Skip to main content

Zojuist NPO 1 18:42 blijft de live stream 2 x hangen (via nieuwe app in Samsung). Eerder al met Klassiekers met Kleinsma (via Android-TV). Andere zenders nog niet aan gehad.

Ik kijk nu via 191 en die is wel stabiel. 

Goede tip. Wereld van verschil.  

Wel vreemd dat het vooral 1 zender is waar het dan druk is die niet goed werkt. Ik neem aan dat alle streams van eenzelfde platform afkomstig zijn.

De TV streams voor de smart-TV app zijn unicast streams ofkomstig van het online TV platform van KPN op Internet (vlan 6) terwijl live televisie kijken via een TV ontvanger gebaseerd is op multicast streams afkomstig van het TV platform op het KPN TV netwerk (vlan 4).

Twee compleet verschillende platforms en technieken.

Ik heb het in dit geval over de smart tv app zender 1 vs 191.

Maar het issue lijkt dus niet in de kpn core te zitten of in het lan van de thuisgebruiken maar echt in een deel van het tv platform waar de stream vandaan komt. 


Ik kijk nu via 191 en die is wel stabiel. 

Goede tip. Wereld van verschil.  

Wel vreemd dat het vooral 1 zender is waar het dan druk is die niet goed werkt. Ik neem aan dat alle streams van eenzelfde platform afkomstig zijn.

De TV streams voor de smart-TV app zijn unicast streams ofkomstig van het online TV platform van KPN op Internet (vlan 6) terwijl live televisie kijken via een TV ontvanger gebaseerd is op multicast streams afkomstig van het TV platform op het KPN TV netwerk (vlan 4).

Twee compleet verschillende platforms en technieken.

Ik heb het in dit geval over de smart tv app zender 1 vs 191.

Maar het issue lijkt dus niet in de kpn core te zitten of in het lan van de thuisgebruiken maar echt in een deel van het tv platform waar de stream vandaan komt. 

Dat bedoel ik ook.  Op kanaal 1 slecht beeld via de app op mijn Samsung tv en in dezelfde kpn app op kanaal 191 prima beeld van dezelfde voetbalwedstrijd.    Dan zou ik het enorme stap vooruit vinden als er voor alle publieke kanalen met veel streams bijvoorbeeld bij voetbal (npo 1 tot 3 maar ook rtl, veronica, sbs en net5) een tweede kanaal was als uitwijk bij overbelasting.  Desnoods in het pluspakket.   Ik gebruik nu 80% vd kanalen in de app helemaal nooit.  Weet iemand of kpn dit meeleest?  Of moet ik dat misschien elders indienen?


Weet iemand of kpn dit meeleest?

Ja, er lezen kpn-ers (moderator / tv team) mee op dit topic.

Nota bene @Woll , @pascalBrd , je kunt ook altijd uitwijken naar NPO start. Al is die kwaliteit wat minder (SD) dan de kwaliteit op KPN kanaal 191, ook SD (volgens de Arris) maar hoge bitrate.

En op een smart-tv kun je ook de NOS app downloaden. Daarover wordt het ook altijd doorgeven.

En een smart-tv kan ook DVB-T2 HEVC ontvangen dus met actieve antenne en power inserter kun je oa NPO 1, 2, 3 zo uit de lucht plukken. Gratis. Werkt ook uitmuntend bij voetbalwedstrijden.


Weet iemand of kpn dit meeleest?

Ja, er lezen kpn-ers (moderator / tv team) mee op dit topic.

Nota bene @Woll , @pascalBrd , je kunt ook altijd uitwijken naar NPO start. Al is die kwaliteit wat minder (SD) dan de kwaliteit op KPN kanaal 191, ook SD (volgens de Arris) maar hoge bitrate.

En op een smart-tv kun je ook de NOS app downloaden. Daarover wordt het ook altijd doorgeven.

En een smart-tv kan ook DVB-T2 HEVC ontvangen dus met actieve antenne en power inserter kun je oa NPO 1, 2, 3 zo uit de lucht plukken. Gratis. Werkt ook uitmuntend bij voetbalwedstrijden.

Dat is een mooie workaround. Maar hopelijk werkt men ook aan een echte oplossing want die alternatieven zijn er niet voor alle zenders.(bv ziggo sports, espn etc.)


Voor Ziggo Sport en ESPN wijk ik nog wel eens uit naar de apps daarvoor op mijn mobiel. En dan casten naar de tv via chromecast. @Woll 

Zeker met seizoenseinde van eredivisie. Dan heeft ESPN wel tot 12 kanalen in de lucht. Maar 8 dus alleen via ESPN Watch.

