Skip to main content
Vraag

TV+ Box schakelt uit na opstartscherm. Daarna start ie wel gewoon op. Waarom is dit?

• October 1, 2025
  • 19 reacties
  • 220 keer bekeken

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Als ik mijn TV+ Box met de afstandsbediening aanzet verschijnt twee keer een scherm met de groene KPN+ TV-tekst. Daarna schakelt de box zichzelf uit. Als ik 'm daarna weer aanzet wordt het inschakelproces vervolgd, en werkt de box gewoon.

Weet iemand waarom de TV+ Box zichzelf uitschakelt?

Piet.

19 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 1, 2025

Heb je 'm op ECO staan, Piet?

Ik herken dit gedrag overigens niet.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

Klinkt ongeveer hetzelfde als deze 

Mogelijk helpt de laatste update van vandaag, staat iets in over oplossen herstartloop 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Heb je 'm op ECO staan, Piet?

Ik herken dit gedrag overigens niet.

Hij staat inderdaad op ECO, Peter. Het scherm daarvan is het eerste wat ik zie als ik de box voor de tweede keer aanzet.

Piet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 2, 2025

Ik heb één DIW7022. Op de tv in de woonkamer. Gewoon lekker op 'snelle start'. En dan nog is ie ietsje trager dan de tv.

In de woonkamer krijg en kreeg ik de kriegels van die trage eco.

Overigens staat m'n eigen Nokia 8000 ook niet op eco. Dat lijkt gewoon niet lekker te werken op de Android-TV boxen. 

En de besparing voor jezelf is verwaarloosbaar bij dagelijks gebruik. Overdag radio en 's avonds televisie. 

Aan 3,5 ~ 4,5 watt

Stand-by 2,5. Start in ca. 3 seconden 

Eco 1,0. Starten duurt 45 seconden. En gaat dus niet altijd goed.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Piet van der Vooren .  

Ik weet niet of dat iets typisch is voor de eco stand.  Is er een specifieke reden waarom je deze gebruikt?  

Heb je de nieuwste update al binnen?  Met wat geluk verhelpt die het issue.  Ik lees het graag. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

@Erwin van KPN Ik gebruik de eco-stand uiteraard om stroom te besparen. Dat blijkt toch wel het nodige te schelen.

De nieuwste updates (firmware en launcher) zijn geïnstalleerd, maar dat blijkt niet te helpen.

Piet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 4, 2025

Nou. Bij dagelijks gebruik van de TV+ met overdag radio en 's avonds tv scheelt het ongeveer 1 kWh per maand. 1 kWh is circa € 0,23..…

Verwaarloosbaar ten opzichte televisietoestel. 

Ca. 70 Watt in bedrijf en 0,5 Watt stand-by. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Nou. Bij dagelijks gebruik van de TV+ met overdag radio en 's avonds tv scheelt het ongeveer 1 kWh per maand. 1 kWh is circa € 0,23..…

Verwaarloosbaar ten opzichte televisietoestel. 

Ca. 70 Watt in bedrijf en 0,5 Watt stand-by. 

Jij blijkt véél meer tv te kijken en radio te luisteren dan ik, Peter… 😉

Piet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 5, 2025

Met 20 dagen permanent op ECO, dus niet gebruiken, bespaar je 1 kWh, Piet. 

Lekker eco uit laten. Ook mijn Nokia 8000 werkt dan beter. En die staat, in de slaapkamer, vaak dágen op stand-by. Maar ook die zet ik niet op eco, want die start dan ook niet lekker. 

De tv's starten in 2 seconden; dan ga ik niet ook een minuut op de ontvanger wachten. Voor een besparing van niks. 

Bovendien werkt automatisch de tv aanzetten/ juiste ingang niet bij eco.

De mijne start vanuit eco wel op zonder extra handeling. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Je standpunt is duidelijk, ​@PeterG.

Overigens werkt CEC bij mij wel.

Piet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 6, 2025

Als ik "tv aan zetten en op juiste ingang bij aanzetten van de ontvanger" heb ingesteld…

Dan werkt het hier niet vanuit eco.

En wel vanuit 'snelle start'.

Als ie eenmaal aan staat, vanuit eco, werkt het uiteraard wel. 

Erwin van KPN
Moderator

Ik vrees ook dat het een dingetje is van die eco stand. Het hoort natuurlijk niet en ik zal het als feedback doorsturen naar de ontwikkelaars, ​@Piet van der Vooren 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Ik vrees ook dat het een dingetje is van die eco stand. Het hoort natuurlijk niet en ik zal het als feedback doorsturen naar de ontwikkelaars, ​@Piet van der Vooren 

Prima, ​@Erwin van KPN. Dank!

Piet.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Weet je al iets meer, ​@Erwin van KPN?

Piet.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Prima, ​@Erwin van KPN. Dank!

Piet.

Is er al meer over bekend, ​@Erwin van KPN?

Piet.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

@Erwin van KPN

Een ontwikkeling over dit probleem aan mijn kant.

Vandaag kwam ik er bij toeval echter dat het probleem zich alleen voordoet als de op de eco-stand staande TV+-box wordt ingeschakeld met HDMI-CEC. Wordt de TV+-box ingeschakeld met de afstandsbediening van de box dan is het probleem er niet.

Het probleem is er in ieder geval ook niet als de TV+-box niet op de eco-stand staat, en wordt ingeschakeld met HDMI-CEC of met de afstandsbediening.

Wellicht hebben jullie iets aan deze informatie.

Piet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 22, 2025

Wij hebben hem op standaard Standby staan en gebruiken altijd de ab van KPN, als we op de toets kpn rechtsboven klikken, gaat de DIW7022 en de tv aan (op het juiste HDMI (HDMI1)) aan.

Na een update van de box, hebben we dit probleem ook een paar keer gehad.

Maar 99% gaat het (gelukkig) bij ons goed.

Maar dat zegt niets natuurlijk.

Wat bij ons goed werkt, wil niet zeggen dat het bij jou ook goed werkt.

Maar misschien een tip, gebruik de KPN ab.😉

Geluid, source, mute aan/uit kan je koppelen aan de tv en dan werkt ook dat goed.

Erwin van KPN
Moderator

Helaas nog een antwoord, ​@Piet van der Vooren .  Ik zal ook eerlijk zijn.. dit staat niet hoog in hun prioriteiten lijst.  Niet omdat ze het onzin vinden maar omdat er weinig meldingen van zijn. (lees: jij bent de enige tot nu toe)   Ik zal jouw nieuwe bevindingen ook die kant op sturen.  Maar verwacht geen instant oplossing.  (mijn vermoeden is dat dit - geruisloos - ergens in een toekomstige update wordt meegenomen.  maar dat gok ik ook een beetje )

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Als ik nieuwe ontwikkelingen merk zal ik dat hier melden, ​@Erwin van KPN.

Piet.