Skip to main content

Hoe nu met de Teufel soundbar? Daar is helemaal geen code voor. Ik zit nu sinds ik over ben naar KPN steeds met 2 afstandsbedieningen te knoeien. Ik kan mijn soundbar met geen mogelijkheid koppelen en bedienen met de afstandsbediening van de KPN 😞

 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Hoi @Adriaan2024. Welkom op het KPN forum. Wat vervelend dat je de volume niet kan regelen met de afstandsbediening van KPN? Welk model soundbar van Teufel heb je precies en op welke manier heb je jouw soundbar aangesloten op jouw tv? Heb je een HDMI ARC aansluiting achterop jouw tv en een HDMI poort op jouw soundbar? In dat geval kan je het beste de soundbar met een HDMI kabel verbinden met de tv. 


Goedemorgen Vikash,

 

Ik heb de CINEBAR ONE van Teufel. Momenteel gebruik ik een optische kabel tussen de soundbar en mijn TV. Alle andere mogelijkheden heb ik ook al geprobeerd, zoals de soundbar verbinden via HDMI met de HDMI ARC van de tv. Ook dat werkt niet! Via Bluetooth ook geprobeerd, maar ook dat werkt niet. Alle configuraties geprobeerd.

Mijn huidige configuratie met optische kabel werkte prima toen ik nog bij mijn vorige provider zat. Toen kon ik het volume regelen met de afstandsbediening van die provider. Ook werd toen mijn TV uit de standby gehaald als ik de mediabox aanzette. Ook dat werkt nu niet meer bij mij. Ik moet steeds de 2 toetsen van de afstandsbediening gebruiken om zowel mijn KPN TV+ box aan te zetten als mijn TV.

Daarnaast moet ik bij aanzetten ook steeds de source knop gebruiken, omdat steeds naar het TV kanaal wordt gesprongen, terwijl de KPN TV+ box aangesloten zit op de HDMI1 poort. Dit ging wel allemaal goed bij mijn vorige provider (en ja, ik heb de TV hiervoor helemaal opnieuw ingesteld met de optie om de source te onthouden)

Nu heb ik al heel veel uitgezocht en uitgeprobeerd en er zijn een aantal zaken die mij opvallen!

Ik heb mijn afstandbediening m.b.v. de code combinatie weten te koppelen aan mijn TV, want ik kan de source bedienen en de TV knop functioneert, echter... Als ik mijn soundbar niet gebruik, maar alleen de TV speakers, kan ik nog steeds niet het volume regelen! Het lijkt wel alsof mijn afstandbediening stuk is, want de andere knoppen werken wel! De volume knoppen en de mute knop laten het afweten.

Daarnaast is mij nog iets opgevallen; in het menu onder Instellingen > Apparaat > Apparaat voorkeuren > Weergave en geluid > HDMI CEC, heb ik alles geactiveerd, maar alles wat daar staat werkt gewoon niet bij mij!!!?

1) Mijn TV en KPN+ box bedienen elkaar niet, terwijl ik heb aangegeven dat dit wel zo zou moeten zijn.

2) De KPN+ box haalt mijn TV niet uit de standby en veranderd niet naar de juiste bron, terwijl ik hier heb aangegeven dat dit wel zo zou moeten zijn.

3) Ook de kPN+ box gaat niet in standby als de TV in standby gaat, terwijl ik heb aangegeven dat dit wel zo zou moeten zijn.

Samengevat:

Het lijkt er op dat voor de HDMI CEC een software update moet komen, die er voor zorgt dat dit wel goed werkt. Dan heb ik niet meer de problemen met steeds te moeten switchen naar HDMI1 bij aanzetten van de TV en dat ik steeds de KPN- en TV knop moet gebruiken om TV te kunnen kijken. En ook bij uitzetten moet ik steeds beide knoppen gebruiken.

Ook zou de lijst met koppelcodes moeten worden uitgebreid voor de CINEBAR ONE van Teufel (en ook de andere Teufel soundbars)

Daarnaast, is mijn vermoeden, heb ik een andere afstandsbediening nodig. De mijne vertrouw ik niet, omdat de volumeregeling onder geen enkele configuratie het blijkt te doen.

