Skip to main content

Zojuist NPO 1 18:42 blijft de live stream 2 x hangen (via nieuwe app in Samsung). Eerder al met Klassiekers met Kleinsma (via Android-TV). Andere zenders nog niet aan gehad.

Dank voor je heldere 😃 informatie @Sebas14 !

Aangepast in mijn bericht hier en op breedbeeldweetjes.


Nog steeds korte pauzes in LIVE.


Het is nog steeds in onderzoek. Soms kunnen we het relatief makkelijk reproduceren. Andere momenten helemaal niet. Herken je dit @PeterG ? Bijvoorbeeld als het weer voorkomt, dan te zappen en dan komt weer vrij snel (binnen 20 seconden) één of twee keer een hapering van zowel beeld en geluid? Inconsequent nog steeds.


Bijvoorbeeld als het weer voorkomt, dan te zappen en dan komt weer vrij snel (binnen 20 seconden) één of twee keer een hapering van zowel beeld en geluid? Inconsequent nog steeds.

Zal ik ook eens proberen.


Haperingen blijven voorkomen. Vanavond probeer ik het eens met casten vanaf de smartphone, maar ook daar hebben we al een paar pauzes van 1-3 seconden gehad. Met als bijkomend probleem dat audio en video uit sync raken..


9 Juni 2024, op vakantie adres( België )tv kijken via de kpn tv+ app streamen via Chromecast en zowel via Tadaam topbox, 

Zeer hinderlijke frequente haperingen gedurende langere tijd in de stream, bufferen en dan weer verder dusdanig vaak dat je programma etelijke minuten achter gaat lopen. Zat van met geleend account Ziggo Go app opgestart en dat werkt probleemloos 

Internet snelheid ruim voldoende 100 mb

Alle apparatuur laatste update en besturingssystemen van zeer recente datum 

Ligt dus niet aan de configuratie maar zit hem in de app. Rechtstreeks op iPad geen haperingen. 😡


Het hapert hier ook nog steeds af en toe maar ik heb het opgegeven. Naar verluidt KPN zelf ook, want de focus is verlegd van KPN iTV naar de KPN TV+ app. Die kennelijk voor jou ook problemen heeft.

Het is ook niet bekend wanneer TV+ beschikbaar komt voor de Nvidia Shield...


Het is ook niet bekend wanneer TV+ beschikbaar komt voor de Nvidia Shield...

Er wordt naar mijn weten nog niet gewerkt aan een smart-TV+ app.


Kom net dit topic tegen, dit hebben wij sinds we kpn hebben. 08/23

Zowel op het kpn kastje als mijn shield 2019. Alles cat6a 1gbit. Netflix etc. nooit problemen mee gehad.

 

@KPN TV app 

Kunnen jullie hier eens reageren betreffende de voortgang. Hebben jullie al een idee waar het zit en hoe dit op te lossen.


Kom net dit topic tegen, dit hebben wij sinds we kpn hebben. 08/23

Zowel op het kpn kastje als mijn shield 2019. Alles cat6a 1gbit. Netflix etc. nooit problemen mee gehad.

 

@KPN TV app

Kunnen jullie hier eens reageren betreffende de voortgang. Hebben jullie al een idee waar het zit en hoe dit op te lossen.

Welk issue met haperingen exact? Datgene waar het topic mee begon is opgelost destijds (via andere topics meen ik; een video-server met een bottleneck, die nu niet meer geraakt kan worden). Context is dan altijd erg belangrijk. Hoe lang duurt de hapering (maximaal), hoe vaak gebeurt deze. Alleen in de avond, of ook reproduceerbaar in de ochtend b.v.?

Je noemt ook ‘zowel op het kpn kastje...’. TV ontvangers maken normaliter geen gebruik van dezelfde streams als de Smarttv app (tenzij TV+ ontvanger op unicast), dus dan is het ook lastig aannames te doen wat je exact ervarrt op welk apparaat precies. Die zijn dus normaliter ook niet gerelateerd, maar misschien leken ze enorm op elkaar?

Als je haperingen ervaart in de smarttv app, dan dus graag een beschrijving inclusief context. Bijvoorbeeld: als tijdens Tour de France op NPO1 op datum X, uren achter elkaar gekeken en elke ~5 minuten stond het beeld en geluid ongeveer 1 sec stil (ik hoop het niet..). Dat geeft al een beter beeld van de exacte impact en waar iets vandaan kan komen.

