Skip to main content

Kan je de SuperWifi ethernet aansluiting achterop gebruiken om je tv box te voorzien van internet? Ik het liefste draadloos tv kijken en gebruik maken van WiFi maar weet niet of dit kan met de 4K box van KPN. 
Kan iemand mij uitleggen wat ik het beste kan doen?

Echt draadloos kan op dit moment nog niet met KPN apparatuur. KPN verkoopt wel stroomdraadadapters (en noemt dat dan draadloos) maar dat is tegenwoordig zeker geen succes meer.

 

Er bestaat wel een Wifi versie van de nieuwste settop box van KPN (ontvanger in KPN jargon) maar die leveren ze (nog) niet. 

https://www.commscope.com/globalassets/digizuite/62416-vip5202w.pdf?utm_source=arris&utm_medium=redirect


Je kan de KPN Interactieve TV decoder gewoon aan de Ethernet-poort van de SuperWifi node hangen. Werkt perfect hier.


Tv kijken via de hd ontvanger kan niet via WiFi. Zo simpel is dat. Het protocol wat gebruikt word werkt niet via WiFi, dat functioneert alleen goed via een kabel.


Tv kijken via de hd ontvanger kan niet via WiFi. Zo simpel is dat. Het protocol wat gebruikt word werkt niet via WiFi, dat functioneert alleen goed via een kabel.

De vraag was of je de decoder via ethernet (met een netwerkkabel dus) kan aansluiten op de KPN SuperWifi node. En het antwoord is volmondig: ja.


Tv kijken via de hd ontvanger kan niet via WiFi. Zo simpel is dat. Het protocol wat gebruikt word werkt niet via WiFi, dat functioneert alleen goed via een kabel.

De vraag was of je de decoder via ethernet (met een netwerkkabel dus) kan aansluiten op de KPN SuperWifi node. En het antwoord is volmondig: ja.

Ik mis zeker wat. Volgens mij schreef Pinda076 ook. 

 “Ik het liefste draadloos tv kijken en gebruik maken van WiFi maar weet niet of dit kan met de 4K box van KPN.”

In de link van de SuperWifi heb ik daar ook opvallend helemaal niets over gelezen. Hoewel misschien de suggestie wel wordt gewekt omdat wordt geschreven over Netflix. Maar dat kan ook op een smartphone. 

Maar als het wel kan, dan zou dat geweldig zijn. Maar waarom schrijft KPN dat dan niet op de pagina. 


Tv kijken via de hd ontvanger kan niet via WiFi. Zo simpel is dat. Het protocol wat gebruikt word werkt niet via WiFi, dat functioneert alleen goed via een kabel.

De vraag was of je de decoder via ethernet (met een netwerkkabel dus) kan aansluiten op de KPN SuperWifi node. En het antwoord is volmondig: ja.

Nee. Wel op de Experia WiFi, die kun je er tussen zetten. Niet op de SuperWifi's.

Je kunt op die draadloze SuperWifi wel een pc of printer ofzo aansluiten. Dat kan prima werken. 


Tv kijken via de hd ontvanger kan niet via WiFi. Zo simpel is dat. Het protocol wat gebruikt word werkt niet via WiFi, dat functioneert alleen goed via een kabel.

De vraag was of je de decoder via ethernet (met een netwerkkabel dus) kan aansluiten op de KPN SuperWifi node. En het antwoord is volmondig: ja.

Nee. Wel op de Experia WiFi, die kun je er tussen zetten. Niet op de SuperWifi's.

Je kunt op die draadloze SuperWifi wel een pc of printer ofzo aansluiten. Dat kan prima werken. 

Dan heb ik waarschijnlijk een heel speciale SuperWifi-set van KPN gekregen. Want hier draait de Arris 4K-decoder al een week gewoon samen met de SuperWifi node met de decoder met netwerkkabel aan node verbonden.


