Skip to main content
Beantwoord

TV+ box geluid op eigen geluidssysteem aansluiten, hoe stel ik dit in?

• September 23, 2025
  • 54 reacties
  • 576 keer bekeken

Toon eerste bericht

54 reacties

• Auteur
  • Helper
  • October 2, 2025

Dan werkt het wel, maar dan moet ik het geluid via een optische kabel aansluiten en dat is lang niet zo mooi als hdmi.

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Je kunt HDMI Arc van de tv naar het audiosysteem aansluiten, dan heb je in principe hetzelfde als voorheen.

• Auteur
  • Helper
  • October 2, 2025

Dat heb ik ook gedaan, maar met de nieuwe tv box werkt het blijkbaar niet.

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Mogelijk moet je op de tv de audio uitvoer op HDMI instellen ( in het menu van de tv).

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Misschien moet je nog wat aanpassen in de geluidsinstellingen van de tv+ box en/of je tv om het geluid door te geven van de hdmi waar de tv+ box aan hangt naar hdmi arc en audiosysteem?

Ik zou beginnen met op tv+ box geluid op stereo te zetten en dan te kijken of je geluid krijgt op je tv speakers (dat zou altijd moeten werken), en dan kijken / horen of je geluid via hdmi arc uit je audiosysteem krijgt.

Als dat werkt, zou je verder kunnen experimenteren met geluidsinstellingen voor het doorgeven van hogere geluidskwaliteit.

• Auteur
  • Helper
  • October 3, 2025

Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg alleen beeld en geluid als ik tvbox rechtstreeks op tv aansluit en krijg dan geluid via de tv speakers. Niet om aan te horen als je geluid via audiosysteem gewend bent.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg alleen beeld en geluid als ik tvbox rechtstreeks op tv aansluit en krijg dan geluid via de tv speakers. 

Wat voor merk en model is jouw geluid systeem? Waarschijnlijk ondersteunt het geen HDMI 2.x standaard, zet in de TV+Box de resolutie op 2k vast (niet automatisch of 4k) en probeer nogmaals of je wel beeld/geluid kan krijgen. Het is geen probleem hier op een Onkyo AV-receiver.

• Auteur
  • Helper
  • October 3, 2025

Ik heb een Harman Kardon, type weet ik zo niet. Met het vorige tv kastje werkte het ook gewoon allemaal.

Forum|alt.badge.img

Misschien een vervelende vraag,: wat voor merk/model is je versterker?

Forum|alt.badge.img

Heeft die Harman Kardon versterker dan geen HDMI aansluitingen met een (e)arc ?

• Auteur
  • Helper
  • October 3, 2025

Ja zeker wel. Maar als ik de Arc aansluit op tv krijg ik geen beeld en geluid en komt er op tv de melding "geen signaal:.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Dus je tv geeft geen geluid door vanaf de ene hdmi ingang (tv+ box) naar hdmi arc (geluidssysteem)? Ook niet als je op de tv+ box geluidskwaliteit op stereo zet?

Mag ik vragen welk merk en type tv je hebt?

• Auteur
  • Helper
  • October 3, 2025

Zoals al eerder aangegeven werkte het met de vorige tv box allemaal prima en nu met de nieuwe tv box dus niet meer. Heeft dus niets met merk, type van tv en audiosysteem te maken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Zoals al eerder aangegeven werkte het met de vorige tv box allemaal prima en nu met de nieuwe tv box dus niet meer. Heeft dus niets met merk, type van tv en audiosysteem te maken.

Wel als je audiosysteem de bandbreedte van HDMI 2.x van de nieuwe TV+box niet aan kan. Maar als je niet wil geholpen worden, bewaar jouw geheim van het model van jouw Harman Kardon goed.

• Auteur
  • Helper
  • October 3, 2025

Nou zeg, iets vriendelijker mag ook. Maar goed, ik heb het type opgezocht en het is de AVR 156 Harman Kardon.

• Auteur
  • Helper
  • October 3, 2025

Ik zie trouwens dat het audiosysteem max 1.4 hdmi aan kan. Zit er dan zoveel verschil tussen de oude en nieuwe tv boxen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Nou zeg, iets vriendelijker mag ook. Maar goed, ik heb het type opgezocht en het is de AVR 156 Harman Kardon.

Zoals vermoedt, jouw AVR156 ondersteunt alleen HDMI 1.4. Je moet in TV+Ontvanger de resolutie beperken, of op 2k50hz of 2k60hz of 4k25hz of 4k30hz. Meer kan de AVR156 niet.

• Auteur
  • Helper
  • October 3, 2025

Oké, ga ik vanmiddag proberen. Bedankt.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

In dat geval, als je tv wél hogere beeldkwaliteit aankan zou ik aanraden de tv+ box toch rechtstreeks op de tv aan te sluiten voor de beste beeldkwaliteit.

En hdmi arc van tv naar audiosysteem voor doorgeven van geluid via de tv en kijken via apps die op je tv geïnstalleerd zijn.  Misschien moet je dan nog wat spelen met geluidsinstellingen op de tv+ box en/of je tv om geluid van tv+ box doorgegeven te krijgen via je tv naar je audiosysteem.

En eventueel een toslink rechtstreeks van tv+ box naar audiosysteem. Kun je ook radio luisteren vanaf tv+ box zonder de tv te hoeven aanzetten.

ik zie op tweakers.net de volgende audio specificaties:

Audio filters Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS, DTS ES, DTS HD

• Auteur
  • Helper
  • October 3, 2025

Ik krijg ook geen geluid via Arc, ik heb nu al wel een toslink voor het geluid via audio. Het wordt alleen lastig als ik eens een cd/dvd wil afspelen. Dan zou ik dus ook een toslink voor de dvd speler moeten gebruiken?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • October 3, 2025

Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg alleen beeld en geluid als ik tvbox rechtstreeks op tv aansluit en krijg dan geluid via de tv speakers. Niet om aan te horen als je geluid via audiosysteem gewend bent.

Dan moet in principe de verbinding ARC tussen tv en geluidssysteem voor tv geluid tot Atmos voldoende. 

Voor radio met tv uit dan ook nog optisch van DIW7022 naar geluidssysteem. 

Sluit je de DIW7022 direct via HDMI aan op je geluidssysteem zet de video uitvoer dan eens eerst vast op 1080p 50Hz. Veel al iets oudere systemen kennen geen 2160p doorvoer. En dan komt er ook geen geluid.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Die DVD speler kun je toch direct op je audiosysteem aansluiten met HDMI? En dan kijken via de HDMI ARC die je nog steeds (hoop ik) tussen je tv en audiosysteem hebt liggen?  Wel even hdmi ingangen switchen op je tv dan.

• Auteur
  • Helper
  • October 3, 2025

Jaaaaaaa, het werkt met resolutie1080p 50Hz. Het beeldkwaliteit is wel iets minder maar dat neem ik dan maar voor lief. Het wordt tijd voor een nieuw audiosysteem die een hogere resolutie wel aan kan. Komt later wel een keer.

Allemaal super bedankt voor de hulp!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Ik krijg ook geen geluid via Arc

Het aansluiten op TV en dan via TV-ARC terug naar AV156 kan je vergeten. De AVR156 ondersteunt geen Audio Return Channel

• Auteur
  • Helper
  • October 3, 2025

Hij doet het nu weer. Er staat Arc op en geeft het ook weer in de instellingen. Heeft het altijd via Arc gedaan en nu weer met aangepaste instellingen.