Sorry voor dit heel uitgebreide verhaal. Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Ik hoop dat deze problemen opgelost worden en een hoop ergens bij mij wegnemen.

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,

 

Adriaan

 

P.S. Mochten jullie er om vragen, mijn TV is een Samsung UE49M5670


Bedankt voor deze uitleg! Wat vreemd dat het niet lukt om de soundbar te koppelen met jouw tv via de HDMI ARC. Ik had verwacht dat dit de oplossing zou zijn. Het lijkt mij verstandig om te beginnen met een nieuwe afstandsbediening. Ik heb daarom zojuist een nieuwe voor je aangevraagd. 


Dank je wel! Da's in ieder geval een goede start. Hoe dan ook heb ik nog steeds geen code voor mijn soundbar en snap ik ook niet waarom de functies onder HDMI CEC het niet doen. Misschien hebben meer mensen daar last van mocht het een software issue zijn(?)

 

Ik zal eerst zien hoe de nieuwe afstandsbediening het doet. Bedankt!


Ik heb zelf ook geen code voor een Teufel soundbar en hoop daarom dat het uiteindelijk toch lukt door jouw soundbar aan te sluiten op de HDMI ARC poort van de televisie. Laat je mij weten of de nieuwe afstandsbediening wel goed werkt? 


Hallo @Vikash van KPN Ik heb de afgelopen week gewacht op de nieuwe afstandsbediening, maar helaas nog niets ontvangen. Vorige week woensdag 14 februari zag ik in mijn postnl app dat er briefpost voor mij zou komen diezelfde dag met een foto erbij van een grote bruine envelop van CEVA Logistics te Leidschedam. Was deze van jullie? Zat daar de afstandsbediening in? (Zie bijlage)

Vandaag heb ik postnl gebeld met een klacht hierover. Zij zeggen dat het jammer is, maar niets te kunnen doen omdat het geen aangetekende post was (en dus ook zonder track & trace) Ik heb niet veel aan hun antwoord en zit dus nog steeds zonder de nieuwe afstandsbediening :(

Ik hoop dat je alsnog een nieuwe  afstandsbediening wilt sturen maar dan zo dat ik een track & trace code krijg waarmee ik de post kan volgen en zeker weet dat het aankomt.

Ik heb ook nog eens gekeken naar de HDMI ARC poort van mijn TV (ook geprobeerd zo verbinding te maken met via de HDMI aansluiting van mijn soundbar) Helaas nog steeds zonder resultaat. Nu viel mij op dat bij de poort van mijn TV staat: “HDMI IN 2 (ARC)” (zie bijlage). Zou dat de rede kunnen zijn dat deze poort het niet doet? Het signaal moet van mijn TV naar de soundbar, dus zou ik een HDMI OUT poort verwachten. Hoe dan ook, ik gebruik nu maar weer de optische kabel. 

 

 


Dat is volgens mij wel de juiste HDMI ARC poort op jouw tv. Heb je ook al bij de audio instellingen gekeken van jouw tv zelf? Wellicht moet je het uitvoerapparaat nog aanpassen. Ik zal de afstandsbediening nog eens versturen. Ik heb er ook nog een nieuwe HDMI kabel bij gedaan. 


Dankje @Vikash van KPN! Ik kreeg al een berichtje hierover met de bestelstatus 😊

Ik houd het in de gaten.

Wat betreft De HDMI ARC aansluiting, heb ik de uitvoer van mijn tv gecontroleerd en daar staat geen HDMI bij helaas. Alleen de TV speaker, audio-uitgang/optisch en een Bluetooth connectie (zie bijlage)

Omdat ik alleen een HDMI ARC IN heb verklaart dit ook waarom HDMI niet bij geluidsuitvoer staat.

Maar goed, ik ben reuze benieuwd wat voor effect de nieuwe afstandsbediening scoort.

