Skip to main content

Hallo, sinds een paar weken hapert mn kpn tv+ box regelmatig even. Het beeld en geluid valt dan eventjes helemaal weg en gaat meestal na paar seconden weer verder. Enkele malen ging de box ook gewoon helemaal uit. Ik heb probleem oplossing volledig doorlopen en uiteindelijk ook een volledige factory reset gedaan, maar alles zonder resultaat. 

Ik heb de indruk dat t hardwarematig is. Ik kijk weinig tv, meestal een uurtje Netflix per dag. Maar op dit moment valt hij eens in de paar minuten en laat seconden weg. Kijken via de Netflix app van de tv geeft dit probleem niet dus ik vermoed dat t echt in de tv box zit. 

Wat te doen? 

We zullen wat zaken moeten weten, zoals de manier van aansluiten van tv+

Is dat draadloos of met draad? Is tv+ geconfigureerd met multicast? Welk modem?
Zie ook hier:

 


De box is wireless aangesloten, op kpn box 12b modem. Van multicast weet ik niks af, ik gebruik t iig niet, zoals genoemd staat hij terug op fabrieksinstellingen... 

 

 


De box is wireless aangesloten, op kpn box 12b modem. Van multicast weet ik niks af, ik gebruik t iig niet, zoals genoemd staat hij terug op fabrieksinstellingen... 

 

 

Multicast is de instelling die het best gebruikt kan worden zodat je de beste beeldkwaliteit hebt. Weet niet zeker wat de fabrieksinstellingen is, ik zou dat even nakijken.

Waarom: multicast kan problemen geven in je lokale netwerk. Feitelijk zou de tv ontvanger de multicast pakketjes goed moeten ontvangen. In de praktijk kan dit mis gaan als er bijvoorbeeld omvormers aanwezig zijn. 
 

Wireless zou tv en box12 wireless aangesloten kunnen worden. Echter kan de afstand tussen box12 en tv hier wel parten spelen. Ik heb zelf de tv boven ook wireless aangesloten maar heb voor dit doel een superwifi2 ingezet omdat andere het wireless signaal niet echt voldoende was van Box12. Werk probleemloos.

Heb je geen mogelijkheid om de tv ontvanger bedraad aan te sluiten op box12. Dat heeft altijd de voorkeur.


Ok dank voor de heldere uitleg. Ik zal eens kijken naar multicast, is het advies deze even ter test uit te schakelen?

Verder is bedraad helaas geen optie. Afstand is heel klein (3m) maar wel door een halfsteense muur heen. Ik heb ook een mesh netwerk, hier kan ik hem ook eens op zetten ter test. 

Ik twijfel wel of t aan de verbinding ligt, dat verklaart m.i. het steeds zo wegvallen van het beeldsignaal niet. Sinds valt het signaal wat langer weg en dan heeft mn TV ook aan dat hij geen beeldsignaal ontvangt. En soms valt bij dus gewoon uit. 

Misschien kan ik ook eens een lage beeldkwaliteit instellen om te kijken of het een vorm van overbelasting vd hardware is?


Ik heb ook een mesh netwerk, hier kan ik hem ook eens op zetten ter test. 

Als dat mesh netwerk geen multicast to unicast ondersteunt dan is dat niet verstandig.

Daarnaast is de vraag of de root node van dat mesh systeem als router fungeert of als bridge (accesspoint-mode).

 

Je geeft aan dat dit gebeurt als je Netflix kijkt. Dat betekent dat dit niets van doen heeft met multicast of unicast.


Scherpe opmerking van wjb.

Ervaar je dit alleen bij Netflix of ook bij live tv kijken? Als dit alleen bij Netflix is, dan is het mogelijke multicast probleem er inderdaad niet. En je mesh netwerk is een apart netwerk, los van het box12 netwerk en daarmee ook actief onder een andere naam?

Als je twijfels hebt over de verbinding dan zou je via de Netflix app de verbinding kunnen testen. Er zit een test programma in.

Overbelasting van hardware, tv+, dan zouden er meer mensen zijn die daar last van hebben. De hardware is net ontworpen voor moderne resoluties. Ik heb dat in ieder geval totaal niet gemerkt.

Als je dit ook ervaart bij live tv kijken dan zou je Unicast eens kunnen proberen. Dan hebben we een richting van het probleem. Voor nu denk ik dat het de draadloze verbinding is die roet in het eten gooit.


Nee, het gebeurt ook bij gewoon tv kijken, maar ik kijk nauwelijks tv. 

Wanneer ik Netflix kijk via de app van de televisie zelf heb ik geen problemen. 

Het mesh netwerk is een tp link ac1200. Heeft idd eigen netwerknaam, bedraad aangesloten op de box12. 


Overbelasting/hardware bedoelde ik niet mee dat hij het technisch niet aan zou kunnen, maar meer dat t een maandagochtend modelletje is en gewoon interne storingen heeft.. 


Update: vanavond multicast uitgezet en het probleem is idd verholpen.. Mis ik iets met multicast uit? 


Update: vanavond multicast uitgezet en het probleem is idd verholpen.. Mis ik iets met multicast uit? 

Jazeker, je mist nu de beste beeldkwaliteit op de Nederlandse publieke en commerciële zenders.

Je hebt nu streams van zo'n 7Mbps terwijl je met Multicast streams van ruim 14Mbps zou hebben en dat merk je echt in de kleurdiepte van de beelden.


Hmmm ik ben bang dat t probleem toch niet geheel verholpen is. Er zijn toch nog korte momenten dat t beeld wegvalt met unicast. Wel een stuk minder.. 


Verholpen is trouwens natuurlijk ook niet de goede bewoording.. 


Kun je eens testen, @Slhaarsma, of dit beter wordt als je de TV+ Box bekabeld aansluit op de Box 12?