Skip to main content

Zie ook hier, daar loopt een “off topic” onderwerp.

Daarom plaats ik hem nu hier.

 

4K werkt op de KPN tv+ box (DIW7022).

 

MAAR:

Als je HDR op HDR zet, staat hij op HDR continue.

Dan heb ik alles, ook de streamingdiensten in 4K content.

Alleen is het beeld van de HD zenders donkerder en dat ziet er niet uit. 

En de DIW7022 heeft dan opstartproblemen.

 

Als je HDR op SDR zet.

Dan is het beeld bij de HD zenders heel erg mooi.

Maar ook al staat de box op 4K, als hij op SDR staat zie je geen 4K content bij de streamingdiensten.

Zie als voorbeeld de foto, ik weet dat deze in 4K (Dolby Vision) is, omdat ik dat op onze 4K Oled 48” C1 in 4K (Dolby Vision) heb gezien.

 

 

 

@MennoG78 Atmos staat hier buiten dat is audio.

 

 


@MennoG78 Atmos staat hier buiten dat is audio.

Maar @MennoG78 heeft het toch ook niet over Atmos?


@MennoG78 Atmos staat hier buiten dat is audio.

Maar @MennoG78 heeft het toch ook niet over Atmos?

Ja dat had ik net wel staan maar bedoelde Dolby Vision en alleen bij Disney.

HBO, Netflix en Skyshowtime deden het wel op 4K


Ook Serie gekozen zonder Dolby Vision : Obi Wan Kenobi deze is in SDR ook geen 4K meer dus het is alleen bij Dolby Vision content.

Bedoel je nu dat Disney+ ook geen 4K Ultra-HD SDR titels toont als de TV+ Box op SDR ingesteld wordt?


Ook Serie gekozen zonder Dolby Vision : Obi Wan Kenobi deze is in SDR ook geen 4K meer dus het is alleen bij Dolby Vision content.

Bedoel je nu dat Disney+ ook geen 4K Ultra-HD SDR titels toont als de TV+ Box op SDR ingesteld wordt?

Dat klopt als hij op SDR staat toont hij geen 4K Ultra HD meer.

de overige apps wel


Ook Serie gekozen zonder Dolby Vision : Obi Wan Kenobi deze is in SDR ook geen 4K meer dus het is alleen bij Dolby Vision content.

Bedoel je nu dat Disney+ ook geen 4K Ultra-HD SDR titels toont als de TV+ Box op SDR ingesteld wordt?

Dat klopt als hij op SDR staat toont hij geen 4K Ultra HD meer.

de overige apps wel

Dan ligt dat toch echt aan Disney+.


@MennoG78 Atmos staat hier buiten dat is audio.

Maar @MennoG78 heeft het toch ook niet over Atmos?

Ja dat had ik net wel staan maar bedoelde Dolby Vision en alleen bij Disney.

HBO, Netflix en Skyshowtime deden het wel op 4K

Aangezien Dolby Vision een HDR versie is, klopt het uiteraard dat Disney+ ook dat niet laat zien bij de keuze SDR. Of lees ik verkeerd Obi Wan is ook in HDR uitgebracht. Het zou mij verbazen als Disney die titel niet met HDR toevoeging online heeft staan.

 

Wat ik mij nu afvraag is het daadwerkelijk 4K resolutie bij die andere diensten. Als de box op SDR staat verwacht ik dat de kleuren er beroerd uit zien. 

 

Daarom verbaasd mij die kleur ruimte zoals getoond op de screenshot. Is die kleur ruimte ook een keuze optie?

 

Zo komisch blijkbaar hebben @wjb en ik toch een verschillende kijk wat betreft oorzaak en gevolg. 

De oorzaak blijft voor mij toch echt de instelling. Dus in goed Nederlands ' Lets agree to disagree"


@Galdor68 schreef:

Zo komisch blijkbaar hebben @wjb en ik toch een verschillende kijk wat betreft oorzaak en gevolg. 

De oorzaak blijft voor mij toch echt de instelling. Dus in goed Nederlands ' Lets agree to disagree"

Grappig, nu ook duidelijk is geworden dat Disney+ zelfs geen 4K Ultra-HD SDR titels weergeeft als de TV+ Box op SDR is ingesteld blijft de oorzaak nog altijd de instelling van de TV+ Box.


Voor de volledigheid Obi Wan staat in HDR10 op Disney+.Dus nog steeds volstrekt logisch. Althans dit geeft mij GoogleTV aan. Ook bij de Mandalorian geeft de Google TV HDR10 aan.