Er is me nog iets opgevallen trouwens m.b.t. het probleem met de bron die steeds naar TV springt en niet naar HDMI1. Als ik eerst de TV aanzet met de afstandsbediening van de TV, dan gaat deze wel naar de laatst gebruikte bron. Zet ik de TV aan met mijn huidige KPN afstandsbediening, springt ie steeds naar het TV kanaal, waardoor ik steeds de bron knop moet gebruiken om KPN tv te kunnen kijken. Zo wordt ik dus ook gedwongen om 2 afstandsbedieningen te blijven gebruiken.

Nog iets wat me is opgevallen: Via het TV menu wordt me geadviseerd voor het koppelen van mijn afstandbediening met mijn Samsung TV, om de combinatie brontoets en 1 te gebruiken, daarna knop doorspoelen en OK om te koppelen.

Via jullie website voor mijn afstandsbediening wordt mij geadviseerd de brontoets in combinatie met OK te gebruiken, daarna een koppelcode (3 cijfers) voor mijn Samsung TV en weer OK.

Er zijn dus 2 verschillende manieren om te koppelen. Ik heb beide uitgeprobeerdv en alle koppelcodes geprobeerd; slechts 1 van de koppelcodes werkt bij mij en doet precies hetzelfde als de combinatie welke ik vind onder mijn TV menu.

UPDATE: zojuist kreeg ik een firmware update binnen en ik zie nu dat mijn tv uit de standby wordt gehaald bij aanzetten van de TV+ KPN box met mijn KPN afstandsbediening! 😃 ook wordt nu de tv in stabdby gezet bij het uitzetten van mijn TV+ KPN box! 😃 helemaal top!!! Dat werkt nu. En ik vermoed dat ik nu ook geen problemen meer heb met de bron. De HDMI CEC problemen lijken te zijn gefixt! Kudos 👍👍👍👍👍

 


Dat is goed nieuws, dan zijn we al op de helft. Nu nog geluid uit jouw soundbar. Ik ben een beetje door mijn ideeën heen maar misschien heeft @PeterG nog een idee?


Je Samsung televisie heeft HDMI ARC, dat vind je niet bij de geluidsinstelling. Bij de aansluitingen achterop staat welke hdmi ook arc heeft, die aansluiting is op de televisie dan zowel uitgang (voor geluid/arc) als ingang (geluid+beeld) voor een externe bron. En ARC (=geluid uitvoer bij een televisietoestel) staat weer aan als Anynet+ (oftewel hdmi cec) bij de Samsung aan staat. Heeft je soundbar ook een HDMI ARC dan die 2 verbinden. Wel nog even de input van de soundbar handmatig (!) op die ingang afstellen.

Op een televisie is ARC een uitgang. Op een versterker of soundbar is het een ingang. Hoewel dat bij hdmi allemaal niet zo strikt is met ingangen en uitgangen als bij analoog of digitaal optisch/tulp.

Anders de soundbar optisch verbinden. Met de televisie, maar ik heb 'm op de TV+ box. Dan kan de tv uit bij radio luisteren via de kpn box.

 

Is het al gelukt om volume en aan/uit van je televisie met de kpn afstandsbediening te doen? Makkelijkst is (voor Samsung) om bron + ok even ingedrukt te houden totdat de led brandt. Daarna 2, 7, 0 in te toetsen. Cijfers niet té snel achter elkaar.

Nog iets wat me is opgevallen: Via het TV menu wordt me geadviseerd voor het koppelen van mijn afstandbediening met mijn Samsung TV, om de combinatie brontoets en 1 te gebruiken, daarna knop doorspoelen en OK om te koppelen.

Via jullie website voor mijn afstandsbediening wordt mij geadviseerd de brontoets in combinatie met OK te gebruiken, daarna een koppelcode (3 cijfers) voor mijn Samsung TV en weer OK.