De haperingen in het buitenland (zoals ook beschreven paar posts terug), zijn niet in de smarttv app; die werkt immers alleen thuis. Dan is het weer een andere applicatie over andere netwerken, dus eigenlijk irrelevant aan dit topic. Om maar even te noemen, dat er ontzettend veel type ‘haperingen’ te noemen zijn. 

Nvidia Shield is een redelijk populair apparaat, dat is een pluspunt. Met een goede beschrijving van je ervaring, kunnen meer mensen zich in die ervaring vinden, des te makkelijker kunnen wij het herkennen en aanpakken.  


TV ontvangers maken normaliter geen gebruik van dezelfde streams als de Smarttv app (tenzij TV+ ontvanger op unicast), ...

Zeg je nu dat de TV+ Box in unicast dezelfde streams gebruikt als de smart-TV app?

@TV Apps Team, Zijn dat echt 100% dezelfde streams en wordt er bij de smart-TV app ook niet geknepen in de bitrate?


TV ontvangers maken normaliter geen gebruik van dezelfde streams als de Smarttv app (tenzij TV+ ontvanger op unicast), ...

Zeg je nu dat de TV+ Box in unicast dezelfde streams gebruikt als de smart-TV app.

@TV Apps Team, Zijn dat echt 100% dezelfde streams en wordt er bij de smart-TV app ook niet geknepen in de bitrate?

Alleen bij Duitse zenders zijn dezelfde bitrates 4,5Mbs, maar het kan ook verschillende streams zijn. Andere zenders hebben bij SmartTV 6,5Mbs en bij unicast TV+Box 4,5Mbs behalve de eersten 10 zenders, deze hebben bij unicast 8,76Mbs bitrates.


Dus jij wilt beweren dat de smart-TV app bij veel zenders een hogere bitrate heeft dan de TV+ Box?

Dit is wat ik meet bij Nationaal Geogrphic.

Via TV+ Box in unicast.

 

Via de smart-TV app.

 

Zo te zien komen ze allebei ongeveer 6Mbps uit.


Dus jij wilt beweren dat de smart-TV app bij veel zenders een hogere bitrate heeft dan de TV+ Box?

 

Precies, niet beweren maar gemeten. Maar de multicast streams bij TV+box hebben 7,25Mbs bitrates, en bij beste kwaliteit de eersten 10 zenders 14,5Mbs


Dus jij wilt beweren dat de smart-TV app bij veel zenders een hogere bitrate heeft dan de TV+ Box?

Precies, niet beweren maar gemeten. 

Kan jij daar eens grafieken van laten zien want ik meet toch echt wat anders.


@wjb Ik heb even geen tijd meer, moet slapen gaan. Maar probeer de NPO1 191 te meten, dat is altijd unicast in TV+Box en hoef de instelling van TV+Box niet te veranderen. Bovendien laat jouw grafiek toch zien, dat de SmartTV streams gemiddeld hogere bitrates (6 tegenover 5) hebben.


Bovendien laat jouw grafiek toch zien, dat de SmartTV streams gemiddeld hogere bitrates (6 tegenover 5) hebben.

Nee, ze komen, zoals eerder gezegd, beide gemiddeld op zo'n 6 Mbps uit.

Overigens zie je hieronder de unicast stream voor Nationaal Geographic Channel op een 5202.

 

Op dat "oude" platform hebben de unicast streams tenminste precies dezelfde bitrates als de multicast streams en dat geldt voor alle kanalen, ook de Nederlandse publieke en commerciële kanalen.


Maar probeer de NPO1 191 te meten, dat is altijd unicast in TV+Box en hoef de instelling van TV+Box niet te veranderen

Maar dát is nou net een SD stream @TDN . Dus geen goede vertegenwoordiger voor de unicast. Dan kan je beter 82 , NPO 2 Extra, meten. Die is wel HD. Maar dan weer in de bron 720p. Dat dan ook weer wel.

En je hoeft helemaal niks te veranderen in de box. Al na 1 seconde pauzeren van een multicast kanaal heb je de unicast stream van dat kanaal. Meet dan, na kort pauzeren, eens NPO 1. Dan krijg je een eerlijker beeld.

Zie eventueel je EIGEN lijst van unicast. Maar dus nou net niet die 191, 192 en 193. Want dat klopt dat die zo'n 4 Mb/s zijn. In SD…. 


