziggo. Maar sinds zij sinds 6 jaar ook Xite hebben ook niet meer. Wat Xite niet aanbiedt (...) kunnen Ziggo en KPN helaas niet bieden. 

XITE bied dit wel aan. Het is alleen de keuze van de provider wat hij ermee doet.

Het hoort wel te blijven staan, dat blijkt een bug te zijn. Daar wordt aan gewerkt om dat langer zichtbaar te maken. Bij sommige zenders kan er ook meer informatie worden weergegeven dan dat, daar wordt ook aan gewerkt om dat meer zichtbaar te maken. Dat zal ergens in de komende weken komen.

Forum|alt.badge.img+5

Tja. Dat was bij Stingray ook niet bij KPN. Wel bij Ziggo. Maar sinds zij sinds 6 jaar ook Xite hebben ook niet meer. Wat Xite niet aanbiedt (...) kunnen Ziggo en KPN helaas niet bieden. 

XITE bied dit wel aan. Het is alleen de keuze van de provider wat hij ermee doet.

Het hoort wel te blijven staan, dat blijkt een bug te zijn. Daar wordt aan gewerkt om dat langer zichtbaar te maken. Bij sommige zenders kan er ook meer informatie worden weergegeven dan dat, daar wordt ook aan gewerkt om dat meer zichtbaar te maken. Dat zal ergens in de komende weken komen.

Helaas maakt dat de muziek niets beter. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • January 12, 2026

Dit zou wel een leuke toevoeging zijn voor de themazenders. Ben benieuwd hoe dit eruit komt te zien.

Een tip voor degene die TV+ hebben en de Stingray zenders missen.

Een aantal radiozenders van Stingray en de TV zender Stingray Classica is te zien via Plex.

Ga dus naar de Play Store via de apps en zoek naar de app 'Plex'. Installeer deze, sla evt registratie over en ga dan bij het openen naar:

Live TV links in het menu en dan ga je bij de categorieën helemaal naar de laatste 'Music'

Dan zie je een aantal leuke XITE TV thema kanalen en als je verder naar onderen gaat, zie je de TV zender Stingray Classica en verder naar onderen nog leuke Stingray radiokanalen. Je krijgt wel eerst even reclame bij het opstarten.

Heb je geen TV+? Dan kan je Plex ook installeren op een andere apparaat zoals op de TV zelf.

Of mobiel/tablet en streamen via evt een Chromecast naar je TV. Of andere streaming apparaat. Doe er je voordeel mee.

Beste Sebas,

dank voor de suggestie. Helaas is het programma van Stingray Classica via Plex een heel ander dan het programma volgens de gids en volgens de website van Stingray Classica. Zo zitten de opera’s die ‘s nachts om 0;00 u worden uitgezonden er niet bij. Verder kan je ook geen programma’s opnemen, dus t is wel een serieuze achteruitgang.

met vriendelijke groet, Jacques

Beste Erik,

graag Stingray Classica weer zo snel mogelijk terug. Dit is gewoon onbehoorlijk omspringen met de belangen van abonnees, alleen voor een beetje meer winstmarge.

met dank en vriendelijke groet,

Jacques

Jasper van KPN
Moderator

Dat zal nog niet gebeuren ​@Jacques_Helmond, zoals het bericht van Erik waar je op reageert al aangeeft. Daar kunnen we niets aan veranderen. Alle signalen nemen we mee zoals hij aangaf.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • January 15, 2026

Beste Sebas,

dank voor de suggestie. Helaas is het programma van Stingray Classica via Plex een heel ander dan het programma volgens de gids en volgens de website van Stingray Classica. Zo zitten de opera’s die ‘s nachts om 0;00 u worden uitgezonden er niet bij. Verder kan je ook geen programma’s opnemen, dus t is wel een serieuze achteruitgang.

met vriendelijke groet, Jacques

Ah okee Jacques, dat is jammer. Ik heb er maar even kort naar gekeken. 

Nico van der Heiden
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Inmiddels zijn hier de stingray kanalen al vervangen door xite profielen, en hoewel kpn beweert dat deze identiek te vergelijken zijn, is het mij erg tegengevallen, zoals de oldies kanaal 902 is niet tevergelijken met de artiesten die xite nu als oldies heeft aanduidt en heeft  geselecteerd, hetzelfde geldt voor 927, alternative is zelf niet meer terug te horen bij xite, smaken verschillen natuurlijk, maar vind dit toch behoorlijk teleurstellend wat hier nu wordt aangeboden en erg algemeen afgeschuimd tot een soort gladde supermarktmuziek voor op de achtergrond, de commerciële zenders zijn er nog steeds maar dat zit veel volgepropt met schreeuwende reclames, dus het tijdperk van muziek aanbod voor alleen luisteren is echt voorbij en gaat de knop hier op uit.

Je moet kanaal 918 proberen is ook goed voor gouwe ouwe nummers 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 1, 2026

Na nu dik anderhalve maand af en toe naar Xite reeks te hebben geluisterd….. Het is allemaal minder VET in hoe het klinkt, dan heb ik het over de keuze, de echte knallers zoals Lac du Connemara heb ik nog niet gehoord. Misschien net zo erg is dat de audo-kwaliteit bepaald niet audiofiel is, ook dit klinkt minder, wellicht omdat het op lager volume wordt uitgestuurd, want ja ik ben op de hoogte dat harder als beter wordt ervaren, ook door mij lijkt me? Ook het dynamisch bereik lijkt minder. Toch maar weer mijn toevlucht zoeken naar FLAC leechen?

Wel compliment voor kanaal 932, maar dat redt voor mij de boel absoluut niet.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • February 1, 2026

Dan hier even een andere reactie:
Ik ben juist erg blij met Xite classic, veel meer variatie dan Stingray, dus mijn vraag is laat a.u.b. de Xite Classic bestaan, wat met die andere muziek gebeurd zal me worst zijn, er zijn genoeg van dergelijke muziekzenders.