Skip to main content

TV beeld van mindere kwaliteit via TV ontvanger dan via internet

• October 26, 2025
  • 8 reacties
  • 117 keer bekeken

De kwaliteit van mijn TV beelden is als deze is aangesloten op het TV kastje (Arris VIP5202) veel minder dan als ik TV via internet kijk.

Ik heb het kaste gerest en alle andere mogelijkheden die op de website zijn ook uitgeprobeerd maar het verbeterd niet.

Wat kan ik meer doen of moet het kastje worden omgeruild voor een niiewere versie. 

8 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • October 26, 2025

Beste ​@MaaikeTon , ​@PeterG weet hier veel van en wil je misschien wel helpen.

Ik heb hem even ingeseind.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 26, 2025

Wat bedoel je met tv kijken via internet? De kpn app IN je smart-tv?

Op zich zou de Arris VIP5202 een uitstekend beeld moeten geven. 

Met uitzondering van de 4, eigenlijk 5, ESPN kanalen. Die zijn via de smart-tv app veel mooier. 

Heb je glasvezel dan kun je de eerste 10 in betere kwaliteit zien via 661 tot en met 670 zien. Bij mijn moeder spat dat van het scherm!

Oh ja, zet HDR in de ontvanger op automatisch. Of uit.

HDR geeft op de (gewone) tv zenders alleen maar waas eroverheen. 

En dank JanD voor de mention. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Als ik het goed heb, zitten de kanalen met de beste beeldkwaliteit op kanaal 661 en verder.

Op de nieuwste Sagemcom DIW7022 (bij het KPN+ abonnement en verkrijgbaar bij Hussel abonnement) zitten ze op kanaal 1 etc. (zoals het hoort)

Maar via Mobiele app, internet, etc. is het signaal meer gecomprimeerd dan op de Arris VIP 5202.

Het kan ook aan de instellingen op de tv liggen.

Of zoals al vermeld, HDR staat op continue i.p.v. automatisch.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 27, 2025

Ik bedoel inderdaad de KPN app IN mijn LG smart TV.

En de HDR staat op automatisch, maar ondanks dat is er een aanzienlijk kwaliteitsverschil

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 27, 2025

Maar wat is dat 'kwaliteitsverschil'? Is het beeld donkerder of fletser of...?

Heb je deze combinatie met deze LG en huidige kastje al langer?

Heb je andere apparaten via HDMI en hoe is dat beeld. 

》Probeer de ontvanger eens via een van de andere hdmi aansluitingen. De 5202 is een fantastische ontvanger dus of het (helemaal) daar aan ligt 🤔. 

Alleen de espn kanalen zijn beter via de app.

Alle andere zenders zijn mooier via de Arris VIP5202. Steekproefsgewijs visueel gecheckt bij mijn moeder met de app en VIP5202. 

Zeker als je glasvezel hebt zijn Npo1,2,3,RTL4,5,7,Veronica, NET5, SBS6, RTL8 via 661 tot en met 670 fantastisch mooi! Met een veel hogere bandbreedte dan via de app.

》》Als de app beter bevalt is het geen bezwaar die meer te gebruiken. Hij heeft geen beperkingen ten opzichte van de ontvanger. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@MaaikeTon welkom op de KPN Community. Dat is een hele goede maar ook moeilijk te beantwoorden vraag. Kwaliteit kan objectief zijn maar soms ook sterk afhankelijk van de persoon die er naar kijkt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de LG tv andere beeldinstellingen kiest bij het gebruik van de app ten opzichte van de ontvanger. Maar dat kan ik heel moeilijk bekijken op een afstand. 

Ik zie dat ​@PeterG  je een aantal goede vragen heeft gesteld, die kan je nog even als richtsnoer gebruiken. Als ik nog iets kan doen laat het dan weten!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 28, 2025

Ik heb inderdaad wat met de instellingen uitgeprobeerd in met menu van de KPN instellingen en het beeld is inmiddels prima.

dank voor jullie tips!

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat is goed om te horen ​@MaaikeTon! Blij dat het geholpen heeft :-) . Post gerust nog eens een topic als we iets voor je kunnen doen! We hebben voor veel onderwerpen ook een handige kennisbank en ook een hele gezellige huiskamer!