Skip to main content
Beantwoord

TV beelden zijn sinds verhuizing niet natuurlijk en flets

• July 22, 2025
  • 21 reacties
  • 171 keer bekeken

ruudforsthovel
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

Na mijn verhuizing constateer ik dat de kleuren van de TV opnieuw flets zijn en soms niet natuurlijk overkomen. 

Nieuwe glasvezelkast gekregen, SuperWiFi 2 geinstalleerd. 

Vreemd, klacht al eerder gehad op het oude adres. 

Beste antwoord door ruudforsthovel

@PeterG Peter, laat het nu het 4K kastje van KPN zijn. Is inmiddels omgeruild. Beeld is weer ok!!!

21 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • July 23, 2025

De kans is heel erg groot dat het aan de HDMI kabel of aan de tv ligt.

Kijk of de HDMI kabel zowel in de KPN tv ontvanger als in de tv er echt goed inzitten.

Probeer eens een andere HDMI kabel.

Heb je een Smart tv? zo ja, open een app en kijk hoe de kleuren dan zijn. 

Vraagje:

1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Welke KPN modem / router heb je? (Experiabox, Box12, ??)
  3. Hoe is de KPN tv ontvanger met de KPN modem/router verbonden? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.
  4. Werkt internet en Wifi wel goed? 

ruudforsthovel
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

@joop2011 Dag Joop, bedankt voor je reactie. 

TV-ontvanger Arris VIP 5202 - 4K

Router Box 12

Er zit slechts een KPN Super WiFi 2 tussen

Internet en WiFi zijn uitstekend, rond 700 mb up- en download. 

HDMI-kabel  is ok. Ook al andere HDMI-ingangen geprobeerd, HDR uitgezet en op automatisch. 

Kortom, ik denk er alles aan gedaan te hebben. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • July 23, 2025

De Arris VIP 5202 werkt niet via WIFI.

Je moet deze dus altijd met een UTP kabel verbinden.

Dat mag ook op de KPN Super Wifi 2

HDMI kabel is ok, dat geloof ik.

MAAR zit hij er ook goed in? zowel tv als Arris.

Als hij iets scheef zit of er niet helemaal erin, dan heb je ook dit soort beelden.

Blijft het probleem, bel dan gratis 0800-0402 en blijf aan de lijn en kies voor storing. (persoonlijke hulp)

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@ruudforsthovel. Het maakt het tv-kijken niet plezierig als de kleuren niet goed zijn. Die horen eigenlijk van je beeldscherm af te springen. 

Vaak is dit wel iets wat je met de beeldinstellingen van je tv kunt oplossen. Onlangs heb ik een nieuwe tv gekocht en wat gespeeld met deze instellingen. Dat kan een wereld van verschil zijn. In de VIP5202 kun je verder niet zoveel aanpassen qua beeldinstellingen. 

Heb je trouwens ook nog een tweede tv-ontvanger? Dan zou je die op de plek van de VIP5202 kunnen aansluiten en controleren of de kleuren hetzelfde blijven. Dan kun je uitsluiten of het in de tv-ontvanger zit of in de tv. Dat kun je ook doen door een app op de tv zelf op te starten en het dan te beoordelen. 

Wat voor merk en model tv heb je? Dan kunnen we eens meedenken of iets in de instellingen aangepast kan worden. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 25, 2025

Zet HDR eens uit op de Arris VIP5202. Of automatisch. Dan is het vast beter.

Want er is iets geks. Dat staat na een software update ongewenst aan. TV zenders gebruiken geen HDR en dan verstoord het alleen maar. 

ruudforsthovel
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

Hoi ​@ruudforsthovel. Het maakt het tv-kijken niet plezierig als de kleuren niet goed zijn. Die horen eigenlijk van je beeldscherm af te springen. 

Vaak is dit wel iets wat je met de beeldinstellingen van je tv kunt oplossen. Onlangs heb ik een nieuwe tv gekocht en wat gespeeld met deze instellingen. Dat kan een wereld van verschil zijn. In de VIP5202 kun je verder niet zoveel aanpassen qua beeldinstellingen. 

Heb je trouwens ook nog een tweede tv-ontvanger? Dan zou je die op de plek van de VIP5202 kunnen aansluiten en controleren of de kleuren hetzelfde blijven. Dan kun je uitsluiten of het in de tv-ontvanger zit of in de tv. Dat kun je ook doen door een app op de tv zelf op te starten en het dan te beoordelen. 

Wat voor merk en model tv heb je? Dan kunnen we eens meedenken of iets in de instellingen aangepast kan worden. 

Hallo ​@Arjan van KPN , dank voor je reactie. Geloof me als ik zeg dat ik alles al nagelopen ben. Aan de instellingen van mijn LG Oled Evo tv heb ik niets veranderd, die heb ik gewoon op de fabrieksinstellingen staan. HDMI-kabel gecontroleerd, verwisseld van poort enzovoort. Ook de 4K TV-ontvanger gewisseld. Ik merk vooral bij bijvoorbeeld reportages op het NIS-Journaal dat dd kleuren er onnatuurlijk uitzien. Vaal en bleek, niet natuurlijk. 

ruudforsthovel
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

Zet HDR eens uit op de Arris VIP5202. Of automatisch. Dan is het vast beter.

