Skip to main content

 

Goedemiddag mensen,

 

Sinds een aantal weken hebben wij hier thuis last van een vreemd probleem waar ik geen oplossing over bedacht krijg. Namelijk de TV+ box laat sinds de laatste software update bij het kiezen van een zender alleen een zwart beeld zien gevolgd door een rode balk met ‘probeer het opnieuw’ en dat blijft in een eindeloze loop doorgaan. Er wordt geen foutcode gemeld wat het zoeken moeilijk maakt. 

 

De workaround die ik heb gevonden is even de pauze knop indrukken en dan op play. Gek genoeg is deze workaround mij verteld door de buurman die namelijk exact hetzelfde issue heeft. Terugkijken is dus eigenlijk het enige wat nog wel prima werkt. Live kijken is simpelweg geen mogelijkheid meer.

 

De TV+ Box zit bedraad aangesloten op 1 van 1gbit poorten van mijn Box 14 kabeltje van 1 meter.  Snelheid komt perfect binnen de volle 4Gbit en de poort waarop de ontvanger is aangesloten perfect op 940/940 zoals je mag verwachten. Ik gebruik geen Wifi voor TV.

 

De volgende zaken heb ik al geprobeerd; 

 

  • Volledige fabrieksreset op de TV+ box en Box 14.
  • Nieuw Cat6a kabeltje (1m) tussen box 14 en TV+ box.
  • Geen sprake van warmte issue, boxen voelen niet warm aan. 
  • Internetsnelheid doorgemeten op alle lan poorten, die is op orde.
  • Probleem is er ook via Wifi (even uitgetest tv+ box is altijd bedraad aangesloten).
  • Apps (Netflix, Disney+) werken prima op de tv+ box, terugkijken ook.
  • TV+ box omgeruild voor een nieuwe, probleem was verholpen totdat ik de software update draaide en na herstarten exact hetzelfde probleem heb met een compleet nieuwe TV+ Box die amper 30 minuten draait.
  • KPN TV app op een Samsung TV of eigen Android box werkt ook prima voor Live tv. 
  • Wisselen tussen multi/unicast maakt geen verschil. Ik zie de LIVE of Live letters wel veranderen. 

 

Probleem kan ik reproduceren met mijn 2 boxen die ik nu in huis heb in mijn huis maar ook bij de buren die ook KPN Glas afnemen. Zij ervaren een identiek issue. Paar straten verderop bij familie werken mijn boxen wel prima, gaat om een andere wijkkast.

 

Dit doet mij denken dat het probleem niet in huis zit, niet direct in de software maar het lijkt een combinatie van Wijkkast + laatste software (wellicht iets met VLAN 6 gezien de interactive TV app wel werkt?) te zijn waardoor we hier in de straat geen live tv meer kunnen kijken.

 

Telefonisch krijg ik een monteur aangeboden, echter heb ik geen last van internet problemen en volgens mij kan er hier weinig worden opgelost. 

 

Iemand nog een idee? Ik ben even door mijn mogelijkheden heen.

 

Hoi @Baris Kaya .  Meestal kan ik nog wel iets aandragen wat je als klant kunt proberen en dat zorgt dan soms voor een oplossing maar als ik jouw verhaal zo lees heb je letterlijk álles al geprobeerd.

Ik stuur jouw topic even door naar wat collega's en we gaan overleggen met de developers.

Ik kom er z.s.m. op terug. 

(p.s. heb je misschien nog een andere router behalve de box 14 in huis, die je zou kunnen testen? )


Hoi @Baris Kaya .  Meestal kan ik nog wel iets aandragen wat je als klant kunt proberen en dat zorgt dan soms voor een oplossing maar als ik jouw verhaal zo lees heb je letterlijk álles al geprobeerd.

Ik stuur jouw topic even door naar wat collega's en we gaan overleggen met de developers.

Ik kom er z.s.m. op terug. 

(p.s. heb je misschien nog een andere router behalve de box 14 in huis, die je zou kunnen testen? )

 

Top!

 

Ik heb geen andere KPN box 10 of 12 meer in huis. Ik heb wel een Asus router liggen die ik eerder bij een 1Gbps abonnement direct aan de Nokia NT heb gehad zonder issues. Dus tijdelijk zou die de Box14 kunnen vervangen mocht dat nodig zijn. 

 

Ik bedacht nog een laatste check 🙂. Ik heb gisteren ochtend even de Wifi uitgezet en vervolgens alle lan kabels behalve de tv box uit de Box14 gehaald en ook dan blijft dit probleem bestaan. Wilde even uitsluiten of er wellicht iets in het lokale netwerk problemen oplevert dat lijkt dus niet zo te zijn.


Excuus voor de verlate reactie. Ik heb gisteren een snipperdag genomen.

 

Vind je het goed dat ik je lijn op afstand doormeet?  Zo ja, zijn de gegevens in je profiel actueel?

Staat ipv6 trouwens aan ?


