Skip to main content

Zojuist NPO 1 18:42 blijft de live stream 2 x hangen (via nieuwe app in Samsung). Eerder al met Klassiekers met Kleinsma (via Android-TV). Andere zenders nog niet aan gehad.

We weten nog niet zeker waar dit vandaan komt, maar hadden wél een idee en ten aanzien daarvan hebben we bepaalde cache capaciteit verhoogd; graag voor wie dit topic in de gaten hield extra oren/ogen open of de hangers bij live voor smarttv nog steeds voorkomen, of dat dit veel minder is geworden (incidenteel i.p.v. een patroon van herhaling).
Komt het nog steeds voor, dan horen we dat graag hier. 


Mooi. Ik zal (vanavond) weer even kijken via de smart-tv app. 

Ik kijk doorgaans tussen 18 en 20 live (npo 1 / rtl 4). Maar nu ook na acht want dan komt AZ. Via ESPN 1.

Ben benieuwd.


Dit probleem is in ieder geval goed getackled. Geen rare pauze-tjes meer gehad. Ook niet vandaag op ESPN 221. Nu verder met ESPN 222 😋

Nu dat andere nog, waar ook TV+ bij getroffen is 😉. Nu ik, weer, TV+ gebruik is dat toch wel een beetje irritant.


 

@RJvdM Zou je je profielgegevens willen invullen en dan specifiek het iTV abonneenummer van 14 cijfers? (vindbaar in MijnKPN bijvoorbeeld).

Die gegevens zijn aangevuld in mijn profiel. Itv nummer is geen veld voor, dus dat heb ik bij 'website' ingevuld .
 

Het ging dan waarschijnlijk om deze wedstrijd? CL Arsenal - PSV kijken? Dat doe je bij KPN TV. 

Of voor- of nabeschouwing of samenvatting?

Hoe ver in het programma (de wedstrijd) ging het mis, weet je dat nog? Het liefst zelfs op de minuut nauwkeurig, dat helpt ons het meest. Ging het weer op en af zoals je nog weer eerder had aangegeven?

En dit was op je bedraad aangesloten ShieldTV Pro?
Ik zou dan toch ook wel benieuwd zijn op de ShieldTV, dat als het weer gebeurt, je snel even naar de Netflix app op je ShieldTV gaat en daar een speedtest doet (er vanuit gaande dat je Netflix hebt), of in een browser op je Shield naar fast.com. Natuurlijk binnen heel korte tijd nadat het beeld weer heel slecht werd zonder duidelijke aanleiding. Om toch ook even dat uit te sluiten.

Het was Feyenoord-Celtic en deed zich tijdens de wedstrijd voor. Gedurende de hele wedstrijd was er kans op dips in de bitrate, op en af. Ik kan nu niet herleiden wanneer het precies was. Speedtest lukt ook niet meer maar zal ik volgende keer uitvoeren.

Je gaf eerder aan dat je ditzelfde had met je Arris ontvanger; dat schept veel vraagtekens, want de Arris kent geen adaptieve livestreams búiten de apps op dat apparaat, de kwaliteit kan niet achteruit gaan gedurende het kijken, wel kan die gaan stotteren en stilstaan (als b.v. de bandbreedte niet voldoende is). Als de kwaiteit wél echt achteruit gaat,ligt de bron van de kwaliteitverslechtering in een heel ander domein, maar dat is behoorlijk onwaarschijnlijk. Kan het geen vergissing zijn, of dat de uitwerking op de Arris toch ánders was. Of dat je dan op de Arris ook een app gebruikte i.p.v. de livestreams die wij aanbieden?

Dit kan een vergissing zijn, het is inmiddels twe ehaar geleden. Er was zeker weten wel iets goed mis, dat zullen dan wel stotters geweest zijn.

