Skip to main content

Ik ben sinds 4 weken overgestapt op kpn tv. Ik heb een aris decoder bekabeld aangesloten via fritzbox.

Regelmatig onderbreekt het beeld waarbij je een zwart beelden krijgt en geen geluid. Dit duurt ongeveer een seconde. Zeeeeeer storend. Zowel live tv als terugkijken. En op alle zenders.

Wat kan ik er aan doen?

@André Pascal Check de hdmi-kabel eens. Ik vermoed dat die van een ouder type is. Probeer eens hdmi-type 2.1


Dank voor de tip. Maar deze voldoet aan de 8k specificaties en heeft ook altijd prima gewerkt in combinatie met ziggo device. Maar goed, kan natuurlijk nog even een andere proberen. Er werd 1 standaard bij de aris geleverd.


Ik ben sinds 4 weken overgestapt op kpn tv. Ik heb een aris decoder bekabeld aangesloten via fritzbox.

Regelmatig onderbreekt het beeld waarbij je een zwart beelden krijgt en geen geluid. Dit duurt ongeveer een seconde. Zeeeeeer storend. Zowel live tv als terugkijken. En op alle zenders.

Wat kan ik er aan doen?

 

Welke KPN tv ontvanger heeft u?

Ik begrijp dat de KPN tv decoder rechtstreeks met een UTP kabel van de KPN tv decoder is verbonden met de Fritzbox.  Vervang deze kabel eens, misschien zit hier een breuk in.

 

Wat @Katana321 vermeld in verband met de HDMI kabel.

Zit deze er wel goed in (bij tv en bij de KPN tv decoder).

 

Reset de KPN tv decoder eens, zie hier. 

 

Wat is uw echte downloadsnelheid (s.v.p. meten op een bekabelde pc (laptop of desktop). Zie hier. 

 

Vul ook uw gegevens zo compleet mogelijk in je account van dit forum in.

Dan kan een moderator (medewerker KPN) het voor u nakijken. 


Mbt Hdmi dat is het probleem niet. Ik kan via de arris decoder ook Netflix in 4k kijken zonder probleem. Het is alleen bij tv zenders en uitzending terugkijken dat het mis gaat. De netwerk kabel is de nieuwe kabel van kpn. Maar goed, zoals gezegd Netflix gaat prima. Daarvoor gebruikt diezelfde netwerkkabel. Helaas heb ik glas maar nog steeds adsl aansluiting. Maar ook hier geldt weer, Netflix in 4k gaat zonder problemen.

Resetten heb ik al regelmatig gedaan.dat lijkt eerst goed te gaan maar naar verloop van tijd komt het weer terug. En het lijkt dan op te bouwen. Eerst om de 10 minuten maar na verloop van tijd elke minuut. Het lijkt erop dat het sneller begint als de arris weer wordt opgewekt uit de eco stand.


Mbt Hdmi dat is het probleem niet. Ik kan via de arris decoder ook Netflix in 4k kijken zonder probleem. Het is alleen bij tv zenders en uitzending terugkijken dat het mis gaat. De netwerk kabel is de nieuwe kabel van kpn. Maar goed, zoals gezegd Netflix gaat prima. Daarvoor gebruikt diezelfde netwerkkabel. Helaas heb ik glas maar nog steeds adsl aansluiting. Maar ook hier geldt weer, Netflix in 4k gaat zonder problemen.

Resetten heb ik al regelmatig gedaan.dat lijkt eerst goed te gaan maar naar verloop van tijd komt het weer terug. En het lijkt dan op te bouwen. Eerst om de 10 minuten maar na verloop van tijd elke minuut. Het lijkt erop dat het sneller begint als de Arris weer wordt opgewekt uit de eco stand.

 

Wat betekend Mbt??

 

Netflix en TV worden beide op een geheel andere wijze verzonden. 

Daarom moet je ook, als je een switch gebruikt, deze van IGPM Snooping voorzien zijn (anders heb je geen beeld).

 

Het probleem kan ADSL zijn.

Je download kan voor tv wel eens te laag zijn, maar je hebt 4K zeg je? Over ADSL?

Koper is tegenwoordig meestal niet meer ADSL (want die download is te laag). 

Ik denk dat je VDSL hebt.  Zie hier.

 

Wat is je echte downloadsnelheid? Zie hier. S.v.p. meten op een bekabelde PC (laptop of desktop).


Hoi @André Pascal. Ik zie dat onze community al geprobeerd heeft je te helpen. Maar jullie zijn er nog niet helemaal uit gekomen.

Je zegt een eigen HDMI kabel te gebruiken. Ik wil je toch eens vragen om de meegeleverde HDMI kabel te gebruiken. Al is het alleen maar om uit te sluiten dat het probleem hierin zit.

