Skip to main content

Hallo. Ik wil hierbij graag mijn ervaring delen voor degenen die wellicht dit probleem ook hebben en net als ik zoeken naar een oplossing.

Ik heb een glasvezel aansluiting van KPN met interactieve TV en heb een Arris VIP2952 in gebruik die is aangesloten op een LG OLED55B6 via HDMI. Alles werkte tot een paar maanden terug foutloos. Maar op een gegeven moment merkten we tijdens het tv kijken dat er haperingen in het beeld optraden. In het begin weinig maar het werd steeds erger: flitsen zwart beeld waarbij het geluid ook onderbroken werd.

In het begin konden we het probleem oplossen door de Arris VIP2952 te herstarten en ik heb ook incidenteel een tijdelijk succes behaald door het resetten van het glasvezel moden en de Experia box. Maar het probleem bleef terug komen.

De Arris VIP2952 is aangesloten op de KPN Experiabox (V10) middels een UTP kabel en dus heb ik ook die vervangen door een ander exemplaar. Maar geen succes jammer genoeg.

TV kijken was inmiddels vrijwel onmogelijk geworden dus contact opgenomen met de KPN helpdesk. Toen die hoorden wat ik allemaal al had geprobeerd was de conclusie dat het aan de Arris VIP2952 zou kunnen liggen dus werd die omgeruild. Ik had goede hoop dat het probleem daarmee opgelost zou zijn omdat het zo ongeveer de enige component was die ik nog niet had vervangen in het geheel. Maar jammer genoeg was ook hiermee het probleem niet opgelost.

Ik begon mijn tv te verdenken tot ik dit bericht op het KPN forum vond: https://forum.kpn.com/kpn-tv-11/haperende-hdmi-opgelost-waarschijnlijk-gevolg-van-bug-in-arris-vip5202-software-554628

Hoewel dit over een andere versie van de TV decoder gaat was het probleem van deze persoon zeer herkenbaar. Ik hoopte dus met de instelling van de resolutie in de TV box het probleem op te lossen maar ook dit werkte niet zoals gehoopt. Maar ik zat nu wel op het spoor dat het probleem in de HDMI aansluiting zou kunnen zitten. En de enige component die ik nog niet vervangen had was de HDMI kabel (die ooit door KPN was meegeleverd bij de Arris VIP2952 en die niet wordt vervangen bij het wisselen van een tv box). En toen ik uiteindelijk deze HDMI kabel verving door een exemplaar dat ik gebruik om mijn laptop op een monitor aan te sluiten bleek het probleem opgelost te zijn.

Ik dacht niet aan de HDMI kabel omdat de aansluiting altijd werkte en de storing leek op een slechte verbinding. Ook de KPN helpdesk dacht niet aan de HDMI verbinding. Maar dit kan dus wel degelijk de oorzaak zijn; ook als het geheel daarvoor goed werkte. De enige reden die ik kan bedenken waarom deze storing naar verloop van tijd ontstond is door een software update op de Arris VIP2952 (zoals in het gelinkte bericht beschreven). Wellicht kan dit ook bij andere boxen gebeuren?

Ik hoop dat ik met het bovenstaande ervoor kan zorgen dat de zoektocht naar een oplossing voor haperend beeld/geluid korter is voor degenen die dit probleem ook ervaren omdat ik hierover best veel berichten tegen kwam op het forum bij mijn zoektocht.

 

HDMI kabel vervangen door HDMI kabel van tweede tv en lijkt het dat de stb nmc 400 foutcode niet terug komt😀👍


HDMI kabel vervangen door HDMI kabel van tweede tv en lijkt het dat de stb nmc 400 foutcode niet terug komt😀👍

Klinkt alsof ik een tip heb gegeven die breder bruikbaar is dan? Ik herken adhv dit antwoord niet meteen welk probleem jij had. Maar blij dat het opgelost is!


Bedankt voor het delen @TtV!


Ik kreeg de foutcode zoals gemeld! Ik kreeg die toch wel regelmatig. De oplossinglink hielp niet!


@Tim v Houts Dan kun je het beste even de stappen doorlopen op kpn.com/storing, even met ons bellen op 0800-0402 of een eigen topic aanmaken