Hoi @PeterG/@Vikash van KPN,

De afstandsbediening + HDMI kabel is binnen. Ik had meteen de afstandsbediening gekoppeld aan mijn KPN TV+ Box en daarna afgestemd op mijn TV. Inderdaad bleken nu de volume knoppen en mute knop te werken nadat ik de het geluid van de TV via mijn TV speakers had ingesteld!

Vervolgens de HDMI kabel aangesloten tussen de HDMI ARC van mijn TV en de HDMI ingang van mijn soundbar. Overigens, bij de HDMI ingang van mijn soundbar staat geen ARC aangegeven. Geen idee of dat het probleem veroorzaakt?

Hoe dan ook, ik krijg via deze configuratie geen geluid uit mijn soundbar. De TV is ingesteld op Anynet+ (HDMI-CEC) geactiveerd. Bij geluidsuitvoer heb ik alleen de opties TV-luidspreker, Audio-uitgang/optisch en Luidprekerlijst (bluetooth) Ook heb ik via de afstandsbediening van de soundbar, de soundbar afgestemd op HDMI en wat ik ook probeer, er komt geen geluid met de HDMI ARC kopppeling. Deze optie heb ik maar opgegeven.

Vervolgens weer geprobeerd met de optische kabel. De optische kabel tussen de KPN TV+ box en de soundbar geeft hetzelfde resultaat als tussen mijn TV en de soundbar. Inderdaad hoeft dan de TV niet aan te staan, maar heeft weer als nadeel dat je altijd alleen het geluid hoort uit de KPN TV+ box en niet als je via internet/TV kanaal (Samsung TV Plus) wil kijken of een DVD kijken bijvoorbeeld. Dus heb ik de optische kabel weer aangesloten op mijn TV.

Als laatste optie heb ik nog een keer geprobeerd mijn afstandsbediening te koppelen met mijn soundbar, omdat ik ergens had gelezen code 020 te proberen als niets werkt of er geen code is. Ik had dus 3 seconden OK en mute gelijk ingedrukt, daarna de 0, 2, 0  home cinema code ingevoerd. Daarna gecontroleerd of het werkte m.b.v. de volumeknoppen, maar helaas geen resultaat en erger nog, ik was de volume regeling weer helemaal kwijt!!! Nu snap ik waarom ik deze kwijt was bij mijn vorige afstandsbediening. Deze was niet stuk, maar stond gewoon ingesteld op een HC code die niet werkt en dan kun je ook het volume voor de TV niet meer gebruiken. Ik ben niet de eerste die hiermee geconfronteerd wordt zie ik, zie ook hier:

Daar wordt als oplossing genoemd nieuwe afstandsbediening, maar dat is helemaal niet nodig! Ik heb gewoon de rode en de blauwe toets 3 seconden ingedrukt en daarna op OK en toen kon ik hem weer instellen op mijn tv en kon het volume weer regelen met mijn KPN afstandbediening. Dat scheelt een hoop dure afstandsbedieningen opsturen ;)

Maar goed, ik zit nog steeds met het probleem dat ik het volume van mijn soundbar niet kan regelen met mijn KPN afstandsbediening en erger nog... nu blijken ook mijn HDMI-CEC instelling plots niet meer te werken :(

De TV gaat niet meer in standby als ik de KPN TV+ box in standby breng en omgekeerd gaat de TV ook niet meer uit de standby als ik de KPN TV+ box aanzet met als gevolg dat de TV steeds op het TV kanaal staat en ik steeds weer van bron moet wisselen na het aanzetten van alles.

Flink balen dit, ik was zo blij dat het werkte na de firmware update van een paar dagen terug. Hoe kan het nu ineens niet meer werken??? Ben weer helemaal terug bij af eigenlijk.

Ook blijkt mijn soundbar volume alleen geregeld te kunnen worden via de soundbar zelf en daarvoor heb ik een correcte HC koppelcode nodig. Misschien moeten jullie daarvoor contact opnemen met Teufel? Geen idee hoe jullie aan die codes komen, maar Teufel ontbreekt in jullie lijst (https://www.kpn.com/hc) en in mijn geval voor de Cinebar One dus.

