Skip to main content
Beantwoord

Top40 TV wordt in SD kwaliteit weergegeven

• January 13, 2026
  • 13 reacties
  • 192 keer bekeken

Sinds begin van het jaar is Top40 TV toegevoegd aan het pakket. Jammer dat het kanaal niet in HD doorgegeven wordt maar in SD kwaliteit. Natuurlijk zijn het ook oudere clips. Maar de gehele zender is in wazig SD kwaliteit. Is dit een foutje? Een keus van KPN. Of levertĀ de aanbieder van de zenderĀ geheel geen HD kwaliteit aan van dit kanaal? Ik weet dat jaren geleden TV 538 ook in SD kwaliteit werd doorgegeven. Dit was toen een foutje. En is een aantal weken daarna alsnog opgewaardeerd naar HD.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@jj1987Ā ,

Waarschijnlijk heb jij een iTV-ontvanger. Er is door een moderator in een ander topic geschreven dat deze zender binnenkort (waarschijnlijk deze week) wordt omgezet naar HD.Ā 
(Edit 16/1: het wordt later deze maand)

Bij TV+ wordt de zender al in HD gedistribueerd.

Update : Vanaf nu wordt de zender inĀ HD doorgegeven.Ā 

13 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 13, 2026

Hallo ​@jj1987Ā ,

Waarschijnlijk heb jij een iTV-ontvanger. Er is door een moderator in een ander topic geschreven dat deze zender binnenkort (waarschijnlijk deze week) wordt omgezet naar HD.Ā 

• Auteur
  • Topper
  • January 13, 2026

​@NoordzeeĀ dat klopt. Ik heb een iTV-ontvanger. Gelukkig nog wel. Die tv+ boxen vind ik niks.Ā 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 13, 2026

Overigens kun je viaĀ de app Top40 TV momenteel wel in HD krijgen. App smart-tv, mobiel, tablet, website tv.kpn.com.Ā 

Ik zou niet meer terug willen naar iTV ontvanger.Ā 

Via de iTV is ESPN 14, 221-222) ook niet in de beste kwaliteit (1080p 50Hz met 14,2 Mbps) te krijgen. Maar nog in 1080i 50Hz 7,2 Mbps. Zeker ook een reden voor mij dat ik niet terug zou willen. Nog afgezien van de vlottere bediening. Afgelopen week bij mijn moederĀ  gelogeerd, maar wat is dat ding op veel fronten traag!

Mijn moeder kijkt ESPN via Digitenne en soms de app voor de hogere kwaliteit.Ā 

• Auteur
  • Topper
  • January 13, 2026

Ik heb de VIP5202. Al jaren. Tot volle tevredenheid. Zelfs mijn Fritzbox draait al vanaf 2014! De VIP5202 Is snel. Geen gedoe met Android. Gaat snel aan/uit. En bij stand-by stand netjes de melding op de tv ā€œdruk op ā€œaanā€ om de mediabox in te schakelenā€. Dat is bij de TV+ box niet zo. Die staat bij mijn moeder. En dan weet zij soms niet of hij aan of uit is. Onhandig. Ook de stabiliteit is ver te zoeken van die TV+ boxen. Op wifi gehad bij mijn moeder. Maar dagelijks vastlopers. Ondanks accesspoint zowat ernaast van Unifi. Bekabeld geen uitval meer gehad. Geluid is ook zacht. De Samsung tv daar moet op volume 25/30 wil het normaal te horen zijn. Ondanks dat het volume op de TV+ box op zijn hardst staat. Verschillende dingen nog geprobeerd. Door afstandsbediening los te koppelen en dan het audio niveau hoog te zetten, praten tegen dat ding ā€œzet volume maximaalā€. Maar het mag niet baten.Ā Continu meldingen om Google aan te melden (wat zij niet wil). En van de week midden op de avond een update. Het schakelen in de gids vind ik een drama. ESPN geef ik niet om. En verder dan 661 t/m 666 (glaskanalen)Ā en soms een muziekkanaal kom ik eigenlijk nooit. De smart functies zit ik eigenlijk ook niet op te wachten. Die heeft mijn tv zelf al aan boord.Ā 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 14, 2026

Top 40 TV zou in week 2Ā naar HD gezet worden op de iTV ontvangers. Dat is dus niet gehaald.Ā 

Voor iTV betekent het namelijk een nieuwe, extra, stream naast de SD stream.Ā 

Van alle HD versies is er ook nog een SD stream naast bij iTV.Ā 

Ze hadden beter een van de 2 oude mtv kanalen voor Top 40 TV kunnen gebruiken....

• Auteur
  • Topper
  • January 15, 2026

Zonde inderdaad! De mtv kanalen zitten er nog steeds op. Weliswaar ā€œleegā€. En vreemd dat er dat eerst een SD kanaal op gezet wordt en het dus nog steeds niet is gelukt een HD kanaal toe te voegen in 2026😬

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Ik ga dit even navragen, kom er zo snel mogelijk op terug

Top 40 TV zou in week 2Ā naar HD gezet worden op de iTV ontvangers. Dat is dus niet gehaald.Ā 

Ā 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Ik ga dit even navragen, kom er zo snel mogelijk op terug

Ā 

Ik heb inmiddels al een antwoord op deze vraag gekregen. Het heeft inderdaad wat vertraging gehad. We verwachten dat deze zender deze maand nog in HD te zien is op de oude iTV-ontvangers.

• Auteur
  • Topper
  • January 16, 2026

Bedankt voor het nagaan. We wachten af wanneer de zender in de hogere HD kwaliteit wordt doorgegeven.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • January 16, 2026

Ā 

Ze hadden beter een van de 2 oude mtv kanalen voor Tip 40 TV kunnen gebruiken....

Dan graag de multicast stream van MTV 00s hergebruiken voor Top40 TV. Een nette 7.2 Mb/s in HD. Komt het beter tot zijn recht.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 20, 2026

Hallo ​@jj1987Ā ,

Update : Vanaf nu wordt de zender inĀ HD doorgegeven.Ā 

• Auteur
  • Topper
  • January 20, 2026

Even nagekeken en inderdaad. Zender is nu in HDšŸ‘

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • January 20, 2026

Hallo ​@jj1987Ā ,

Ā Update : Vanaf nu wordt de zender inĀ HD doorgegeven.Ā 

En met een multicast stream voor een hogere bitrate 😊

Ā