Skip to main content
Vraag

Tijdens overstap naar TV+ werken mijn oude ontvangers plotseling niet meer

• April 4, 2025
  • 10 reacties
  • 150 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+9

Ik heb op woensdag 2 aprilĀ een overstap aangevraagd van interactieve tv naar TV+. De TV+ box is dezelfde dag opgestuurd en zou ik al een dag later binnen krijgen. Dat zou donderdagmiddag worden.

Tot mijn grote verbazing werkten op donderdagochtend mijn beide tv-ontvangers (5202 en 2952) al niet meer. Is dit echt de standaardprocedure bij een overstap naar TV+ dat dan meteen de ā€˜gewone’ tv-ontvangers worden uitgeschakeld?
Als het antwoord JA is, dan vind ik dat dat niet zou moeten kunnen.

Als het antwoord NEE is, dan zoek ik de oorzaak in de richting van het modem (V10). Deze zat op de KPN-software. Ik zat op versieĀ V10.C24.12.11 en ik zie dat ik nu op versieĀ Ā V10.C.25.01.05. Ik weet niet of Ā het modem in de nacht van woensdag op donderdag heeft gekregen of afgelopen nacht. Maar als het in de nacht van woensdag op donderdag is geweest dan kan het toch niet zo zijn dat ineens beide tv-ontvangers het niet meer doen?Ā 

Wat is hier aan de hand geweest?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 4, 2025

Hoi ​@Katana321Ā ,

Ik heb het idee dat het antwoord toch ā€œJAā€ is. Jouw abonnement kan maar aan ƩƩn (serie) ontvanger(s) gekoppeld zijn. Dat betekent dan dat de oude ontvangers uitgeschakeld zijn per die dag. Is inderdaad wel wat lastig, want dan zit je een tijdje zonder TV-signaal op jouw TV-ontvanger(s). Hopelijk kon je de nieuwe ontvangers in die middag zonder problemen in gebruik nemen.Ā 

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 4, 2025

Nou, ik vind dat eigenlijk niet kunnen.

Ik was de hele dag op het werk en mijn vrouw werd in de ochtend ineens geconfronteerd met een niet-werkende 5202. Ik was pas laat thuis en kon gelukkig de tv+ box vrijĀ snel aan de praat krijgen.

Ik vind dan ook dat er gewoon een overgangsperiode zou moeten zijn waarin zowel de ā€˜oude’ tv-ontvanger als ook de tv+ box het gewoon doen. Dan kan de tv+ box aangesloten worden op een rustig moment door iemand die daar handig in is.

Ā 

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Nee, je oude ontvangers worden niet standaard onklaar gemaakt als je overstapt. Pas als je een TV+ ontvanger aansluit wordt er 1 oudere ontvanger van jouw account gehaald en daarna onklaar gemaakt. Die wisseling vind 1-voor-1 plaats.

Als je zegt dat jouw oude ontvangers niet meer werkten. Wat bedoel je dan precies? Kreeg je een foutmelding? Zo ja, welke foutmelding?

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Hmmm….Ik denk dat ik weet wat er mis is gegaan. Ik denk dat jij een refurbished ontvanger hebt gekregen. Er is momenteel een tijdelijk proces voor iets wat vanzelf moet gaan met de nieuwe software, maar daar zit dus een foutje in als de ontvanger al een keer in gebruik is geweest. Ik zal maandag even kijken wat we daar aan kunnen doen. Maar weet in ieder geval dat wat jij hebt ervaren niet de bedoeling was.

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 5, 2025

​@Jeroen-bart EngelenĀ Dank voor jouw reactie en voor de aangeboden hulp. Maar dit kon het probleem niet zijn want de TV+ box hadden wij nog helemaal niet aangesloten. Sterker nog, die hadden wij nog helemaal niet in huis.

Ā  Ā Ā 

VanmorgenĀ na een telefoongesprek van 3 kwartier(!)Ā met de helpdesk is duidelijk geworden dat het probleem toch niet zat in de overstap naar TV+. Het zat 'm echt in de update naar de laatste software van de EB v10. (Zie hierboven voor het versienummer.)

Ik had vanmorgen een probleem met de wifi. Waar ik dergelijke problemen altijd heel snel kan oplossen, lukte dat vanmorgen niet. Alles geprobeerd: 2x herstelknop, 2x stroomloos maken, 2x gereset met de paperclip.

En nog steeds wel tv, maar geen wifi.

Uiteindelijk heeft de meneer van de helpdesk het probleem opgelost. Maar dat er iets fout gaat in het updateproces of in de laatste software is duidelijk.

Het probleem zou 'm erin zitten dat mijn eigen inloggegevens van het modem worden opgeslagen bij kpn. En dat bij het resettenĀ de default-inloggegevens in het modem worden gezet en dat het bij het ophalen van mijn inloggegevens misgaat.

Jeroen-Bart, ik hoop dat kpn dit probleem gaat tackelen, want zo'n groot modem-probleem heb ik nog nooit gehad. En ik heb al heel lang een thuis-abo van kpn.

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

​@Jeroen-bart EngelenĀ Dank voor jouw reactie en voor de aangeboden hulp. Maar dit kon het probleem niet zijn want de TV+ box hadden wij nog helemaal niet aangesloten. Sterker nog, die hadden wij nog helemaal niet in huis.

Ā  Ā Ā 

Ā 

Dat maakt niet uit. Ontvangers worden tegenwoordig aangemeld op jouw account voor ze verstuurd worden.