Het intrigeerde me of het weer om een product ging dat KPN levert onder een andere naam dan in het internationale gebruik geldig

  1. Modem voor een router (met ingebouwd xdsl/ethernet modem)
  2. Ontvanger voor een STB
  3. Draadloze adapter voor een powerline adapter (stroomdraad adapter)

Dat is hier dus alleen beperkt het geval omdat het product in de UK onder dezelfde naam wordt verkocht. 

https://shop.bt.com/learnmore/bt-branded-products-and-services/bt-whole-home-wi-fi

Ik weet niet of we ook hier over het originele leverancier praten. De naamgeving is echter niet onjuist te noemen. We kennen een soortgelijk product ook onder de naam NetGear Orbi.

https://www.netgear.com/orbi/wifi-systems.aspx

Mijn ervaring met KPN is dat ze staan voor wat ze leveren. Het verstrekken van de juiste product informatie is in mijn beleving wel echter een van hun zwakste punten. 

 


Hallo @CorL het woord modem is een goede uitdrukking, echter modem/router is beter bij een xDSL verbinding en router is beter bij een glas verbinding in mijn opinie.

 


Hallo @CorL het woord modem is een goede uitdrukking, echter modem/router is beter bij een xDSL verbinding en router is beter bij een glas verbinding in mijn opinie.

 

Jan, 

Dat klopt helemaal maar KPN levert geen modems (modulators/demodulators) meer maar gebruikt altijd de namen zoals we dat kennen uit de PTT tijd. Het maakt het voor de klant daarom best vaak moeilijk om een probleem op te lossen in de tijd dat we allemaal kijken op Internet voor oplossingen. Deze PTT filosofie om de klant dom te houden is blijkbaar niet uit te roeien bij KPN. 

 

Onderstaand een foto van een echt modem. 

 


BT heeft deze set ook niet zelf gemaakt. Zowel BT als KPN kopen deze Wifiboosters bij Arcadyan. Dit is geen vreemde partij voor KPN. Zo leveren onder meer ook tv-decoders aan KPN.


Bedankt voor de reacties! Dan ga ik de node gebruiken om de 4K box met het netwerk te verbinden. 


Hoi @Pinda076, welkom hier. 

Zoals aangeven is het inderdaad mogelijk om de ontvanger op een Super WiFi punt aan te sluiten. We ondersteunen dit officieel echter niet, vandaar dat het ook niet te lezen is. 


Hoi @Pinda076, welkom hier. 

Zoals aangeven is het inderdaad mogelijk om de ontvanger op een Super WiFi punt aan te sluiten. We ondersteunen dit officieel echter niet, vandaar dat het ook niet te lezen is. 

Mag ik vragen waarom jullie dit officieel niet ondersteunen? 
Het lijkt mij zonde om een extra draadloze verbindingsset aan te schaffen terwijl ik dit zonder extra kosten kan realiseren d.m.v. Super WiFi punt te gebruiken voor de 4K decoder. Daarbij weet ik niet of zo’n draadloze verbindingsset compatible is met het “mesh” netwerk. 
 


 


Bij het tv signaal word igmp snooping gebruikt. Dit protocol is ongeschikt om over wifi te gebruiken. Daarom ondersteund KPN het niet. Als het werkt, fijn voor u. Als het niet (meer) werkt, pech gehad. Ik heb het naar aanleiding van dit topic eens bij mij zelf geprobeerd, en ja het werkt bij mij ook.

Tegelijk moet ik ook zeggen: er zijn hier afgelopen jaren meerdere topics voorbij gekomen over dit onderwerp. Zo waren er topics waarin men lange tijd tv keek via WiFi en waarbij het plots niet meer werkte.

