Skip to main content

Hoi allemaal, 

 

Ik heb momenteel internet en mobiel bij KPN. Ik wil ook graag (weer) een televisie abonnement bij KPN. Voorheen zat de glasvezel aansluiting in de woonkamer waardoor televisie aansluiten heel gemakkelijk was. Ik ben recentelijk verhuisd naar een nieuwbouwwoning waar nu de glasvezel in de meterkast zit met twee loze leidingen naar de woonkamer en slaapkamer.

 

Als ik een televisie abonnement afsluit bij KPN voor twee boxen, trekt de monteur dan de kabels naar de woonkamer en slaapkamer zodat ik de boxen kan aansluiten? Zo ja, wat zijn dan de kosten daarvan? Moet ik zelf voor de utp kabels zorgen of heeft de monteur utp op rol? 

Ik ben sinds 2017 klant en heb nog nooit een monteur gehad, dus geen ervaring mee.

 

Thanks! 

Martijn 

 

Zie onderstaande link @Martijn van de Wiel :

https://www.kpn.com/service/monteur


@Martijn van de Wiel 

UTP kabel is zo wie zo het beste.

Ik denk dat het het beste is, dat je zelf de UTP kabels trekt / legt, voordat de monteur er is.

Dan kan hij het snel afwerken en krijg je ook geen extra kosten.


Zelf ben je altijd secuurder met het wegwerken en/of beschadigingen maken. 
Het scheelt je ook ontzettend veel in de kosten. Als je de connectoren er niet zelf aan wil/kan knijpen, zal een monteur dit natuurlijk voor je doen, maar alles wat je zelf doet, spaart geld uit.


Hi @Martijn van de Wiel, ik denk graag mee. 

De monteur kan de kabels aanleggen en eventueel doortrekken door een kabelgoot indien er genoeg ruimte is. Echter zal hij dit niet afwerken achter plinten of iets dergelijks. Het handigste is, zoals Joop ook aangeeft, om dit zelf aan te leggen. De monteur kan dan inderdaad ook de stekkers aansluiten in dit nodig is. Handig ook omdat dit nogal precies moet. 


Ik ben het niet eens met het gegeven advies 🫣

 

Wanneer u zelf een kabel trekt maar niet afwerkt ga ik dat ook niet doen*, 1 omdat het vaak stranded wire is (flexibel) wat echt een stuk lastiger is om een connector op te zetten. En twee omdat KPN garantie biedt op mijn werk. Als ik connectoren op een bestaande kabel ga zetten en er is een probleem gaat u naar KPN kijken. 
 

Persoonlijk zou ik de monteur lekker de kabels laten trekken als dat voor u zelf geen probleem is. Ik reken altijd €35 per kabel door een loze leiding tenzij het ontzettend lastig gaat, dan wordt het wel eens €12 meer. Dus voor onder de €100 heeft u twee kabels door de loze leidingen en afgewerkt met een RJ45 inbouwdoos. 
 

*uitzonderingen zijn er altijd.


@Ik_Combineer, hier kan ik me ergens in vinden. Bij het zelf trekken van de kabels ga ik ervan uit dat de juiste kabels op de juiste manier worden getrokken door iemand die weet hoe het moet.

Uiteraard sluit ik me verder aan bij @Ik_Combineer, een van onze gewaardeerde monteurs die weet waar hij het over heeft.


@Ik_Combineer, hier kan ik me ergens in vinden. Bij het zelf trekken van de kabels ga ik ervan uit dat de juiste kabels op de juiste manier worden getrokken door iemand die weet hoe het moet. 

Uiteraard sluit me verder aan bij @Ik_Combineer, een van onze gewaardeerde monteurs die weet waar hij het over heeft.

Ik ga lekker slapen vanavond 😅


Kortom: wil ik televisie van KPN afnemen voor in de woonkamer en slaapkamer kost me dat ± €100,- extra? Ik neem aan dat de monteur kosten met de volgende factuur gefactureerd worden? 


Als je zelf, of “de buurman” een tang hebt voor Utp kabels dan zijn deze doorsteekstekkers  RJ 45 super handig. In de juiste kleurvolgorde per stuk doorsteken, daarna vastknijpen met tang en klaar. Ff testen met een kabeltester en je weet het zeker. 
En ja, ik weet dat er mensen zijn die geen voorstander zijn van deze connectoren, maar hier werkte en werkt het als een speer. Nog een beetje kabel, trekveer er bij en je zit dik onder de €100.😎

 

https://www.netwerkkabel.eu/nl/doorsteek-cat6-connector-rj45-utp-10-stuks-voor-so.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA8sauBhB3EiwAruTRJmVNuy_6EjU-RVhMfPxr08dxSnUNREzaAkBQnuMEQsCJdIDhdo5h8BoCRDAQAvD_BwE


Kortom: wil ik televisie van KPN afnemen voor in de woonkamer en slaapkamer kost me dat ± €100,- extra? Ik neem aan dat de monteur kosten met de volgende factuur gefactureerd worden? 

Ja dat klopt allemaal als je de monteur de kabels laat trekken.