Ik ga geen codes uit die lijst meer proberen, omdat ik daarmee mijn volume regel functie van de afstandsbediening verlies.


Al bovenstaande is de reden dat ik A hdmi cec overal uit heb, B alle apparaten met hun eigen afstandsbediening bedien. 

Alleen tv is wel ingesteld op de kpn afstandsbediening. De 2 knopjes zitten naast elkaar dus tv en ontvanger hoeven echt niet met één knop aan en uit te gaan voor mij.

's Morgens gaat hier alleen de ontvanger aan voor de radio. 

Audio bedien ik met zijn eigen afstandsbediening. 

En oh ja. Teufel had ik tot dit topic ook nog nooit van gehoord. Wat de code betreft. 


@PeterG , misschien kan jij er prima mee leven en steeds meerdere afstandsbedieningen gebruiken. Ik niet, omdat ik heel anders gewend ben bij mijn vorige provider. Ik ondervind nu steeds problemen, die geen probleem zouden moeten zijn. Die HDMI-CEC moet gewoon goed werken, evenzo het regelen van het volume van mijn soundbar. Deze problemen had ik allemaal niet bij mijn vorige provider. Ik krijg ondertussen spijt van mijn overstap.

En dan heb ik het nog niet over de user interface van de KPN TV+ box waar nog heel veel aan verbeterd kan worden. Ook de ene na de andere "er is een fout opgetreden" ik begin er echt een punthoofd van te krijgen van die TV+ box. (de software)

En het erge, ik zit er 2 jaar aan vast. Voor mijn geld verwacht ik toch een goed werkend systeem!

 


Teufel nog nooit van gehoord? Bij ziggo staat ie er gewoon standaard bij. Zie bijlage. Daar werkt het zonder problemen.

Dit merk kan toch aan jullie lijst worden toegevoegd? Volgens mij gewoon contact opnemen met Teufel en de infrarood communicatie van de KPN afstandsbediening aanpassen aan de interface van de Teufel Cinebar One. I.i.g. moet de kPN afstandsbediening via een code hetzelfde signaal kunnen sturen als de soundbar afstandbediening van Teufel. Zoiets.

Jullie technische mensen kunnen dat vast. Hoe is anders die lijst voor die tientallen merken samengesteld?

 


Jullie technische mensen kunnen dat vast. Hoe is anders die lijst voor die tientallen merken samengesteld?

Niet door kpn hoor. Maar bij fabrikant Tech4Home van de afstandsbediening. Ik denk maar zo dat bij álle Tech4Home afstandsbedieningen de codes ontbreken. Niet alleen bij die voor kpn.


Oké, dan lijkt het me een goed idee om eens met Tech4Home kort te sluiten dat er een code komt om met Teufel (Cinebar One) te connecten.

Dan zullen zij met Teufel contact moeten opnemen. Zij hebben dat voor heel veel andere merken ook gedaan en weten dan vast hoe dat voor Teufel gedaan moet worden. Misschien is er dan nog een software update nodig voor de afstandsbediening?

Dit is dus een kwestie van de juiste partijen schakelen lijkt me zo.


@Adriaan2024 Wat jammer dat het nog steeds niet is gelukt om de afstandsbediening van KPN te koppelen aan jouw soundbar. Helaas zit er dan voor nu niets anders op dan met twee afstandsbedieningen te gaan werken. Wellicht dat het in de toekomst wel mogelijk word, maar die garantie kan ik helaas niet geven. 


Ik geef hierboven een oplossing aan.

Ik werk al met meerdere afstandsbedieningen nu, maar dat wil ik nu juist voorkomen. Ik weet dat dit mogelijk is.

Sorry, maar ik bespeur nu niet echt bereidwilligheid om het probleem op te lossen. Schakel de partijen die hiervoor nodig zijn. Wat is daarbij het probleem dan?

Moet ik hiervoor iemands anders benaderen???


En oh ja. Teufel had ik tot dit topic ook nog nooit van gehoord. Wat de code betreft. 

