Skip to main content

Toe aan een nieuwe televisie; smart TV of niet?

• March 30, 2026
  • 5 reacties
  • 72 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Ik ben toe aan een nieuwe TV. Momenteel heb ik een LG smart TV. Aangezien ik echter de TV alleen gebruik voor TV kijken en nooit voor internet, vraag ik me af of ik weer een smart TV moet aanschaffen of een “gewone” TV’. Ik kijk naar de zenders die KPN aanbiedt via de ontvanger (incl. NPO start). Als ik al een keer Youtube kijk dan via mijn laptop.
Kan iemand mij van advies dienen? Als het een gewone TV kan zijn, zijn er dan nog aan te bevelen merken en modellen?

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 30, 2026

Beste ​@Roef als je via een tv decoder kijkt heb je theoretisch aan een goede monitor met geluid ook al genoeg.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 30, 2026

Of een monitor zonder geluid als je een soundbar of receiver gebruikt.

De vraag is wel of je dan goedkoper uit bent in plaats van een (al dan niet smart) tv van hetzelfde formaat…

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 30, 2026

Hallo ​@Roef ,

Als jij nooit gebruik maakt van apps, dan kun je ook een “gewone” TV kopen.

Zorg er wel voor dat het minimaal een HD-TV is en let op dat er minimaal één HDMI-aansluiting op zit. 

Ik heb verder geen advies voor je. Mocht je een TV kopen van een onbekend merk, dan heb je kans dat je twee afstandsbedieningen nodig hebt. De grote bekende merken kun je allemaal koppelen aan jouw TV-ontvanger. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Roef, de meeste televisies die tegenwoordig worden verkocht beschikken al standaard over een smart gedeelte. Welke tv je ook dus koopt de kans is al zeer groot dat er standaard een smart gedeelte aanwezig is. 

Welke merk je moet nemen, is ook beetje persoonlijke voorkeur. Zelf heb ik een Sony. Je kunt op verschillende websites een keuzehulp doen om te bepalen welk merk en welke tv voor jou een goede keuze is. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 6, 2026

Neem in ieder geval van oudsher bestaande bekende merken, maar geen Philips, dat is alleen nog de naam, maar gewoon een goedkope Chinees.