Als de meegeleverde HDMI kabel ook niet werkt, dan moeten we verder kijken. 


Mbt is afkorting voor  `met betrekking tot`.

Het zou dan wel vsdl zijn (40 download, 9 upload).

Originele hdmi kabel aangesloten en vertoont zelfde gedrag.


@André Pascal Van welk hdmi-type is die kabel? Type 1.2, of type 1.4, of type 2.1?


Hdmi is 2.1 en is aangesloten op 2.1 hdmi arc poort van samsung q90 tv.


Hmm. Heb je al eens gebruik gemaakt van de KPN Wizard in jouw Fritz!Box? Het lijkt erop dat de instellingen niet helemaal goed staan.


Ja. Zo heb ik de boel inmiddels 5 weken geleden geconfigureerd.

Ik ging overigens een aantal dagen. Maar zojuist kwamen de zwarte schermen weer terug. Reset uitgevoerd en nu gaat het weer goed, voor zo lang het duurt.


Heb je de mogelijkheid om een andere TV te testen? Als je nog een andere tv-ontvanger in huis hebt, probeer die ook eens op de TV waar je nu problemen hebt.


Ik heb inderdaad een 2e ontvanger. Zal deze eens omwisselen en terugkoppeling geven.


is hier al meer bekend? Wanneer gaat iemand van KPN gewoon eens bij iemand thuis kijken wat er gebeurt, en hoe irritant het is. IK heb al jaren digitale TV, eerst via Telfort en dat werd KPN. Laatste tijd dus vooral bij terugkijken van opnames dat er regelmatig beeld en geluid een seconde of wat weg zijn. Andere digitale diensten geen probleem (Netflix enzo).


Probleem is bij mij nog steeds aanwezig. Ook met de ontvanger die op de slaapkamer staat. Alleen heb ik de moed opgegeven dat er een passende oplossing vanuit KPN komt. Ik reset ongeveer eens in de twee dagen mij decoder. Dan gaat het weer 2 dagen goed. 

Overigens heeft mijn buurman, ook KPN gebruiker, exact dezelfde problemen. Dus korte zwart beeld en onderbreking geluid. Klinkt dus meer iets als probleem van KPN en niet zo zeer betrekking op de interne infrastructuur van HDMI kabels e.d. (die overigens in mijn geval van bovengemiddelde kwaliteit zijn, helaas maakt dat dus niks uit). Maar mijn gevoel is dat je niet verder komt met dit probleem. Helaas heb ik een jaar abonnement, maar ik ga zeker na een jaar eens een andere leverancier proberen.

Eigenlijk best onacceptabel dat niet geleverd wordt wat beloofd is, en dan toch niet thuis geven.  


@André Pascal Bedankt voor het terugkoppelen! Ik neem het even over van Denise, zij is er nu niet. Als het ook op de tweede ontvanger misgaat dan lijkt het eerder iets in het netwerk zelf te zijn. Waar exact in het netwerk moet dan nog uitgesloten worden. Ik lees dat je de FRITZ!box gebruikt, heb je het modem dat je van ons bij je installatiepakket hebt ontvangen ook nog in huis? Zo ja, zou je die eens aan willen sluiten en testen hoe het dan gaat? Puur zodat we uit kunnen sluiten of het via dat modem wel goed gaat, dan weten we dat we naar de FRITZ!box moeten kijken voor een oplossing. Indien hetzelfde probleem zich dan ook voordoet, zoeken we de oplossing ergens anders. Ik hoor je bevindingen graag! 

@dinkie8 Ik weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt, maar geef de ontvanger waar dit op speelt allereerst een reset. Mocht dat niet helpen, sluit de ontvanger dan met een rechtstreekse internetkabel aan op je modem. Ik ben benieuwd of het dan beter gaat.


Hdmi is 2.1 en is aangesloten op 2.1 hdmi arc poort van samsung q90 tv.

@André Pascal En als je de hdmi-kabel aansluit op een “gewone” hdmi-poort, dus “niet-arc”?

(Want volgens mij is de arc-poort bedoeld voor het aansluiten van receiver/soundbar.)


reset gedaan, kastje zat al met eigen kabel rechtstreeks op modem. Gisteren een opgenomen film gekeken, maar met onderbrekingen dus. Onderbrekingen vinden random plaats, voor mijn gevoel hoe langer je kijkt, hoe vaker het optreedt. 


Worden jullie tv ontvangers ook warm binnen aanzienlijk korte tijd?

Daar zou het evt nog aan kunnen liggen.

Kpn is goed in het afschuiven van de problemen naar de klant.

Blijkbaar hebben redelijk veel mensen, terugkerende klachten over jullie tv service.

