Skip to main content
Beantwoord

TV+ App laat geen ondertiteling zien als ik cast via Chromecast

• September 24, 2025
  • 13 reacties
  • 114 keer bekeken

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8

In de app heb ik ondertiteling aanstaan. Ik zie dit ook als ik bijv NOS journaal kijk op het scherm van mijn iPhone. Maar als ik hetzelfde programma stream via chromecast zie ikĀ geen ondertiteling.

• TV+ app versie 08.78.02 (en eerder)
  • iOS 18.7
  • Chromecast HD v3 (grijze hockeypuck)

Beste antwoord door Jasper van KPN

Het blijkt inderdaad een bug te zijn, dus hier gaat aan gewerkt worden!Ā Ik verwacht dat het nog niet direct in de komende updates zal zitten, maar weet dat er aan gewerkt gaat worden.

13 reacties

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Wartywolfs, dat is een interessante bevinding. Ik kijk zelf niet via Chromecast dus deze had ik nog niet opgemerkt. In de TV+ App zelf zie ik de ondertiteling wel als ik het aanzet bij het journaal, wat jij ook hebt. Voor de volledigheid; speelt dit alleen als je een NOS/NPO zender cast, of ook als je het bijvoorbeeld bij een RTL uitzending probeert? Dan kan ik het volledig doorgeven aan de ontwikkelaars.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 25, 2025

Het lijkt erop dat dit speelt bij alle zenders, ookĀ bijv SBS 6 (Shownieuws),Ā BBC 1 en 2 zie ikĀ ondertiteling welĀ op het apparaat zelf maar nietĀ via Chromecast.

Ā 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 25, 2025

Bij de Chromecast met Google TV kun je tijdens casten met pijltje omlaag van de Chromecast afstandsbediening, en dan ā€œCCā€ aanzetten. Maar jouw Chromecast heeft geen Google TV en geen afstandsbediening.

Kleine kans dat het ook werkt met de afstandsbediening van je televisie, via het zogenaamde ā€œHDMI CECā€ van je televisie naar de Chromecast. (Dat heet misschien anders in je televisie.)

Of anders misschien met de Google TV app (iOS, Android), die voor de Chromecast met Google TV ook een afstandsbediening kan laten zien. DusĀ misschien ook voor andere Chromecast-apparaten?

(Dat is natuurlijk maar een workaround, vind ik.)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 25, 2025

Dito hier. Geen 888 ondertiteling via casten.Ā 

Android telefoon naar DIW7022.Ā 

Maar. De ondertiteling werkt met NLziet ook niet met casten.Ā 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 25, 2025

Android telefoon naar DIW7022.Ā 

Maar dan heb je wĆ©l een afstandsbediening, en kun je het volgens mij gewoon aanzetten, als het aangeboden wordt zoals bij casten vanuit de KPN app? (Pijltje omlaag, ā€œCCā€ activeren.)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 25, 2025

Nee. Geprobeerd. Zowel met KPN TV als met NLziet geen extra functies zo beschikbaar via casten.Ā 

Wel met de desbetreffende appĀ in het apparaat​. MaarĀ @WartywolfsĀ heeft nog de antieke chromecast.Ā 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 25, 2025

Zowel met KPN TV als met NLziet geen extra functies zo beschikbaar via casten.Ā 

Raar! Want een app die casten begint, geeft een URL met een HTML-player (de Web Receiver) aan de Chromecast. Dat kan een standaard Google player zijn.

Voor TV+ is die player zelfs iets anders voor casten vanuit tv.kpn.com dan voor casten vanuit de app voor een Android telefoon. Maar in beide gevallen zie ik daar wel een ā€œCCā€ optie. (Bij casten naar een Chromecast met Google TV, na drukken van pijltje omlaag via de Chromecast afstandsbediening, en idem via HDMI CEC, en idem via de afstandsbediening in de Google TV app. De KPN TV+ app is niet geĆÆnstalleerd op die Chromecast.)

Trouwens, KPN: in bijvoorbeeld de NPO Start app voor een Android telefoon kun je wel de ondertiteling aan/uitzetten tijdens casten. (Dus niet alleen via de player in de Chromecast, maar ook via de app op de telefoon.) Idem bij bijvoorbeeld Picl, hoewel de opmaak daar verschilt bij de verschillende manieren van aanzetten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 25, 2025

Inderdaad ​@Arjan van BĀ 

Via een Google-TV apparaat is die mogelijkheid (cc) er wel met casten.Ā 

Echter niet met een Android-TV apparaat.Ā 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 25, 2025

In Google Home app zie ik alleenĀ volume en voortgangsbalk voor mijn type Chromecast. Geen keuzemogelijkheid voor ondertiteling / cc, ook nietĀ onder instellingen.
In NPO app kun je inderdaad tijdens het casten perĀ programma kiezen voor al dan niet ondertiteling.

De mobiele kpn tv+ app biedt die mogelijkheid niet, daar kun je alleenĀ in instellingen ondertiteling aanzettenĀ (wat dan genegeerd wordt tijdens casten, in ieder geval vanaf iOS).

Ā 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 25, 2025

Ik zie ook een paar Chromecast menu items in het Tools menu van mijn tv als casten actief is, maar die lijken voor de sier. Ā Er gebeurt verder niets als ik ze selecteer en op OK klik (op tv ab), behalve dat het Tools menu sluit.

Ik heb ook nog niet gevonden wat ze dan wel zouden moeten doen, heb blijkbaar nog niet de magische google zoektermen te pakken. ā€œChromecast hd tv menuā€ dus niet…

Ā 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 26, 2025

Wat apart dat in het menu van een SAMSUNG überhaupt de term chromecast staat. 

Samsung werkt niet met de Android groep en voert daardoor zelf geen chromecast.Ā 

Jasper van KPN
Moderator

Ik had zelf ook zo'n Chromecast in de kast liggen, dus ik heb het tijdens het weekend even ook kunnen testen. Bij mij verdwijnt de ondertiteling ook als ik het naar de Chromecast cast, en zodra ik het casten stop is het meteen weer in beeld in de app. Ook als ik het cast naar de ingebouwde Chromecast in de TV+ Box krijg ik geen ondertiteling te zien, wat Peter ook noemde.Ā Via AirPlay komt de ondertiteling wel mee merkte ik, dusĀ ik neem dit punt mee naar de ontwikkelaars zodat zij er een blik op kunnen werpen.

Ā 

Samsung werkt niet met de Android groep en voert daardoor zelf geen chromecast.Ā 

Dat is hoe het apparaat zichzelf identificeert op de HDMI poort. Ik heb de TV+ Box bijvoorbeeld aangesloten op mijn Sony tv, en bij die HDMI poort staat ā€˜DIW7022’. De Chromecast zal zichzelf op dezelfde manier laten zien.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 2, 2025

Het blijkt inderdaad een bug te zijn, dus hier gaat aan gewerkt worden!Ā Ik verwacht dat het nog niet direct in de komende updates zal zitten, maar weet dat er aan gewerkt gaat worden.