Had week of wat terug opeens problemen met stuiterend geluid en beeld op de Arris 5202 in zowel de woonkamer als de slaapkamer. Aangezien alles daarvoor maandenlang goed had gewerkt KPN helpdesk gebeld, in overleg de KPN12 box teruggehangen, maar ook daar storing. Ik zou gebeld worden door expert, maar dat gebeurde niet dus opnieuw helpdesk gebeld, die me aangaf dat TV+ box ipv Arris de zaak zou oplossen, en er zouden er 2 worden toegestuurd. Monteur erbij, glasvezel aansluitpunt vernieuwd, en de Arris deed het weer. Alleen had ik toen al de 2 nieuwe tv+ boxen ontvangen, en die deed het ook dus de Arris retour gestuurd. Mompel.. want toen ik de 2e TV+ box aansloot begon het stuiteren weer. Had ondertussen de Fritzbox weer teruggehangen, die maar weer omgewisseld voor de KPN modem, niets hielp. Bleek 1 van de twee kastjes kapot, dus nieuwe afgestuurd. Leek opgelost, totdat in zowel slaapkamer als woonkamer de tv aangezet werd: stuiteren terug. Wederom mompel, lelijk woord.
Â
Meermaals testen maakt duidelijk dat met beide bedraad er een gaat stuiteren zodra de 2e wordt aangezet. Helder moment: ik trek de kabel uit de box op de slaapkamer, verbindt die via WIFI en verdraaid nog aan toe: beide werken als een zonnetje.Â
Mijn voorlopige conclusie: 2 keer bedraad via mesh en switch werkt niet, 1 keer bedraad en een keer WIFI wel, dus zal iets met IGMP snooping of multicast van doen hebben. Dat de Arris het maandenlang wel deden doet me vermoeden dat die het beide wel op bedraad zouden hebben gedaan, maar dat kan ik nu niet meer testen. Maakt niet uit, de oplossing voor de TV+box is wat mij betreft prima werkbaar.
Â
Wellicht dat ik hiermee mensen een hoop gedoe en gemompel kan besparen .