Skip to main content

Ik heb een leuke uitdaging voor de techneuten onder ons:
Is er een simpele oplossing mogelijk, bv. met apps op de KPN TV+ box, of via apps/bronnen op een smartTV, om te kijken naar KPN live TV (laten we zeggen RTL Deutschland) met geluid van een andere app of externe bron (bv. Grand Prix Radio) op een televisie?

Ik wil dus geen externe audio receiver, telefoon, of bluetooth speaker etc. En voor zover ik weet heeft mijn Philips OLED TV geen mogelijkheid om audio en video van 2 verschillende bronnen (bv. HDMI 1 en 2) te mengen. Laat de ideeën maar komen…..!

 

 

Zie hier.

Vrijdag 23 februari komt er een update.

Hopelijk is dan het geluidsprobleem verleden tijd.

 

Of bedoel je iets anders?

2 bronnen mengen, waarom zou je dat doen?


@RozeOlifant Op Samsung kan je oplossen met instelling seperate sounds, op Android GSM met Picture in Picture (PiP) Video Player of met Audio Player met Background Play, helaas alle deze 3 opties zijn niet in Android TV

Een andere optie voor echt techneut is ADB ontwikkelaar modus.

b.v. met

adb shell cmd appops set com.spotify.tv.android TAKE_AUDIO_FOCUS ignore 

gaat spotify niet op pause als je hem verlaat


@joop2011 Ik bedoelde iets anders inderdaad, ik wil 2 bronnen mengen. Dit jaar wordt een aantal F1 races op RTL Duitsland uitgezonden, maar ik wil dan het Duitse commentaar vervangen door een Nederlandstalige bron.

@TDN Dat zijn goede tips, maar het zou inderdaad wel moeten draaien op Android TV. Of ik moet er anders naar kijken: als ik alles werkend kan krijgen op mijn Windows PC en dat kan chromecasten naar de TV dan is dat misschien ook een oplossing. Maar ik hoop eigenlijk dat het efficienter/sneller/simpeler kan….

Die ADB oplossing ziet er ook interessant uit trouwens. Weten we of dat ook werkt op de KPN TV+ box?

 


@RozeOlifant Ontwikkelaar modus kan je activeren met 7x klikken op Apparaatsvoorkeur → Over → OS-build. Dan terug en bij Ontwikkelaaropties ADB-foutopsporing activeren.

Met een USB-kabel (2x USB-A) kan je van PC met Google Android Suite de ADB commands naar de KPN+TV sturen. com.spotify.tv.android is de app voor Android TV, voor Android is de App com.spotify.music

 

 


een Nederlandstalige bron.

Welke Nederlandstalige bron???

De enige Nederlandse bron qua commentaar die beschikbaar is is het commentaar van … Viaplay (en dat gebruikt F1 TV ook). En dan heb je tóch al het beeld van de race erbij.

Een andere mogelijkheid met “een Nederlandstalige bron” is er niet.

De races van Zandvoort en in België zijn resp. via de NOS en de VRT te zien. Dus ook met Nederlandstalig commentaar.

Via één box kan geen 2 dingen te gelijk. RTL Deutschland kijken is Duits commentaar. Via dezelfde box is wat anders voor geluid onmogelijk. En zoals ik al zei, het enige NL commentaar is via Viaplay / F1 TV. En dan heb je het beeld er toch ook bij.

Ik deed een paar jaar geleden nog wel RTL Deutschland, die toen nog alle races had, i.c.m het commentaar van Olav Mol via een DAB+ radio met GPR. Tegenwoordig is via GPR alleen muziek te horen tijdens de race.


 Welke Nederlandstalige bron???

Ik deed een paar jaar geleden nog wel RTL Deutschland, die toen nog alle races had, i.c.m het commentaar van Olav Mol via een DAB+ radio met GPR. Tegenwoordig is via GPR alleen muziek te horen tijdens de race.

@PeterG Dit is precies wat ik wil doen. RTL Duitsland heeft dit jaar 7 races en GPR is nog steeds met Olav Mol als je met VPN via Belgie luistert.

Met de oplossing van TDN zou ik misschien KPN app audio kunnen muten en GPR app audio kunnen laten doorlopen. Dan heb ik dus beeld en geluid tegelijk uit 2 bronnen.

Weet iemand of er ook een soort Volumemixer voor Android TV bestaat die dit nog eenvoudiger zou kunnen doen?


Wat jij wilt, via één box, kan niet.

Wat wel kan: via de box RTL Duitsland aanzetten. TV geluid op 0.

En via je laptop of telefoon met VPN grandprixradio.be aanzetten. Met bijvoorbeeld een losse BlueTooth speaker. Dit is verreweg het eenvoudigst om te doen wat jij wilt. Gaat echt niet met de speakers in de tv zelf.

Zo heb ik het feitelijk ook bijna een jaar gedaan. TV op RTL Duitsland zonder het geluid aan. Op de losse DAB+ radio (speaker) Olav Mol.


Wat jij wilt, via één box, kan niet.

Je bent hier erg stellig in merk ik. Ik denk dat het technisch wel moet kunnen en ik denk dat dat ADB met 2 apps de potentiele sleutel is. Ik zie daar wel mogelijkheden. Tenzij jij dat al eens geprobeerd hebt, dan hoef ik dat niet meer te doen. 😁

Wel zit ik dan nog met het probleem hoe ik de GPR app achter de VPN krijg, zonder dat de KPN app daar last van heeft…. Weet iemand of er een app bestaat om geluid van je Windows PC via wifi naar Android te streamen?


Zucht. Ik ga hier maar aftaaien. 