Dat is natuurlijk geen reden waarom het dan niet zou kunnen of hoeven werken. Teufel is  overigens een gerenommeerd merk. 

Jullie technische mensen kunnen dat vast. Hoe is anders die lijst voor die tientallen merken samengesteld?

Niet door kpn hoor. Maar bij fabrikant Tech4Home van de afstandsbediening. Ik denk maar zo dat bij álle Tech4Home afstandsbedieningen de codes ontbreken. Niet alleen bij die voor kpn.

Da’s wel heel erg kort door de bocht. Tech4Home maakt de afstandsbedieningen voor de TV+ (en andere ontvangers) in opdracht van kpn. De vraag is dan ook of Tech4Home wel een ingang heeft voor vragen van eindgebruikers. Vrijwel zeker zullen zij voor consumentenvragen over de afstandsbediening die bij de TV+ geleverd wordt naar kpn verwijzen..

Voor vragen over en problemen met de TV+ ontvangers wordt toch ook niet naar Sagemcom of Google verwezen?

@Adriaan2024: ik weet niet of je het volgende al geprobeerd hebt:

Als je TV+ Box nu eens helemaal loskoppelt en alleen de soundbar via HDMI-ARC op je televisie aansluit, en bijvoorbeeld naar Samsung TV plus kijkt, krijg je dan wel geluid uit je soundbar? Zo ja, dan staan de instellingen in de televisie en soundbar goed en zijn er geen probleem met de televisie en soundbar, zeker als je ook het geluid met de remote van je televisie kunt bedienen. 


@Berteman ,

A Ik beweer geenszins dat omdat Teufel (mij) onbekend is dat het er niet in hoeft te zitten.

B Ook beweer ik niet dat kpn bij T4H niet zou moeten aangeven dat merken ontbreken. Dat zou juist wel moeten. De afstandsbediening bij de TV+ kan bij mijn weten wel geupdate. Via de BT. Voor de IR versie voor de Arris vip2952 en Arcacyan hmb2260 kan dat niet.

Door je toevoegingen bij de quotes geef je de indruk dat ik dat allemaal maar vind. Wat niet zo is.

Verder is het voor een soundbar / audio alleen de volume regeling die met de kpn ab gaat (indien mogelijk). Aan en uit zetten van de audio moet als nog met diens eigen ab. 


@PeterG , bij mijn vorige provider werkte alles! De volumeregeling, mute, aan- en uitzetten van de soundbar (aan- en uitzetten vind ik nog het minste probleem) ging ook met dezelfde ab. Teufel is een gerenommeerd merk en was standaard beschikbaar om te koppelen bij mijn vorige provider. (Zie de bijlage in het bericht hierboven)

Er zijn m.i. 3 partijen betrokken in deze. Teufel voor het aanleveren van de juiste interface gegevens, T4H om de aanpassing te doen aan de software voor de afstandsbediening en KPN om de eindgebruiker te helpen en dit probleem kort te sluiten met T4H (ook moet de software update voor de afstandsbediening worden aangeboden)

Ik weet als eindgebruiker natuurlijk niet wie allemaal achter de verschillende technieken zit.

@Berteman , ik ga jouw tips nog eens uitproberen. Laat je weten hoe het gegaan is.


@Berteman ,

Ik heb zojuist de KPN TV+ box van de TV losgekoppeld en alleen de soundbar aan de HDMI ARC van mijn TV aangesloten. Ook heb ik de soundbar afgestemd op HDMI. De TV op TV kanaal met Samsung TV Plus afgestemd. Je zou dan verwachten dat er geluid uit de soundbar komt, maar ik mijn geval helemaal niets. Ik kan bij de geluidsuitvoer instellingen van de TV ook alleen maar kiezen voor TV luidspreker, audio-uitgang/optisch en luidsprekerlijst (Bluetooth) Daar staat niets bij m.b.t. HDMI ARC ofzo.

Geen enkele configuratie geeft geluid uit mijn soundbar. Bij de poort met HDMI ARC op mijn TV staat IN (dus HDMI ARC IN) maar zou kennelijk ook een uitgang moeten zijn voor geluid heb ik begrepen. Echter, bij mij helaas dus niet.

