Skip to main content
Vraag

Tijdelijke buffer van een gepauzeerd programma wordt gewist zodra je de live tv-vertoning verlaat

• June 27, 2025
  • 9 reacties
  • 125 keer bekeken

Omdat ChatGPT het probleem zo mooi heeft beschreven, plak ik hieronder hetgeen aan de hand is. 

📺 Probleemomschrijving:

Als je een programma aan het kijken bent met pauze (dus timeshift), en je drukt op de Home-knop, dan:

• Verlaat je de timeshift-weergave.

• Kun je niet terugkeren naar het punt waar je was gebleven.

• Word je alleen doorgestuurd naar de live uitzending als je het programma weer opent.

🧠 Waarom gebeurt dit?

Dit lijkt te maken te hebben met hoe de TV+ ontvanger (Android TV-gebaseerd) omgaat met timeshift (pauzeren/terugspoelen van live tv):

• De tijdelijke buffer van een gepauzeerd programma wordt gewist zodra je de live tv-vertoning verlaat (zoals via de Home-knop).

• Er is (nog) geen automatische hervatfunctie of ‘doorgaan met kijken vanaf dit punt’ voor timeshift zoals bij opgenomen programma’s.

9 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 27, 2025

Klopt.

Na pauzeren van een live uitzending kan het punt niet vastgelegd. Het is namelijk niet een opname met een begin en eind en heeft daardoor geen time code.

Al sinds het cloud gebeuren sinds oktober 2014 komt deze vraag af en toe terug. Maar het punt kan dus niet vastgelegd want live is een doorlopende "opname" van continu het laatste uur.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 28, 2025

@PeterG 

Ik heb in 2011 internet glasvezel via KPN en sinds eind 2012 tv.

Ik kreeg toen de Arcadyan HMB 2260 en opnames had ik toen al in de cloud.

En als ik het goed heb, de voorganger, Motorola 1853, waren de opnames ook in de cloud.

Wat ​@Hugo-2738383 beter kan doen, als hij later terug wilt kijken op opname klikken. Maar dan moet hij / zij wel het opname pakket hebben.

Alleen weet ik niet of hij dan wel vanaf het punt start (nooit geprobeerd)

Op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) neemt hij wel het gehele programma op sinds een paar jaar (als ik het goed heb).

En als hij / zij gewoon weer op play klikken na het pauzeren, gaat de DIW7022 wel van Multimode naar Singlemode (dus mindere beeldkwaliteit bij veel zenders)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 28, 2025

Joop2011 schrijft: 

En als ik het goed heb, de voorganger, Motorola 1853, waren de opnames ook in de cloud.

Klopt ​@joop2011 . Met de Motorola 1853 is in juli 2011 ook cloud pvr ingevoerd. Ook mijn Motorola VIP1963, nog mét HDD, is later ook naar the cloud gegaan. Oktober 2014.

Inmiddels is het hier nog wat moderner met de Android-TV ontvanger op één tv en de rest met de smart-tv app.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 28, 2025

Hoi ​@PeterG 

Ik zie het al op jouw mooie site.

Cloud opname is vanaf 2011

En dat kan kloppen, want wij hebben KPN tv (Arcadyan HMB 2260) vanaf oktober 2012)

(Excuus voor dit “off topic” deel) 😉

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 28, 2025

Dank voor de reacties allemaal. Het is helaas vooral een bevestiging van dat je het programma dat je bekijkt niet meer verder kunt kijken vanaf het punt waar je was gebleven, voordat je op  de Home knop drukt. Zelfde gebeurd bij als je op de gids drukt. 

Ik zie het wel als een tekortkoming hoor. Ik heb dit jaar de overstap gemaakt van Caiway naar KPN, Bij CaiWay kon dit gewoon wel. Kwestie van een buffertje aanleggen en behouden. 

Is er een manier om dit bij KPN als verzoek neer te leggen, zodat ze dit kunnen meenemen voor update oid?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • June 28, 2025

Hmm, in de oude (Arris enz) tv ontvangers kun je wel de gids bekijken met behoud van het live buffer.

(live tv blijft dan doorspelen, maar dat kun je -voor de meeste zenders, helaas niet bbc one en two- eerst pauzeren voor je naar de gids gaat.)

Niet alle vernieuwing is een verbetering blijkbaar…

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 28, 2025

Oh ja, de gids raadplegen tijdens een live gepauzeerd programma. Dat gaat inderdaad niet op de TV+ ontvangers. Na dik 3 jaar ben ik er nu aan gewend. 

Als ik tijdens een live gepauzeerd programma de gids wil raadplegen, doorgaans om een opname in te stellen, dan open ik het op de laptop (tv.kpn.com/tv-gids) of de kpn tv app op m'n telefoon. Het gepauzeerde programma op m'n ontvanger blijft dan ongemoeid.

Echter. Ik heb opnemenpakket. Als er dan onverwacht tijdens het live kijken (wat ik overigens eigenlijk alleen met sport en nieuws doe) op- of aangebeld wordt start ik gewoon de opname van dat programma. Dan kan ik het desnoods dágen later kijken! 😉🙂

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Jouw wens is helder ​@Hugo-2738383. Goed en duidelijk omschreven. We nemen het mee richting het tv team. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

De wens van ​@Hugo-2738383 om de pauzebuffer permanent te maken zodat je ook kunt weg navigeren van het tv beeld gaan we niet doen. Dat is niet de intentie van het live pauzeren. Als je een gepauzeerd programma graag langer wilt bewaren, dan kun je een opname starten. Of, als deze van een zender is die dat aanbied, het programma via Terugkijken starten. Terugkijken kun je wel onderbreken en dan later verder gaan waar je was gebleven.

Peter's punt over het niet kunnen gebruiken van de gids gaan we echter wel oppakken. Het gaat dan om het kunnen gebruiken van de minigids. Nog geen prognose wanneer dit dan ingeregeld is. Daarvoor het standaardadvies om de Product Updates in de gaten te houden.