Skip to main content
Beantwoord

TV+ AB met LG tv én LG soundbar werken niet samen

• August 8, 2025
  • 11 reacties
  • 127 keer bekeken

Ik heb m'n DIW7022 ontvanger via HDMI gekoppeld aan m'n LG OLED55C8PLA tv. De tv is via HDMI ARC gekoppeld aan m'n LG SK9Y soundbar. Verder is de ontvanger ook optisch (S/PDIF) gekoppeld aan de soundbar voor radio luisteren. Dat heb ik al jaren zo, voorheen met o.a. ZXV8001 en VIP5202.

Ik heb de L8 AB van de ontvanger automatisch ingesteld voor m'n LG tv OLED55C8PLA: dat leidt tot tv-code 244 en werkt goed, maar:

• de soundbar volgt de volume en mute instellingen van de tv met enige vertraging.
  • als ik alleen radio luister, dus met de tv uit, kan ik volume en mute van de soundbar niet instellen via de AB.

Vervolgens stel ik ook de juiste code in voor de soundbar (vreemd genoeg is er geen snelkoppeling voor LG, wel voor een aantal andere, volgens mij kleinere, spelers op die markt). Hoe dan ook, uit de lijst  op kpn.com/hc kies ik hc-code 251 en die werkt, maar nu kan ik de volume en mute instellingen van de tv niet meer aanpassen als de soundbar uitstaat. De overige knoppen van de L8 AB werken gewoon (aan/uit, bron e.d.) maar de volume en mute knoppen dus niet meer. Er is op dit moment voor mij geen update voor de software van de AB.

Dus:

• als ik zowel de juiste tv-code als de juiste hc-code heb ingesteld werken volume en mute niet meer als de soundbar uit is.
  • als ik alleen de juiste tv-code heb ingesteld werken volume en mute van de soundbar niet als de tv uitstaat (!).
  • als ik alleen de juiste hc-code instel werkt geen van de knoppen voor de tv als de soundbar uitstaat. Bovendien kan ik dan de tv niet meer in-/uitschakelen of de bronknop gebruiken, ook niet als de soundbar wel aanstaat.

Met de AB van de ZXV8001 en de VIP5202 had ik daar nooit problemen mee, daarmee kon ik de tv én de soundbar bedienen ook als slechts één van twee aanstond. Nu dus niet meer. Wat kan ik daaraan doen?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Henk2304. Volgens mij ben je hier al lang mee bezig geweest om het werkend te krijgen en ik heb niet de illusie dat ik nog een toverformule heb met een oplossing. Bij mijn weten kun je wel een tv-code als zowel een hv-code instellen, maar dan krijg je dus het effect wat je beschrijft bij je eerste punt. Ik weet niet hoe dat anders heeft gewerkt bij de andere (oudere) afstandsbedieningen. Misschien dat ​@PeterG toch nog een magische oplossing heeft? 

11 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 8, 2025

Het is of of, helaas niet en en.

Heeft de LG soundbar WIFI?

Zo ja, dan kan je hem waarschijnlijk vanaf de mobiel casten.

Dan heb je alles (radiozenders, Spotify, etc.)

En dan kan je waarschijnlijk ook het volume van de LG met de mobiele of tablet regelen.

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is een mediabox.

In theorie zou het wel moeten of kunnen werken.

Misschien een tip voor KPN bij een volgende update.

• Auteur
  • August 8, 2025

Het is of of, helaas niet en en.

Waarom? Zoals ik al zei, dat was voorheen niet zo. 

Heeft de LG soundbar WIFI?

Zo ja, dan kan je hem waarschijnlijk vanaf de mobiel casten.

Ja en Bluetooth. Maar waarom zou ik gaan casten. Nergens voor nodig! Ik wil alleen net als voorheen het volume op juiste manier kunnen bedienen. 

Dan heb je alles (radiozenders, Spotify, etc.)

En dan kan je waarschijnlijk ook het volume van de LG met de mobiele of tablet regelen. 

Daar hoef ik niet voor te casten. En volume regelen met mobiel kan ik nu ook via de LG app, maar dat is veel omslachtiger en daarmee kan ik de DIW7022 niet bedienen.

Waarom kun je dan op de DIW7022 een code voor zowel tv als soundbar invoeren als het toch niet samenwerkt? En nogmaals, jaren lang kon het wel met de klassieke tv ontvangers.

