Skip to main content
Vraag

Terugkijken, pauzeren en spoelen werken niet goed na updates

• September 22, 2026
  • 6 reacties
  • 123 keer bekeken

Wat heeft KPN de.laatste tijd toch gedaan met update? En daarna vele andere updates. Wel in de nacht, maar steeds zonder aankondiging vooraf. Ttv, terugkijken en terug/vooruitspoelen blijft hangen en ik moet steeds resetten. sowieso is terugkijken of pauzeren helemaal van slag sinds aantal weken. Geen idee wat KPN gedaan heeft maar het werkt voor geen meter. Bv pauzeer je een programma live (dus niet met terugkijken) dan blijft tijd doorlopen, je ziet de secondes lopen in het tijdspad. De opname pauzeert wel maar op achtergrond niet. Met als gevolg rare acties daarna. Leidt ook soms tot bv melding: je bent 5005 minuten verwijdert van live. Echt bizar. Is al weken zo. Ondanks dat KPN de ene na de andere update uitvoert in de afgelopen periode. En ook terugkijken heeft rare momenten bij stilzetten of terug- of vooruitspoelen.

Daarnaast, volgens mij was dat de update waarbij zoveel daarna fout ging: kijk je programma terug en je wilt teletekst oproepen, dan kan dat niet meer. Ipv teletekst schakelt "ondertiteling" automatisch in. Nou, als ik dat zou willen, dan liever dat ik dat zelf actief kies. Als ik programma terugkijk, gebruik ik teletekst om te zien wat bv de onderwerpen in journaal zijn dat ik terugkijk. Of, als ik die Puae en de Wit of Eva kijk, wil ik zien wie de gasten zijn bij die programma's. En ik wil dan niet ondertiteling krijgen en geen verdere keuze. Echt heel raar.

6 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 22, 2026

Hallo ​@LiekeKijkt, welkom bij de community.

uit je verhaal maak ik op dat je een ouder model iTV ontvanger hebt (HMB2260, VIP2952, VIP5202). Klopt dat?

Kun je proberen om de tv ontvanger helemaal uit te zetten (stekker eruit, of met de aan/uit knop achterop, afhankelijk van het model) en na 2 minuten weer aan?

Achtergrond:
KPN heeft inderdaad een grote wijziging gedaan in de manier waarop opnames bekijken en terugkijken in de gids werkt op die ontvangers. Dit was nodig omdat de oude iTV opnameserver aan het instorten was, waardoor opeens 3 maanden aan oudere opnames opeens niet meer te bekijken waren via de ontvangers. Dit is een maand of twee terug (uit noodzaak versneld) overgezet naar de nieuwe TV+ server, waarbij helaas een paar kinderziektes de kop opstaken. Vandaar ook de vele updates om die weer gaandeweg te repareren.

Het teletekst signaal wordt niet meer meegestuurd in de TV+ opnames / terugkijken, dus dat zijn we spijtig genoeg kwijt. (Bij Live kijken werkt het nog wel, maar daar heb je natuurlijk niet zoveel aan als je informatie wilt hebben over opnames van vóór vandaag.)

Als je hier meer over wilt weten kun je dat vinden in de Product updates, met name 

(Vroeger kon je je abonneren op de Product updates, dan kreeg je een mailtje als er weer een update was, maar dat werkt ook al enige tijd niet meer helaas…)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 22, 2026

Dat uitzetten heb ik al div keer gedaan. Omdat dat enige optie bleek om eea weer aan de gang te krijgen. Want tv sloeg volledig vast en modemkastje reageerde nergens op.  Model wet ik zo niet. Ben fysiek niet in staat dat soort dingen te checken. 

Ik snap dat eea gebeurt ivm "verouderde" hardware, software of wat dan ook. Maar echt bizar waarom dan geen info van of via KPN? Zodat je weet waar je aan toe bent of wat te doen

Vanwege fysieke beperkingen kom ik niet verder dan af en toe kastje bij tv via aan/uit-knop te resetten en te hopen dat ie tot einde toe volledig 100% herstart.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 23, 2026

​@LiekeKijkt De reset zoals jij die beschrijft is helaas geen fabrieksreset. 

Je kiest via de witte KPN afstandsbediening menu-instellingen-systeem-frisse start 

Hierdoor wordt de tv-ontvanger teruggezet naar de fabrieksinstellingen waardoor deze updates schoon installeert. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 23, 2026

Ik heb inderdaad ARRIS  VIP2952 V2

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 23, 2026

Hij moet wel zeker 5 minuten stroomloos zijn. En dan kun je het 3 dagen later weer doen.…

Dat voorkom je door in de ontvanger bij stand-by instellingen eco aan te zetten. Op de elektronica van de afstandsbediening na is de ontvanger dan geheel stroomloos. 

Bij eco duurt inschakelen van de VIP2952 wel 2 minuten. Maar daarentegen blijft ie vlot werken. 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 25, 2026

Hoi ​@LiekeKijkt .

Ik ben benieuwd hoe het inmiddels gaat met de tv-ontvanger. Er zijn inmiddels een paar dagen verstreken, dus ik hoop dat het na de eerdere tips wat stabieler is geworden.

Heb je inmiddels ook de Frisse start kunnen uitvoeren via Menu > Instellingen > Systeem > Frisse start? Dat is net even iets anders dan de ontvanger opnieuw opstarten en kan helpen om de software en instellingen weer netjes opnieuw op te bouwen.

Laat vooral even weten hoe het nu gaat en of je de Frisse start al hebt kunnen uitvoeren. Dan weten we ook beter welke vervolgstap eventueel nodig is.