De vraag over beschikbaarheid apps was al juist beantwoord door @PeterG zojuist, de oude ontvangers kennen een beperkt aanbod apps. De 2023 ontvanger van Sagemcom kan zo goed als alle apps runnen die in de Play Store van Android staan, oftewel z.g.a. alle apps die je Shield TV Pro ook kan draaien.

Dat is schitterend nieuws, maar (niet om lullig te doen) die tv+ ontvanger heb ik niet.

Maar inderdaad, wel of niet een ontvanger staat los van het gegeven probleem in dit topic: hangen van de streams in de smart-tv app. Laten we het vooral daar ook bij houden. @RJvdM herken je dát ook, of alleen de kwaliteitsverslechtering?

Absoluut, het doet zich as we speak voor tijdens Langs de Ijssel, vooral de eerste paar minuten haperde het nogal (ook al stond de zender al een tijdje op). Beeld en geluid staan één tot vijf seconden stil en gaan dan verder.

Want de haperingen zoals @PeterG bedoelde kunnen zich ook alleen concentreren op bepaalde Samsung modellen/bouwjaren en dat LG en Android-TV apparaten daar geen last van hebben. Of we hebben daar overheen gelezen.

 


Er is weer Champions League voetbal (PSV -SEV) dus dat heb ik net opgezet, en helaas.. inmiddels twee haperingen en daarna een bitrate crash.

Rond minuut 18:30 zakte de bitrate in en toen heb ik direct een Netflix netwerktest gedaan. Resultaat: alleen maar groene vinkjes en een netwerk snelheid van 528mbit/s.

 


Het beeld is sowieso VEEL beter, zeker met voetbal, via de decoder, @RJvdM .

Nu direct even geswitchd naar de app en dat is hier nu prima. Via RTL 7. Maar decoder is nog mooier.

...hier zou ik deze wedstrijd ook nog kunnen volgen via Ziggo Sport Voetbal.


We weten nog niet zeker waar dit vandaan komt, maar hadden wél een idee en ten aanzien daarvan hebben we bepaalde cache capaciteit verhoogd; graag voor wie dit topic in de gaten hield extra oren/ogen open of de hangers bij live voor smarttv nog steeds voorkomen, of dat dit veel minder is geworden (incidenteel i.p.v. een patroon van herhaling).
Komt het nog steeds voor, dan horen we dat graag hier. 

Ik ervaar nog steeds hangers op meerdere zenders. Ned1 SBS6 RTL7


Vanaf 18:03 npo 2 aan. Maar direct na Regionieuws toch weer een groot haperfestijn. Zeker 5 x binnen 2 minuten. Langste zo'n 5 seconden! woensdag 4 oktober.

App in de Samsung TV overigens.

Het gaat dus nog niet “helemaal goed”.

'K ga nu naar RTL 4 18:28. Benieuwd hoe dat loopt, na een tijdje.


Vandaag ook weer haperingen op RTL7 (voetbal, ook bitrate crashes), RTL8 (Pretty Woman)en SBS6 (VI).


Het probleem is niet alleen in de App, ook bij iTV Start komt het geregeld voor op de genoemde zenders. Of je nu via de app of website naar het Journaal van 20:00 uur kijkt (bijvoorbeeld), het lijkt op willekeurige momenten te gebeuren en ook bij terugkijken zie je het terugkomen (vanmiddag bij één van de journaals toevallig gemerkt).

In de app valt het trouwens op dat het regelmatiger vastloopt of skipt.

App in mijn geval op Galaxy S9, iTV Start al een weken geleden gekeken of het beter werkt in een andere browser. Het lijkt erop dat het platform dat voor iTV Start en de app gebruikt wordt niet helemaal in orde is.


Het probleem is niet alleen in de App, ook bij iTV Start komt het geregeld voor op de genoemde zenders. Of je nu via de app of website naar het Journaal van 20:00 uur kijkt (bijvoorbeeld), het lijkt op willekeurige momenten te gebeuren en ook bij terugkijken zie je het terugkomen (vanmiddag bij één van de journaals toevallig gemerkt).