 


Voor de volledigheid Obi Wan staat in HDR10 op Disney+.

...


 

Zojuist de chromecast ook ingesteld op SDR dan gedraagt Disney+ zich zoals ik zelf had verwacht en toont de HD versies. HBO geeft bij de info van Shazam vreemd genoeg Dolby Vision en Dolby atmos aan.

Waarom vreemd de TV ondersteund geen Dolby Vision en geen Atmos. Dat verklaart waarom bij Obi Wan HDR10 staat, dat is hoe dan ook iets anders dan SDR.


Als ik op mijn TV ontvanger (5202) de HDR mode uit zet dan kan ik in Netflix gewoon 4K HDR titels selecteren. Het is, zoals ik eerder ook al genoemd heb, toch echt een keuze van Disney+ om 4K Dolby Vision en 4K HDR titels niet te tonen. Ik vind die keuze, zoals eerder ookal gezegd, volstrekt logisch en zelfs verstandig maar desalniettemin blijft het de keuze van Disney+, Netflix toont die titels immers wel.


Als ik op mijn TV ontvanger (5202) de HDR mode uit zet dan kan ik in Netflix gewoon 4K HDR titels selecteren. Het is, zoals ik eerder ook al genoemd heb, toch echt een keuze van Disney+ om 4K Dolby Vision en 4K HDR titels niet te tonen. Ik vind die keuze, zoals eerder ookal gezegd, volstrekt logisch en zelfs verstandig maar desalniettemin blijft het de keuze van Disney+, Netflix toont die titels immers wel.

Mee eens dat is hun keuze, maar niet de oorzaak. De oorzaak is de instelling van het apparaat.

Dus blijf ik bij mijn standpunt de oplossing ligt bij KPN.


Als ik op mijn TV ontvanger (5202) de HDR mode uit zet dan kan ik in Netflix gewoon 4K HDR titels selecteren. Het is, zoals ik eerder ook al genoemd heb, toch echt een keuze van Disney+ om 4K Dolby Vision en 4K HDR titels niet te tonen. Ik vind die keuze, zoals eerder ookal gezegd, volstrekt logisch en zelfs verstandig maar desalniettemin blijft het de keuze van Disney+, Netflix toont die titels immers wel.

Mee eens dat is hun keuze, maar niet de oorzaak. De oorzaak is de instelling van het apparaat.

Dus blijf ik bij mijn standpunt de oplossing ligt bij KPN.

Natuurlijk ligt de oplossing bij KPN immers zij zal de keuze "HDR - automatisch" weer moeten activeren. Maar als iemand zich afvraagt waarom Disney+ geen 4K titels toont als de TV+ Box op SDR ingesteld wordt dan is het antwoord natuurlijk niet "Omdat de TV+ Box op SDR ingesteld wordt" maar "Omdat Disney+ ervoor gekozen heeft 4K titels alleen te tonen op apparaten die HDR ondersteunen".


Feitelijk is het antwoord anders.

 

 "Omdat de TV+ Box op SDR ingesteld is en Disney+ ervoor gekozen heeft 4K titels alleen te tonen op apparaten die op HDR staan ingesteld als deze dit ondersteunen.


Toch ligt de oorzaak van het issue dat @joop2011 hier aankaart bij Disney+ en niet bij KPN. 

 

Jawel, het ligt wel zeker bij KPN.

Want ik wil hem heel erg graag op HDR zetten.

MAAR, zoals bij vele andere heb je dan meteen een donkerder en minder mooi beeld.

Dat is ook de reden dat hij op SDR staat.

En hij start niet goed op als hij op HDR staat.

Dus KPN moet er gewoon voor zorgen dat HDR automatisch wordt toegevoegd.

 

Veel programma's hebben helemaal geen HDR en daarom heeft HDR continue ook geen toegevoegde waarde. 


Toch ligt de oorzaak van het issue dat @joop2011 hier aankaart bij Disney+ en niet bij KPN. 

Jawel, het ligt wel zeker bij KPN.

Want ik wil hem heel erg graag op HDR zetten.

Maar dat is niet het issue dat je hier aankaart. Het issue dat jij aankaart is dat Disney+ geen 4K Ultra-HD titels laat zien als je de TV+ Box op SDR instelt en dat wordt toch echt veroorzaakt door Disney+. Het is immers Disney+ die, mijns inziens terecht, ervoor gekozen heeft om geen 4K Ultra-HD titels te tonen als de TV+ Box op SDR ingesteld is. Netflix toont en die situatie wel gewoon 4K Ultra-HD titels.