In de woonkamer gebruik ik gewoon de ontvanger van kpn. Dat is altijd goed. Gisteren keek ik het voetbal niet in de woonkamer.


En wanneer krijgen we nu een reactie van het TV app team?  Ik ga de hikken in het beeld nu wel erg vervelend vinden. Inmiddels zijn er nu genoeg reacties geweest. Dus KPN TV app team. wat gaat het vervolg worden voor de bovenstaande problemen. 


En nu weer een storing van een minuut met een foutmelding 403-10146_64😫. Daarna weer beeld.


We lezen zeker mee. Het lastige is dat, als alles perfect zou werken, vanuit het online (OTT) platform de streams per kanaal niet zouden kunnen uitmaken. Dus een 191 kan in theorie niet beter werken dan een NPO1. (in tegenstelling tot multicast-netwerk voor tv-ontvangers). De praktijk is weerbarstiger, jullie ervaringen spreen daarin boekdelen, zoals tijdens Ierland-Nederland op 10 september NPO1.

Een belangrijk detail hierin is (we moeten heel kritisch zijn): de tip van @PeterG kwam ongeveer met de rust en er zijn ook signalen dat via kanaal 1 het de 2de helft veel beter ging dan de 1ste helft. Mensen lezen het tijdens de rust… en switchen dan naar 191 en dan lijkt het opgelost, terwijl het op 1 wellicht ook opgelost was. 
Hoe dan ook! De realiteit zit nooit zo eenvoudig in elkaar. Mogelijk werkt er een caching mechanisme niet goed, waardoor b.v. tóch een kanaal slechter functioneert dan een ander kanaal vanuit het online (OTT) platform. Dus dat gaan we onderzoeken, maar mogelijk hebben we daarvoor nog wat specifieke info nodig. Zoals bv speciekere ervaringen tijdens die wedstrijd, het zijn dan écht details die ons op het juiste spooor kunnen brengen.
Duidelijk is dat er tijdens de eerste helft toch iets niet pluis lijkt te zijn. En dat komt ook wel op andere momenten voor. En dat zien we vooralsnog níet in onze monitoring. Dus daar is dan werk aan de winkel.
Voorbeeld van een detail zou kunnen zijn: ‘eerste 15 minuten van de wedstrijd geprobeerd via NPO1 Ierland-Nederland live te kijken, toen naar 191 geswitched en daarna vlekkeloos kunnen kijken.’
Of: ‘eerste 20 minuten wedstrijd constant kwaliteit naar slechter (blokkerig), toen voor 20 seconden op pauze gedrukt en daarna bleef de kwaliteit zoals het hoort, op maximaal’

Nog een belangrijk punt: als het echt het serveren van de video's is…. dat is voor smart-tv écht niet anders dan voor web, android, iOS… dus die klachten moeten dan ook écht daar ook plaats vinden. Dat lijkt niet evenredig. Deze klachten lijken vooral op smart-tv voor te komen. Dus de factor dat er toch iets in de nieuwe 3.x smarttv app zit die nét anders omgaat met (b.v. licht vertraagde data pakketjes voor de streams), is ook zeker niet uitgesloten.
Zo geeft @PeterG aan dat live pauzeren naar zijn idee helpt. Helpt dat alleen tegen haperingen, of helpt dat ook te voorkomen dat de app naar een lagere bitrate schakelt? Kunnen andere gebruikers hier hun ervaring ook uitgeven? Naast PeterG uiteraard, dat wordt ook uiteraard zeer gewaardeerd, meestal spot on richting juiste hoek.

We zoeken gebruikers waar heel duidelijk was, bijvoorbeeld afgelopen 10 september met Ierland-Nederland op NPO1, dat NPO1 de eerste 20 minuten van de wedstrijd echt slecht was in de smartt-tv app. Vergeet dan a.u.b. niet je iTV abonneenummer in je profiel in te vullen als dat nog ingevuld is.

Verder kan met deze achtergrond info bij sommige gebruikers wellicht een extra lichtje gaan schijnen op de zaak en kunnen jullie komen met precieze info waar we naar op zoek zijn: bepaalde ervaringen. 


Team. Zie ook dit topic 

En daags na de wedstrijd keek ik de eerste twee opnames van Holland got... en tijdens de eerste zakte de beeldscherpte na 12 minuten helemaal weg en herstelde niet. Niet vanzelf tenminste, want alleen na stoppen en herstarten van de stream werd en bleef het wel scherp. 

Ik heb dit met opnames veel vaker. 

En het onscherpe deel is na herstarten ook scherp. Het is dus wel goed opgenomen. 


