Skip to main content

Hallo, wij hebben sinds bijna 2 maanden KPN ipv Ziggo. In dit huis, waar we nu 2 jaar wonen, zitten in de woonkamer en kelder wall outlets om met ethernetkabel te verbinden. De KPN Box 12 staat in de kelder. De vorige bewoners hebben deze verbinding aan laten leggen. Zie foto.

Met de Ziggo tv box werkte de ethernet wel, maar met die van KPN niet. Bij netwerk en internet staat op de tv vermeld dat hij via WiFi verbonden is en dat ethernet geen verbinding heeft. De wifi is hij soms kwijt en vraag me dus af hoe ik wel verbinding kan krijgen via ethernet. 

Heeft deze Netgear switch wel IGMP Snooping? 

Zo niet, dan kan je het beste een nieuwe kopen die het wel heeft. Zie ook hier.

(dat geld ook voor dat andere apparaat waar ik UTP kabel in en uit ziet gaan (als ze het signaal naar de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) stuurt. Dan moeten ze IGMP Snooping hebben. 

Werk hij via WIFI of via Ethernet kabel (UTP kabel is altijd de beste keuze).

Hi @MimiV, wat mooi dat dit netwerk zo aangelegd is in jullie huis!

Wel jammer dat het nu ineens niet goed meer gaat 🤔 @joop2011 heeft hier wel een goed punt; als deze specifieke switch géén IGMP snooping ondersteunt, dan zou dat de problemen wel eens kunnen verklaren. Heb je daar al naar gekeken? 

Inderdaad is het ontbreken van de IGMP de oorzaak, zie onderstaande link ter vergelijking:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/74469;2102708/

Op jouw switch ontbreek dit en daardoor werk ITV niet.

Die switch ondersteunt geen IGMP snooping maar dat is niet de reden dat jouw TV+ Box geen verbinding krijgt via de netwerkkabel.

Kan je eens kijken of hij wel verbinding krijgt als je een andere (korte) netwerkkabel gebruikt?

P.S. Je zult die switch wel moeten vervangen door bijvoorbeeld een Netgear GS108Ev3 als je ook met de best mogelijke beeldkwaliteit televisie wilt kunnen kijken. Die hogere beeldkwaliteit wordt immers alleen geleverd bij multicast. Staat de TV+ Box op unicast ingesteld dan hoort hij op elke switch te kunnen werken.

Of even testen zonder dat patch panel te gebruiken, ofwel: testen met de kabel direct in de switch?

Als dat wel werkt: weet iemand of auto-MDI/MDIX (a.k.a. auto-crossover, om verkeerde bekabeling te detecteren/herstellen) iets van alleen een switch is? Of kan de werking ook nog door de apparatuur (hier: Ziggo versus KPN ontvanger) beïnvloed worden?

En kun je die switch instellen op een vaste snelheid, en zo ja: was dat misschien ingesteld voor de Ziggo ontvanger? Dan wil je denk ik “auto” kiezen, of 100 Mbit, want meer ondersteunt de TV+ Box niet. (Of niet meer zodra het opstarten voltooid is.)

Ben je wat opgeschoten met alle informatie die hier gedeeld is @MimiV? Werkt het nu? Of heb je nog aanvullende vragen? We horen het graag!

@MimiV Indien jouw switch een managed switch is, kan het zijn dat het IP adres niet op automatisch ingesteld is maar op een vast IP adres in DHCP range van Ziggo modem. In dit geval is een reset van de Netgear switch voldoende, of je log op de admin portaal van de Netgear en verander het IP adres naar DHCP of een vast IP adres in rang van KPN modem

Of even testen zonder dat patch panel te gebruiken, ofwel: testen met de kabel direct in de switch?

Dat is niet "even" natuurlijk. Die kabels hebben waarschijnlijk geen stekkertje, die zitten afgemonteerd in een LSA.

Dat is niet "even" natuurlijk. Die kabels hebben waarschijnlijk geen stekkertje, die zitten afgemonteerd in een LSA.

Klopt, en dat kan zomaar fout zitten. En idem bij de aansluitingen van de wall outlets. Dus ik had moeten schrijven: zonder patch panel om zodoende niet de bekabeling in de muur te gebruiken. Ofwel: KPN ontvanger direct aan de switch. (En ja, dan moet er ook even met een televisie gesleept worden.)

Sluit eens een PC aan op die kabel waar de TV ontvanger op zit en doe een Speedtest.

Wat meet je dan?

Komt dat overeen met jouw abonnement?

Hi @MimiV, de community heeft flink met je meegedacht; hoe is de situatie nu? Heb je alles inmiddels goed werkend gekregen? Zo ja, zou je nog willen delen hoe je dat gedaan hebt?

Mocht het nog steeds niet goed werken dan horen we het uiteraard ook graag!