@wjb Geen tijd om een netwerk monitor te runnen, ik gebruik snel de monitor functie van Netgear swtich, op port 2 is SmartTV, op port 6 DIW7022, gemeten na 120s (Clear counters en na 120s op refresh) Op beide lopen 18 (NGC)

 

SmartTV: 82349151    5,4899434Mbs
DIW7022 66786141    4,4524094Mbs
 


Toch wel apart dat ik hele andere waarden meet voor Nationaal Geographic Channel.

Onderstaand de metingen van 120 seconden waarbij de smart-TV app op de TV+ Box draait.

TV+ Box unicast: 6,57 Mbps

 

Smart-TV app: 6,25 Mbps

 

De bitrate van de twee is (bij mij) dus ook met deze meetmethode nagenoeg gelijk.


@wjb Waarom sluit je niet smarttv en tv+box op 2 verschillende porten en meten, dan ben je zeker op 2 dezelfde zending draaien.

Gemeten met kanaal 82 (NPO2Extra) na 3min (180s), extra langer om nauwkeurigheid te verhogen.

SmartTV NPO2Ex 6,565 Mbs

DIW7022 4,404 Mbs


@wjb Waarom sluit je niet smarttv en tv+box op 2 verschillende porten en meten, dan ben je zeker op 2 dezelfde zending draaien.

De smart-TV app draait, zoals eerder ookal gezegd, op mijn TV+ Box.

Daarnaast staat deze ook op een Chromecast Google TV en een Sony televisie maar die lopen via wifi.

De uitzending maakt niets uit, KPN levert altijd dezelfde (variabele) bitrate. Overigens werd in mijn meting naar dezelfde uitzending gekeken.


@wjb Waarom sluit je niet smarttv en tv+box op 2 verschillende porten en meten, dan ben je zeker op 2 dezelfde zending draaien.

De smart-TV app draait, zoals eerder ookal gezegd, op mijn TV+ Box.

Daarnaast staat deze ook op een Chromecast Google TV en een Sony televisie maar die lopen via wifi.

De uitzending maakt niets uit, KPN levert altijd dezelfde (variabele) bitrate. Overigens werd in mijn meting naar dezelfde uitzending gekeken.

Ook via wifi kan je meten, hoef niet ingewikkeld te zijn, indien je een een PC met wifi aangesloten op de switch heb, stel de PC als hotspot en laat internet delen toe. Dan kan je TV met de hotspot verbinden en de ethernet snelheid van de PC meten, is dezelfde als wifi snelheid van TV indien jouw PC niet down/uploaden.

Je weet toch dat VBR is berekend voor een lange tijdduur. Als je b.v. een Blueray transcodeer met een doel VBR, wordt die berekend voor een bepaalde tijd en die is afhankelijk van de bron materiaal en heel sterk afwisselend tussen passagen. Indien je 2 apparaten tegelijk laten lopen, zijn de meting veel nauwkeuriger, afgezien van dat de SmartTV met paar seconden achter loopt de TV+Box

Je ziet mijn meting voor de zender NPO2 Extra, er is significant verschillen tussen Unicasten in SmartTV en TV+Box, dus was de TV+Team beweert klopt niet. Harde bewijzen kan je ook doen met capturen een stuk van de TV en TV+Ontvanger, dan kan je de URL van de streams inspecteren. 


Zucht @TDN, ik meet al jaren bitrates en kom altijd tot dezelfde waarden en dus weet ik echt wel waarover ik het heb.

Die "variabele" bitrates op het online TV platform van KPN (gebruikt bij unicast door de TV+ Box, site en apps) zijn niet afhankelijk van de bron maar van de snelheid van de verbinding. Normaliter heb je altijd 100% immers de verbinding zal vrijwel altijd snel genoeg zijn. Maar mocht het TV platform het een keer zwaar krijgen (vanwege drukte) of jij een slechte verbinding hebt dan wordt de bitrate teruggeschroefd. Dat is dus heel iets anders dan die VBR die jij nu aanhaalt.


@wjb Je eis van andere mensen bewijzen van hun bewering, maar van jouw theoretische bewering heb ik geen bewijs gezien, en je meet de streams op andere tijden. Bovendien laten jouw screenshots zien dat de van SmartTV minder schommelingen zitten en de gemiddelde waarde echt hoger liggen. Maar verder lijkt me niet waard om nog te in te gaan.


Reageer