Skip to main content
Updates

TV+ Box: Update naar KPN TV+ firmware 0.15.2 & KPN TV+ app 1.91.4

Categorie:TV+ Box
  • February 27, 2023
  • 193 reacties
  • 11295 keer bekeken
TV+ Box: Update naar KPN TV+ firmware 0.15.2 & KPN TV+ app 1.91.4
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

193 reacties

• Helper
  • March 2, 2023

Dat lijkt me qua verbinding allemaal toch wel prima Seye en Pvdh14.

bedraad aangesloten, maar het zappen is echt niet best 

Mario27
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 2, 2023

Ik heb vandaag tv aangezet maar kan niet opnemen.. blijft wit bij opname en komt beneden in de balk dat er een fout is opgetreden, iemand een idee..??☺️☺️

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 2, 2023

Ai, dat is niet fijn, @Mario27. Alleen heeft dat niet specifiek iets te maken met deze update. Je mag hiervoor dan ook een los topic aanmaken. Of je kunt verdergaan in je eerdere, eigen topic

Verder, over zapsnelheid. Ik zie dat het nog wel wisselend is bij verschillende van jullie. Dank voor de meldingen, ook. 

In het algemeen zien we sowieso verschil in zaptijd tussen verschillende zenders want technische redenen. Dus een beetje verschil is normaal. Alleen 6-7 seconden, wat sommige klanten ervaren, is niet normaal. Wat we nu hebben kunnen doen met deze update is die zaptijd wat meer naar elkaar toe trekken. Zenders die heel snel zappen zijn hierdoor een fractie trager geworden. En de langzame zenders 1-2 seconden sneller. We zien ook wel dat dit bij veel mensen zo is. Maar nog niet bij iedereen. Zappen is dan ook zeker iets waar we aan doorwerken om dit nog verder te verbeteren. Dus houd komende updates in de gaten.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 2, 2023

@Poretlev, ik zie je bericht van eerder vandaag nu. Jammer te horen dat je ineens problemen ervaart en dat je de Box al teruggestuurd hebt. Je had hier het beste een eigen topic over kunnen aanmaken. Dat mag openbaar gewoon nu. Dan hadden we met je kunnen troubleshooten. Want dit is inderdaad niet hoe het hoort te gaan. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • March 3, 2023

Sinds deze update is het geluid per kanaal soms wel erg verschillend.. zelfs als ze uitzenden in 5.1 audio. 

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • March 3, 2023

Sinds deze update is het geluid per kanaal soms wel erg verschillend.. zelfs als ze uitzenden in 5.1 audio. 

Dit is al een tijdje een probleem en is bekend en in onderzoek

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • March 3, 2023

Mijn bevindingen bij deze update:

1. In de vorige topic heb ik al aangegeven dat de opname knop niet goed werkt, en dat is bij deze update nog steeds het verhaal:
    https://forum.kpn.com/product-updates/tv-box-update-naar-kpn-menu-1-89-2-585020/index3.html?postid=277#post277
  • Ga LIVE naar een TV zender
  • Dan naar de knop 'Start opname'
  • Annuleer de nieuw geopende venster door op de 'terug' toets te drukken.
  • Je kan nu niet meer de 'Start opname' knop nogmaals selecteren. Die slaat hij nu over.
  • Alleen weer te selecteren als je even naar een andere zender zapt en weer terug gaat.
  1. Bij de 2de opmerking m.b.t. de beeldkwaliteit van de films/series, zie je in onderstaande afbeelding dat de TV+ box niet dezelfde stream gebruikt als de VIP5202. Het heeft dus niet te maken met je internetverbinding waarnaar gekeken wordt.

Je ziet dat op de VIP5202 een constante bitrate stream te zien is en de TV+ box bouwt ineens een grote buffer op waarbij de beeldkwaliteit minder van kwaliteit is en ook geen Dolby geluid aanwezig is bij alle films/series. Ik heb precies dezelfde film aangezet op de VIP5202 en op de TV+ box.
    Hetzelfde verhaal dus bij de opnames.

