Skip to main content
Vraag

Tekst van het KPN TV menu zeer slecht leesbaar

• February 17, 2026
  • 7 reacties
  • 83 keer bekeken

Het menu van de tv is zeer slecht te lezen. Volgens mij komt dit omdat de letters te klein zijn en de kleur van achtergrond (wir bijv) met zwarte dunne letter is niet te zien

Ā 

7 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 17, 2026

Welk merk en type tv-decoder heb je van KPN?

Ā 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 17, 2026

deze dus

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 17, 2026

​@Renifleur2Ā Het is voor Android TV 11 niet eenvoudig. Bij andere versie kan je font grootte aanpassen bij toegankelijkheid. Het is ingewikkeld voor onervarene gebruikers. Hier de 2 voorbeelden bij aangepaste font grootte

Font schaal 110%
Font schaal 150%

Als je toch niet bang voor een moeilijke klus bent, zal ik later posten hoe de font grootte aan te passen.

Als je kunt laten zien hoe je de fontgrootte aanpast zou dat mogelijk dat enige verbetering kunnen leiden. Dus graag.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

​@Renifleur2 ​@Hans SnelliusĀ Om de fontgrootte aan te passen, moet men eerst de ontwikkelaar mode activeren.

1. Ga naar Instelling → Apparaat →  Apparaatsvoorkeuren → Over
  2. Klik 7 keer opĀ OS-build van Android TV → Je bent ontwikkelaar
  3. Ga 1 stap terug, nu is een nieuwe onder-menu: Ontwikkelaarsopties. Activeer ADB-foutopsporing
  4. Verbind een PC met Android Studio met ADB devices, klik accepteren.
    of installeer ADB-TV en open de App, deze App verbindt ook met ADB-foutopsporing, klik accepterenĀ 
  5. Open shell terminal met ADB shell vanuit PC of Console binnen ADB-TV
  6. settings put system font_scale x.yy
    waar x.yy de schaalgrootte is. B.v. voor fontgrootte 150% is x.yy=1.50, om standaardwaarde weer te herstellen, gebruikt x.yy=1.00
  7. De KPN launcher zou automatisch herstarten, indien hij niet doet, ga naar instelling → Apparaat → App → KPN TV+ → Gedwongen stoppen
  8. Indien de ingestelde fontgrootte jouw wensen voldoet, ga na Ontwikkelaarsopties en deactiveer ADB-foutopsporing.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 19, 2026

Ik zie dat deze instellingen voor Android TV zijn. Ik heb een Phillips TV en heb geen idee of datĀ 

Android instellingen heeft

Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

Ik zie dat deze instellingen voor Android TV zijn. Ik heb een Phillips TV en heb geen idee of datĀ 

Android instellingen heeft

Vanaf Android TV 14Ā heb je dit inĀ toegankelijkheid-instelling. De KPN ontvanger heeft nog steeds Android TV 11.