Skip to main content
Updates

TV+ Box: Update naar KPN TV+ app 1.93.1

Categorie:TV+ Box
  • March 6, 2023
  • 226 reacties
  • 14146 keer bekeken
TV+ Box: Update naar KPN TV+ app 1.93.1
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

226 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • March 8, 2023

Iemand tips of suggesties om het lip sync probleem tot een minimum te beperken of is het toch wachten op een firmware update? Ik stoor me er gigantisch aan.

@glasvezel86

hoe heb je geluid aangesloten, gaat het geluid vanaf de TV+ box naar je tv en vandaaruit naar je receiver?

of optisch naar je receiver? of beeld en geluid beide gelust via je receiver?

Correct, het eerste is bij mij het geval. Bij de vorige ontvanger werkte dit probleemloos.

@glasvezel86 

mmm, mijn tv heeft ergens een setting om iets met audio delay te doen, loop de instellingen in de tv eens langs of je zoiets hebt en speel daar eens mee. Lipsync is wel vreemd als het direct naar de tv gaat.

En hoe is het als je de receiver uitzet en het ingebouwde geluid van de tv aanzet….heb je dan hetzelfde lipsync issue of alleen via de receiver?

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • March 8, 2023

@glasvezel86 

Als je ingebouwde TV speaker het niet heeft is er iets mis gekomen tussen je tv en receiver. Mocht je tv speaker ook lip sync hebben dan is dat vreemd en zou ik hdmi eruit halen , tv stroom eraf en opstarten, dan eens een andere HDMI ingang proberen op je tv…..HDMI 1 bij voorkeur.

Laat maar weten wat het resultaat is.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 9, 2023

Heb ik dat alleen of zijn er meer mensen die het idee hebben dat KPN TV+ app 1.93.1 weer vaker audio/video “drop-outs” heeft. En dan bedoel ik dat de HDMI verbinding tussen de KPN TV+ Box en de TV regelmatig voor 1-3 seconden verbroken wordt. Bij mij leek dit minder vaak voor te komen met de voorlaatste update.

Forum|alt.badge.img+5

Mijn ervaringen met de update. Deze kreeg ik gisteren.

Inderdaad ging het zappen naar andere zender sneller (circa 2 seconden) maar na een half uur ging de snelheid weer terug naar de oude situatie en duurde het weer zo'n 6 seconden. Vervolgens een koude herstart gedaan, daarna probleem niet meer ervaren.

Ook aantal malen dat het beeld voor 1-2 seconden op zwart gaat, maar audio gaat wel door. Dit gebeurde bij mij op NPO1, RTL4, SBS6 en ook bij het terugkijken van een programma van dinsdag van NPO1.

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Auteur
  • Oud-Moderator
  • March 9, 2023

Op mijn wensenlijstje staan nog twee verbeterpunten van de TV gids. Het zou fijn zijn als het geluid doorloopt bij het starten van de gids en als er iets meer gids/zenders op het scherm staan. Nu is maar de helft van het scherm echt gids en de rest extra informatie over de desbetreffende zender/programma. De verhouding van de VIP5202 vond ik overzichtelijker.

@AuroraNL  Grappig, die eerste heb ik toevallig recent naar gevraagd (ik ben het er helemaal mee eens namelijk). Dat willen wij uiteindelijk ook, maar is een grote aanpassing in de architectuur. Op dit moment zijn er belangrijkere zaken om op te lossen, maar weet dat deze wens bekend is.

Tweede punt heb ik nog niet echt vaak voorbij zien komen, maar kunnen we doorgeven. 

Inderdaad zappen in de juiste kwaliteit multicast duurt bij ned 1 tot 3 ongeveer 1 a 2 seconden.,
echter al de anderen zenders vanaf 4 en verder duurt het nog steed een 4 seconden voor je beeld hebt maar wat me opvalt is dat het dan kort stil staat of bij trekt en nog eens 2 a 3 seconden voor je geluid hebt.

Eens. NPO zapt sneller dan de commerciële. Aan verdere verbeteringen wordt gewerkt. En als de box op unicast staat, zapt ‘ie lekker snel inderdaad. Hopen dat we dat binnenkort ook op multicast hebben.

Dat geluid wisselt want soms valt hij als er beeld en geluid is ook nog eens kort weg of probeert hij lip sync te doen en valt het nog eens kort weg.

Hoe zit het nu met beeld sync nog steeds is er maar 1 stand in je menu en dat is voor NL beeld 50 HZ en dan 2 of 4K (ligt aan je TV) , HDR aan geeft op niet HDR zenders (zijn ze allemaal niet bij KPN) te fel beeld.

Sync problemen wordt met hoge prio aan gewerkt. Net als andere geluidsproblemen. De automatische stand van HDR (i.p.v. alleen aan of uit) wordt ook aan gewerkt.

Maar erger nog elke TV app youtube / netflix hebben content in 24HZ heel veel en 60HZ en dat schokt behoorlijk omdat die vast op 50HZ staat.