Bij de Kennisbank TV+ bevindingen wordt alleen gesproken over Dolby die niet aanwezig is, maar de beeldkwaliteit is ook slechter. Dit zou ook vermeld moeten worden.
    Net zoals de bevindingen bij KPN On demand Films/Series.
    Heb jij hier al meer info over @Erik_ , want wat jij aangaf is dus niet het geval. 

1. Ook valt mij op dat de Radiozenders op de TV+ box niet via multicast lopen. Dit heeft resultaat dat de radiozenders op de TV+ box zeker 5 seconden achter lopen vergeleken met de VIP5202.

Dus samengevat:
    - Beeldkwaliteit bij opnames is ook slechter (niet alleen ontbrekend Dolby geluid)
    - Bij KPN On demand Films/Series is ook de beeldkwaliteit slechter en
    geen Dolby geluid aanwezig.
    - Radiozenders lopen zeker 5 seconden achter (Multicast wordt hier niet gebruikt)
    - Dolby geluid issues zijn bij deze update nog niet opgelost.
    TV+ box stuurt geen goed Dolby (Atmos) uit, waardoor er onderbrekingen zijn. Zeer hinderlijk en is begonnen bij Android 0.14.0. Daarvoor geen problemen gehad.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 3, 2023

@Mario27, zoals ik al eerder zei, dit is niet iets dat met deze update te maken heeft.

Ai, dat is niet fijn, @Mario27. Alleen heeft dat niet specifiek iets te maken met deze update. Je mag hiervoor dan ook een los topic aanmaken. Of je kunt verdergaan in je eerdere, eigen topic

Dank voor de uitgebreide feedback, @Sebas14! De unicast stream op de TV+ Box heeft adaptive bitrate, dus daar kun je inderdaad dat soort pieken en dalen zien. 

Opmerking over de opnameknop had ik wel gezien bij de vorige Product Update maar ben ik vergeten. Neem ik komende week alsnog mee in de feedback!

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • March 3, 2023

Is hier beter geworden 2a3seconden nu

• Helper
  • March 3, 2023

Is hier beter geworden 2a3seconden nu

hier niet, en sinds vanavond valt mijn geluid ook vaak weg

ronvmeijer
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • March 4, 2023

Hiervoor had ik de Arris VIP5202 i.c.m. glasvezel. Dan zijn de kanalen voor bijvoorbeeld NPO één: 601 en wanneer je iets opneemt doe je dat dan ook via dat kanaal. 

Wat schetst mijn verbazing, de opnames die al geplant stonden (via de Arris dus) worden keurig uitgevoerd, maar wat blijkt...deze zijn niet terug te kijken op de KPN+ box. Iets wat ik achteraf ontdekt heb helaas. Dit wist ik niet. Ook in de app zag je die oud geplande opnames niet staan. Gelukkig heb ik de Arris nog en heb ik hem even aangesloten om al die geplande opnames eruit te gooien. Nu de geplande op de KPN+ box weer ingevoerd en dat werkt voortreffelijk. Ook in de app nu te zien/terug te kijken en de geplande opnames staan daar ook keurig te wachten.

Klinkt allemaal logisch, maar ik had het beter gevonden als ik dat van te voren had geweten, dan had ik voordat ik de Arris ging afkoppelen, de geplande opnames kunnen wissen. Want geloof me, als je dat niet doet gaat het niet goed. Dan wordt er opgenomen en zie je de ‘thumbnail’ van die opname in zwart/wit staan en kun je hem alleen maar verwijderen. De geplande opnames zie je niet in d KPN+ box dus die kun je daardoor ook niet verwijderen… het klinkt allemaal een beetje moeilijk, lees het dan nog maar eens door 😉

ronvmeijer
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • March 4, 2023

Heb je de update dan wel laten installeren? Bij mij was het een verschil van dag en nacht, nog steeds eigenlijk. Over dat punt ben ik heel erg tevreden. Nou luister ik over een stereoinstallatie uit en gebruik dus geen Dolby 5.1 en kan daar niks over zeggen, maar dat schijnt ook niet altijd goed te gaan.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 4, 2023

Ik merk op dat sinds de laatste update ik regelmatig wegvallend & stilstaand beeld heb, ook het geluid valt regelmatig weg. Op dit moment kijk ik naar NPO 1

Mario27
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 4, 2023

Ik merk op dat sinds de laatste update ik regelmatig wegvallend & stilstaand beeld heb, ook het geluid valt regelmatig weg. Op dit moment kijk ik naar NPO 1

Het is huilen met de pet op tot nog toe dat tv+

Crunch
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • March 5, 2023

Wgevallen beeld of stilstaand beeld ken ik niet. Geluid is iets wat hier al een paar updates speelt. Heeft te maken met de dolby 5.1 . Speelt bij mij enkel in het tv gedeelte.

