Skip to main content

Hallo, 

Sinds de laatste update van de TV+ Box ervaar ik wat probleempjes. Allereerst het opstarten: blijft vaak hangen op het nieuwe (en spuuglelijke) logo/scherm. Vaak moet ik handmatig de home knop op de afstandbediening indrukken om in het Nu op TV scherm te komen. Daarnaast duurt het opstarten beduidend langer dan voorheen (ik heb dat eco gedoe uit staan).

Tijdens het TV kijken blijft het beeld vaak hangen terwijl het geluid gewoon doorloopt. Ik heb al gekeken of er misschien iets mis was met de internetverbinding maar die is uitstekend. Dit is alleen op te lossen door even te zappen, geen groot probleem maar het hoort gewoon niet. 

Ik heb de Box inmiddels meerdere keren terug gezet naar de fabrieksinstellingen zonder succes.

Zijn er meer mensen die tegen deze onhebbelijkheden aanlopen? 

Groet, 

Eric 

Is de ontvanger met een kabel aangesloten op het modem? Zit er wellicht een switch tussen?

Is de ontvanger met een kabel aangesloten op het modem? Zit er wellicht een switch tussen?

De TV ontvanger is via wifi verbonden. Een kabel is in mijn situatie fysiek onmogelijk. Maar het wifi signaal is het probleem niet, voor de update geen enkel probleem en altijd een loepzuiver beeld. 

De TV ontvanger is via wifi verbonden. Een kabel is in mijn situatie fysiek onmogelijk. Maar het wifi signaal is het probleem niet, voor de update geen enkel probleem en altijd een loepzuiver beeld. 

Welke KPN modem / router heb je?

UTP kabel is altijd het beste, waarom is dat bij u niet mogelijk? 

Ik heb destijds de coax kabel door een UTP kabel vervangen. 

Want WIFI, vooral met druk verkeer, kan problemen geven. 

Wat je nu als eerste kan doen is:

1. Haal de spanning (volksmond stroom) van de KPN modem / router er voor minimaal 1 minuut ervan af (stekker (voedingsadapter (volksmond stroom adapter)) uit stopcontact halen) Doe hem er na iets meer dan 1 minuut er weer in en laat de KPN modem / router volledig opnieuw opstarten.
  2. Helpt dat niet, druk dan op de kpn toets rechtsboven op de KPN AB (de AB van de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)) en houd deze ingedrukt totdat je een popup scherm ziet. Kies dan voor opnieuw opstarten.

Ik heb de KPN Box 14 met 4GB internet. Met fysiek onmogelijk bedoel ik dat er in mijn woning niet door de muren geboord mag worden. Ik heb ook van die homeplugs die via het stopcontact werken maar die haperen te vaak. Vandaar wifi, werkt perfect!

De problemen die ik beschrijf zijn ontstaan na de laatste update voor de TV+Box van een paar weken geleden. Het herstarten van het modem heb ik uiteraard gedaan na hem 1 minuut van het stroom te halen, maar het is GEEN internet probleem, het is een probleem met de TV+ Box na de laatste update. 

@EricNL1965 even de KPN TV+ terugzetten naar fabrieksinstellingen helpt ook wel eens. Door de update kan iets mis gegaan zijn. 

@EricNL1965 even de KPN TV+ terugzetten naar fabrieksinstellingen helpt ook wel eens. Door de update kan iets mis gegaan zijn. 

Dat heb ik reeds meerdere malen gedaan zonder succes. 

Kan je eens je Tv+box op Unicast proberen te zetten ipv Multicast. 

Dat heb ik reeds meerdere malen gedaan zonder succes. 

Terugzetten naar fabrieksinstellingen doe je met een klein pinnetje in het gaatje achterop.

Heb je dat al een paar keer gedaan? 

Dus aanzetten en met een dun pinnetje in het gaatje totdat hij opnieuw opstart.

Nadeel is dat je enkele gegevens en instellingen opnieuw moet doen.

Dit kan zowel bij de Box14 als bij de DIW7022

Welke update bedoel je?

Van de Box14 of van de DIW7022?

Die variant heb ik ook al geprobeerd, zonder resultaat. Nogmaals, het internet modem heeft er niets mee te maken. Er zijn géén verbindings of wifi problemen! 

