Skip to main content

Vorige week heeft een monteur van KPN alles geïnstalleerd (glasvezel). Op dat moment werkte alles goed maar de volgende dag ging het tv beeld schokken. Ik bedoel daarmee dat als er iets of iemand beweegt, dat er dan ik die beweging nog extra schokken te zien zijn.

Ik heb alles gereset volgens instructie KPN en dat hielp een paar uur. Na die paar uur of de volgende dag beginnen de schokken weer. Met KPN gebeld en inmiddels dus ook geprobeerd: HDMI kabel omdraaien, HDMI kabel in andere poort, HDMI kabel helemaal vervangen, alles nog een keer opnieuw gereset en de fabrieksinstellingen terugzetten.

Al deze dingen helpen voor een paar uurtjes en dan komt het weer terug.

De 2 kastjes zijn met een draad verbonden dus niet via wifi.

Ik hoop dat iemand nog een idee heeft?!

Welke KPN tv ontvanger heb je? 


Weet je genoeg met KPN TV+ box? ( Ben niet thuis dus kan niet kijken.)


A, je hebt de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

 

Kijk bij instellingen (rechtsboven het tandwieltje) en daarna bij beeld of hij staat op:

Multicast

En beste beeldkwaliteit is aangevinkt.

 

Ga daarna naar instellingen en naar overige (dacht ik zo uit mijn hoofd)

En kijk of HDR op automatisch staat.

 

Zie ook hier.


Ik kijk nu ESPN live en het beeld is ook schokkerig. Het blijft af en toe een probleem helaas


A, je hebt de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

 

Kijk bij instellingen (rechtsboven het tandwieltje) en daarna bij beeld of hij staat op:

Multicast

En beste beeldkwaliteit is aangevinkt.

 

Ga daarna naar instellingen en naar overige (dacht ik zo uit mijn hoofd)

En kijk of HDR op automatisch staat.

 

Zie ook hier.

Daar ligt het probleem niet. Het probleem zit op het het platform en ik heb sterk het vermoeden dat het met drukte op de server te maken heeft. Het is niet toevallig dat het nu is met eredivisievoetbal met Ajax, Feyenoord en de ronde van Vlaanderen . Dan kan iedereen goed bedoelde tips geven maar het probleem zit niet bij de klant. Anders had ik dat allang opgelost met mijn technische kennis.


@pietheingrun 

Bij ons is het beeld gelukkig goed.

Maar het kan inderdaad een plaatselijke storing zijn. 


Nu de tweede helft begint is het wel weer oké maar het is echt bloedirritant dat dit zo vaak een probleem is.


Nu de tweede helft begint is het wel weer oké maar het is echt bloedirritant dat dit zo vaak een probleem is.

 

Wij hebben ESPN niet (alleen kanaal 14)

Maar komt dit vaak bij ESPN voor?


Even voor de duidelijkheid: het komt bij mij op verschillende tijdstippen voor en niet alleen op drukke momenten zoals nu blijkbaar bij voetbal.

@ Joop: ik ga die instellingen zsm bekijken en kom erop terug.


@joop2011  ja met ESPN en ook vaak terugkijken van bv Wheeler dealers op discovery.. 1 t/m 10 is eigenlijk altijd wel oké 


Even een update: multicast stond al aan en beste beeldkwaliteit heb ik inmiddels aangevinkt. HDR heb ik niet kunnen vinden dus weet niet of dat op automatisch staat. 

Kabel tussen modem en box ook vervangen.

Het schokken is (tot nu toe) wel wat minder. Het is nu meer 'haperen' dan 'schokken' geworden, maar helaas dus nog steeds geen 100% kijkplezier.

Het moet haast wel aan de glasvezel aansluiting (inhuis of in de wijkkast) liggen want dat is het enige dat nog over is.


Met welke programma's heb je er last van? Of heb je dit op Netflix?

 Als het op Netflix is dan weet ik waar het aan ligt. Dan kijk je waarschijnlijk een Amerikaanse serie. Deze zenden uit op 23,976 hz terwijl het kastje op 50hz staat. Als je een Europese serie kijkt zoals bv Rita heb je geen last van haperingen. 
 

dit is de reden dat ik zsm Android 12 op het kastje wil zien aangezien deze variabele refresh rate ondersteunt. 


Ik heb geen Netflix en het is op alle zenders en op verschillende tijden. Vandaar dat ik nu denk dat het aan de glasvezelkabel/aansluiting ligt.


Dat kun je makkelijk testen door te kijken wat je scores zijn op Speedtest.. ga in het menu van het tv kastje rechtsboven naar het vraagteken en doe de Speedtest .

en gebruik je splitters tussen de tv kastje en de ethernet kabel?


Nee geen splitters. Gebeld met KPN en zij zijn ervan overtuigd dat het aan de tv ligt. Wel bijzonder dat ik nooit last gehad heb met de tv i.c.m. Ziggo en dat ik nu voor KPNdan een nieuwe tv zou moeten kopen...


Nee geen splitters. Gebeld met KPN en zij zijn ervan overtuigd dat het aan de tv ligt. Wel bijzonder dat ik nooit last gehad heb met de tv i.c.m. Ziggo en dat ik nu voor KPNdan een nieuwe tv zou moeten kopen...

 

Welke tv heb je en hoe oud is deze/
Het kan toeval zijn, maar ook ik schat de kans klein.

 

Zit er een DVS tussen de KPN tv ontvanger en de Experiabox / Box12?


Sony Bravia van 8 jaar oud en geen DVS.


Wat gebeurt er als je het kastje verbind met wifi ? Schokt het dan ook nog?


Wat gebeurt er als je het kastje verbind met wifi ? Schokt het dan ook nog?

 

Als je dit gaat testen, moet je wel de UTP kabel eruit halen. Want die krijgt altijd voorrang.

En je moet de WIFI code intikken (éénmalig).


Het fladderen begon weer, dus meteen wifi geprobeerd, maar dat helpt niet.

Ook maar weer met KPN gebeld. Deze medewerker dacht (net zoals wij) dat het niet aan de tv ligt. Updates verwijderd en alles opnieuw gestart. Nu is het beeld weer goed, dus maar weer afwachten.


Ik heb deze box als tester een half jaar gebruikt op een 14 jaar oude Sony met de box via Mesh-wifi en een Experia V8. Je tv is zeker geen probleem. Probeer eerst op hdmi 1, dan hdmi 2, dan een andere hdmi-kabel en zet hdmi-cec uit op de box. Bekabeld had de box ook geen probleem. Gebruik wel de kabels die erbij zaten, niet die van "toen".


Reageer