Wanneer wordt dit opgelost, netflix schokt als de Hel en je hebt dan geen HDR omdat dat ook niet zoals bij een appel tv automatisch beeldsnelheid (HZ) en video modus HDR / SDR / DOLBY ViSION

Domme vraag misschien, maar ervaren andere hier ook schokkend beeld bij Netflix? Ik ervaar het persoonlijk niet namelijk. 

@glasvezel86 Zou je a.u.b. een eigen topic willen aanmaken als je tips wil bij problemen? Dan houden we hier de boel net even wat overzichtelijker voor opmerkingen specifiek over de update. Dank!

Heb ik dat alleen of zijn er meer mensen die het idee hebben dat KPN TV+ app 1.93.1 weer vaker audio/video “drop-outs” heeft. En dan bedoel ik dat de HDMI verbinding tussen de KPN TV+ Box en de TV regelmatig voor 1-3 seconden verbroken wordt. Bij mij leek dit minder vaak voor te komen met de voorlaatste update.

Persoonlijk merk ik dat niet…

Mijn ervaringen met de update. Deze kreeg ik gisteren.

Inderdaad ging het zappen naar andere zender sneller (circa 2 seconden) maar na een half uur ging de snelheid weer terug naar de oude situatie en duurde het weer zo'n 6 seconden. Vervolgens een koude herstart gedaan, daarna probleem niet meer ervaren.

Ook aantal malen dat het beeld voor 1-2 seconden op zwart gaat, maar audio gaat wel door. Dit gebeurde bij mij op NPO1, RTL4, SBS6 en ook bij het terugkijken van een programma van dinsdag van NPO1.

Bedankt voor het melden!

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • March 9, 2023
Fast Peter71 schreef:

Maar erger nog elke TV app youtube / netflix hebben content in 24HZ heel veel en 60HZ en dat schokt behoorlijk omdat die vast op 50HZ staat.

Wanneer wordt dit opgelost, netflix schokt als de Hel en je hebt dan geen HDR omdat dat ook niet zoals bij een appel tv automatisch beeldsnelheid (HZ) en video modus HDR / SDR / DOLBY ViSION

Domme vraag misschien, maar ervaren andere hier ook schokkend beeld bij Netflix? Ik ervaar het persoonlijk niet namelijk. 

Bij mij loopt netflix perfect soepel ook in 4k, youtube en kodi daarentegen loopt bij mij niet soepel, viaplay en videoland zijn wel prima soepel ook.

ronvmeijer
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • March 9, 2023

De audio (Dolby AC3 naar PCM 2.0) is echt veel te zacht. Versterker staat vrij hard om een normaal volume te krijgen. Schakel je dan over naar een andere bron dan is die ineens behoorlijk harder …

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 9, 2023

Katana321 schrijft: Nee, unicast wil ik niet. Maar ik heb de tv+ aan de wifi hangen, omdat de 5202 bekabeld is aangesloten. Beide in de huiskamer.

En voorlopig kijken wij hier voornamelijk via de 5202.

Dat had ik ook. En merkte dat ik toch voornamelijk voor de 2952 koos. Ook omdat de 7022 met die opstelling (wifi via v10 ook hier) juist geen Dolby geeft koos ik vaak toch voor de 2952.

Om mezelf te "dwingen” om de 7022 ook écht te gebruiken de 2952 afgekoppeld. En de 7022 met die kabel verbonden.

En… de 7022 bevalt prima tot nu toe. Is veel sneller in de bediening dan de 2952. Overigens zal dat met de 5202 niet veel verschil zijn.

Het zappen heb ik geen last van. doe dat toch nooit verder dan 2 zenders (behalve 221-224 en 233-238). De mini gids is veel handiger om snel te zien wat er op dat moment op andere zenders is. En ook ‘Nu op TV'.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 9, 2023

@Katana321  .

Aanvulling op bovenstaande. Ook het beeld is met multicast mooier. Ook daardoor bleef ik maar voor de 2952 kiezen. Omdat met beide in de huiskamer de 7022 dus op unicast via wifi (v10) staat/stond.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 9, 2023

na de update 1,93.1 ervaar ik freeze van rtl4 

voorheen geen last van gehad 

idd audio is bij sommige zenders hard en andere zacht 

Quevinsta
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • March 9, 2023

Ik heb de box via HDMI naar de TV, vanuit de TV gaat er een ARC/HDMI richting mijn soundbar (LG SK10Y). Ik ervaar bij de setting Dolby digitale tikken in het geluid en bij geen geluid, dus als ik in de menu's/instellingen zit, ervaar ik deze ook. Bij de stereo setting op de box heb ik hier geen last van.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • March 9, 2023

Ik heb de box via HDMI naar de TV, vanuit de TV gaat er een ARC/HDMI richting mijn soundbar (LG SK10Y). Ik ervaar bij de setting Dolby digitale tikken in het geluid en bij geen geluid, dus als ik in de menu's/instellingen zit, ervaar ik deze ook. Bij de stereo setting op de box heb ik hier geen last van.