Enkele eerdere topics over dit onderwerp:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/wifi-op-settopbox-485041

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/tv-signaal-via-wifi-410889

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/interactieve-tv-via-mesh-router-tplink-deco-m5-ipv-via-netwerk-kabel-439176

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/mesh-wifi-linksy-velop-geeft-foutmelding-3025-op-ontvanger-457260

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/geen-interactieve-tv-via-tplink-re200-433556


Erik van kpn schreef het volgende in een van die topics “ Ik raad je aan om je tv ontvanger direct aan de Experia Box aan te sluiten. Mocht dat bekabeld niet lukken, dan kun je daarvoor een draadloze verbindingsset overwegen.“ 

 

ipv de draadloze verbindingsset te gebruiken , wil ik dus de Super WiFi punt gebruiken wat schijnbaar dus mogelijk is. 
Dat de 4K decoder niet via WiFi kan draaien is duidelijk vandaar dat hem wil gaan bekabelen op de Super WiFi punt. 
 


Tja ... een kabel (laten) leggen. Dat is de enige optie.

Of SuperWifi's kopen zoals je hier in dit topic kunt lezen, met als risico dat het niet werkt. Misschien werkt het wel. Of misschien eerst wel werkt en later niet meer. En KPN ondersteund het niet, dus daar hoef je dan niet je beklag te doen.

Maar goed... eigenlijk geldt datzelfde voor de draadloze verbindingsset. Dat ondersteund KPN dan wel zo gezegd. Maar als het niet werkt, dan heb je ook gewoon pech en doet KPN verder niets voor je. Begrijpelijk overigens hoor, want er is verder niets aan te doen. Anders dan kabel leggen.

Wat betreft die SuperWifi's: binnen 14 dagen kun je ze kostenloos retour sturen. Dus je zou het ff kunnen proberen...


Persoonlijk denk ik dat IPTV via "Super"WiFi's wel eens goed zou kunnen werken.

Als het goed is, dan is de wifi backbone tussen de nodes een apart netwerk en worden de IGMP multicasts dus niet "verspreid" naar alle op wifi aangesloten apparaten maar alleen tussen de nodes verzonden.

Het staat of valt overigens met de IGMP snooping functionaliteit op de nodes zelf.

Als die aanwezig is en aan staat dan zou dat er voor moeten zorgen dat de TV stream alleen doorgestuurd wordt naar de TV ontvanger op de LAN poort.

Zelf heb ik lang geleden een TV ontvanger via een Netgear WNCE2001 op een apart wifi accesspoint (met eigen SSID) aangesloten en ook dat functioneerde.


Nick83 legt het al uit. En ik snap zeker goed dat als je deze WiFi punten al hebt en je kunt hier de ontvanger op aansluiten dat je niet nog de Draadloze adapters wilt aanschaffen. 


Had na een jaar in een keer problemen met de draadloze adapters via stroomnetwerk.

Had tussen 7.00 uur morgens  en 18.00 uur middag geen verbinding te traag.

Nu verbonden via super wifi. perfect de hele dag tv.

Ook kpn staat voor een raadsel.

 


Ook kpn staat voor een raadsel.

Klopt, omdat deze optie niet ondersteund wordt. Dan wordt het personeel ook niet ingelicht over de werking hier van. Het is op eigen risico om dit te doen. ;) 


Tja... Ik had zelf kabel getrokken en werkt prima volgens mijn kabeltester, netwerk ziet er ook niks mis mee maar het tv signaal kan er niet mee overweg. Wel met de bijgevoegde ethernetkabel dus moet toch iets in de kabel zijn. Geen zin om weer 25 meter kabel te verspillen en de bijgeleverde kabel krijg ik niet door de kabelgoten heen. 

Aangezien die tvbox vlak bij superwifi punt staat, dacht ik ook van, gewoon prikken, het kan hoogstens niet werken maar doet het prima! Ik blij. 😁


Geruime tijd heb ik mijn signaal voor mijn 4K ontvanger via de liggende CAI kabel lopen met speciale kastjes. Vandaag toch via de superwifi aangesloten. Werkt voorlopig zeer goed.

👍👍