Skip to main content

Ik heb de TV+ box ingesteld op passthrough geluid om lipsync problemen te voorkomen. Het enige verbonden apparaat is een gloednieuwe Philips TV via HDMI1. HDMI CEC, Easylink, en aanverwante zaken staan allemaal uit op beide apparaten. Alles is voorzien van de laatste firmware/software updates.

KPN zend de eerste 10 NL’se zenders uit in Dolby Digital, toch?

Zoals verwacht bij passthrough geeft de TV daar normaal bij streaminfo ‘Dolby Digital’ aan. Echter, na zappen of het menu in/uit blijkt dit soms ineens op ‘Stereo’ te staan.

Dit zou niet moeten kunnen aangezien ‘passthrough’ de (geluids)stream 1-op-1 zou moeten doorgeven. Kennelijk geeft de TV+ box andere informatie door na het zappen/menu, wat riekt naar een bug. Als je hierop gaat letten blijkt de TV+ box het geluid zeer regelmatig naar stereo en weer terug te schakelen: tijdens het opstarten, bij het zappen, in het menu. Bij iedere actie schakelt het geluid even naar Stereo en vaak weer terug naar Dolby Digital, maar niet altijd.

Kan de bug worden opgelost zodat het geluid stabiel op de gekozen instelling blijft staan?

 

(achtergrond: de TV (model 908) is zo nieuw dat daar helaas ook nog bugs in zitten. Bij wijziging van Dolby naar Stereo en vermoedelijk ook andersom vallen de Equalizer instellingen weg, waardoor het geluid ineens heel dof wordt en blijft. Dat valt dus meteen erg op na zappen/menu. Ik ben bezig dit ook bij Philips aan te kaarten, maar zoals gebruikelijk staan zij niet erg open voor bug meldingen, laat staan oplossingen...)

Hoi @RozeOlifant . Ik vermoed/vrees dat dit door je tv komt maar ik weet dat niet zeker.  Als je tv dat met die equalizer niet zou doen, zou het dan opvallen?


Als de equalizer stabiel zou zijn dan wordt het geluid in elk geval niet dof, waardoor wisseling van dolby naar stereo inderdaad niet zou opvallen. Maar dat neemt niet weg dat een passthrough stream niet zomaar mag veranderen. Dat ligt echt aan de TV+ box denk ik want op een andere box en TV hier in huis gebeurt dat ook.


Vreemd dat Erwins antwoord een paar dagen geleden ineens op ‘beste antwoord’ is gezet. Dat is niet door mij gedaan, want ik heb al weken niet meer ingelogd. Gevalletje zelfbevlekking van de moderators..??

Eerlijk gezegd vind ik mijn eigen reactie dan nog beter, want een passthrough stream, het woord zegt het al, moet altijd 1-op-1 doorgegeven worden zonder bewerking. En dan kan een Dolby Digital stream dus niet zomaar opeens Stereo worden. Op 2 verschillende TV’s en 2 verschillende TV+ boxen, mind you…! Dit is echt een bug in de TV+ box, die overigens nog steeds met enige regelmaat optreedt op beide TV+ boxen die wij hebben.


@RozeOlifant Helaas moet ik @Erwin_ recht geven, dat is waarschijnlijk veroorzaakt door jouw TV. Hier zowel aangesloten of 9.2 Receiver of of TV, gebeurt nooit


Nou, dan zijn kennelijk allebei mijn Philips OLED TV’s stuk van resp. 3 maanden en 2 jaar oud.

Jullie kunnen me nog meer vertellen.


Vreemd dat Erwins antwoord een paar dagen geleden ineens op ‘beste antwoord’ is gezet. Dat is niet door mij gedaan, want ik heb al weken niet meer ingelogd. Gevalletje zelfbevlekking van de moderators..??

Eerlijk gezegd vind ik mijn eigen reactie dan nog beter, want een passthrough stream, het woord zegt het al, moet altijd 1-op-1 doorgegeven worden zonder bewerking. En dan kan een Dolby Digital stream dus niet zomaar opeens Stereo worden. Op 2 verschillende TV’s en 2 verschillende TV+ boxen, mind you…! Dit is echt een bug in de TV+ box, die overigens nog steeds met enige regelmaat optreedt op beide TV+ boxen die wij hebben.

Dat is iets wat van ons verwacht wordt, heeft niks met zelfbevlekking te maken, Ik zie het liefst de best answers van de community komen. 

Ik ben het met je eens dat het vreemd is.  Maar ik zie nog niet direct de link met ons product.  Ik zal je topic doorsturen naar development. Misschien wordt het herkend en dan zijn we een stapje dichterbij een oplossing. Mijn gevoel zegt nog steeds dat het iets met de features van jouw tv(s) te maken heeft, maar met ‘gevoel’ kan jij uiteraard ook niks. 


Hoe is het nu de update naar 0.26.4 (met geluidsverbeteringen) geweest is?
 

 


Ik heb het een beetje laten varen, dus niet echt op gelet. Ik doe tegenwoordig vrijwel dagelijks preventief een herstart van de ontvangers en dan werkt alles (ook andere bugs) redelijk zoals het hoort.