Skip to main content
Vraag

TV+ App op iPad een beetje handig, maar ook veel bagger

• December 5, 2025
  • 7 reacties
  • 91 keer bekeken

Ik heb al eens vaker hier iets geschreven over het feit dat ik vind dat de TV dienstverlening van KPN nogal wat te wensen overlaat. Sommige personen zijn het daar, met name hier op het KPN Forum, niet mee eens. Dat mag uiteraard. Hieronder nog maar eens een kleine opsomming van de problemen die ik zoal tegenkom. Het betreft het gebruik van de KPN TV+ app op een iPad (2021). Mijn gebruik? Gemiddeld 8 uur per dag. Met name als achtergrond met een muziekzender.

- Bij het starten van een tv-zender gebeurt het regelmatig (gemiddeld 1 op de 7 keer) dat het programma niet start, maar de app terugkeert naar het menu.

- Soms stop de uitzending als een nieuw programma begint. Ook als ik live tv aan het kijken ben. (Gemiddeld 2 keer per maand)

- Als ik bij een programma dat al bezig is ‘Vanaf begin’ selecteer, dan begint de uitzending toch gewoon op het live moment. Nadat zender in beeld staat, kun je wel via de terugkijk ‘knop (Linksonder in het scherm) alsnog vanaf het begin kijken. Dit is vooral irritant bij het uitgesteld kijken van bijvoorbeeld een sportwedstrijd.

- Tijdens het kijken van een tv-programma crasht de app en moet opnieuw opgestart worden. (Gemiddeld 1 keer per dag)

- Als ik buitenshuis geweest ben en weer verbinding maak met de WiFi thuis, dan moet ik de app opnieuw opstarten om een zender te kunnen kijken die je NIET buitenshuis mag kijken.

- KPN heeft wel heel veel zenders die niet buitenshuis gekeken kunnen worden. Ook veel zenders die bij de concurrentie wél buitenshuis gekeken mogen worden. Daar heb ik, omdat dit bij het overstappen (ruim 2 jaar geleden) wel beloofd werd (‘U kunt alle zenders overal bekijken’) meerdere keren met KPN contact voor opgenomen. Helaas zonder effect.

- Rond middernacht wordt de TV Gids regelmatig een warboel. Programma’s die voor middernacht begonnen zijn – formeel ‘gisteren’ dan dus – kunnen vaak niet teruggekeken worden. Dan is alleen de optie ‘Opname starten’ beschikbaar. Het duurt soms een paar uur voordat de gids weer normaal werkt.

- Als ik in de tijdlijn van de TV Gids naar het verleden (enkele uren terug in de tijd) swipe, dan gebeurt het regelmatig (Gemiddeld 1 op de 5 keer) dat programma’s niet weergegeven worden in de gids. De betreffende ‘balk’ blijft dan grijs, zonder inhoud. Dat maakt het terugkijken van programma’s soms lastig. Opnieuw starten van de app helpt soms.

Doordat ik de TV+ app zo intensief gebruik, heb ik na ruim 2 jaar al heel wat updates voorbij zien komen. Dat waren niet altijd verbeteringen. Een ander voordeel is dat ik bepaalde handige ‘workarounds’ heb ontdekt die de kijkervaring verbeteren, maar die ik hier verder niet zal delen. KPN hoeft immers niet alles te weten

Enfin, KPN mag mij natuurlijk altijd contacteren als ze ooit nog van plan zijn iets aan deze bugs en irritaties te doen.

7 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@RonSmeets. Als grootverbruiker heb je kans dat je alle bugs die er nog inzitten wel eens treft. En je komt ze natuurlijk vaker tegen, dan wanneer je wat onregelmatiger kijkt. Het mooie is wel dat je het genoteerd hebt en mooi overzichtelijk aan ons doorgeeft. Dan kunnen wij er weer mee aan de slag! We hebben een direct lijntje met de ontwikkelaars met de app, dus je feedback komt goed terecht :) 

Wel wil ik nog even een paar punten aanstippen of heb ik wat vragen voor je: 
​​​​​​- Met de update naar versie 08.82.01, die beschikbaar kwam per 14 november, zou er veel verbeterd moeten zijn aan de gids rond middernacht. Merk je ook sindsdien dat het wel beter gaat? 
- Start je programma's op vanuit de gids als je live wilt kijken? Of start je met live tv kijken door één van je favoriete zenders te kiezen? Kun je iets meer vertellen over wanneer je merkt dat een volgend programma niet wil starten? 
- Helaas kunnen we nu niets veranderen aan het aantal zenders wat buitenshuis niet te zien is. We zijn wel steeds aan het kijken en in gesprek met de zenders om te kijken of we daar aanpassingen in kunnen doen. Zo is onlangs BBC NL toegevoegd aan de toegankelijke zenders voor buitenshuis. 
- Welke iPadOS-versie heb je op je tablet staan? 

