Skip to main content
Beantwoord

TV+ Box moet worden herstart om beeld te krijgen na inactiviteit

• December 23, 2025
  • 11 reacties
  • 124 keer bekeken

Als ik de tv een halve dag niet gebruik, heb ik soms geen ontvangst meer. Dat gebeurt niet vaak, maar wel 1 à 2 keer per week, sinds ik de KPN+Box heb. Dan moet ik 'm aan- en uitzetten. Met mijn oude ontvanger had ik dit probleem niet. Ik heb de stekker er al uitgetrokken, opnieuw opgestart en een andere HDMI-kabel geprobeerd. Zou het aan het kastje kunnen liggen?

Beste antwoord door mickey03

Goedemorgen joop2011 en Jasper van KPN,
Van de genoemde termen had ik nog niet eerder gehoord, daarom heb ik via ChatGPT om uitleg gevraagd, aan de hand van de foto’s. Mijn switch is een NETGEAR GS308, een unmanaged switch zonder IGMP‑snooping.
Wat verder opvalt: sinds mijn eerdere contact op de KPN Community is het probleem niet meer teruggekomen. Daarom stel ik een reset voorlopig even uit. Wel is het één keer voorgekomen dat de TV bij het inschakelen op een andere zender startte (in mijn geval een Duitse zender). Ook start mijn TV soms niet op in de laatst gebruikte instelling. Ik wil gewoon TV‑kijken, maar hij springt dan naar Google TV.
Zou het kunnen dat de KPN TV+ Box net iets later “wakker” wordt dan de TV, waardoor deze automatisch op Google TV terechtkomt in plaats van op de TV‑ingang?
Bij mijn vorige ontvanger, de HUMAX HBM2260, had ik dit nooit. Geen enkel probleem. Na de aanschaf van mijn nieuwe PHILIPS 65OLED810 dacht ik: laat ik meteen een nieuw type ontvanger aanvragen. Achteraf heb ik daar een beetje spijt van. Ter verduidelijking: de oude ontvanger heeft nog drie weken probleemloos gewerkt met de nieuwe TV.

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 23, 2025

Beste ​@mickey03 hoe is de tv-decoder aangesloten op de modem/router, rechtstreeks bekabeld, draadloos of anderszins?

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 23, 2025

Beste JanD,

De modem is bekabeld aangesloten.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 23, 2025

Je hebt de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd)

Welke stekker trek je eruit?

Reset de DIW7022 eens.

1. Zachte reset, houd de kpn toets op de KPN ab ingedrukt totdat je een popup scherm ziet en kies voor opnieuw opstarten.
  2. Helpt dat niet, doe dan een harde reset.  Achterop de DIW7022 zit een klein gaatje, stop daar een dun voorwerp in totdat hij opnieuw gaat opstarten. Het kan gebeuren dat je hierna enkele dingen opnieuw moet instellen.

Ook een DVS of Switch zonder IGMP snooping of WIFI kunnen voor dit probleem zorgen.

O, is zie dat je een reactie hebt gegeven toen ik dit aan het typen was.

Bekabeld met UTP aangesloten. 

Dat is goed.

Zit er nog een switch of DVS tussen? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 23, 2025

Beste Joop2011,

Hartelijk dank voor uw tip. Ik ben van plan deze reset op Tweede Kerstdag uit te voeren. Momenteel ben ik deze twee dagen nog aan het werk.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@mickey03, welkom op de community. Dit issue heb ik nog niet eerder gezien! Ik ben benieuwd of het beter gaat na de reset, en als je die nog niet uitgevoerd hebt geen druk om het snel te proberen 🙂 Rond de feestdagen kunnen plannen altijd makkelijk veranderen. 

Als het na de reset nog niet beter is geworden ben ik, net als Joop, ook benieuwd of er een switch of DVS in de aansluiting van de tv-ontvanger zit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • December 27, 2025

Goedemorgen joop2011 en Jasper van KPN,
Van de genoemde termen had ik nog niet eerder gehoord, daarom heb ik via ChatGPT om uitleg gevraagd, aan de hand van de foto’s. Mijn switch is een NETGEAR GS308, een unmanaged switch zonder IGMP‑snooping.
Wat verder opvalt: sinds mijn eerdere contact op de KPN Community is het probleem niet meer teruggekomen. Daarom stel ik een reset voorlopig even uit. Wel is het één keer voorgekomen dat de TV bij het inschakelen op een andere zender startte (in mijn geval een Duitse zender). Ook start mijn TV soms niet op in de laatst gebruikte instelling. Ik wil gewoon TV‑kijken, maar hij springt dan naar Google TV.
Zou het kunnen dat de KPN TV+ Box net iets later “wakker” wordt dan de TV, waardoor deze automatisch op Google TV terechtkomt in plaats van op de TV‑ingang?
Bij mijn vorige ontvanger, de HUMAX HBM2260, had ik dit nooit. Geen enkel probleem. Na de aanschaf van mijn nieuwe PHILIPS 65OLED810 dacht ik: laat ik meteen een nieuw type ontvanger aanvragen. Achteraf heb ik daar een beetje spijt van. Ter verduidelijking: de oude ontvanger heeft nog drie weken probleemloos gewerkt met de nieuwe TV.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 27, 2025

De switch kan je het beste vervangen door een versie met IGMP snooping.

Anders werkt de KPN tv ontvanger niet goed.

Zie bijvoorbeeld hier (de E achter het nummer betekend dat hij IGMP Snooping heeft)

En zo duur zijn ze gelukkig niet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 27, 2025

Goedemorgen joop2011. Welke moet ik dan bestellen, kies je poe ondersteuning: N of Y. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 27, 2025

Het ligt eraan wat je ermee gaat doen of nodig hebt.

Als je geen apparatuur de voeding via de switch (POE) hebt, dan is de keuze het beste om een switch zonder POE te kiezen.

Zelf heb ik de Netgear GS105E (met 5 poorten)

Ik zag dat jij 8 poorten hebt.

Zonder POE, kan je deze bestellen, (8 poorten) deze is goed en werkt goed.

Is 5 UTP uit / ingangen voldoende, kies dan de GS105E (is ook € 10,-- goedkoper)

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 27, 2025

Goedemiddag joop2011. Ik heb de NETGEAR GS105E - Netwerk Switch - Plus Managed - 1 Gbps - 5 poorten besteld. Het kan geen kwaad deze te proberen.  Alvast bedankt voor je advies.

Jasper van KPN
Moderator

Die switch kan je dan inderdaad proberen 🙂 En ik kan me ook voorstellen dat je de reset even uitstelt, als het niet meer voor is gekomen. Hopelijk blijft dat ook zo en kan je gewoon tv blijven kijken.