Goedemiddag mensen,
Sinds een aantal weken hebben wij hier thuis last van een vreemd probleem waar ik geen oplossing over bedacht krijg. Namelijk de TV+ box laat sinds de laatste software update bij het kiezen van een zender alleen een zwart beeld zien gevolgd door een rode balk met ‘probeer het opnieuw’ en dat blijft in een eindeloze loop doorgaan. Er wordt geen foutcode gemeld wat het zoeken moeilijk maakt.
De workaround die ik heb gevonden is even de pauze knop indrukken en dan op play. Gek genoeg is deze workaround mij verteld door de buurman die namelijk exact hetzelfde issue heeft. Terugkijken is dus eigenlijk het enige wat nog wel prima werkt. Live kijken is simpelweg geen mogelijkheid meer.
De TV+ Box zit bedraad aangesloten op 1 van 1gbit poorten van mijn Box 14 kabeltje van 1 meter. Snelheid komt perfect binnen de volle 4Gbit en de poort waarop de ontvanger is aangesloten perfect op 940/940 zoals je mag verwachten. Ik gebruik geen Wifi voor TV.
De volgende zaken heb ik al geprobeerd;
- Volledige fabrieksreset op de TV+ box en Box 14.
- Nieuw Cat6a kabeltje (1m) tussen box 14 en TV+ box.
- Geen sprake van warmte issue, boxen voelen niet warm aan.
- Internetsnelheid doorgemeten op alle lan poorten, die is op orde.
- Probleem is er ook via Wifi (even uitgetest tv+ box is altijd bedraad aangesloten).
- Apps (Netflix, Disney+) werken prima op de tv+ box, terugkijken ook.
- TV+ box omgeruild voor een nieuwe, probleem was verholpen totdat ik de software update draaide en na herstarten exact hetzelfde probleem heb met een compleet nieuwe TV+ Box die amper 30 minuten draait.
- KPN TV app op een Samsung TV of eigen Android box werkt ook prima voor Live tv.
- Wisselen tussen multi/unicast maakt geen verschil. Ik zie de LIVE of Live letters wel veranderen.
Probleem kan ik reproduceren met mijn 2 boxen die ik nu in huis heb in mijn huis maar ook bij de buren die ook KPN Glas afnemen. Zij ervaren een identiek issue. Paar straten verderop bij familie werken mijn boxen wel prima, gaat om een andere wijkkast.
Dit doet mij denken dat het probleem niet in huis zit, niet direct in de software maar het lijkt een combinatie van Wijkkast + laatste software (wellicht iets met VLAN 6 gezien de interactive TV app wel werkt?) te zijn waardoor we hier in de straat geen live tv meer kunnen kijken.
Telefonisch krijg ik een monteur aangeboden, echter heb ik geen last van internet problemen en volgens mij kan er hier weinig worden opgelost.
Iemand nog een idee? Ik ben even door mijn mogelijkheden heen.