Team. Zie ook dit topic 

En daags na de wedstrijd keek ik de eerste twee opnames van Holland got... en tijdens de eerste zakte de beeldscherpte na 12 minuten helemaal weg en herstelde niet. Niet vanzelf tenminste, want alleen na stoppen en herstarten van de stream werd en bleef het wel scherp. 

Ik heb dit met opnames veel vaker. 

En het onscherpe deel is na herstarten ook scherp. Het is dus wel goed opgenomen. 

Duidelijk adaptive bitrate dus, maar waaróm doet die app dat op dat moment (de player in de app bepaalt dat namelijk) natuurlijk, dat is de hamvraag.. Kun je voor me achterhalen welk programma je exact keek als opname via tv.kpn.com (URL)? Dus via gids opzoeken, op de detailpagina URL van de opname?


Ik keek niet via tv.kpn.com maar via de Samsung smart-tv app. 

Het bewuste programma staat niet meer in de gids. Was toen ik keek al 8 dagen oud. En nu nog wat langer geleden. Staat ook niet meer in mijn opnamen. Maar het was dus Holland got talent van RTL 4.

En waarom de televisie app ALTIJD zo onscherp** moet beginnen🤔….. glasvezel nota bene. Overcapaciteit van hier tot de maan.

**echt onscherp. Voetbal/tennis standen zijn de eerste zeker 20 seconden niet te lezen. Ondertiteling ook niet.

Nu al enkele dagen de app niet gebruikt. Wissel het af met de Arris. Vooral halverwege gestarte opnamen kijk ik via de Samsung app. Omdat ze dan helemaal bekeken kunnen worden.

Het even stoppen van live is al minder maar nog niet weg. Evenals de hapjes uit opnamen.


Nog een belangrijk punt: als het echt het serveren van de video's is…. dat is voor smart-tv écht niet anders dan voor web, android, iOS… dus die klachten moeten dan ook écht daar ook plaats vinden. Dat lijkt niet evenredig. Deze klachten lijken vooral op smart-tv voor te komen. Dus de factor dat er toch iets in de nieuwe 3.x smarttv app zit die nét anders omgaat met (b.v. licht vertraagde data pakketjes voor de streams), is ook zeker niet uitgesloten.

Uitsluiten kan je natuurlijk niets en dus ook de “nieuwe” 3.x smart-TV app niet. Overigens is versie 3.x  al langere tijd operationeel op Android TV. 

Persoonlijk denk ik dat een belangrijke factor is dat de gevraagde bandbreedte voor de smart-TV streams, naar mijn weten, hoger is dan de streams voor de telefoon, tablet en site.

 

Duidelijk adaptive bitrate dus, maar waaróm doet die app dat op dat moment (de player in de app bepaalt dat namelijk) natuurlijk, dat is de hamvraag..

Maakt de player in de Android TV versie van de app ook gebruik van adaptive bitrates immers ik heb nog nooit ervaren dat de uitzending minder scherp begint of in scherpte wegzakt.


wjb schrijft: Maakt de player in de Android TV versie van de app ook gebruik van adaptive bitrates immers ik heb nog nooit ervaren dat de uitzending minder scherp begint of in scherpte wegzakt.

Volgens mij wel. Via de Nokia 8000 box (Android-TV) heb ik wegzakkende scherpte ook regelmatig.


wjb schrijft: Maakt de player in de Android TV versie van de app ook gebruik van adaptive bitrates immers ik heb nog nooit ervaren dat de uitzending minder scherp begint of in scherpte wegzakt.

Volgens mij wel. Via de Nokia 8000 box (Android-TV) heb ik wegzakkende scherpte ook regelmatig.

Ik heb het zelf nog nooit ervaren en ik heb ook nog nooit van mijn zoon (de echte ervaringsdeskundige binnen ons gezin) vernomen dat hij dit heeft ervaren op een Chromecast Google TV.


Ik zit hier al de hele aflevering van expeditie Robinson te kijken met een kwaliteit die slechter is dan de Super Mario uit de jaren 80. Het beeld is zo blokkerig dat de 4 van het rtl 4 logo niet te lezen valt. Leuk dat er weer prijs verhoging komt, maar dan verwacht ik probleemloos naar tv te kunnen kijken. Dit is echt beschamend. 

 

Om even terug te komen op mijn ervaring. Ik heb tijdens het tweede reclame blok gekeken naar npo3 of ik daar dezelfde slechte kwaliteit ondervond. Maar dat was naar verwachting. Het betrof alleen expeditie Robinson. Het programma er na was daarentegen weer probleemloos. Lijkt heel veel op een capaciteit probleem. 


