Skip to main content
Beantwoord

Stingray vervangen door Xite wat een achteruitgang!

• January 2, 2026
  • 8 reacties
  • 247 keer bekeken

G.J.P. SCHILT
Nieuwkomer

Voorheen had ik elke dag de radio aan met mijn favoriete zender 912 (lovesongs) Heerlijke rustige muziek als achtergrond bij mijn bezigheden. KPN geeft aan dat de nieuwe zenders van Xite dezelfde muziek geeft, maar daar kan ik het absoluut niet mee eens zijn. Probeer meerdere malen een andere zender uit, maar heb tot op heden nog geen goed vergelijk kunnen vinden. De muziekkeuze van Xite op hun zenders is niet mijn muziekkeuze. Stingray daarentegen had goede muziek en ook een betere kwaliteit van geluid. Nu dus maar zonder muziek mijn bezigheden uitvoeren. Ontzettend jammer, want de muziek gaf mij ook een stukje ontspanning wat ik nu mis.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@G.J.P. SCHILT ,

De Stingray-zenders gaan niet meer terugkomen. KPN heeft het contact met Stingray niet verlengd. Alle zenders van Stingray zijn bij KPN vervangen door zenders van XITE.

Op 7 november 2025 had KPN dit al aangekondigd in dit topic: 

• Vanaf 1 januari worden de radiozenders van SRAY (kanaal 900 t/m 950) vervangen door die van XITE. De thema's blijven hetzelfde, maar de zenders heten vaak net iets anders. 

De wijziging is net iets eerder dan 1 januari 2026 doorgevoerd. 

De reden van het stopzetten van Stingray is niet bekend gemaakt. Maar het heeft ongetwijfeld met financiële redenen te maken.

8 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 2, 2026

Hallo ​@G.J.P. SCHILT ,

De Stingray-zenders gaan niet meer terugkomen. KPN heeft het contact met Stingray niet verlengd. Alle zenders van Stingray zijn bij KPN vervangen door zenders van XITE.

Op 7 november 2025 had KPN dit al aangekondigd in dit topic: 

• Vanaf 1 januari worden de radiozenders van SRAY (kanaal 900 t/m 950) vervangen door die van XITE. De thema's blijven hetzelfde, maar de zenders heten vaak net iets anders. 

De wijziging is net iets eerder dan 1 januari 2026 doorgevoerd. 

De reden van het stopzetten van Stingray is niet bekend gemaakt. Maar het heeft ongetwijfeld met financiële redenen te maken.

• Nieuwkomer
  • January 7, 2026

Je bent niet de enige! 

Hier al jaren 902 oldies als muziekzender, heerlijk.

De nieuwe zenders van XITE bevallen hier niet, reden om over te gaan naar een provider die wel deze zenders heeft voor ons.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Jammer om te lezen dat de XITE zenders niet naar verwachting zijn! Ik kan me voorstellen dat het sowieso wennen is, omdat het toch nét wat anders is. Alle feedback geven wij intern door richting de juiste collega's. Zij zijn heel blij met alle feedback en nemen dit ook zeker serieus. 

De zenderwijzigingen worden overigens niet op korte termijn teruggedraaid. Wel blijven we alle feedback doorgeven. Blijf vooral jullie wensen delen.

• Deelnemer
  • January 9, 2026

Flauwekul dat de programmas die Xite draait weinig verschillen van Stingray. Echt zon opmerking van managers die totaal nergens verstand van hebben alleen maar geld.

Het is waardeloz meer hedendaagse  neutrale muziek ik kan na 2 wkn geen leuke zender vinden. Het is echt een gelijkmatige neutraal Nederlands produkt  om van te janken wat het nieuwe normaal wordt in Nederland blijkbaar.Veel gegil en gekrijs en jengelgeluiden . Luister liever weer naar het gejank van de katten dan van deze waardeloze neutrale mix. Kan me zeker voorstellen dat dit goedkoper is.

Terleurstellend.

19DT2120
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • January 10, 2026

Je kan nog steeds naar de kanalen van Stingray luisteren. Alleen via de  Stingray app die je op de telefoon, TV, pc/Laptop, apple oid hebt! 

https://music.stingray.com/nl/NL

tt1001
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • January 11, 2026

Ik heb nu een paar weken Xlite kunnen ervaren. hopeloos, waardeloos.

Er zal vast een klantenpanel van 5 personen dit hebben goedgekeurd, maar waardeloos. Ondanks het gejubel dat op glasvezel alles mogelijk is; ik kan overal een abonnement, netflix, videoland, disney, op nemen, als ik maar betaal, maar een keuze voor Stingray is gewoon onmogelijk.

KPN, beschamend!

Maar overstappen is ook nogal wat, ze laten niet een belangrijke provider toe op de glasvezel, je verliest je emailadres of die gaat extra geldkosten, in ieder geval wordt dat een hoop gedoe.

Op de schaal 1 - 10: KPN een mager 5 je.

Ik heb jullie wel eens veel hoger gewaardeerd.

tt1001
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • January 14, 2026

Ik wil KPN nog even meegeven, dat in 2019 deze wisseling van Stingray naar Xite ook is gedaan, maar dat het is teruggedraaid. Het kan dus wel. En ik blijf er bij: volgen de KPN roeptoeters is alles mogelijk op de glasvezel. Nou dan, Xite en Stingray beide aanbieden.

• January 14, 2026

@tt1001, aan de capaciteit van glasvezel zal het niet liggen. Ik begrijp dat Stingray hele goede radiozenders aanbiedt maar als het voor zowel Ziggo, Sonos en nu ook KPN te duur is geworden dan kan ik me voorstellen dat het een keer ophoudt helaas. Misschien kan KPN voor de “die hard” fans van Stingray iets aanbieden in hun combivoordeel keuzes zoals ze nu ook doen voor Netflix, HBO Max, Disney+ etc. ?