In de app valt het trouwens op dat het regelmatiger vastloopt of skipt.

App in mijn geval op Galaxy S9, iTV Start al een weken geleden gekeken of het beter werkt in een andere browser. Het lijkt erop dat het platform dat voor iTV Start en de app gebruikt wordt niet helemaal in orde is.

Wat bedoel je met ‘iTV Start’ precies? Er is in apps een groot verschil tussen live en opnames/terugkijken/vod voor alle apps (niet zijnde ontvangers). Live kan eruit liggen en dan werken opnames/terugkijken/VOD bv nog vlekkeloos. Dat is goed mogelijk. Vanuit serverende platforms gezien. Die hebben in wezen weinig met elkaar van doen. Dus bij verstoringen die gelijkend zijn tussen die twee, zal de bron dan vaak anders liggen (lokaal, of juist héél groot netwerk ligt eruit en gaat er vanalles mis). Punt is: probeer die twee, live en terugkijken/opnames uit elkaar te halen. Al zijn er natuurlijk ook netwerkgelerateerde issues die wél beide kunnen raken. (we sluiten niets uit, maar vooralsnog onwaarschijnlijk)

@PeterG Hoe ging RTL4 live kijken gisteren na 18:28 op je Samsung in de smarttv app?


Hoe ging RTL4 live kijken gisteren na 18:28 op je Samsung in de smarttv app?

Euh, ik denk wel goed…. anders zou ik me toch wel "pauzes” herinneren, denk ik 🤓.

Tweede helft voetbal op RTL 7 ook. (ook geen onscherpte momenten). Eerste helft gekeken via de DIW7022 overigens.

PS / Nota Bene. Voor mij is de smart-tv app eigenlijk een noodvoorziening bij defecte ontvanger. Maarja, wanneer gebeurt dat nou? Ook de Arris vip2952 speelt al sinds april 2015.

T.z.t. wil ik wel over naar het nieuwe TV+ abonnement met 2 ontvangers. Maar voor support is het ook handig om ook nog de oude ontvanger te hebben.


Wat bedoel je met ‘iTV Start’ precies?

 

iTV Start (oude benaming voor TV Online, dus de website)  https://tv.kpn.com/

 

Er is in apps een groot verschil tussen live en opnames/terugkijken/vod voor alle apps (niet zijnde ontvangers). Live kan eruit liggen en dan werken opnames/terugkijken/VOD bv nog vlekkeloos.

 

Helaas is er dan toch iets anders mis bij KPN, voorbeeldje?

NOS Journaal 20:00 uur van 4 oktober 2023, live was er een korte hikup toen het item over ‘honden’ begon. Als je terugkijkt via KPN zie je inderdaad dat er iets mis gaat, start het terugkijken t.h.v.. 24:54 in de opname ter hoogte van 24:57 slaat het een stukje over.

Om alvast even vooruit te lopen op evt. vervolg vragen/opmerkingen, npostart.nl item begint omstreeks 19:37, kijk en luister t.h.v. 19:40. De zin “Blaffende honden bijten niet”, bij KPN Terugkijken en live werd deze zin niet volledig afgemaakt, bij NPOstart hoor je de volledige zin “maar soms toch wel”.

Dit is iets waar ik wel direct naar kan verwijzen als voorbeeld, nu is dit het terugkijken maar bij Live speelt dus dan vaak een kleine hikup. Kijk ik bij iemand anders (niet KPN klant) dan is er overigens niks mis. Bij RTLz lijkt er zich ook het één en ander af te spelen, hier lijkt het iets te zijn met de EPG o.i.d. waardoor de stream soms even kort onderbroken wordt o.i.d. want als diezelfde zender live wordt gekeken via Videoland of een andere partij, dan lijkt het erop dat zich de problemen daar niet spelen.

 

Mijn bovengenoemde ervaring is overigens op basis van de Android App en LG TV App alsmede de website.


