Skip to main content

Hallo, ik heb sinds kort KPN+ tv en die wil ik graag aansluiten op mijn Home Cinema set.

Mijn set heeft geen optische aansluiting dus ik heb er een omvormer tussen. Als ik mijn KPN box op een radiozender set speelt hij het geluid mooi af of mijn HC set. Maar als ik een televisiezender opzet hoor je een tikkend geluid over mijn boxen en doet hij het niet. Weten jullie wat ik fout doe?

Dit was toen het antwoord

Beste antwoord door PeterG

Hoi @Elly70 .

Zo'n omvormer herkent geen Dolby geluid. 

Zet het geluid van de box op stereo en je zult bij alle zenders weer geluid hebben.

Tandwiel - Apparaat - Apparaat voorkeuren - Weergave en geluid - Geavanceerde geluidsinstellingen - Indelingen. Stereo kiezen en bevestigen.

 

Dit was van ongeveer 1 jaar geleden.

Tot die tijd met veel plezier naar de radio geluisterd.

Nu bij het aanzetten hoor je weer dat tikkende geluid.

Ik ga bovenstaande stap herhalen, en zie dat hij nog steeds goed sta.

Met mijn afstandsbediening klik ik hem 1 keer omhoog en dan weer omlaag, nog steeds op de juiste instelling, en dan doet hij het weer.

Net of hij zijn geheugen verliest.

Komt dit door een update van de KPN+ box of………….

Kan ik her wat aan veranderen, zodat hij het weer gelijk doet, zoals afgelopen jaar

Hoi @Elly70, welkom terug!
Kun je in datzelfde scherm de andere instellingen ook eens proberen? Je zou alles ook kunnen resetten maar misschien is dat niet perse nodig.

@PeterG heb jij enig idee?


Raar hoor. Als ie nog op pcm stereo staat hoort dat er ook uit te komen. Het is de enige norm waar de omvormer mee overweg kan. 

Je zou eens een HERSTART van de plus box kunnen doen. Tandwiel - helemaal onderaan. 

Anders 

Ik ga bovenstaande stap herhalen, en zie dat hij nog steeds goed sta.

Zet het eens op Dolby. En daarna weer terug op pcm. 

Misschien ook eens een iets nieuwere audio? Of een soundbar? Met optical dus. 

Op mijn logeeradres gebruik ik de box ook op pcm stereo. Oud tv'tje. Alleen geratel anders. Ook met radio overigens want de box zet het om naar Dolby (!) stereo. Tv daar herkent dat ook niet. Alleen pcm.

Nota bene. Er zijn ook omvormers die wel Dolby herkennen en dat naar analoog stereo omzetten. 


Beste Thomas en Peter,

 

Dank voor jullie input. Ik heb een print gemaakt van de antwoorden om een herstart te proberen.

Nu doet hij het gewoon in 1 keer. Snap er niets meer van. Het printje blijft als volgende optie liggen, tot hij het weer niet doet. In ieder geval nogmaals bedankt