Want er is iets geks. Dat staat na een software update ongewenst aan. TV zenders gebruiken geen HDR en dan verstoord het alleen maar. 

@PeterG dank voor je reactie, jazeker ook reeds geprobeerd. Maakt voor wat betreft mijn opmerking niets uit. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 25, 2025

Er is natuurlijk ook kans dat het de tv zelf is. Zeker omdat het nu met de gewisselde ontvanger ook is.

ruudforsthovel
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

Er is natuurlijk ook kans dat het de tv zelf is. Zeker omdat het nu met de gewisseld ontvanger ook is.

@PeterG LG Oled EVO - TV, prima kwaliteit TV. Bij streamen van Netflix, You-tube via Smart-optie zijn de kleuren tip-top. 

ruudforsthovel
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

Hallo ​@Arjan van KPN , dank voor je reactie. Geloof me als ik zeg dat ik alles al nagelopen ben. Aan de instellingen van mijn LG Oled Evo tv heb ik niets veranderd, die heb ik gewoon op de fabrieksinstellingen staan. HDMI-kabel gecontroleerd, verwisseld van poort enzovoort. Ook de 4K TV-ontvanger gewisseld. Ik merk vooral bij bijvoorbeeld reportages op het NIS-Journaal dat dd kleuren er onnatuurlijk uitzien. Vaal en bleek, niet natuurlijk. 

@Arjan van KPN prima kwaliteit TV. Bij streamen van Netflix, You-tube via Smart-optie zijn de kleuren tip-top. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 25, 2025

Ja, dat deel is dan goed. Maar alles wat via hdmi binnen komt niet. Dat heeft ook een andere elektrische route dan de interne apps.

De HDMI kaart kan defect zijn. 

Download de KPN iTV app eens. Die heeft dan vast wél goed beeld.

ruudforsthovel
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

Ja, dat deel is dan goed. Maar alles wat via hdmi binnen komt niet. Dat heeft ook een andere elektrische route dan de interne apps.

De HDMI kaart kan defect zijn. 

Download de KPN iTV app eens. Die heeft dan vast wél goed beeld.

@PeterG Dat probeer ik dan ook nog eens. Bedankt voor de goede raad. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Als je zegt dat het probleem met de vale kleuren blijft bestaan wanneer je je tweede 4K-ontvanger aansluit op dezelfde LG tv, dan is het waarschijnlijk toch iets in de tv instellingen. Zelf heb ik ook een LG tv en daarop heb ik de filmmaker modus ingeschakeld. Dan wordt alle beeldbewerking en smoothing opties uitgeschakeld die standaard (vanuit de doos) aanstaan en krijg je echt de (natuurlijke) kleuren zoals de maker het bedoeld heeft. 

Hier zou het te vinden moeten zijn: Op een LG OLED EVO TV ga je naar: Instellingen > Beeld > Aanvullende instellingen > FILMMAKER MODE Automatisch wijzigen > Selecteer Uit. En daar kun je het dan permanent aanzetten verwacht ik. Bij mijn LG tv is het net even anders. 

En heb je nog de tip van ​@PeterG tot uitvoering kunnen brengen? Hoe waren de kleuren met de KPN iTV app? 

ruudforsthovel
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

@Arjan van KPN Dag Arjan, dank voor je reactie. Alles nagelopen en geprobeerd, kabels, frisse start, TV naar fabrieksinstellingen. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat er toch echt iets anders aan de hand is. Ik kan het verder niet anders omschrijven dan dat bijvoorbeeld reportages tijdens het NOS Journaal er qua kleuren totaal anders overkomen. Ik kan het verder ook niet meer en beter uitleggen.   Filmmodus e.d ook uitgeprobeerd natuurlijk. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 28, 2025

Ik kan het verder niet anders omschrijven dan dat bijvoorbeeld reportages tijdens het NOS Journaal er qua kleuren totaal anders overkomen"

Kan je er eens een foto van maken en hier plaatsen?

"Vreemd, klacht al eerder gehad op het oude adres."

Hoe is het toen opgelost?

En als dat dezelfde tv is zou het natuurlijk ook nog daaraan kunnen liggen, hè. 

ruudforsthovel
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

@Arjan van KPN ​@PeterG  dank voor jullie feedback. Aan de televisie ligt het niet. YouTube, Netflix en andere streamingdiensten laten een perfect beeld zien met de heldere kleuren zoals ik die gewend ben van mijn LG-tv.

Voor nu hou ik er mee op. Ik wacht de volgende update van KPN weer af….

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 28, 2025

Tenzij je die ook via de kpn box doet... komen die niet via de hdmi binnen. Als je die dus via de tv zelf doet.

Dan vermoed ik voor 99% dat de hdmi kaart in de tv defect is.

ruudforsthovel
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

@PeterG , dank voor je reactie. Ik duik er verder in. Groet, Ruud. 

ruudforsthovel
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • August 8, 2025

@PeterG Peter, laat het nu het 4K kastje van KPN zijn. Is inmiddels omgeruild. Beeld is weer ok!!!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 8, 2025

Hmm, verrassend. Je kunt het zo maar hebben kennelijk. Fijn dat het toch is opgelost, Ruud 👍

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ah, mooi dat het opgelost is met een nieuwe tv-ontvanger! Dan is je tv toch verder dik in orde.