Kijk hier naar en doe er iets mee.

Ik ben het zat om 3/4 keer op een dag, geen beeld te hebben, en de boel ( tevergeefs ) opnieuw op te starten.

Heb alles geprobeerd, maar het beeld blijft weg.


reset gedaan, kastje zat al met eigen kabel rechtstreeks op modem. Gisteren een opgenomen film gekeken, maar met onderbrekingen dus. Onderbrekingen vinden random plaats, voor mijn gevoel hoe langer je kijkt, hoe vaker het optreedt. 

Klopt. Hoe langer je kijk hoe vaker en langer het optreed. Na een reset gaat het dan weer een tijdje goed.


@André Pascal Zou je nog eens naar het bericht van mijn collega @Sanne_M willen kijken?

@André Pascal Bedankt voor het terugkoppelen! Ik neem het even over van Denise, zij is er nu niet. Als het ook op de tweede ontvanger misgaat dan lijkt het eerder iets in het netwerk zelf te zijn. Waar exact in het netwerk moet dan nog uitgesloten worden. Ik lees dat je de FRITZ!box gebruikt, heb je het modem dat je van ons bij je installatiepakket hebt ontvangen ook nog in huis? Zo ja, zou je die eens aan willen sluiten en testen hoe het dan gaat? Puur zodat we uit kunnen sluiten of het via dat modem wel goed gaat, dan weten we dat we naar de FRITZ!box moeten kijken voor een oplossing. Indien hetzelfde probleem zich dan ook voordoet, zoeken we de oplossing ergens anders. Ik hoor je bevindingen graag! 

 


Hdmi is 2.1 en is aangesloten op 2.1 hdmi arc poort van samsung q90 tv.

@André Pascal En als je de hdmi-kabel aansluit op een “gewone” hdmi-poort, dus “niet-arc”?

(Want volgens mij is de arc-poort bedoeld voor het aansluiten van receiver/soundbar.)

@Katana321 , Dat arc mag helemaal niks uitmaken, zolang er geen seintje komt dat er audio retour moet werkt een arc HDMI poort hetzelfde als een normale HDMI poort.

En wat betreft de opmerking over de HDMI kabel die je steeds maakt, geen 4k in gebruik werkt een 1.4 ook prima, die kan HD makkelijk aan, als je 4k en/of arc gaat gebruiken is een hogere beter, maar zelfs dan zorgt een 1.4 niet voor een seconde of korte onderbreking in het beeld of geluid, dat is echt een aanvoer probleem, foute LAN kabel, foutje in de Fritz, slechte DSL aansluiting, oude brakke ISRA, slechte koperkabel naar de PoP.


---

En wat betreft de opmerking over de HDMI kabel die je steeds maakt, geen 4k in gebruik werkt een 1.4 ook prima, die kan HD makkelijk aan, als je 4k en/of arc gaat gebruiken is een hogere beter, maar zelfs dan zorgt een 1.4 niet voor een seconde of korte onderbreking in het beeld of geluid, dat is echt een aanvoer probleem, foute LAN kabel, foutje in de Fritz, slechte DSL aansluiting, oude brakke ISRA, slechte koperkabel naar de PoP.

@Doornekamp33 Die opmerking maak ik omdat ik toch echt ooit dat probleem van een onderbreking van beeld en geluid had, en dat door een oud type hdmi-kabel. Volgens mij was dat type 1.2 of 1.4 (dat weet ik niet meer) die ik op gegeven moment had aangesloten. Toen ik type 2.1 had aangesloten was het probleem weg en bleef weg.


@Katana321 , Dat zou prima kunnen, een slechte action kabel kan idd problemen geven, maar KPN leverd kwalitatief goede kabels mee die dat probleem niet mogen hebben.

En 1 keer een probleem zelf hebben opgelost op die manier wil niet zeggen dat een ander dat ook lukt.

Daarnaast kan het er uit en er in halen ook zorgen voor een betere verbinding, maar om eerlijk te zijn, HDMI heeft zijn hand overspeeld, teveel variabelen in de standaard, er mag teveel, een 1.4 kan zomaar als 2.1 ingepakt worden, dus zeg dan pak een kwalitatief goede kabel, en daar bedoel ik geen 10x te duur geprijste monster kabel mee.


Sinds kort, (voorheen XS4ALL geen problemen, is over gegaan naar KPN), hetzelfde probleem, ook een FritZ!box 7590 + Arris VP5202 bekabeld. Haperingen, zwart beeld, geen geluid en inderdaad zowel op live als opgenomen programma's!! Resetten en dan gaat het even goed! Weer opnieuw resetten. Netflix geen problemen! Heel vervelend. Irritant, storend!

Komt er een oplossing?