Skip to main content

Ik ben al maanden in gevecht om mijn Samsung TV in combinatie met een  DIW7022 kastje lipsync te krijgen.

Het lijkt er op dat hoe hoger het kanaalnummer is, hoe erger het wordt. Alles is bedraad aangesloten, verschillende HDMI kabels (1.4, 2.0 en 2.1) geprobeerd, maar geen resultaat. Het meest irritante is dat als dat als ik de KPN ITV app start, wel alles lipsync is. Soms werkt het rebooten van het kastje, maar dit is natuurlijk niet de oplossing. Iemand nog een idee, voordat ik ga shoppen bij de concurrent, want ik ben er wel klaar mee.

Behalve het verschil per kanaal: het is (soms?) ook anders bij unicast dan bij multicast?

Bij iemand die nu unicast gebruikt (hopelijk tijdelijk, vanwege de ondertiteling) en daar meestal goede lip sync heeft, keek ik laatst even hoe de ondertiteling bij multicast is. (Met en zonder “Automatisch beste kwaliteit”.) En toen bleek bij multicast wél een vertraging ingesteld te moeten worden, maar bij unicast niet.

Maar als je eenmaal vertraging ingesteld hebt voor multicast, hoe kun je dan nog terugkijken, wat altijd unicast gebruikt?

(Bij die gebruiker: geluid staat op de Stereo PCM. Dat is de standaardinstelling, en daar ook nodig voor Toslink naar zender gehoorapparaat. Glasvezel, CAT6 bekabeld direct naar V12 modem, geen WiFi ingesteld, meegeleverde HDMI-kabel, Philips televisie uit 2023.)


Beste Arjan, Het heeft altijd gewerkt, totdat we gebruik gingen maken van het nieuwe kastje. Ik heb zowel de tv als de modem etc. terug gezet naar de fabrieksinstellingen, maar zonder succes


@Bas.vandervelde

 

Zie ook deze topic, daar staan al wat tips.

 

En het beste kan je hem zo wie zo op Multicast zetten en “beeste beeldkwaliteit” aanvinken.

Dan heb je bij de eerste 10 kanalen en nog enkele een veel en veel mooier beeld. 

 

De “oude” KPN tv ontvanger stond over het algemeen op PCM (stereo) en dan heb je minder problemen met lipsync dacht ik. 


Hi Joop, hij staat op multicast, maar wordt er (helemaal met dit weer 😁) echt gek van. 


Hi Joop, hij staat op multicast, maar wordt er (helemaal met dit weer 😁) echt gek van. 

 

Dit is natuurlijk alleen voor het beeld en staat ook “beste beeldkwaliteit” aangevinkt?

 

Voor geluid, zie mijn link boven, daar staan ruim wat tips. 


Hi Joop,

Ik heb echt alles al geprobeerd. En daarbij. Het werkte zonder problemen... tot het nieuwe kastje kwam


Hier hetzelfde probleem. Kom van de Vip5202. Nooit eerder lipsync problemen gehad. Nu setting op sbs6-180 ms, rtl4-240 ms. Kijk je een opname terug, klopt het weer niet. Je blijft schroeven aan de audio vertraging.

Settings : via HDMI eArc verbonden met Denon receiver en Lg 65c8 tv. Audio bij kpn+ op audio passthru. Dit zou moeten betekenen dat audio ongewijzigd 1:1 wordt doorgegeven aan de receiver. (Info receiver : Dolby audio - Dolby Digital --> Dolby Audio DD)


Hi Joop, hij staat op multicast [...]

Dit is natuurlijk alleen voor het beeld [...]

De keuze multicast of unicast heeft wel degelijk effect op de lip sync problemen. (En zelfs op ondertiteling. Ja, raar.)


Ik heb wel een setting in mijn Denon receiver gevonden. "Auto lip sync" stond op aan (default). Dit is tot op heden nooit een probleem geweest, maar lijkt voor alsnog te helpen als je deze optie uitzet. Wordt vervolgd. Overigens staat de lip sync optie bij de Lgtv uit.


We zijn nu een maand verder. Firmware versie : 0.26.24 Software versie : 1.136.5

Lipsync is werkelijk verschrikkelijk. Ben steeds aan het wijzigen tussen 100 en 280 ms. Het veranderd steeds. Iedere dag moet eraan "geschroefd" worden. Lijkt ook wel per zender verschillend.

Lipsync settings op Denon receiver en lg tv staan uit.


Wat vervelend dat het dan nog steeds speelt Frankie, ik heb helaas geen ervaring met deze specifieke opstelling. Je kan altijd een kijkje nemen in het artikel: 

 

En onze product updates in de gaten houden voor nadere ontwikkelingen: https://forum.kpn.com/product-updates .