Ā 

VanmorgenĀ na een telefoongesprek van 3 kwartier(!)Ā met de helpdesk is duidelijk geworden dat het probleem toch niet zat in de overstap naar TV+. Het zat 'm echt in de update naar de laatste software van de EB v10. (Zie hierboven voor het versienummer.)

Ik had vanmorgen een probleem met de wifi. Waar ik dergelijke problemen altijd heel snel kan oplossen, lukte dat vanmorgen niet. Alles geprobeerd: 2x herstelknop, 2x stroomloos maken, 2x gereset met de paperclip.

En nog steeds wel tv, maar geen wifi.

Uiteindelijk heeft de meneer van de helpdesk het probleem opgelost. Maar dat er iets fout gaat in het updateproces of in de laatste software is duidelijk.

Het probleem zou 'm erin zitten dat mijn eigen inloggegevens van het modem worden opgeslagen bij kpn. En dat bij het resettenĀ de default-inloggegevens in het modem worden gezet en dat het bij het ophalen van mijn inloggegevens misgaat.

Jeroen-Bart, ik hoop dat kpn dit probleem gaat tackelen, want zo'n groot modem-probleem heb ik nog nooit gehad. En ik heb al heel lang een thuis-abo van kpn.

Ā 

Maar welke foutmelding had je op de oude ontvangers? Want daar ben ik wel benieuwd naar. Kreeg je het scherm dat je jouw abonnementsnummer en PIN moest invullen? Of startte die wel gewoon op, maar werkte er gewoon niets? In dat laatste geval wil ik wel geloven dat het aan het modem kan liggen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 5, 2025

Dat maakt niet uit. Ontvangers worden tegenwoordig aangemeld op jouw account voor ze verstuurd worden.

Dat weet ik. Maar dat is toch geen verklaring voor het feit dat de oude tv-ontvangers ineens niet meer werken?

Ā 

Ā 

Maar welke foutmelding had je op de oude ontvangers? Want daar ben ik wel benieuwd naar. Kreeg je het scherm dat je jouw abonnementsnummer en PIN moest invullen? Of startte die wel gewoon op, maar werkte er gewoon niets? In dat laatste geval wil ik wel geloven dat het aan het modem kan liggen.

Mijn vrouw schreef donderdagochtend:Ā Televisie heb ik opnieuw opgestart want gaf foutmelding. Hij blijft nu hangen bij Welkom terug bij interactieve tv, opstarten.......85%.Ā 

Toen ik donderdagavond thuis kwamĀ de 2e tv-ontvanger (boven) nog aangesloten. Die heb ik meteen gecheckt. Die ga de melding dat de verbinding met het modem was verbroken.

Ā 

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Dat weet ik. Maar dat is toch geen verklaring voor het feit dat de oude tv-ontvangers ineens niet meer werken?

Ā 

Ā 

Ā 

Wel vanwege een tijdelijk proces. Wat toelichting. Vroeger moest je zelf de ontvanger aanmelden. Dus op het moment dat een ontvanger gekoppeldĀ werd aan een account wisten we dat deze ook al bij de klant thuis stond. Voor ontvanger-swaps doen we dan wat dingen.

Maar vanaf januari worden de ontvangers van tevoren aangemeld. Dus als nu een ontvanger wordt gekoppeldĀ aan een account is dat niet altijd pas als de klant de ontvanger ook al in gebruik heeft. Dus dat swap proces moet later plaatsvinden. De nieuwste software (welke op de TV+ ontvangers al is uitgerold, maar op de oudere ontvangers nog wordt uitgerold) regelt dit. Tot de tijd dat de software overal is uitgerold loopt er elke nacht een proces dat dit proces aftrapt als bepaald wordt dat de ontvanger bij de klant is aangesloten. Deze bepaling gebeurt op basis van een gegeven welke altijd hetzelfde is voor nieuw aangemelde ontvangers, althans dat dacht ik. Maar het blijkt dus dat als de ontvanger al een keer eerder is gebruikt dan staat daar een andere waarde en loopt dit proces dus mogelijk voordat de ontvanger al in gebruik is bij de klant.

Op zich is dit niet meer relevant na komende week, want als het goed is, is dan de nieuwe software ook voor alle oudere ontvangers uitgerold.

Ā 

Ā 

Mijn vrouw schreef donderdagochtend:Ā Televisie heb ik opnieuw opgestart want gaf foutmelding. Hij blijft nu hangen bij Welkom terug bij interactieve tv, opstarten.......85%.Ā 

Toen ik donderdagavond thuis kwamĀ de 2e tv-ontvanger (boven) nog aangesloten. Die heb ik meteen gecheckt. Die ga de melding dat de verbinding met het modem was verbroken.

Ā 

Ok, als de ontvanger blijft hangen op 85% dan is het inderdaad een probleem met de verbinding šŸ˜„

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 5, 2025

Ā 

Ok, als de ontvanger blijft hangen op 85% dan is het inderdaad een probleem met de verbinding šŸ˜„

Maar dan blijft de vraag waarom dit probleem bij onderstaande softwareversie wordt veroorzaakt.Ā 

Ā 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 5, 2025

V10.C.25.01.05 staat er echt los van. Hier bij mijn moeder werkt de Arris nog gewoon daarmee. Evenals m'n meegenomen (TV+) ontvanger. Zoals ik eerst mijn eigen oude Arris altijd meenam.