Excuus voor de verlate reactie. Ik heb gisteren een snipperdag genomen.

 

Vind je het goed dat ik je lijn op afstand doormeet?  Zo ja, zijn de gegevens in je profiel actueel?

Staat ipv6 trouwens aan ?


Doormeten is prima. De gegevens in mijn profiel zijn correct.

 

ipv6 staat aan. 


Excuus voor de verlate reactie. Ik heb gisteren een snipperdag genomen.

 

Vind je het goed dat ik je lijn op afstand doormeet?  Zo ja, zijn de gegevens in je profiel actueel?

Staat ipv6 trouwens aan ?


Doormeten is prima. De gegevens in mijn profiel zijn correct.

 

ipv6 staat aan. 

Puur om te testen (en als het haalbaar is) kun je eens zonder ipv6 proberen?


Excuus voor de verlate reactie. Ik heb gisteren een snipperdag genomen.

 

Vind je het goed dat ik je lijn op afstand doormeet?  Zo ja, zijn de gegevens in je profiel actueel?

Staat ipv6 trouwens aan ?


Doormeten is prima. De gegevens in mijn profiel zijn correct.

 

ipv6 staat aan. 

Puur om te testen (en als het haalbaar is) kun je eens zonder ipv6 proberen?


Ik heb nu een aantal dagen de ipv6 uitstaan. Dat maakt zeker verschil. Ik krijg geen zwart beeld meer met een rode foutmelding. Als ik nu live tv kijk dan komt er een paar seconden beeld, staat het stil (geluid stopt ook). Wederom op te lossen door even te pauzeren en in feite uitgesteld te kijken. Vreemd is wel dat op momenten de live tv ook gewoon goed werkt. Ik kan geen manier vinden om te recreëren of het wel of niet werkt. 
 

Soms gebeurd het direct met de eerste zender als je de box aanzet, soms pas bij het zappen. Ook welke zender bekeken word lijkt geen invloed te hebben. Voorbeeld: NPO 1 of RTL 4 kan 1 avond werken en de volgende avond niet doorkomen.
 

Wel merk ik dat als ik de Tv box powercycle dat live tv altijd goed doorkomt. Het stilstaan en niet doorkomen van live tv lijkt pas enkele uren na opnieuw opstarten te beginnen. Uni of Multicast maakt geen verschil. 
 

Kortom; er is zeker verbetering. 


Nou mocht ik je lijn doormeten en deze meting probeert te analyseren hoe je netwerk is samengesteld (met in acht name van privacy uiteraard).  Ik zie die box14 en daarna 2 switches . Klopt dat? Ik vraag dit voor de zekerheid. De meting wil nog wel eens de ethernetpoorten van de box verwarren met lossen switches.


Nou mocht ik je lijn doormeten en deze meting probeert te analyseren hoe je netwerk is samengesteld (met in acht name van privacy uiteraard).  Ik zie die box14 en daarna 2 switches . Klopt dat? Ik vraag dit voor de zekerheid. De meting wil nog wel eens de ethernetpoorten van de box verwarren met lossen switches.



Dat klopt inderdaad. Twee switches beide 2.5Gbps (op de 10/2.5g poorten van de Box 14) in het thuiskantoor/zolder. Hier zitten alleen computers en een hue bridge + Apple TV achter. De TV+ box zit rechtstreeks op de 1G Lan4 van de Box 14. 


Dan kunnen we IMGP uitsluiten, lijkt het. De storingen die je nu hebt, zijn die nog steeds ‘grillig’ . Of is het na zo'n tijdelijke pauze de rest van de avond zorgeloos tv kijken? 

(wat je beschrijft is sowieso niet zoals we het willen hoor maar ik probeer even in te schatten waar het nou precies lijkt mis te gaan)


Dan kunnen we IMGP uitsluiten, lijkt het. De storingen die je nu hebt, zijn die nog steeds ‘grillig’ . Of is het na zo'n tijdelijke pauze de rest van de avond zorgeloos tv kijken? 

(wat je beschrijft is sowieso niet zoals we het willen hoor maar ik probeer even in te schatten waar het nou precies lijkt mis te gaan)



Aha. Grillig is een goede omschrijving inderdaad al ben ik ben tevreden met de verbeteringen tot nu toe. In principe is het na zo’n pauze redelijk zorgeloos tv kijken de rest van de avond. Soms komt het voor dat we wat vaker zappen dan wil je het nog wel eens een extra keer zien gebeuren. Gelukkig zijn er ergere dingen 🙂 Ik weet niet hoe realistisch het is om dit probleem op korte termijn 100% weg te krijgen. Wellicht iets wat op de lange termijn met optimalisatie nog verder verminderd?


Die firmware voor de box14 is nog volop in ontwikkeling.  Er wordt hard gewerkt om die te optimaliseren.   Nou weet ik (nog) niet zeker of dat jouw issue veroorzaakt maar mocht dat wel zo zijn, dan verwacht ik op korte termijn verbetering. 


Reageer