Bij mij werd door de platte tv winkel juist aangeraden de box op de ARC ingang aan te sluiten.

En dan een HDMI of S/PDIF naar de soundbar te doen.

Dit gedaan te hebben resulteerde in goed geluid op stand automatisch.(haperingen waren meteen weg)

Passthrough geeft haperingen maar dit is iets wat KPN moet fixen.

wjb
Wijsgeer
  • March 9, 2023

Bij mij werd door de platte tv winkel juist aangeraden de box op de ARC ingang aan te sluiten.

Vreemd want ARC staat voor "Audio Return Channel" en je wilt natuurlijk niet dat de audio weer terug gaat naar de TV+ Box, die kan er immers niets mee.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • March 9, 2023

Vreemd want ARC staat voor "Audio Return Channel" en je wilt natuurlijk niet dat de audio weer terug gaat naar de TV+ Box, die kan er immers niets mee.

Tja sindsdien heb ik bij 4 andere dit ook toegepast en was het probleem weg.

Daarom deel ik het hier.

Quevinsta
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • March 9, 2023

Dit gedaan te hebben resulteerde in goed geluid op stand automatisch.(haperingen waren meteen weg)

Deze volg ik niet helemaal. Dus het KPN boxje heb je via HDMI naar je ARC ingang van je TV gestoken en vervolgens dan? Overigens heb ik geen last van haperingen, maar digitale tikken in het geluid.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • March 9, 2023

Deze volg ik niet helemaal. Dus het KPN boxje heb je via HDMI naar je ARC ingang van je TV gestoken en vervolgens dan? Overigens heb ik geen last van haperingen, maar digitale tikken in het geluid.

ik heb vervolgens de S/PDIF van me TV aangesloten op me soundbar.

Had eerst haperingen dat ik het via de Box naar me Sonos had aangesloten.

Nu geen last meer zoals aantal andere die ik ken ook niet meer.

Is maar een tip ;)

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Iemand tips of suggesties om het lip sync probleem tot een minimum te beperken of is het toch wachten op een firmware update? Ik stoor me er gigantisch aan.

Heen en weer zappen kan helpen. Even kort (paar seconden) pauzeren ook. Verbeteringen in lip sync verwachten we wel in latere updates, wordt nog aan gewerkt.

Quevinsta
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • March 9, 2023

Is maar een tip ;)

Check, dan snap ik hem. Helaas is dat geen optie voor mij.

wjb
Wijsgeer
  • March 9, 2023

Is maar een tip ;)

Ik zie nog steeds het nut niet om de TV ontvanger op de ARC poort van de televisie aan te sluiten.

Mario27
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 9, 2023

Is maar een tip ;)

Ik zie nog steeds het nut niet om de TV ontvanger op de ARC poort van de televisie aan te sluiten.

Ik dacht tv ontvanger vewoon in een hdmi poort en de soundbar beiden in earc?!

wjb
Wijsgeer
  • March 9, 2023

Precies, je zou inderdaad verwachten dat je een soundbar of home cinema set op de (e)arc aansluit.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • March 9, 2023

Precies, je zou inderdaad verwachten dat je een soundbar of home cinema set op de (e)arc aansluit.

Ja ik dacht het ook maar goed ik probeerde het en werkte meteen fijnloos.

Wilde het ook niet geloven maar goed

• Helper
  • March 9, 2023

@glasvezel86

hoe heb je geluid aangesloten, gaat het geluid vanaf de TV+ box naar je tv en vandaaruit naar je receiver?

of optisch naar je receiver? of beeld en geluid beide gelust via je receiver?

Correct, het eerste is bij mij het geval. Bij de vorige ontvanger werkte dit probleemloos.

@glasvezel86

mmm, mijn tv heeft ergens een setting om iets met audio delay te doen, loop de instellingen in de tv eens langs of je zoiets hebt en speel daar eens mee. Lipsync is wel vreemd als het direct naar de tv gaat.

En hoe is het als je de receiver uitzet en het ingebouwde geluid van de tv aanzet….heb je dan hetzelfde lipsync issue of alleen via de receiver?

Deze optie heeft mijn tv ook, maar dat heeft dan meteen impact op bijvoorbeeld een Netflix app op de TV.

• Nieuwkomer
  • March 9, 2023

In een van de laatste berichten wordt geschreven dat teletext nu ook bij de BBC mogelijk is. Bij mij nog niet kennelijk..

Ik wacht nog op ondertiteling  bij de ARD, ZDF enz. Probleem zal zijn dat die zenders niet 888 gebruiken maar 777 - 150 en 222.

Soms zijn de Deutsche dialecten uit de Bundeslander niet te verstaan vandaar mijn behoefte aan de untertitel (teletext)

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 9, 2023

deze update heeft voor mij het alleen maar slechter gemaakt 

voorheen geen problemen met geluid 

nu alleen geluid over centerspeaker kijk nu maar via nlziet tv dan heb ik tenminste stereo geluid 

ook veel freeze van zenders rtl4 en veronica