Skip to main content

We hebben vandaag de nieuwste tv+ box gekregen. Nu wil ik deze aansluiten op mijn stereoset en ik gebruik hiervoor een optische kabel. Maar er komt geen geluid uit de boxen 🤷🏻‍♀️ 

Is er iemand die me hiermee zou kunnen helpen?

Hallo @Diesel2018 

 

Dan moet je S/PDIF aanzetten via het menu, zie dit kennisbank artikel waar je dat precies doet::

 


Die staat al aan.


Heb je ook de overige tips in dat artikel geprobeerd?

Indelingen selecteren

Heb je audio apparatuur aangesloten zoals een soundbar of versterker? Dan zorgt deze voor het geluid. Meestal gaat deze doorgifte automatisch goed. Maar soms kan het zijn dat het geluid via je eigen apparatuur niet goed (genoeg) is. Te zacht, te hard, ruis erdoor, etc. In dat geval kun je hier opties aanpassen.

De standaardoptie is automatisch. Met deze optie kijkt de TV+ Box wat jouw apparatuur ondersteunt en gebruikt die instellingen. Dit is voor de meeste apparatuur geschikt.

Daarnaast kun je kiezen voor Stereo. Deze zet Dolby audio om in stereo PCM.

De laatste mogelijkheid is Passthrough. Deze zet de geluidsindeling één op één door naar je geluidsapparatuur zonder wijzigingen. Gebruik dit als je echt problemen ervaart met het geluid op je eigen apparatuur.


Alles geprobeerd, maar helaas 😔


Hallo @Diesel2018 heb je al een andere SP/DIF-kabel geprobeerd?

Heb je op je stereoset wel de goede ingang gekozen om geluid te kunnen horen?

 


Ander kabeltje helpt ook niet 🤷🏻‍♀️

Ik ben ook zo a-technisch 🫣

Ik zal even wat fotootjes plaatsen van de tv-ontvanger, setje en tv.

Moet er ook een kabeltje van het setje naar de tv?

 


Hallo @Diesel2018 

 

Die S/PDIF op je Nikkei is een uitgang, dat gaat dus niet werken.

Ik zie dat hij ook Bluetooth ondersteunt, je zou kunnen proberen of je daarmee wel geluid krijgt, anders zal je toch een S/PDIF naar Tulp omvormer moeten gebruiken zodat je de S/PDIF uitgang van de TV+ box via de omvormer op de LINE-IN van je Nikkei kan aansluiten.

KPN verkoopt die omvormers ook: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/?soPos=918

 

Zie hier hoe je de TV+ box koppelt met BT, je moet dan op de Nikkei eerst bronmode Bluetooth kiezen:

 


Hallo @Diesel2018 zoals @GeSp is de betreffende SP/DIF een uitgang, je kunt (12) aan de voorkant of (14) aan de achterkant gebruilken, zie afbeelding via een DAC zoals @GeSp ook beschreef:

12 of 14 gebruiken als ingang

 


Bedankt allen, ik ga een omvormer kopen.


Ik heb de omvormer binnen, maar nu? Wat sluit ik waar aan?

 


Je sluit de optische kabel tussen de TV+ box en de omvormer aan.

De voedingskabel sluit je op de omvormer aan en het USB eind kan je ook op de TV+ box aansluiten.

En dan nog een kabel met aan weerszijden 2 tulp pluggen tussen de omvormer en de LINE ingang op de Nikkei (nummer 14 in het plaatje wat JanD geplaatst heeft) maar je kan op die omvormer ook een jack plug naar tulp pluggen kabel aansluiten en de tulp stekkers dan aansluiten op de Nikkei.


Ik snap er niks meer van. Heb alles geprobeerd, heb het aangesloten zoals hierboven wordt uitgelegd. Enige wat ik uit de boxen hoor komen is een hele harde ruis die steeds luider wordt.

*gefrustreerd* 🤷🏻‍♀️


Heb je via de SOURCE knop op de Nikkei afstandsbediening de LINE-IN ingang geselecteerd?


Ja


Het ledje op de omvormer brand ook?

Heb je de geluidsinstelling in de TV+ box op PCM stereo gezet?

 


Daar stond ie inderdaad niet op, dus het geluid komt nu uit de boxen. Maar nou het volgende probleem:

het is of geluid uit of aan, ik kan het dus niet harder of zachter zetten.


Regelen van het geluid zal je via de Nikkei afstandsbediening moeten doen.

De Nikkei is helaas niet te koppelen met de AB van de TV+ Box, hij staat tenminste niet bij de codes in deze PDF kpn.com/hc.


Ja dat weet ik, maar als het volume op 0 staat hoor ik heel zacht geluid, maar als ik hem op 1 zet, heel hard. Ik kan hem dus niet harder of zachter zetten 🤷🏻‍♀️


Die optie die ik had beschreven zal niet werken, via S/PDIF is het volume niet te regelen.


Ja dat weet ik, maar als het volume op 0 staat hoor ik heel zacht geluid, maar als ik hem op 1 zet, heel hard. Ik kan hem dus niet harder of zachter zetten 🤷🏻‍♀️

Is de converter wel verbonden met “aansluiting 14”. Oftewel L en R achterop?


Ja dat weet ik, maar als het volume op 0 staat hoor ik heel zacht geluid, maar als ik hem op 1 zet, heel hard. Ik kan hem dus niet harder of zachter zetten 🤷🏻‍♀️

Is de converter wel verbonden met “aansluiting 14”. Oftewel L en R achterop?

Ja


Je zou nog kunnen proberen om de TV+ box in te stellen op Volume regelen via de TV+ box zelf, zie dit artikel:

en dan hier Uit kiezen.

 

Ik weet alleen niet of dat ook effect heeft op de optische S/PDIF uitgang.

Werkt ook niet 😢


Ja, heb ik nagezocht en dat blijkt niet te kunnen. Had dat al uit mijn post verwijderd.


Heb je dan een radio zender aan? Of een tv zender?


Heb je dan een radio zender aan? Of een tv zender?

Tv zender


Reageer