@RozeOlifant Meeste VPN diensten bied split tunneling aan, je kan instellen per app of adres. Ik gebruik b.v. GhostVPN. Om een App in de achtergrond te laten spelen, moet je eerst de naam weten en met de boven genoemde bevel met

adb shell cmd appops set app_name TAKE_AUDIO_FOCUS ignore 

of

adb shell cmd appops set app_name TAKE_AUDIO_FOCUS deny

De naam van de apps kan je onder apps instelling zien of bij details in google store

De app niet verlaten via return knop maar home knop


Zucht. Ik ga hier maar aftaaien. 

@PeterG Evengoed bedankt voor je reactie en het meedenken.

 

Wat tot nu toe in elk geval werkt is om op een Windows PC met VPN in Google Chrome KPN TV aan te zetten met geluid op 0 en in een ander tabblad Grand Prix Radio met geluid aan. Vervolgens het hele scherm in Chrome casten naar TV of TV+/Chromecast. Et voila, Duits beeld met Nederlands geluid!

Om het beeld nog iets minder stotterig te maken heb ik een HDMI kabel tussen de PC en de TV aangelegd en nu is het helemaal vloeiend.

Maar ik wil nog een stapje verder gaan en bij voorkeur zoveel mogelijk in de TV+ box. Helaas blijkt de GPR app niet beschikbaar in de PlayStore op de TV+ box. Daarbij verwacht ik ook met VPN wat problemen, dus ik had iets anders bedacht: alleen het geluid vanaf de Windows PC (of een smartphone) streamen naar de TV+ box en dat combineren met het beeld van de KPN TV+ app. Hiervoor wil ik een audio relay app gebruiken zoals SoundWire, AudioRelay, etc, omdat deze de ingebouwde mogelijkheid schijnen te hebben om audio focus te claimen. In dat geval heb ik misschien geen ADB oplossing nodig. Maar helaas, geen enkele audio relay app is beschikbaar is de PlayStore 😞 (waarom, KPN, WAAROM?!?!?).

Dus de volgende stap is om te kijken of het kan via sideloading.


Ben ik toch nog even.

Wat tot nu toe in elk geval werkt is om op een Windows PC met VPN in Google Chrome KPN TV aan te zetten met geluid op 0 en in een ander tabblad Grand Prix Radio met geluid aan. Vervolgens het hele scherm in Chrome casten naar TV of TV+/Chromecast. Et voila, Duits beeld met Nederlands geluid!

Tja, met een computer kan je al sinds jaar en dag meerdere dingen tegelijk doen. Als ik er een tweede scherm (een televisie via de hdmi) op zet dan kan ik op die televisie via tv.kpn.com tv kijken. Met het geluid van de tv.

En via het scherm van de laptop zelf gewoon verder gaan met dit forum bijvoorbeeld.

Dat het op de kpn box niet kan ligt niet aan kpn. Het zit gewoon niet in dat soort boxen (Android-TV) om meer dan één toepassing tegelijk te gebruiken. Dat gaat dus echt niet lukken.

Denk je er wel aan dat het kanaal van GPR via kpn zelf, dus 832, uitsluitend de NL versie is zonder het verslag van de kwalificatie en de race.


Denk je er wel aan dat het kanaal van GPR via kpn zelf, dus 832, uitsluitend de NL versie is zonder het verslag van de kwalificatie en de race.

Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat GPR bij KPN werd uitgezonden… (kijk nooit radio 😁), maar inderdaad moet dat ‘los’ via de VPN.


Voor wie het interessant vindt, zowel SoundWire als AudioRelay sideloaden werkt op de TV+ box. In beide gevallen krijg ik nu het geluid van mijn PC (bv. muziek) door het geluid van live TV gestreamd. En achtergrond muziek in het menu van de box 😁👍🏻.

Nu alleen nog een manier vinden om het geluid van de live TV stream uit te schakelen… Mogelijk kan dat via ADB, maar dan moet ik eerst een USB kabel opsnorren.

Weet iemand misschien een andere manier om een specifieke app te muten? Ik dacht bv. aan het ontnemen van het recht op geluid, alleen dat recht bestaat niet 😉. Andere ideeen?


Wat een ongelooflijk moeilijke weg wil je toch.

Veel simpeler: 

Via TV met geluid op 0 RTL DE

Via losse (BT) speaker bij de tv het geluid van GPR BE via VPN.

En dan bereik je wat je wilt. Beeld RTL (bij slechts 8 (!) van de 24 races). En via extra speaker het geluid van GPR BE.


@RozeOlifant Je heb goed geraden, om een app te muten gebruik je 

adb shell cmd appops set app_name PLAY_AUDIO deny

Om te onmuten

adb shell cmd appops set app_name PLAY_AUDIO allow


Wat een ongelooflijk moeilijke weg wil je toch.

Ja, als Bill Gates, Steve Jobs, Larry Page, Mark Zuckerberg, Elon Musk, en Sam Altman dit ook allemaal gezegd hadden dan waren we nu nergens natuurlijk.

En ik heb geen losse (BT) speaker. 🙄


@TDN Weet jij toevallig ook de exacte app_name die gemute moet worden voor live TV, is dat gewoon de KPN app zelf of een achterliggende hulp app of service oid?

 

En ik kwam erachter dat ik geen USB-A/A kabel in huis heb (wel ongeveer alle andere mogelijke soorten USB-verloopkabels). Zucht.

Kan ik zo’n adb commando ook scripten en op een USB stick aanbieden ofzo? Iets, om die kabel te omzeilen? Via wifi kan werken, maar heeft ook USB nodig de eerste keer zag ik.