Hoe heb je de box verbonden? 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 5, 2023

Wgevallen beeld of stilstaand beeld ken ik niet. Geluid is iets wat hier al een paar updates speelt. Heeft te maken met de dolby 5.1 . Speelt bij mij enkel in het tv gedeelte.

Ik heb hem bekabeld rechtstreeks naar de modem en met hdmi direct naar de tv, vanaf de tv gaat hij via eARC naar de soundbar.

ronvmeijer
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • March 5, 2023

Wat wel met het beeld tijdens TV uitzendingen is, is dat het af en toe ‘overspringt’. Het koste mij erg lang m’n meiden hier te overtuigen en daardoor zien zijnet nu ook. Ik zou niet weten wat dat nou is. Buffer-probleem? Ik roep maar wat. 

Crunch
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • March 5, 2023

Ik heb hem bekabeld rechtstreeks naar de modem en met hdmi direct naar de tv, vanaf de tv gaat hij via eARC naar de soundbar.

Dat is eenzelfde.opstelling als.hier. soms wil een splitter een boosdoe er, maar.dat is dus niet zo.

Als je hem.op een andere.poort aansluit? Andere hdmi kabel? Resetten? Allemaal zaken om eens uit te proberen 

Ik heb hier.momenteel hem.qua geluid op.stereo gezet, helaas de.enige.manier.om  geluid te behouden. Drama anders.

Eerder.al lopen stoeien met.i stellingen, alle verbeter instellingen van de tv uitgeschakeld.enz. blijft.drama. Speelde voor in de test fase.ook een tijdje, toen in updates.weg en sinds 2 of 3.updates weer terug. Ik denk dat het in de stabiliteit van de geluidsstream zit van de kpn tv gedeelte. Hier bij zappen ook eerst.zwartbeeld, dan beeld, dan geluid. Ik zie in het zappen geen verbetering.

Is er een vertraging in dit gebeuren, gaat de stream m.i. ook over op unicast. 

Eerder werd.er gezegd dat geluidsissues niet veel voorkomen, maar.zijn terugkerende ergenissen. Op een of andere manier gaat het bij anderen weer goed. Is er een niet 5.1 stream bij een program.a gaat het goed. Heb ik het op een zender goed, moet ik niet zappen want dan is het weer ellende. Nogmaals, in stereo stand lijkt het goed.

Hier snelle Glasvezel, rechtstreeks aangesloten

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 5, 2023

@Crunch ik heb ook inderdaad glasvezel en alleen bij live tv problemen, via de streamingdiensten gaat alles goed.

• Nieuwkomer
  • March 5, 2023

Hiervoor had ik de Arris VIP5202 i.c.m. glasvezel. Dan zijn de kanalen voor bijvoorbeeld NPO één: 601 en wanneer je iets opneemt doe je dat dan ook via dat kanaal. 

Wat schetst mijn verbazing, de opnames die al geplant stonden (via de Arris dus) worden keurig uitgevoerd, maar wat blijkt...deze zijn niet terug te kijken op de KPN+ box. Iets wat ik achteraf ontdekt heb helaas. Dit wist ik niet. Ook in de app zag je die oud geplande opnames niet staan. Gelukkig heb ik de Arris nog en heb ik hem even aangesloten om al die geplande opnames eruit te gooien. Nu de geplande op de KPN+ box weer ingevoerd en dat werkt voortreffelijk. Ook in de app nu te zien/terug te kijken en de geplande opnames staan daar ook keurig te wachten.