Ik kijk weer eens voetbal op tv, dit keer RTL7, en het is weer mis. De bitrate gaat steeds weer fors omlaag, je ziet nauwelijks meer welk team de bal heeft.

Een seconde of 20 terugspoelen en dan verder kijken verbetert het wel iets, het komt minder voor maar als het gebeurt is de kwaliteit weer heel slecht. En daarbij wil ik live voetbal niet met (nog meer) vertraging kijken.

Overigens maakte met vertraging kijken geen verschil toen het NL elftal speelde.

Dit wordt nog wat met Champions League voetbal dit seizoen. 

Als dit niet snel verbetert betwijfel ik of ik bij KPN wil blijven.


Waarom gebruik je de ontvanger niet @RJvdM ?

Werkt perfect en geeft altijd een mooier beeld dan de app.

App: 6 Mbps, nadeel is de adaptive bitrate. 

Ontvanger 7,2 Mbps 

En via glasvezel 14,4. En TV+ ontvanger ook vanaf bandbreedte 45 Mbps (dsl).

Echter, het wegtrekken van de scherpte is niet waarvoor ik dit topic gestart ben. Dan kunnen we beter een nieuw topic hierover starten.


De ontvanger kan niet de helft van wat de Shield TV kan, Disney+ zit er bijvoorbeeld niet op en de Prime app loopt binnen 3 seconden vast. En twee apparaten naast elkaar, dus twee afstandsbedieningen, betekent dat ik de enige ben in huis die het nog snapt. 

Dat de standaard kwaliteit wat lager is stoort me niet. We kijken sowieso niet veel tv en wat op tv te zien is verdient vaak niet beter. KPN biedt deze dienst aan maar laat het ver door de ondergrens zakken, en dat is waar ik een probleem mee heb.

Je hebt trouwens gelijk: Dit topic is gestart om het stotteren aan te kaarten.  Ik zal het andere topic verder gebruiken.


De ontvanger kan niet de helft van wat de Shield TV kan, Disney+ zit er bijvoorbeeld niet op en de Prime app loopt binnen 3 seconden vast.

Zit Disney+ er niet op?


https://www.kpn.com/televisie/apps-op-tv.htm#/Apps-op-TV/apps-op-tv-ontvanger

HBO dus ook niet. 


Bovenstaand overzicht is voor de oude(re) Linux ontvangers, @RJvdM . Als daar zijn Arris vip5202 (wel HBO), Arris vip2952, Arcadyan hmb2260, ZTE zxv8001.

De huidige ontvanger is Android-TV. Dat is de Sagemcom DIW7022. Ik zou geen app weten die je daar niet op krijgt….

De ontvanger kan niet de helft van wat de Shield TV kan

Nou, de KPN TV smart-tv APP, kan echt wel MINDER dan KPN TV via de kpn ontvanger hoor! Alleen al de bandbreedte die gebruikt wordt voor de beeldkwaliteit kan je VEEL beter de ontvanger gebruiken.

Verder is het via de ontvanger dus absoluut wel stabiel zonder wegzakkers.

Je Shield TV is misschien wel beter als apparaat ofzo. Maar je bent afhankelijk van de mogelijkheden en kwaliteit per app…. En die van KPN laat het dus afweten als er veel vraag naar een stream is zoals bij voetbal.


Ik kijk weer eens voetbal op tv, dit keer RTL7, en het is weer mis. De bitrate gaat steeds weer fors omlaag, je ziet nauwelijks meer welk team de bal heeft.

Een seconde of 20 terugspoelen en dan verder kijken verbetert het wel iets, het komt minder voor maar als het gebeurt is de kwaliteit weer heel slecht. En daarbij wil ik live voetbal niet met (nog meer) vertraging kijken.

Overigens maakte met vertraging kijken geen verschil toen het NL elftal speelde.

Dit wordt nog wat met Champions League voetbal dit seizoen. 

Als dit niet snel verbetert betwijfel ik of ik bij KPN wil blijven.

@RJvdM Zou je je profielgegevens willen invullen en dan specifiek het iTV abonneenummer van 14 cijfers? (vindbaar in MijnKPN bijvoorbeeld).
 