Het is voor mij nogal abracadabra allemaal. Ik ga zo'n switch kopen met dat IGMP snooping. Dan ga ik kijken of het werkt. Of ik dat patch paneel zou moeten vervangen, geen idee. 

Ik kan niet de tv naar de kelder brengen om die met de tv box en switch rechtstreeks aan te sluiten. In de woonkamer zit m'n kabel in de muur gestoken. Die is denk ik ongeveer 10 meter.

Inloggen op de Netgear switch, zou niet weten hoe ik dat moet doen. Dat hebben de vorige bewoners laten aanleggen allemaal een zij weten het ook niet. 

...alleen (niet allemaal een) zij weten het ook niet. 

Zoals wjb al schreef:

Die switch ondersteunt geen IGMP snooping maar dat is niet de reden dat jouw TV+ Box geen verbinding krijgt via de netwerkkabel.

Zonder IGMP-snooping werkt het niet optimaal, maar het zou dus wel moeten werken. Maar goed, die switch wil je voor optimaal kijken dus evengoed wel vervangen, en misschien lost het toevallig ook je problemen op, zoals misschien onbekende instellingen in de switch.

Dat kun je ook nog wel testen door de kabel die naar de woonkamer gaat direct in het modem te steken? Dus zonder de switch, maar wel gewoon via het patch panel. Ofwel: in het patch panel het betreffende korte patchkabeltje dat in je foto van links naar rechts naar je switch loopt, vervangen door de kabel die uit je modem komt. (Volgens mij de vierde van links in de switch op de foto?)

Als dat wel werkt, dan gaat een nieuwe switch ook helpen. (Als je daarna nog nieuwsgierig bent of het aan de werking van een bepaalde uitgang van de huidige switch ligt: verander de volgorde van de korte patchkabeltjes. Dat de kabel die via dat patch panel naar je televisie loopt, bijvoorbeeld niet met uitgang 1 maar met uitgang 2 van je switch verbonden is.)

Of ik dat patch paneel zou moeten vervangen, geen idee. 

Ik denk dat het patch panel op zich oké is. Maar de bedrading in dat panel, of in de korte patchkabels, of in de muur zijn misschien nét niet standaard. Ik weet dus niet of het ene apparaat (een Ziggo-ontvanger, die het wel goed deed) dat wel vanzelf kan oplossen maar het andere (een KPN-ontvanger) niet. Dat bedoelde ik met deze vraag aan de andere lezers:

Als dat wel werkt: weet iemand of auto-MDI/MDIX (a.k.a. auto-crossover, om verkeerde bekabeling te detecteren/herstellen) iets van alleen een switch is? Of kan de werking ook nog door de apparatuur (hier: Ziggo versus KPN ontvanger) beïnvloed worden?

Trouwens: werken andere apparaten wél via ethernet? En dan ook op de kabel die je voor je KPN-ontvanger gebruikt? Aan de lampjes op je foto te zien, lijkt er één apparaat actief te zijn? En zoals wjb ook al schreef:

Sluit eens een PC aan op die kabel waar de TV ontvanger op zit en doe een Speedtest.

Ofwel: in het patch panel het betreffende korte patchkabeltje dat in je foto van links naar rechts naar je switch loopt, vervangen door de kabel die uit je modem komt. (Volgens mij de vierde van links in de switch op de foto?)

Of nog gemakkelijker: sluit de patchkabel voor je televisie hoe dan ook rechtstreeks aan op je modem. Dus laat de kabel die nu van modem naar switch loopt lekker zitten. Dan kun je die gewoon blijven gebruiken voor andere apparaten die geen IGMP-snooping nodig hebben. Maar vervang de korte patchkabel die nu je woonkamer met de switch verbindt, door een langere kabel die direct naar een vrije uitgang op je modem gaat?

Aan de lampjes op je foto te zien, lijkt er één apparaat actief te zijn?

Is dat trouwens zo? Gebruik je wel ethernet voor andere apparaten?

Hoe weet ik welke kabel met de woonkamer verbonden is? De 4e van links in de switch zit volgens mij verbonden met de kpn box 12. 

Als er niks te zien is bij de kabels, dan is domweg proberen de enige optie denk ik.

(Of als je geen andere apparatuur gebruikt, dan is het die ene die niet van je modem komt, maar waarvoor wel een lampje op je switch brandt. Maar als het lampje brandt, dan zou ik denken dat er wél verbinding is. Dus ik denk eerder dat de derde van rechts op je foto niet de woonkamer is, maar een ander apparaat dat ethernet gebruikt. Dan blijven er nog 6 keuzes over. En sommige kabels gaan per twee de muur in?)

Heb je nu al eens een computer aangesloten op de kabel waar nu de TV ontvanger op aangesloten is en daarmee een Speedtest gedaan?

Wat is daarvan het resultaat?

Ben je er inmiddels verder mee gekomen ​@MimiV? Heb je een andere switch in huis nu? En weet je nu hoe het zit met de bekabeling?

Reageer