Dat jij de TV+ Box graag op HDR zet en dan uiteraard op HDR - automatisch is natuurlijk volstrekt logisch, maar dat is een ander issue dan dat je hier formuleert.

 

...KPN moet er gewoon voor zorgen dat HDR automatisch wordt toegevoegd.

Dat ben ik volledig met je eens.


@wjb

 

Jawel, dat is namelijk wat ik juist wel bedoelt.

 

Omdat het beeld te donker wordt en slechter opstart als je hem op HDR continue zet, heb je daarbij ook nog eens geen 4K content bij o.a. Disney+

En hoe Disney 4K content uitzend, maakt mij niets uit.

Ik had Disney+ als voorbeeld genomen.😉

Ik dacht in eerste instantie dat door HDR op SDR te zetten dat er helemaal geen 4K was.

 

Dus ja, KPN moet HDR automatisch toevoegen.


Jawel, dat is namelijk wat ik juist wel bedoelt.

Dus de titel van jouw topic heeft niets met jouw vraag te maken?

 


Jawel, dat is namelijk wat ik juist wel bedoelt.

Dus de titel van jouw topic heeft niets met jouw vraag te maken?

 

 

De reden van deze titel was, ik dacht dat met SDR er helemaal geen 4K content is.

Maar zoals ik leest bij @Galdor68 is het best mogelijk dat de titel toch klopt.

En dus moet KPN gewoon HDR automatisch snel toevoegen. 😉

 

Dat van Disney+ wist ik toen nog niet.😉


Blijkens de reacties een deels eigen tests is het alleen Disney+ waar die instelling (SDR)resulteert in het niet aanbieden van materiaal in 4K resolutie. Wat de anderen zoals Netflix dan precies aanbieden is mij onduidelijk.

Het komt op mij namelijk vreemd over dat de diensten bestanden hebben die alleen de hogere resolutie hebben. Mogelijk films ouder dan een jaar of vijf of ouder.

 

Het probleem met de reguliere zenders is hier direct aangekoppeld. Want blijkbaar heeft KPN dezelfde fout gemaakt die Ziggo eerder met de Next heeft gemaakt.

 

Namelijk dat voor de HD/SDR kanalen BT.2020 werdt gebruikt in plaats van BT.709 Door de DIW op HDR continue te zetten wordt de verkeerde informatie gebruikt met die donkere kleuren tot gevolg.

 

Omdat de reguliere TV kanalen in 1080i worden doorgegeven is de stelling stel je ontvanger in op die 1080i of P want de TV schaalt de resolutie wel op.

Omdat de reguliere TV kanalen geen HDR gebruiken kunnen we dus stellen dat SDR de standaard instelling zou moeten zijn.

 

De hele optie voor de HDR/ SDR kan/mag/ moet eruit laat de TV dit maar afhandelen.

 

Hoe Disney hiermee omgaat is feitelijk alleen een probleem als je een 4K tv hebt van de eerste generatie zonder HDR ondersteuning. Maar dan schaalt de TV het wel op.

 

Gebruik je de DIW alleen voor de streamingdiensten dan uiteraard kiezen voor HDR Continue met de kans dat oudere films en series er minder mooi uitzien.


Dank je @Galdor68 

 

Wij willen de DIW7022 nu overal (behalve voor CD's en Blu-Ray"s) gebruiken.

Makkelijk 1 afstandsbediening en verder werkt alles goed.

 

Alleen dan is het wel erg jammer dat je via de app's van een paar streamingdiensten (of 1 Disney+) geen 4K content kan kijken.

En steeds HDR aanzetten en later weer uitzetten is ook niet handig.

HDR aan laten staan is geen optie, i.v.m. de donkerdere en minder scherpe beelden.

 

Dus is er maar 1 oplossing.

KPN voeg HDR automatisch toe.

En zie ook in bericht van @Galdor68 i.v.m. BT.2020 en B.709


Ik houd het mede vanwege dit geval nog op mijn Smart Tv het TV kastje is voor de paar programma's die we regulier kijken.

En omdat de Vip5202 goed samenwerkt met de Logitech Harmony ook maar 1 afstandsbediening nodig.

 

 


Hi. Ik heb de laatste 3 posts verwijderd omdat ze niks toevoegen aan dit interessante topic. We gaan hier fatsoenlijk met elkaar om. Lukt dat niet? Dan is dit niet de plek voor jou.