Skip to main content

Geachte medeleden

als ik naar de TV kijk zie ik door het normale beeld heel vaag teletekst. Als ik naar teletekst kijk zie ik soms strepen van het televisiebeeld die glashelder zijn door de tekst heen. Meestal links onderin   Zeer irritant! Wat kan ik hier aan doen? 

 

 

Ingebrand?

Oudere tv? Plasma, OLED.… merk en type van je tv.

Ligt niet aan de ontvanger. Lijkt me althans uitgesloten. 

Kan je foto's plaatsen?


Hallo @PHHCW , wat voor een televisie heb je? Is dat wellicht een OLED tv-toestel?

Dan kan er sprake zijn van beeldretentie. Beeldretentie is een tijdelijk of permanent restbeeld op een scherm. Op een OLED tv-scherm kan beeldretentie optreden als een beeld gedurende langere periodes continu wordt weergegeven. 

Lees meer in dit (Sony) artikel:
Wat houdt beeldretentie in op OLED-tv's en hoe kan dit worden voorkomen? | Sony NL


Hallo Ruud

 

dank voor uw reactie. 
ik heb inderdaad een OLED TV. 

Hoewel ik wel teletekst kijk is dat nooit lang. 
daarbij zie ik met regelmaat als ik Teletekst kijk een zestal ca 5 cm brede strepen onder elkaar ongeveer 30 cm lang met daarin zeer duidelijke “stukken” van de live uitzending en wel haarscherp. 

Ik heb geen verstand van tv s maar als vlieger weet ik dat indien frequenties dicht bij elkaar zitten  elkaar onderling kunnen verstoren. Daar lijkt het het meest op. 


Hallo Peter

Dank voor uw reactie  

op een foto is het niet te zien. 
de stroken van de live uitzending als ik Teketekst kijk zijn er niet altijd. Als ze er weer zijn maak ik een foto. 


Ik heb ook wel eens een streep (...) live beeld nog als ik teletekst aan zet op de Arris VIP2952. Dat zit gewoon in die software lijkt me. Zodra er weer een pagina laadt is dát weg.

Dat je teletekst vaag over het hele gewone beeld ziet, als teletekst alweer uit is, lijkt me een na-ijl effect van de OLED. Vooral eerste generatie OLED had daar veel last van.

Als het goed is zit er in het menu van de tv een optie om het beeld te 'resetten’ . Bij een Sony heet dat Panel refresh.

Sinds ik weet dat OLED, net als Plasma en eerst de beeldbuis, een inbrand "probleem” heeft komt zo'n toestel er hier niet in.


Hallo @PHHCW ,

Wat kan ik hier aan doen? 

 

 

Dit is alleen maar op te lossen door de aankoop van een nieuwe TV. 


Heren,

 

bedankt voor uw reacties. Ik vrees ook dat er een nieuwe tv gaat aankomen en, ook voor mij, geen Oled meer. 
 

fijne dag en nogmaals dank. 


Hallo @PHHCW , wat voor een televisie heb je? Is dat wellicht een OLED tv-toestel?

Dan kan er sprake zijn van beeldretentie. Beeldretentie is een tijdelijk of permanent restbeeld op een scherm. Op een OLED tv-scherm kan beeldretentie optreden als een beeld gedurende langere periodes continu wordt weergegeven. 

Lees meer in dit (Sony) artikel:
Wat houdt beeldretentie in op OLED-tv's en hoe kan dit worden voorkomen? | Sony NL

 

Die lange periode is heel erg lang, meer dan een dag.😉

 

En er zit tegenwoordig een programma in, dat om de zoveel tijd alles weer goed zet.

Maar teletekst, foto, etc,  de hele dag op laten staan, is nooit goed. 

 

Eerste generatie OLED had dit meer.

@PHHCW welke tv heb je en welke KPN tv ontvanger? 


Hallo Joop

 

dank voor de reactie. 
Ik heb een LG 55EG9A7V en de ontvanger is een Arris VIP2952V2

 

 


LG 55EG9A7V

Dat is best al een oude (voor OLED) uit 2017. Dat scherm gaat m.i. niet meer goed komen. 


Hallo Peter

 

ik zal wel een nieuwe kopen maar geen Oled meer. 
dank voor je bericht. 
groeten en fijne avond.  


Hallo Peter

 

ik zal wel een nieuwe kopen maar geen Oled meer. 
dank voor je bericht. 
groeten en fijne avond.  

 

Nieuwe OLED schermen hebben dit probleem gelukkig niet meer.

Of je moet het scherm 24 uur of langer op hetzelfde laten staan.

 

Ik heb een LG OLED (2021) en 1 keer per maand gaat er een programma over heen om alles weer goed te zetten.


Hallo Peter

 

wederom bedankt!


Eh. Dat was Joop2011 😉


Reageer