Skip to main content
Beantwoord

TV+ box geluid op eigen geluidssysteem aansluiten, hoe stel ik dit in?

• September 23, 2025
  • 54 reacties
  • 673 keer bekeken

We zijn pas overgestapt van Buget naar KPN en hebben dus ook een andere tv box gekregen. We hadden altijd geluid via een audiosysteem, maar als ik deze nu aansluit op de tv box krijg ik de melding geen signaal. Er gaat een hdmi kabel van de tv naar het audiosysteem op de Arc. De tv box gaat met hdmi naar het audiosysteem naar hdmi poort 2. Het heeft altijd prima gewerkt, maar nu met de nieuwe tv box werkt het niet meer. Hoe dan????

Beste antwoord door PeterG

Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg alleen beeld en geluid als ik tvbox rechtstreeks op tv aansluit en krijg dan geluid via de tv speakers. Niet om aan te horen als je geluid via audiosysteem gewend bent.

Dan moet in principe de verbinding ARC tussen tv en geluidssysteem voor tv geluid tot Atmos voldoende. 

Voor radio met tv uit dan ook nog optisch van DIW7022 naar geluidssysteem. 

Sluit je de DIW7022 direct via HDMI aan op je geluidssysteem zet de video uitvoer dan eens eerst vast op 1080p 50Hz. Veel al iets oudere systemen kennen geen 2160p doorvoer. En dan komt er ook geen geluid.

54 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 23, 2025

Je hebt nu de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

De DIW7022 moet contact maken met de tv voor de juiste instellingen.

Het is een mediabox.

Je hebt een paar opties:

DIW7022 met HDMI naar HDMI ingang 1 van de tv.

En HDMI op HDMI 2 uitgang (eARC, kan ook een andere HDMI zijn afhankelijk van u tv, meestal is het 2) naar de Geluidsinstallatie.

OF:

DIW7022 met HDMI naar HDMI ingang 1 van de tv.

Met een Toslink (fiber audio) van de DIW7022 naar de geluidsinstallatie.

Je moet de Toslink wel in de DIW7022 aanzetten (staat op uit als ik het goed heb).

Er zijn denk ik nog wel meer mogelijkheden.

Wacht even de reactie van andere forum leden af.😉

• Auteur
  • Helper
  • September 24, 2025

Hoe zet ik de toslink aan op de tv box?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 24, 2025

Zie ook hier.

Geavanceerde geluidsinstellingen

Open de Instellingen en ga, bijna helemaal onderaan, naar Apparaat (Open algemene instellingen). Kies dan voor Apparaatvoorkeuren, en vervolgens voor Weergave en geluid.

S/PDIF output (optische uitgang aanzetten) 

Deze optie bepaalt of je geluid via de optische uitgang hebt. Standaard staat dit uit. Zet dit aan als je een optische kabel gebruikt om je KPN TV+ Box met je geluidsapparatuur of tv te verbinden.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 24, 2025

Hi ​@Anita S,

Ik zie dat Joop je al goed op weg heeft geholpen, en hoop dat het nu gelukt is om alles aan de praat te krijgen! Mocht je toch nog ergens tegenaan lopen, dan horen we het uiteraard graag 😊

• Auteur
  • Helper
  • September 25, 2025

Ik kwam er gisteren achter dat de radio en tv wel via toslink geluid geven, maar als ik Netflix, ziggo etc. wil kijken (de apps dus) heb ik weer geen geluid via het externe geluidssysteem. Iemand enig idee hoe ik dat dan in moet stellen?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 26, 2025

Zou je eens willen controleren of de geluidsinstellingen van de TV+ box op ‘stereo’ staan ​@Anita S? Zo nee, zou je dat dan in willen stellen en het nog eens willen proberen? Het kan zijn dat deze apps Dolby Atmos, uitzenden, iets wat toslink niet ondersteunt 🤔

• Auteur
  • Helper
  • September 26, 2025

Hallo Maja, ik denk dat dat geen zin heeft. Ik heb een toslink tussen de tv box en het audiosysteem. De apps komen niet via de tv box binnen toch? Dan zou ik ook een toslink moeten hebben tussen tv en audiosysteem. Ik vind het wel een gedoe allemaal. Met de vorige tv box geen probleem. Gewoon hdmi van arc naar tv en van tv box naar hdmi op audiosysteem.  Nu moet ik alles via noodgreep oplossen. Niet echt blij mee. Is er geen oudere versie van de tv box die het wellicht wel via de arc doet?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 26, 2025

Dus je gebruikt de apps die op je tv staan? En niet de apps op de tv+ box? En je hebt nog steeds hdmi arc tussen tv en audiosysteem? En je schakelt de audio ingang op je audiosysteem om van toslink naar hdmi arc als je apps gaat kijken?