De update die ik bedoel is die van de TV+ Box. Vanmorgen heb ik afgewacht tot de Box vanzelf naar de zender ging (normaal druk ik na een minuut op de home button), waar dit normaal hooguit 20 seconden duurde had ie er nu zo'n 5 minuten voor nodig. 

Die variant heb ik ook al geprobeerd, zonder resultaat. Nogmaals, het internet modem heeft er niets mee te maken. Er zijn géén verbindings of wifi problemen!

Jawel, het modem / router kan wel degelijk hierop invloed hebben.

Video etc. van KPN (Multimode) gaat op een andere methode dan standaard internet.

Ik denk dat het een Multimode probleem is.

Als je hem op Single mode zou zetten, dan gaat hij ook sneller, maar is het beeld minder mooi.

Ik denk dat het aan de KPN modem / router (Box14) ligt.  Heb je die al gereset? 

Multimode en single mode heb ik ook al geprobeerd. Modem is ook met regelmaat gereset, zonder resultaat. Maar nogmaals internet verbinding is het probleem niet. 

Hoi ​@EricNL1965. Behoorlijk vervelend dat je tv+ box niet zonder haperingen werkt. En ik begrijp dat je het probleem in de laatste update zoekt, maar ik niet dat het verstandig is om daarop te focussen. De update kunnen we niet terugdraaien en daar zal je mee verder moeten. De problemen die je beschrijft lijken meer in de Wifi verbinding te zitten en zijn ook beter te verklaren aan de hand daarvan. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om tijdelijk een internetkabel aan te sluiten tussen de Experia Box en de tv+ box, maar dan kun je testen of de problemen blijven of juist verdwijnen. 

Wat ook nog mee kan spelen is ander netwerkapparatuur in je netwerk die roet in het eten gooit. Heb je nog switches of Wifi versterkers aangesloten staan? En je geeft aan dat je het modem gereset hebt, maar dan weet ik niet of je een herstart bedoeld of een fabrieksreset. Dit laatste is sowieso verstandig om te proberen en dit dan samen met een herstart van het glasvezelkastje. Haal eerst 2 minuten de stroom van het glasvezelkastje en herstel deze weer. Wacht totdat de lampjes weer juist branden en probeer dan eens een reset volgens de instructie hier beneden. 

Laat maar weten of dit enige soelaas biedt. 

Hoi ​@EricNL1965. Behoorlijk vervelend dat je tv+ box niet zonder haperingen werkt. En ik begrijp dat je het probleem in de laatste update zoekt, maar ik niet dat het verstandig is om daarop te focussen. De update kunnen we niet terugdraaien en daar zal je mee verder moeten. De problemen die je beschrijft lijken meer in de Wifi verbinding te zitten en zijn ook beter te verklaren aan de hand daarvan. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om tijdelijk een internetkabel aan te sluiten tussen de Experia Box en de tv+ box, maar dan kun je testen of de problemen blijven of juist verdwijnen. 

Wat ook nog mee kan spelen is ander netwerkapparatuur in je netwerk die roet in het eten gooit. Heb je nog switches of Wifi versterkers aangesloten staan? En je geeft aan dat je het modem gereset hebt, maar dan weet ik niet of je een herstart bedoeld of een fabrieksreset. Dit laatste is sowieso verstandig om te proberen en dit dan samen met een herstart van het glasvezelkastje. Haal eerst 2 minuten de stroom van het glasvezelkastje en herstel deze weer. Wacht totdat de lampjes weer juist branden en probeer dan eens een reset volgens de instructie hier beneden. 

Laat maar weten of dit enige soelaas biedt. 

Hallo Arjan, 

De enige mogelijkheid die ik heb om via een kabel aan te sluiten is via die homeplug van KPN. Die zijn van zichzelf nogal onstabiel en die zijn vorig jaar in de kast terecht gekomen. Toevallig heb ik ze vanmiddag voor de zekerheid maar weer even geprobeerd en helaas zonder succes. Ik heb 2 superwifi versterkers waarvan er een in de woonkamer staat, wifi is dan ook zonder meer goed hier in huis. Ik durf dan ook te betwijfelen dat wifi het probleem kan zijn, na meerdere speedtests op de TV+ Box komt de gemiddelde snelheid op 450Mbps download en 300Mbps upload. Reset van het modem en glaskastje halen ook niets uit. Reset van de TV+ Box en zelfs het terugzetten naar de fabrieksinstellingen halen ook niets uit. 