De zin “Blaffende honden bijten niet”, bij KPN Terugkijken en live werd deze zin niet volledig afgemaakt, bij NPOstart hoor je de volledige zin “maar soms toch wel”.

@GerritS76 

Het ontbreken van stukjes in Opnames, Terugkijken e.d. is een ander issue en heb ik samen met het tv team ook een topic over lopen.

https://forum.kpn.com/kpn-tv-11/tv-en-online-opnames-slaan-stukjes-over-594052?postid=1830608#post1830608

Hier gaat het alleen om de ongewenste pauze momenten (het staat even stil) tijdens LIVE kijken.


Het ontbreken van stukjes in Opnames, Terugkijken e.d. is een ander issue en heb ik samen met het tv team ook een topic over lopen.

@PeterG Dan heb ik dat topic gemist en zou ik dus eigenlijk moeten dubbel posten daar het probleem op precies het zelfde moment speelt. Toen ik het Journaal gisterenavond live keek, was er precies op dat zelfde moment sprake van een hele korte onderbreking. Tijdens het terugkijken zie je precies op welk moment dat dit vastlopen (in de live uitzending) plaatsvond waardoor er een stukje ontbreekt tijdens het terugkijken.

Optelsom, er gaat iets mis bij de live uitzending zoals deze binnenkomt bij KPN of wordt verwerkt door KPN. Live merk je hierdoor een korte pauze en diezelfde pauze wordt ook als zodanig verwerkt bij de VOD waarbij je via terugkijken ziet dat er een stukje ontbreekt uit de uitzending.


er gaat iets mis bij de live uitzending zoals deze binnenkomt bij KPN of wordt verwerkt door KPN. Live merk je hierdoor een korte pauze en diezelfde pauze wordt ook als zodanig verwerkt bij de VOD waarbij je via terugkijken ziet dat er een stukje ontbreekt uit de uitzending.

Nog even hier teruggekeken net na Regionieuws. Had bij programma aankondigingen heel veel hangers met LIVE kijken.

Maar nu met terugkijken loopt het soepel. 

Dus wat je hierboven stelt “op hetzelfde moment” is ook weer niet altijd te stellen, @GerritS76 .


Het ontbreken van stukjes in Opnames, Terugkijken e.d. is een ander issue en heb ik samen met het tv team ook een topic over lopen.

@PeterG Dan heb ik dat topic gemist en zou ik dus eigenlijk moeten dubbel posten daar het probleem op precies het zelfde moment speelt. Toen ik het Journaal gisterenavond live keek, was er precies op dat zelfde moment sprake van een hele korte onderbreking. Tijdens het terugkijken zie je precies op welk moment dat dit vastlopen (in de live uitzending) plaatsvond waardoor er een stukje ontbreekt tijdens het terugkijken.

Optelsom, er gaat iets mis bij de live uitzending zoals deze binnenkomt bij KPN of wordt verwerkt door KPN. Live merk je hierdoor een korte pauze en diezelfde pauze wordt ook als zodanig verwerkt bij de VOD waarbij je via terugkijken ziet dat er een stukje ontbreekt uit de uitzending.

Zoiets kan natuurlijk af en toe voorkomen. Elke glitch die live gebeurt in de aanvoerketen, wordt door ons ook zo opgenomen. Dan krijg je een moment dat dat kan. Maar dat gebeurt niet structureel, zeker niet op promintente zenders.

Maar dat is echt niet het issue wat we hier in dit topic zoeken en ook niet het issue besproken in het topic van PeterG over missende segmenten in opnames en terugkijken. Voor de 100% zekerheid dit nogmaals getoetst op een andere wijze als voorheen en met live in de apps (OTT) is écht niets mis op het momnet dat in de opname die 2 sec mist. Dat is structureel, voor ons voorspeelbaar.