Klinkt allemaal logisch, maar ik had het beter gevonden als ik dat van te voren had geweten, dan had ik voordat ik de Arris ging afkoppelen, de geplande opnames kunnen wissen. Want geloof me, als je dat niet doet gaat het niet goed. Dan wordt er opgenomen en zie je de ‘thumbnail’ van die opname in zwart/wit staan en kun je hem alleen maar verwijderen. De geplande opnames zie je niet in d KPN+ box dus die kun je daardoor ook niet verwijderen… het klinkt allemaal een beetje moeilijk, lees het dan nog maar eens door 😉

Hallo Ron,
Ik ben afgelopen vrijdag overgestapt van de reguliere KPN adapter naar TV+, en zag dat de opnames er wel stonden, maar kon ze niet afspelen (enkel verwijderen). Na telefonisch contact met een KPN engineer bleek de oorzaak dat opnames van HD zenders niet kunnen worden overgenomen naar de TV+ box. Heeft te maken met overgang van SD naar HD kwaliteit.
Er is toen een verzoek aangemaakt om dit in de toekomst wel te kunnen. Laten we hopen dat dit snel mogelijk wordt voor toekomstige overstappers!

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • March 5, 2023

Ik heb hier echt 0 problemen op het moment met lipsync alleen op kanaal 14 ESPN maar dat had ik ook al op de arris box.

Heb dit sinds ik hem op Auto heb gezet toen waren de haperingen eruit die ik had als hij op pass throught stond.

Dus voor mij weer lekker auto en 5.1 of stereo wordt netjes doorgegeven ook met de apps gaat dit fantastich.

Ik heb in mijn geval geen EB meer.

USG3 rechtstreeks op me aansluiting.

van me USG gaat hij naar een Switch in de meterkast vandaaruit gaan de kabels het huis in waaronder naar me tv meubel waar ik nog een switch heb liggen waar dan me TV+ box op zit.

Dit is wel allemaal van Ubiquity Unifi allemaal en een apart VLAN voor tv gemaakt zoals van Achterberg toen had gemaakt, deze config gebruik ik nu 1,5 jaar zonder problemen zowel met de Arris als de TV+ box.

• Nieuwkomer
  • March 5, 2023

@Erik_ Afgelopen vrijdag heb ik de TV+ box in gebruik genomen, en is na aansluiten natuurlijk direct volledig gaan updaten. Versie 0.15.2 staat er nu inderdaad op, maar ervaar wel trage zenderwisseling. De zender- en programma info staat er wel direct, maar beeld en geluid duurt nog steeds 2 a 3 seconden. Ik ben het voorgaande natuurlijk niet gewend (hier gelezen dat dit wel 6 a 7 seconden was..??!!), maar het is nog steeds véél trager dan mijn vorige ‘normale’ KPN ontvanger, die vrijwel direct volledig schakelde.

Hoe ziet de roadmap er qua planning op dit vlak uit bij KPN?

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 5, 2023

@Erik_  zijn deze problemen al bekend bij jullie?

Hartmanner
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • March 5, 2023

Geluid op passtrough geeft hikups. Eerst op stereo en dan pas op automatisch. Dan geen hikups meer. Zet je hem weer op pastrough dan gaat het weer mis. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • March 5, 2023

Je ziet dat op de VIP5202 een constante bitrate stream te zien is en de TV+ box bouwt ineens een grote buffer op waarbij de beeldkwaliteit minder van kwaliteit is en ook geen Dolby geluid aanwezig is bij alle films/series. Ik heb precies dezelfde film aangezet op de VIP5202 en op de TV+ box.
Hetzelfde verhaal dus bij de opnames.

Bij de Kennisbank TV+ bevindingen wordt alleen gesproken over Dolby die niet aanwezig is, maar de beeldkwaliteit is ook slechter. Dit zou ook vermeld moeten worden.
Net zoals de bevindingen bij KPN On demand Films/Series.
Heb jij hier al meer info over @Erik_ , want wat jij aangaf is dus niet het geval. 

Puur uit interesse: hoe meet en produceer je deze plaatjes? Ik hoor vaak ook dat geluid geen dolby is. Is dat ergens vast te stellen?