Multimode en single mode heb ik ook al geprobeerd. Modem is ook met regelmaat gereset, zonder resultaat. Maar nogmaals internet verbinding is het probleem niet. 

Ook al werkt je WIFI perfect, dank kan je nog steeds problemen met tv op de KPN tv ontvanger hebben.

TV gaat op een andere manier dan internet, zoals ik al heb vermeld.

Ik denk echt dat het aan de WIFI verbinding ligt.

Heb je hem, zoals ik had beschreven, een harde reset gegeven? (dus met een pin in het kleine gaatje en eruit halen als hij opnieuw beging op te starten.

Hoever staat de Box14 van de KPN tv ontvanger?

Een UTP kabel mag best lang zijn.

Inderdaad, een DVS (homeplug) geeft eerder meer dan minder problemen. 

Het is toch een beetje inherent aan het gebruiken van de Wifi-techniek dat 100% stabiliteit niet te garanderen valt. Zelf heb ik een Soundbox via Wifi aangesloten staan en ook daarop gebeurt het soms dat ik even heen en weer moet zappen om een vastloper te herstellen. En ook ik heb (vind ik) mijn Wifi goed geregeld en zeer prettige snelheden en goede stabiliteit op mijn telefoon. Maar voor een Multicast-stream gelden wel wat strengere eisen. Ik heb dit topic even gemarkeerd om mee te nemen in de feedbackronde richting de ontwikkelaars, dus mocht het toch aan een launcher of firmwareversie liggen en vaker voorkomen, dan zal het worden onderzocht. 

Voor nu raad ik je aan om de tv+ box eens op Unicast te zetten. Dit doe je onder Instellingen → Beeld → Videomodus en dan Gebruik unicast. Die stream is iets vergeeflijker en de kwaliteit is nog steeds erg goed. 

Weet dat je ook altijd voor ondersteuning onze telefonische helpdesk kunt bellen. Zij kunnen je verbinding doormeten en zo nodig een ticket aanmaken. Ook kunnen ze je gratis een ethernetkabel van 10 meter toesturen zodat je kunt testen of het dan beter gaat. Dat kan via een  terugbelafspraak op een moment dat het jou het beste uitkomt!

Het is toch een beetje inherent aan het gebruiken van de Wifi-techniek dat 100% stabiliteit niet te garanderen valt. Zelf heb ik een Soundbox via Wifi aangesloten staan en ook daarop gebeurt het soms dat ik even heen en weer moet zappen om een vastloper te herstellen. En ook ik heb (vind ik) mijn Wifi goed geregeld en zeer prettige snelheden en goede stabiliteit op mijn telefoon. Maar voor een Multicast-stream gelden wel wat strengere eisen. Ik heb dit topic even gemarkeerd om mee te nemen in de feedbackronde richting de ontwikkelaars, dus mocht het toch aan een launcher of firmwareversie liggen en vaker voorkomen, dan zal het worden onderzocht. 

Voor nu raad ik je aan om de tv+ box eens op Unicast te zetten. Dit doe je onder Instellingen → Beeld → Videomodus en dan Gebruik unicast. Die stream is iets vergeeflijker en de kwaliteit is nog steeds erg goed. 

Weet dat je ook altijd voor ondersteuning onze telefonische helpdesk kunt bellen. Zij kunnen je verbinding doormeten en zo nodig een ticket aanmaken. Ook kunnen ze je gratis een ethernetkabel van 10 meter toesturen zodat je kunt testen of het dan beter gaat. Dat kan via een  terugbelafspraak op een moment dat het jou het beste uitkomt!

Hallo Arjan, 

Ik heb de TV+ Box sinds gisteren op unicast staan. Afgezien van het feit dat de beeldkwaliteit beduidend slechter is dan op multicast, doet het niets aan het probleem. Blijft nog steeds regelmatig hangen. Ik vrees dat er niks anders op zit dan wachten tot een eventuele update het probleem oplost. 

Reageer