• Auteur
  • Helper
  • September 26, 2025

Ik gebruik alleen Netflix, Ziggo to go etc op mijn tv, waarvan ik dus een abonnement heb en die niet via de tv box komen. Arc doet het niet op mijn nieuwe tv box (geen signaal?), heb nu de tv box rechtstreeks aangesloten op de tv en een toslink tussen box en audiosysteem. Ik heb dus wel de radio- en tv programma's met geluid via de toslink. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 26, 2025

Je hebt de tv+ box nu op de hdmi arc aansluiting van de tv hangen begrijp ik?

Heeft jouw tv een tweede hdmi aansluiting? Dan kun je daar de tv+ box op aansluiten, en het audiosysteem op de hdmi arc van de tv.

Zo niet, dan is een tweede toslink tussen tv en audiosysteem inderdaad een mogelijkheid.

Ander mogelijk alternatief is de Netflix en Ziggo to go app vanaf de tv+ box te gebruiken ipv vanaf de tv. Netflix zou er al op moeten staan, Ziggo to go kun je installeren vanaf Google play store als ie er nog niet op staat.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 28, 2025

ARC is een protocol tussen de televisie en de audio set. Dat kan zelfs zonder mediabox of tv ontvanger. Die heeft daar niks mee te maken. 

Dus een ARC verbinding van tv naar audio zou zonder meer geluid moeten geven op je audio met de apps in de televisie zelf.

Of ga de apps in de DIW7022 gebruiken. Dan loopt het gewoon via de optische kabel naar je audio.

• Auteur
  • Helper
  • September 28, 2025

Wel vreemd dat het bij de vorige tv box wel deed en nu met de nieuwe dus niet. Ik kijk nu de apps via de tv box. Maar het geluid via HDMI is toch beter.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 28, 2025

Ja. HDMI gaat tot Dolby Atmos geluid.

Optisch maximaal Dolby 5.1. 

ARC zou gewoon moeten werken tussen televisie en audio. Die kabel heb en had je gewoon kunnen laten zitten. Die zat goed.

• Auteur
  • Helper
  • September 28, 2025

Ik heb hem op dezelfde manier aangesloten maar geeft nu "geen signaal". Ook andere hdmi kabels geprobeerd, maar helaas ook geen signaal.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 28, 2025

Staat ARC (dus CEC) nog wel aan op de tv / audioset?

Als je dezelfde hdmi kabel hebt gebruikt vind ik het vreemd. 

Oude(re) hdmi kabels ondersteunen Audio Return Channel niet.

• Auteur
  • Helper
  • September 28, 2025

Ja, die stond gewoon aan.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 29, 2025

Dan weet ik het zo op afstand ook even niet meer helaas.

Maar. Het mag geen invloed hebben op ARC tussen tv en audio. Maar zet, ter test, hdmi cec eens uit op de DIW7022...

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 2, 2025

Heb je de laatste test van Peter nog uitgevoerd ​@Anita S? Zo ja, wat gebeurde er toen?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Waar zie je die “geen signaal” melding? Op je tv? Of op het display van je audiosysteem?

Welke ingangen heb je precies geselecteerd op je tv en je audiosysteem als je die melding krijgt?

Kun je een foto maken van die foutmelding en die hier delen?

• Auteur
  • Helper
  • October 2, 2025

Marja, als ik CEC uit zet, doet hij het ook niet.

Warty, het "geen signaal" komt op mijn tv te staan.

De tv op HDMI 3 rn de audio op ARC. Tv kastje op HDMI 2 op audio, zoals het altijd heeft gestaan. Cec werkt blijkbaar wel, want als ik tv uitschakel, gaat audio ook uit.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Ok, dus als ik je goed begrijp heb je nu:

tv+ box —> (hdmi2) audiosysteem (hdmi3) <==> (hdmi arc) tv

en komt er geen beeldsignaal door via het audiosysteem naar je tv?

• Auteur
  • Helper
  • October 2, 2025

Klopt, geen beeld en geen geluid.

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Staat het audiosysteem niet per ongeluk op een andere ingang? (source of input)

• Auteur
  • Helper
  • October 2, 2025

Nee, die staat goed.

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Sluit de tvbox eens rechtstreeks op de tv aan om te zien of dat wel werkt.