Skip to main content
Beantwoord

Teletekst voor omroep Brabant en omroep Zeeland mist na aanpassen abonnement

• June 24, 2025
  • 11 reacties
  • 297 keer bekeken

Ik heb via de kpn winkel in Goes een nieuw abonnement genomen goedkoper en goed. Ik stelde heel nadrukkelijk de vraag of fat alles het zelfde bleef dat was 100% zeker zegt de medewerkster. Ik had iemand gevonden die alles keurig ging installeren en dat is goed gelukt alleen de teletekst zenders van omroep Brabant en Zeeland vonden we niet meer terug. En dit heb ik wel degelijk geëest tijdens de verkoop

Daaraan met KPN gebeld ik zou worden terug gebeld van iemand van de klachten afdeling. Dit was een minder leuk gesprek die vrouw vond dat ik dat zelf moest oplossen en dat jullie daar niet voor waren. Ze stelde voor om een monteur langs te laten komen p onze kosten. Daar ben ik natuurlijk niet mee akkoord gegaan bij de verkoop heb ik tot tweemaal toe of er iets veranderde en dat was niet het geval.

De vrouw van de klachten commissie  had (blijkbaar een slechtte dag had stelde voor om alles weer te ontkoppelen en andere kastjes toe te sturen., en het oude abonnement terug nemen maar dat wil ik natuurlijk niet

Hoe nu verdere ben niet bereid om de monteur te betalen

Admin: adresgegevens verwijderd i.v.m. privacy

Beste antwoord door joop2011

Welke KPN tv ontvanger heb je?

Mocht het de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) zijn, dan heb je teletext via een app.

Dit is een Android mediabox.

Ik weet niet of Zeeland een teletext app heeft.

Ondertitels werken op de DIW7022 ook op een andere manier.

11 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • June 24, 2025

Welke KPN tv ontvanger heb je?

Mocht het de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) zijn, dan heb je teletext via een app.

Dit is een Android mediabox.

Ik weet niet of Zeeland een teletext app heeft.

Ondertitels werken op de DIW7022 ook op een andere manier.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@metoaan, welkom op onze community! We denken graag even met je mee hier! Inhoudelijk kan ik je hier met het abonnement verder niet helpen, daarvoor kun je echt het beste terecht bij mijn telefonische collega's of in de winkel.

Joop noemt al een paar goede tips om teletekst te krijgen op de nieuwe ontvangers, dat gaat hierbij allemaal net wat anders dan op de oude ontvangers.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 26, 2025

Hallo ​@metoaan ,

Via een dvb-t2 ontvanger kun je die twee zenders gratis ontvangen met teletekst. Omroep Zeeland als je in de regio Goes woont, Omroep Brabant is in Brabant en Limburg te ontvangen. 

Via een moderne TV kan het ook, dan heb je alleen een antenne nodig en een powersupply. 

• June 26, 2025

Hier komt geen oplossing voor. De tv+ ontvanger ondersteund geen teletekst meer op de manier zoals dat met de oude ontvangers werkte.

Voor NOS teletekst is er een app.

Omroep Brabant heeft ook een app. In ieder geval voir de smartfoon. Dat is geen teletekst app. Maar daar staat wel dezelfde informatie op denk ik.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 28, 2025

Alles is hier al gezegd, maar:

• Teletekst van de 4 regionale omroepen die het nog hebben komt niet beschikbaar op de TV+ boxen. Dit heeft een technische oorzaak, ze hebben er namelijk geen apps voor. 
  • Als je tv DVB-T2 HEVC heeft kun je met een antenne je regionale zender ontvangen. In dat signaal zit nog wel Teletekst 
  • Download de app van je regionale omroep op je smartphone. Die bevat dezelfde informatie. 
  • Teletekst is een uitstervend fenomeen bij de regionale omroepen 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 28, 2025

Hier komt geen oplossing voor. De tv+ ontvanger ondersteund geen teletekst meer op de manier zoals dat met de oude ontvangers werkte.