Ik hen nu de AB van de soundbar zelf er maar weer bijliggen. Dat is het eenvoudigst, maar niet zoals het hoort. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 11, 2025

Hoi ​@Henk2304. Volgens mij ben je hier al lang mee bezig geweest om het werkend te krijgen en ik heb niet de illusie dat ik nog een toverformule heb met een oplossing. Bij mijn weten kun je wel een tv-code als zowel een hv-code instellen, maar dan krijg je dus het effect wat je beschrijft bij je eerste punt. Ik weet niet hoe dat anders heeft gewerkt bij de andere (oudere) afstandsbedieningen. Misschien dat ​@PeterG toch nog een magische oplossing heeft? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 11, 2025

Ook met de T4H afstandsbediening voor de VIP5202 was en is het of volume tv of volume soundbar. Niet beide.

De afstandsbediening voor de witte ontvanger ken ik verder niet. 

De C2 en D3 afstandsbediening ondersteunden helemaal geen audio apparaten. 

• Auteur
  • August 12, 2025

Ook met de T4H afstandsbediening voor de VIP5202 was en is het of volume tv of volume soundbar. Niet beide.

Nee hoor, niet bij mij: dat werkte prima. Maar wat is dan het nut van twee apparaat codes als eentje (die voor de tv) dan toch niet meer werkt, althans wat geluidsinstellingen betreft?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ik zie het nut ook niet helemaal of kan ook niet helemaal goed een scenario bedenken waarin het handig is. Maar ja de afstandsbediening kan nou eenmaal niet bedenken van: Oh de soundbar staat uit, dan stuur ik het juiste infrarood signaal nu naar de tv. 

• Auteur
  • August 15, 2025

Maar ja de afstandsbediening kan nou eenmaal niet bedenken van: Oh de soundbar staat uit, dan stuur ik het juiste infrarood signaal nu naar de tv. 

Waarom niet? Bij alle vorige ontvangers die ik heb gehad kon dat wel, zolang ik de soundbar heb en daarbij heb ik een 2952, 8001 en 5202 gehad: geen probleem.

Ik betreur nog steeds in hoge mate dat jullie de 8001 de laan uitgestuurd hebben. Voor mij was dat met afstand jullie beste ontvanger ooit en als ik die nog gehad zou hebben had ik zeker niet de overstap naar tv+ gemaakt. Ik erger mij dagelijks aan de brakke bediening en de hakkerige weergave van met name de gids. Moet dat ding wekelijks een paar keer herstarten om de boel een beetje werkbaar te houden. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Zo slim is de afstandsbediening niet. Waarom het wel bij de andere tv-ontvangers werkte, weet ik niet. 

En het kan zijn dat niet alles 100% werkt met de TV+ ontvanger, maar er zitten ook weer veel voordelen aan de box ;) De beeldkwaliteit is stukken beter en de integratie van apps is geweldig. Maar ik wil de instabiliteit die bij jou optreedt verder niet bagatelliseren. 

• Auteur
  • August 18, 2025

Enfin, weer een minpunt van tv+. En dat van die beeldkwaliteit vind ik schromelijk overdreven en ik niet alleen. Niet alleen op glasvezel was dat altijd al goed, zeker ook bij terugkijken of opnames. Ik zie geen verschil tussen DIW7022 of VIP5202 b.v. In de tijd van de speciale HD Glaszenders had je mensen die hoog opgaven van de geweldige beeldkwaliteit maar als ik het dan bij mijn familie- en kennissenkring navroeg zag niemand het verschil en was ook  niemand bereid die hoge nummers te gebruiken: veel te omslachtig en het leverde  toch geen zichtbare verbetering op. En dan heb ik het zeker niet alleen over oudere mensen (met minder goede ogen). 

Ik begrijp dat de streaming generatie wellicht blij is met al die apps: ik gebruik ze niet of nauwelijks (heb ook geen account ingesteld). En als, dan zitten ze ook direct op m'n tv. 't Is dat m'n abo met tv+ een hogere snelheid voor een lagere prijs oplevert maar als ik alles had geweten had ik het net zo lief bij het oude gelaten. En die snelheid, die ga ik binnenkort maar weer eens terugzetten. 500 of 200 of zelfs 100 Mb/s, in de dagelijkse praktijk merk ik ook daar niet of nauwelijks verschil.

Sorry, leuker kan ik het niet maken.

Één pluspuntje is er nog wel: ik heb gelukkig nog steeds de storingsvrije klassieke firmware op V10 en SW1's. Ik hoop dat dat nog lang zo blijft. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 25, 2025

Even tussendoor ​@Henk2304 

Maar met >1 seconde de terug knop kom ik vanaf radio op de laatst bekeken tv zender met de DIW7022. Niet op 1. 😁

• Auteur
  • August 26, 2025

Als ik dat doe krijg ik de popup of ik het terugkijken wil beëindigen. Huh.. Terugkijken​, op een radio​​zender?