Skip to main content
Beantwoord

TV+ Box geeft bij opstarten in multicast geen beeld en geeft later wel beeld na wijziging naar unicast

  • 6 July 2024
  • 15 reacties
  • 306 keer bekeken

Bij de volgende TV zenders gaat iets niet goed met de multicast (LIVE) stream.

Bij het starten van de TV zender probeer de TV+ box eerst de multicast (LIVE) stream (hierbij blijft het beeld zwart ca. 4 seconden), daarna pakt hij de unicast (Live) stream en krijg je pas beeld:

93 - RTV 7
692 - InUltra
693 - Love Nature 4K

Als bij deze zenders geen multicast (LIVE) stream beschikbaar is dan moet dit aangepast worden. Dit voorkomt dan de onnodige vertraging bij het starten van de TV zender.

 

Wat de TV+ box normaal hoort te doen bij het starten van een TV zender:

  • Bij de TV zenders die alleen beschikbaar zijn met een unicast stream gaat de TV+ box hier ook gelijk naar toe zoals bijv. MTV80s, SLAMTV, TV Oranje enz…
    Dan heb je gelijk beeld en zoekt de TV+ box niet eerst naar een multicast (LIVE) stream.
  • Als een TV zender ook een multicast (LIVE) stream heeft dan gaat de TV+ box hier als eerste naar toe en heb je gelijk beeld.
    Krijgt de TV+ box de multicast (LIVE) stream niet te pakken, dan schakelt hij naar de unicast (Live) stream.

 

De 2 4k-zenders kan ik niet testen, maar RTV7 klopt het. Eerst multicast zonder beeld dan unicast met beeld zonder geluid. Eerst zappen naar andere zender en weer terug geeft RTV7 geluid.


Hoi @Sebas14 
Werkt hier prima.
Doe even een internetsnelheids test met de Ookla  app
En wat komt er uit?

Hoe is de TV-ontvanger aangesloten, zit er ook wat tussen? een switch of een DVS of…?
welke router heb je?
welke tv-ontvanger heb je?
 


RTV 7 dito hier. 5 seconden zwart met LIVE. Daarna signaal met Live. 


Hee de naamvermelding werkt weer @PeterG 
Kon gelijk zien dat het bericht van jou was.


Volgens het lijstje van @TDN is 93 ook alleen unicast. Waarom ie dan eerst multicast probeert....


Hoi @Sebas14 
Werkt hier prima.
Doe even een internetsnelheids test met de Ookla  app
En wat komt er uit?

Hoe is de TV-ontvanger aangesloten, zit er ook wat tussen? een switch of een DVS of…?
welke router heb je?
welke tv-ontvanger heb je?
 

Het zit in het TV platform / TV+ box, anders had ik hier een algemeen probleem in gehad. Dus bij alle zenders in multicast (LIVE). Dit loopt al geruime tijd, vandaar dat ik nu ook even hierover bericht.

Alles zit hier netjes bedraad op de Fritzbox. En de tv ontvanger mag je zelf raden 😉

Ik zie al dat ik niet de enige bent, vandaar nu even de aandacht om er even over te berichten. Ik zie namelijk geen verbeteringen.

 


Het is zelfs nog meer bizar.

Ga je van een andere unicast zender naar 93, dan krijg je ook geen geluid als ie na 4 seconden zwart multicast weer naar unicast gaat. 

En aangezien dit na 1½ week nog niet is opgepakt tag ik maar eens het @TV Apps Team . Ook al betreft dit TV+.


Zal dit nog aandacht krijgen ❓


Zal dit nog aandacht krijgen ❓

Ik hoop het wel voor ons en onze mede klanten.

Er wordt niet op gemonitord zo te merken dus onze inbreng is van groot belang ☺️


Ik heb geen idee waarom ie dit doet.  Ik ga mailen met itv


Dit is nog niet verbetert. Nog steeds 5 seconden een lege multicast stream (LIVE) en dan switch naar unicast (Live) stream. Stomme:  kom je van een andere unicast zender als 192tv dan komt er ook geen geluid in de unicast stream van 93. Kom je van een multicast kanaal naar 93 dan krijg je, na 5 seconden dus, wel unicast met geluid.


Dit probleem is nog steeds aanwezig. Met name op RTV7 (kanaal 93)

Even een extra zetje geven graag bij de afdeling KPN TV.


@TV Apps Team  hebben jullie deze in beeld?


Excuus, eerdere vermelding niet voorbij zien komen/gemist.

Maar inderdaad, een duidelijk issue op RTV7 (kanaal 93). Dat hebben we meteen gefixed zojuist. Deze ging inderdaad constant naar de fallback en dus unicast. Dat is nu opgelost. @Sebas14 Dank voor het melden.

Vlak daarvoor het door @PeterG beschreven issue met geen geluid weten vast te leggen in de box-logging zodat het betreffende team van de TV+ ontvanger ook die bug t.z.t. kan oplossen (na gefaalde multicast join, geen audio op unicast. Iets in die trent). Dus die is nu ook bekend, dank!

Kanalen 692 en 693 gaat in principe niets fout. Multicast doet het ‘gewoon’, maar het grote verschil met andere multicast kanalen is de zapp-snelheid (dat je beeld ziet). Dat is de normale tijd van een join op multicast (pak 'm beet 5 sec). We hebben al 15 jaar daar een truc voor waardoor dat ~1 sec lijkt. Die truc staat echter niet aan voor 4K kanalen en voorlopig gaat dat ook nog niet gebeuren. Dat zal t.z.t. wel gebeuren als 4K écht gemeengoed wordt in live broadcast (of er is dan een andere methodiek/oplossing). Tot die tijd, zal het zappen naar echte 4K kanalen nog even secondenwerk blijven, wat een stuk langer lijkt dan normale kanalen. 
Dat is in ieder geval de constatering nu. Heel misschien dat weken geleden er iets anders was nog op die kanalen (niet terug te zien), maar we constateren zeker niet op die kanalen wat er fout ging afgelopen weken op RTV7.


Maar inderdaad, een duidelijk issue op RTV7 (kanaal 93). Dat hebben we meteen gefixed zojuist. Deze ging inderdaad constant naar de fallback en dus unicast. Dat is nu opgelost. @Sebas14 Dank voor het melden.

Fijn om te zien en te horen dat RTV7 weer goed opgepakt wordt. Net inderdaad gezien. Over de 4K kanalen is het een duidelijk verhaal.


Reageer