Ik ben dus gedwongen het geluid te regelen rechtstreeks via mijn soundbar i.c.m. een optische kabel, daarom is die koppelcode voor mij zo belangrijk.


@Berteman ,

Ik heb zojuist de KPN TV+ box van de TV losgekoppeld en alleen de soundbar aan de HDMI ARC van mijn TV aangesloten. Ook heb ik de soundbar afgestemd op HDMI. De TV op TV kanaal met Samsing TV Plus afgestemd. Je zou dan verwachten dat er geluid uit de soundbar komt, maar ik mijn geval helemaal niets. Ik kan bij de instellingen van de TV ook alleen maar kiezen voor TV luidspreker, audio-uitgang/optisch en luidsprekerlijst (Bluetooth)

Geen enkele configuratie geeft geluid uit mijn soundbar. Bij de poort met HDMI ARC op mijn TV staat IN (dus HDMI ARC IN) maar zou kennelijk ook een uitgang moeten zijn voor geluid. Bij mij helaas niet dus.

Ik heb geen Samsung TV (meer), maar ik meen me te herinneren, dat er ergens in de instellingen van elke HDMI-poort bepaalde instellingen waren te selecteren. Wellicht is daar nog iets in te stellen? Anders vind je misschien hier de oplossing? 

Op mijn LG staat ook bij álle HDMI aansluitingen HDMI-IN: bij HDMI 2 aangevuld met ARC-eARC. Die HDMI-poort fungeert dus zowel als ingang voor een extern apparaat als uitgang voor geluid (ARC/eARC staat immers voor Audio Return Channel/enhanced Audio Return Channel). 

 

Ik ben dus gedwongen het geluid te regelen rechtstreeks via mijn soundbar, daarom is die koppelcode voor mij zo belangrijk.

Begrijp ik. Ik gebruik het liefst ook één afstandsbediening. Met de afstandsbediening van de LG televisie kan ik alle aangesloten apparaten (TV ontvanger, Blu Rayspeler, JBL soundbar en de Apple TV) bedienen. Misschien is er nog een mogelijkheid  met afstandsbediening van je Samsung TV, de Soundbar en TV+ te bedienen?


Anynet+ in de Samsung tv moet aan gezet. Dan werkt ARC.

Echter: staat de term ARC er niet bij op de soundbar? Ondersteund ie ARC wel? Is het wel een voor ARC geschikte HDMI kabel?

En het klopt dat je ARC niet onder geluidsinstellingen vind. Dat is bij geen van mijn 3 tv's het geval.

Ik ben dus gedwongen het geluid te regelen rechtstreeks via mijn soundbar i.c.m. een optische kabel, daarom is die koppelcode voor mij zo belangrijk.

Nou….. je zou natuurlijk het zo kunnen instellen in de plus box dat het volume dáárop geregeld wordt. Dat is weer een voordeeltje t.o.v. Ziggo. De plus box heeft een eigen volumeregeling.

Tandwiel - Apparaat - Afstandsbedieningen en accessoires - KPN afstandsbediening - Bedien je tv met de kpn afstandsbediening … instellen op Uit: bedien he t volume van de TV+ Box met onze afstandsbediening. En ….


@PeterG , mijn Samsung TV heeft "Anynet+ (HDMI CEC)" aan staan. De term ARC staat niet op de soundbar . Daar staat alleen HDMI.

Ik gebruik een ARC geschikte HDMI kabel die ik speciaal van jullie heb gekregen (met een nieuwe afstandsbediening)

Als echter Mijn soundbar geen ARC ondersteund dan is ook duidelijk waarom het tot nu toe alleen met de optische kabel werkt i.c.m. mijn soundbar afstandsbediening.

Ik kan nog een keer een gewone HDMI aansluiting proberen naar mijn soundbar. Dat heb ik nog niet geprobeerd. Verder nog kijken wat ik met het antwoord van @Berteman uit kan richten.