Skip to main content

Ik kom hier meerdere topics tegen met bijna gelijksoortige problemen maar deze zijn dan toch weer net anders.

Mijn zoon gaat over een maand over naar KPN Internet + TV inclusief een TV box, waarschijnlijk een VIP 5202, dit ivm met 100 Mbps koper aansluiting.

Intussen heeft hij ook zijn analoge Philips TV verruild met een Samsung Smart TV.

Wat is nu het probleem?

Hij gebruikt een bijna 30 jaar oude AV-versterker, type Marantz 74PM62/22B - Mk II waarop 2 Bose boxen zijn aangesloten plus een PlayStation en een Marantz Stereo Tuner.

Deze functioneert nog uitstekend en ik begrijp ook dat hij die graag wil blijven gebruiken. Aan mij nu de schone taak om e.e.a. dusdanig aan te sluiten dat alles functioneert.

Maar het grote probleem is dat de Marantz versterker niet over een HDMI aansluiting beschikt maar uitsluitend over Tulp aansluitingen.

Nu zal e.e.a. wellicht kunnen werken met het gebruik van een HDMI - Tulp converter maar ik heb eigenlijk geen idee of dit werkt i.c.m. de KPN TV box.

Ik veronderstel dat de video vanuit de TV box niet direct via de AV-versterker kan lopen maar rechtstreeks vanuit de TV box d.m.v. HDMI op de TV moet worden aangesloten, correct?

Hoe krijg ik echter het TV geluid naar de AV-versterker?

Wie kan mij op weg helpen?

Je hebt dan een zogenaamde DAC nodig, die het Toslink signaal omzet naar een analoog signaal @srna513006 


Gaat het alleen om het TV geluid via de versterker te laten lopen? In dat geval zou je ook kunnen kijken of je TV misschien een Headphone (Jack) aansluiting heeft. Dan kun je deze met een Jack/Tulip verloop stekker aansluiten op je versterker. Maar als je alleen radio van de TV box wilt  horen dan moet wel de TV aan om het geluid via de versterker te horen, dan is het misschien geen oplossing.

 


Het gaat inderdaad alleen om het TV geluid en de optie om via de koptelefoon uitgang te werken is mij bekend.
Helaas hebben de nieuwe Samsung TV's tegenwoordig geen Jack uitgang meer.

Ik ga dit dus d.m.v. een DAC proberen op te lossen zoals @N.N. adviseerde, ik heb zo'n ding nog nieuw in huis.
Ik gebruik dan op de TV een Toslink kabel.
Dus maar hopen dat dit functioneert.

 

 


Goed om te zien dat je al zo goed geholpen bent, @srna513006! Over de manier van aansluiten heb ik verder niets toe te voegen. Wel nog dit: als jouw zoon een nieuw abonnement heeft afgesloten dat volgende maand ingaat, dan zit daar TV+ bij. Wat betekent dat hij een TV+ Box gaat krijgen, en geen 5202. Maakt voor de aansluitingen die er zijn niet veel uit, die zijn hetzelfde (specificaties van de TV+ Box hebben we hier). Maar de manier van bedienen is wel anders. 


Reageer