Het ging dan waarschijnlijk om deze wedstrijd? CL Arsenal - PSV kijken? Dat doe je bij KPN TV. 
Of voor- of nabeschouwing of samenvatting?
Hoe ver in het programma (de wedstrijd) ging het mis, weet je dat nog? Het liefst zelfs op de minuut nauwkeurig, dat helpt ons het meest. Ging het weer op en af zoals je nog weer eerder had aangegeven?
En dit was op je bedraad aangesloten ShieldTV Pro?
Ik zou dan toch ook wel benieuwd zijn op de ShieldTV, dat als het weer gebeurt, je snel even naar de Netflix app op je ShieldTV gaat en daar een speedtest doet (er vanuit gaande dat je Netflix hebt), of in een browser op je Shield naar fast.com. Natuurlijk binnen heel korte tijd nadat het beeld weer heel slecht werd zonder duidelijke aanleiding. Om toch ook even dat uit te sluiten.

Je gaf eerder aan dat je ditzelfde had met je Arris ontvanger; dat schept veel vraagtekens, want de Arris kent geen adaptieve livestreams búiten de apps op dat apparaat, de kwaliteit kan niet achteruit gaan gedurende het kijken, wel kan die gaan stotteren en stilstaan (als b.v. de bandbreedte niet voldoende is). Als de kwaiteit wél echt achteruit gaat,ligt de bron van de kwaliteitverslechtering in een heel ander domein, maar dat is behoorlijk onwaarschijnlijk. Kan het geen vergissing zijn, of dat de uitwerking op de Arris toch ánders was. Of dat je dan op de Arris ook een app gebruikte i.p.v. de livestreams die wij aanbieden?

De vraag over beschikbaarheid apps was al juist beantwoord door @PeterG zojuist, de oude ontvangers kennen een beperkt aanbod apps. De 2023 ontvanger van Sagemcom kan zo goed als alle apps runnen die in de Play Store van Android staan, oftewel z.g.a. alle apps die je Shield TV Pro ook kan draaien.

Maar inderdaad, wel of niet een ontvanger staat los van het gegeven probleem in dit topic: hangen van de streams in de smart-tv app. Laten we het vooral daar ook bij houden. @RJvdM herken je dát ook, of alleen de kwaliteitsverslechtering?

Want de haperingen zoals @PeterG bedoelde kunnen zich ook alleen concentreren op bepaalde Samsung modellen/bouwjaren en dat LG en Android-TV apparaten daar geen last van hebben. Of we hebben daar overheen gelezen.


Want de haperingen zoals @PeterG bedoelde kunnen zich ook alleen concentreren op bepaalde Samsung modellen/bouwjaren en dat LG en Android-TV apparaten daar geen last van hebben. Of we hebben daar overheen gelezen.

Ik had het ook via de Android-TV box Nokia 8000. Het is wel veel minder nu. (evenals de hapjes uit opnames).

Gisteren avond, als test, PSV via de app in de Samsung gekeken. Geen wegtrekkers en geen ongewenste korte pauzes.

Opname van Ewout: Kickbox kids (...), gekeken op de Samsung, haperde nogal. Uitgezet en gewist. Van dinsdag 19-9 om 20:30.

https://tv.kpn.com/play/913249416.1

Via de laptop lijkt het wel te lopen. (ff 3 minuten laten lopen)

 


Want de haperingen zoals @PeterG bedoelde kunnen zich ook alleen concentreren op bepaalde Samsung modellen/bouwjaren en dat LG en Android-TV apparaten daar geen last van hebben. Of we hebben daar overheen gelezen.

Ik had het ook via de Android-TV box Nokia 8000. Het is wel veel minder nu. (evenals de hapjes uit opnames).

Gisteren avond, als test, PSV via de app in de Samsung gekeken. Geen wegtrekkers en geen ongewenste korte pauzes.

Opname van Ewout: Kickbox kids (...), gekeken op de Samsung, haperde nogal. Uitgezet en gewist. Van dinsdag 19-9 om 20:30.

https://tv.kpn.com/play/913249416.1

 

Dank voor de link! Haperen zoals initieel de klacht in dit topic? 
-dus geen degradatie van de kwaliteit
-korte pauze van beeld en geluid (meerdere)
-maar nu dus ook in een opname, maar dus niet bekend neem ik aan of dat ook live het geval was


Dank voor de link! Haperen zoals initieel de klacht in dit topic? 

Was nogal vaak. Maar ja, volgens mij wel


-dus geen degradatie van de kwaliteit

Nee, niet bij Ewout (en ook het voetbal gisteravond psv dit keer niet)


-korte pauze van beeld en geluid (meerdere)

Ja


-maar nu dus ook in een opname, maar dus niet bekend neem ik aan of dat ook live het geval was

Live niet gekeken, maar net liep het de eerste 3 minuten wel, echter via de laptop nu ff snel nog gecheckt via 'terugkijken’. Opname gisteravond al gewist. Onder het motto: ik kijk het nog wel via NLziet 😁.

 


Reageer