Voor de live hangers (zomaar onverklaarbaar stilstaand beeld) waarvoor dit topic dient, hebben we nog steeds niet goed een idee waaraan dat kan liggen helaas, nu die nieuwe berichten van jullie er zijn sinds de verhoging van de live-cache. Klinkt als dat we het live moeten meemaken en lijkt dan wellicht toch steeds meer richting de app zelf te wijzen, anders zouden er ook aanwijzingen moeten zijn via andere apps (iOS, android, tv.kpn.com).

Het voorbeeld van @RJvdM  van 3 oktober (PSV-SEV) helemaal kunnen uitpluizen en we zien absoluut geen reden in dat geval waarom de bitrate zomaar verslechterd, het binnenhalen van de chunks leek echt niets vertraagd, ook de reactietijd was in orde.. Ook de machines waarvan die chunks geserveerd werden, nul stress… Deeigen speedtest van RJvdM bewijst dat ook, netwerk kan het eigenlijk niet liggen. Vanuit die kant geen reden kunnen vinden, ook voor de haperingen daarna niet. Dat doet erg vermoeden dat drukte geen relatie ermee heeft, toch vooral 's avonds berichten. Bij drukte hebben ook gelijk alle platformen er last van, inclusief TV+ klanten die die ontvanger op unicast hebben staan.

Het patroon ontbreekt. Idee lijkt nu toch meer een app issue.  Twee vragen:
-Hebben mensen precies dit issue, ook wel eens in de ochtend op de middag ervaren?
-Gebeurt het ook wel eens ná een uur kijken in de app (zonder uit de app te gaan?). Dan bedoelen we voor nu de haperingen, níet de teruggang van bitrate.

Voor de goede orde, de zelfde haperingen waren erin veelvoud in de zomermaanden, bijvoorbeel de Tour de France; toen was wél duidelijk dat het de video-backend was; we zagen in de voorbeelden da de responsetijden abnormaal hoog waren en daar reageerde de app dan op met een hanger (wachtende op data). Dat líjkt nu dus niet het geval. 

Zou fijn zijn als we het zelf ook ervaren, makkelijkste manier van debuggen. 


@TV Apps Team Zojuist, omdat ik er even tijd voor had, een factory reset uitgevoerd op de Shield TV Pro en alles weer geïnstalleerd. Zou stom zijn als  het daaraan lag, nietwaar.

Het eerste programma dat ik opzette had na een seconde of 30 meteen een stotter van een seconde of twee. Bak mee met Max om 13:52, op het moment dat onze tvkok net heeft gezegd dat de gevulde koeken krokant van onder en zacht van boven zijn.

De tweede vraag is lastiger te beantwoorden. Sowieso is een uur tv kijken zonder schakelen een zeldzaamheid. Wat bedoel je precies, gaat het om hoe lang de app draait of om hoe lang een zender op staat?


Zojuist. App in de Samsung. NPO 2 journaal. 18:13: 2 x een pauze van ca. 1,5 seconde.


Vanaf vandaag veel minder hangers. Pas 1 gehad vanavond😉. Is er iets gedaan wat wij nog niet weten?


Weer even een update. De stotters blijven zich voordoen. De ene keer kort na het schakelen tussen kanalen, de andere keer pas na een tijdje (tien, twintig minuten). Als er al verbetering is, dan heb ik het niet gemerkt. 

Op dit moment studio Sport live op NPO1 in 10 minuten inmiddels twee haperingen meegemaakt.

Gisteren was de uitzending van het NL elftal weer echt slecht, haperingen en instortende bitrate. 

Met een aflopend contract in november is de vraag: wat te doen. KPN+ omdat ik dan tv en alle streaming apps met één apparaat kan bekijken, of gewoon iets als NL Ziet. Ik heb er geen vertrouwen meer in dat de itv app op een acceptabel niveau komt.


Je kunt NLziet ook erbij nemen. Het bijt elkaar niet dus is het geen of/of keuze @RJvdM .

Verder kijk je momenteel op het hoofdtoestel nu natuurlijk sowieso via de decoder tv (Arris?) en via de tv of losse streamingbox de apps 😜.