Omroep Brabant heeft ook een app. In ieder geval voir de smartfoon. Dat is geen teletekst app. Maar daar staat wel dezelfde informatie op denk ik.

Sterker nog, de info in de app is natuurlijk veel uitgebreider dan dat hele teletekst, waar vrijwel alle regionale omroepen al mee gestopt zijn overigens. En Brabant en Zeeland zullen snel volgen, gok ik, ​@Marlon92, ​@metoaan.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 28, 2025

Sterker nog, de info in de app is natuurlijk veel uitgebreider dan dat hele teletekst, waar vrijwel alle regionale omroepen al mee gestopt zijn overigens. En Brabant en Zeeland zullen snel volgen, gok ik, ​@Marlon92, ​@metoaan.

Dat vraag ik me af ​@Ratonesque . Ik heb net even RTV Drenthe en RTV Oost gecheckt: Beiden hebben teletekst. 

Vergeet niet dat met name veel ouderen verknocht zijn aan Teletekst. Ik val nog niet onder de ouderen, maar ik gebruik ook dagelijks teletekst. Gewoon ideaal: veel belangrijke informatie is direct beschikbaar. 

Er is verder best een grote groep mensen die niets willen weten van internet. Zo snappen mijn schoonouders daar ook niets van en dat gaat ook nooit wat worden. 

Er zijn genoeg mensen die voldoende hebben aan zo’n 30 zenders zonder verdere poespas zoals opnemen, terugkijken etc. 

Voor veel mensen zou Digitenne ook een prima oplossing kunnen zijn mits er een goede ontvangst mogelijk is. En bij Digitenne heb je dus wel teletekst. 

Via KPN TV+ ga je in ieder geval geen teletekst krijgen op de regionale zenders.

Hallo ​@metoaan ,

Via een dvb-t2 ontvanger kun je die twee zenders gratis ontvangen met teletekst. Omroep Zeeland als je in de regio Goes woont, Omroep Brabant is in Brabant en Limburg te ontvangen. 

Via een moderne TV kan het ook, dan heb je alleen een antenne nodig en een powersupply. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 28, 2025

@Ratonesque 

Toen wij in 1983 een tv kochten met teletekst, was het iets nieuws en heel modern.

Ondertussen stoppen steeds meer zenders (inderdaad) met teletekst. BBC is al jaren geleden gestopt.

Het is inderdaad absoluut niet meer van deze tijd. 

Als ze nog teletekst hebben, kan je het (zoals al vermeld) op de smartphone, PC (desktop of laptop) of tablet zien.

NOS heeft teletekst onlangs nog een opfrisbeurt gegeven, maar ik ben bang dat hij t.z.t. ook daar gaat verdwijnen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 28, 2025

Het is inderdaad absoluut niet meer van deze tijd. 

@joop2011 

Zit ik net een bericht te schrijven waarin ik uitleg dat veel (met name oudere) mensen nog verknocht zijn aan teletekst en dan schrijf jij dit…. 🥲🥲

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 28, 2025

@Noordzee 

Het is positief bedoeld. 

Zoals ik al schreef, ik ben al 5 jaar met pensioen en als teletekst 100% verdwijnt zou ik het niet missen. Alleen voor pagina 818, omdat dat net iets sneller kijkt. Maar AD en NU laten dat ook zien.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 28, 2025

@Noordzee, ja, ik kijk, via de app op de telefoon en op de DIW7022, ook nog wel naar Teletekst, maar het snelst zijn ze bijvoorbeeld allang niet meer. En volledig ook allerminst. 

Toen de tv opkwam verzetten ook veel mensen zich daartegen, en de geluidsfilm vond men in het begin ook maar niks, maar ja, na verloop van tijd vindt het toch overal ingang. Overigens verdwijnen media maar zelden (helemaal) dus TT zal in de vorm van apps ook nog wel blijven.