Voor de rest noem je valide punten waar voor we gaan kijken of we dat kunnen verbeteren. En complimenten voor de manier waarop je het doorgeeft, want zo kunnen we er gelijk iets mee. Hopelijk kom je nog terug op de punten die ik hierboven noem!

• Auteur
  • Topper
  • December 10, 2025

Hoi Arjan,

1 De problemen met de gids ervaar ik ook nu nog regelmatig. Kan nog niet beoordelen of het sinds medio november veel beter geworden is.

2 Wanneer ik zenders opstart vanuit de favorieten, komt het regelmatig voor dat dan een ‘oud’ programma gestart wordt. Ofwel, de live uitzending is al verder gevorderd dan de uitzending die nog bij de favoriet staat. Verder ervaar ik het stoppen van de uitzending bij de aanvang van een nieuw programma bij alle zenders die ik kiijk.

3 Al drie jaar ‘in gesprek’… dat klinkt als uitzichtloze onderhandelingen. Is het niet gewoon een centenkwestie, zoals ik ook al enkele keren bij de ‘helpdesk’ heb aangegeven. Als deze zenders (met name van de Belgische, Duitse en Britse aanbieders) wel bij VFZiggo buitenshuis beschikbaar zijn, dan is dat waarschijnlijk omdat zij de rechten daarvoor wel ‘afgetikt’ hebben. BBCNL is natuurlijk een specifiek voor Nederland samengestelde zender van de BBC… het zou wel heeeel erg gek zijn als die ook niet buitenshuis bekeken kon worden… 

4 Ik draai iPadOS 18.7.2… en schakel binnenkort over op iPadOS 26 (ondanks het verschll van ‘8 versienimmers’ is dat wel degelijk de opvolger van iPadOS 18) Apple heeft er dit jaar voor gekozen haar OS-nummering te koppelen aan het jaartal… OS26 is dus het OS voor 2026…. uitgekomen in 2025… ingewikkeld, en een beetje onlogisch, maar dat is hoe Apple get bedacht heeft ;) ;) 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Uit je vorige bericht hebben we al wat punten doorgezet naar de app-ontwikkelaars en top dat je nu weer wat zaken verduidelijkt, dan kunnen we dat ook weer meenemen. Toch heb ik nog enkele vragen waar de ontwikkelaars ook altijd in geïnteresseerd zijn:

1. Kun je wel bevestigen dat je nu op app-versie 08.82.01 zit of een recentere versie? 
  2. Je schrijft eerder dat de app crasht als je gewoon een programma aan het kijken bent. Gebeurt het dan bij het terugkijken of live tv kijken? Of maakt dat niet uit? En merk je ook nog dat het vaak 's avonds gebeurt tijdens prime time bijvoorbeeld? Of zit daar geen lijn in? 
  3. Natuurlijk spelen kosten een factor bij de rechtenkwesties van zenders. maar onderschat ook niet dat zenders harde eisen kunnen stellen over waar wel of niet gekeken mag worden. 

Ik hoor graag weer van je. 

• Auteur
  • Topper
  • December 11, 2025
  1. Ik gebruik versie 8.84.00… neem aan dat dat de meest recente versie is. Ik heb autoupdate aan staan voor apps.
  1. Dat gebeurt met name bij het kijken naar live tv
  2. Dat onderschat ik zeker niet, maar ik refereer nogmaals aan VFZ… die dat dus blijkbaar beter voor elkaar hebben ;) 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 12, 2025

2 Wanneer ik zenders opstart vanuit de favorieten, komt het regelmatig voor dat dan een ‘oud’ programma gestart wordt. Ofwel, de live uitzending is al verder gevorderd dan de uitzending die nog bij de favoriet staat. Verder ervaar ik het stoppen van de uitzending bij de aanvang van een nieuw programma bij alle zenders die ik kijk.

Dit punt herken ik als ik de app niet helemaal afsluit. Dus niet weg swipe via de III onderin de (Android) smartphone. 

De rondjes met favorieten verversen niet. 

Ik start dan vanuit de gids. Die is onder nu wel altijd actueel. 

• Auteur
  • Topper
  • December 12, 2025

2 Wanneer ik zenders opstart vanuit de favorieten, komt het regelmatig voor dat dan een ‘oud’ programma gestart wordt. Ofwel, de live uitzending is al verder gevorderd dan de uitzending die nog bij de favoriet staat. Verder ervaar ik het stoppen van de uitzending bij de aanvang van een nieuw programma bij alle zenders die ik kijk.

Dit punt herken ik als ik de app niet helemaal afsluit. Dus niet weg swipe via de III onderin de (Android) smartphone. 

De rondjes met favorieten verversen niet. 

Ik start dan vanuit de gids. Die is onder nu wel altijd actueel. 

Dat klopt, Peter, de uitzendigen die aan de favorieten gekoppeld zijn als je de app opstart, verversen niet altijd. Soms wel, maar meestal niet. Dat is ook precies wat ik bedoel ;)

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dank weer voor je antwoorden Ron en PeterG ook bedankt voor de toevoeging. Goede feedback weer! Nemen we mee naar de ontwikkelaars.