Het lijkt erop dat met veelbekeken streams, zoals sport, het zeker met de npo zenders stroperig gaat worden. Je kunt dan wel nog uitwijken naar 191, 192 of 193 al naar gelang de uitzending op npo 1, 2, of 3 is. 

Op hetzelfde apparaat kun je ook nog de NPOstart app zetten. Daarin ook NPO 1,2,3,1 extra, 2 extra en politiek&nieuws.

Live streaming blijft een uitdaging. Dat zie je ook aan de reacties op live tv via Viaplay.


Ik heb één tv en daarop heb ik een Shield TV Pro aangesloten. Geen Arris box. 

Waarom wordt er hier steeds maar herhaald dat je voor NPO alternatieve kanalen hebt. Dat is:

A) geen oplossing voor de tientallen overige zenders

B) nogal onhandig in een app waar je niet makkelijk naar een kanaal kunt switchen dat niet naast je huidige kanaal zit.

C) niet uit te leggen aan de rest van het gezin.

NLZiet erbij nemen is absoluut een wel/niet keuze, want het is niet gratis. Als ik NLZiet neem gaat tv via KPN eruit. 

Dus, of KPN+, of een switch naar iets als NLZiet.


Als NLziet gewoon de zenders biedt die je wilt en geen zenders mist die je perse wilt snap ik niet dat je überhaupt dat niet al hebt. Al is 't alleen maar omdat het ook minder kost.

De volgende zenders zijn beschikbaar bij NLziet. Voor € 8,95* per maand.
Voor NLziet is nodig: internet (zelf te kiezen provider); abonnement op de dienst. Smart-tv met de app danwel Chromecast of streamingdevice.

*Extra zenderpakket 27 t/m 36 verkrijgbaar (per 1 nov. 2022) à € 2 per maand extra, zie onder.

Opnemen niet beschikbaar. Van NPO, RTL en Talpa zéér veel nog jaren terug te kijken on demand via NLziet. Overige zenders tot een week terugkijken.

Zendernummers bruikbaar met Android-TV, Google-TV. Helaas niet met Tizen (Samsung). Zappen op alle systemen mogelijk. Kwaliteit (bitrate), klik hier.

 

Zenderlijst:

1 NPO 1 HD
2 NPO 2 HD
3 NPO 3 HD
4 RTL 4 HD
5 RTL 5 HD
6 SBS 6 HD
7 RTL 7 HD
8 Veronica / Disney HD
9 NET 5 HD
10 RTL 8 HD
11 RTL Z HD
12 SBS 9 HD
13 INplus HD (vh. INsight)
14 VRT1 HD
15 VRT CANVAS HD
16 Ketnet HD (VRT)
17 TV 538 HD
18 RTL Crime HD
19 RTL Lounge HD
20 RTL Telekids HD
21 Pebble TV (720P)
22 SBS6 Classics (720P)
23 ONS (720P)
24 NPO 1 Extra HD (720P)
25 NPO 2 Extra HD (720P)
26 NPO Politiek & Nieuws (720P)
27* BBC First ( 720P)
28* BBC One (720P)
29* BBC Two (720P)
30* BBC World News (720P)
31* BBC Entertainment (576P)
32* History (720P)
33* Crime + Investigation (720P)
34* curiositY (720P)
35* E! Entertainment (720P)
36* Euronews (720P)
37-49 Regionalen HD (720p)
50 AT 5 HD (720p)

Bron: breedbeeldweetjes zenderindeling NLziet.

 


Zappen op alle systemen mogelijk. Kwaliteit (bitrate), klik hier.


23 ONS (576P)
 

Bron: breedbeeldweetjes zenderindeling NLziet.

Kleine tip: ONS wordt in 720p doorgegeven bij NLziet. Duidelijk te zien aan het ONS logo.

Bij Ziggo, Delta en Canaal Digitaal ook in HD en bij KPN nog in SD 576p.


Reageer