Skip to main content

TV+ box geeft freeze van beeld na 5 seconden

• July 6, 2025
  • 15 reacties
  • 267 keer bekeken

Ik heb 2 Android KPN+ boxen, op 1 van de twee heb ik het volgende probleem:

Als ik tv wil kijken geeft ie 5 seconden beeld door en dan blijft het stilstaan (freeze), als ik dan van zender wissel weer 5 seconden en dan bevriest het beeld, dat gebeurd op alle zenders. Als ik dan kies om een stukje terug te kijken dan blijft ie het gewoon doen. Ik heb al de stroom van het kastje gehaald en alle updates zijn up-to-date. Ik gebruik een vaste aansluiting met internet.

15 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 6, 2025

Dag ​@Eric L is de betreffende ontvanger met een kabel aangesloten op het modem?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • July 6, 2025

Spanning (volksmond stroom) eraf halen hielp niet.

Als je hem aanzet en de kpn toets rechtsboven de KPN ab ingedrukt houd totdat je een popup scherm ziet.  Kies daarna voor opnieuw opstarten.

Helpt dit?

Anders een harde reset, nadeel moet je wel veel dingen weer instellen in ingeven.

Houd een dun voorwerp achterop de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en wacht totdat hij opnieuw gaat opstarten.

Hij gaat dan terug naar de fabrieksinstellingen.

Hoe is de Sagemcom DIW7022 verbonden met de de KPN modem / router? of te wel, wat zit daar precies allesmaal tussen.

Ik heb het idee dat multimode niet “goed” of helemaal niet doorkomt.

Meestal een verbindingsfout of via WIFI kan dit ook voorkomen.

Dan gaat hij eerst zoeken naar multimode en daarna over op singlemode (minder mooi beeld)

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 6, 2025

Het gekke is dat het altijd heeft gewerkt en er is niets veranderd, gewoon van de een op de andere dag.

Ik ga de tips uitvoeren, bedankt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 6, 2025

Ik heb alles geprobeerd wat hierboven genoemd is incl de harde reset, maar helaas geen resultaat. Ik heb nog een kpn+ box die ga ik even omzetten om uit te sluiten dat het aan het internet ligt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 6, 2025

Helaas ligt het toch aan het internet, het andere kastje doet het ook niet, dus even uitzoeken wat het exacte probleem is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 6, 2025

Het andere kastje geeft het probleem op dezelfde plek? En op de andere plek niet?

Is de utp naar de plek met het manco soms voorzien van een switch ertussen?

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Eric L, welkom op de community. Als beide ontvangers dat vertonen gaat er iets anders niet goed inderdaad. Dat kan het signaal zijn wat binnenkomt, of de verbinding vanaf het modem naar de TV+ Boxen. Joep had al gevraagd hoe de Box aangesloten is op het modem, daar had je nog geen antwoord op gegeven zo te zien. Hoe zijn de Boxen verbonden? Is dat draadloos, met een kabel of anders? Als het met een kabel is, kan je dan eens een laptop aansluiten op die kabel en een speedtest doen?

Wij zien niet wat jij ziet, wij weten alleen wat jij vertelt. Hoe meer je vertelt, hoe meer we met je mee kunnen denken. Als je het makkelijker vindt om het telefonisch toe te lichten kan dat ook, daarvoor kan je een terugbelafspraak maken via onze site.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 10, 2025

Ik heb nog even gekeken naar de instellingen van de kpn box, als ik deze instel op Unicast werkt alles perfect.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 11, 2025

Dan is er toch iets in de verbinding tussen modem en tv box wat multicast niet toelaat.

Zoals ik al eerder benoemde indien bekabeld: zit er een switch tussen en zo ja welke.

En indien via wifi. Heb je nog modem v10 en welke software heeft ‘ie?

Jasper van KPN
Moderator

Dat doet inderdaad vermoeden dat de verbinding naar de TV+ Box niet optimaal is, zou je daarvoor de gestelde vragen daarover kunnen beantwoorden ​@Eric L? Zoals ik zei weten we alleen wat jij vertelt, om mee te denken hebben we meer nodig.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 12, 2025

Er gaat rechstreeks een kabel van de router naar boven (slaapkamer) dan zit er een 8poorts switch en van daaruit gaat een kabel direct naar het KPN+ boxje, ik heb alle kabels getest en die werken prima, de switch is een gigabit switch. Het gekke is dat het altijd goed gewerkt heeft en sinds een tijdje niet meer met de standaard instellingen, nu op unucast werkt het wel en dat is voor op de slaapkamer prima.

Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 12, 2025

een 8poorts switch

AHA!

Wat is het merk en vooral ook type aanduiding van die switch!?

Jasper van KPN
Moderator

Je zou die switch, als test, ook eens kunnen overslaan. De kabel direct vanaf het modem naar de TV+ Box. Als het beeld dan wel beter is op Multicast, weet je zeker dat de switch daar een belemmering in is.

• Nieuwkomer
  • August 30, 2025

If it's a network issue, can’t that be eliminated by using the KPN+ boxes built in speed test? 

I am facing the same issue for a while now. I did speed test with both ethernet and wifi connection. The speed seems stable at 100Mbps, low latency and jitter. 

One thing to note is in my case I found 1 channel that does work smoothly: RTL Z. But all other channels have the same issue as described by ​@Eric L 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 30, 2025

De speedtest kan niet meten of multicast wel goed gaat. 

Als dat niet goed gaat ligt altijd aan switch of niet goed geconfigureerd eigen modem.

Multicast loopt over VLAN 4. Unicast over VLAN 6, het standaard internet.

With the speedtest you cannot check multicast function. 

If that doesn't work (freeze after about 4 seconds) is always a switch and/or configuration own modem.

Multicast is VLAN 4. Unicast goes over VLAN 6, the standard internet.

To use multicast via wifi modem or accesspoint must support “multicast to unicast” function.