Skip to main content
Beantwoord

TV+ Boxen boven en beneden hebben na twee seconden stilstaand beeld

• April 24, 2025
  • 27 reacties
  • 240 keer bekeken

Ik heb vandaag KPN aangesloten met twee TV+ kastjes. Eén kastje in de woonkamer werkt (nog?) prima. De tweede boven niet.

Na twee seconden staat het beeld stil.

In de woonkamer is gewoon met UTP aangesloten. Vanaf de experiabox 12B via meerdere (domme) switches.

Boven, de volgende verbindingen geprobeerd:

1. Via meerdere switches UTP
  2. Rechtstreeks UTP van Experiabox naar TV+
  3. Via mijn huis wifi (Unifi)
  4. Via Experia wifi.

Iedere keer hetzelfde probleem. Ik weet het niet zeker maar heb het idee dat optie 1. het even goed gedaan heeft.

Heeft iemand nog een suggestie?

Beste antwoord door PeterG

Al eens een herstart gedaan van de decoders? (druk 5 seconden de stand-by knop op de afstandsbediening in, daarna optie “opnieuw opstarten”.)

Het lijkt wel of de multicast streams niet worden gepakt, maar zo óók niet naar de unicast streams doorschakelen.

Als herstart niet helpt, zet de boxen dan eens, ter test, op unicast. tandwiel - beeld - videomodus.

Unicast “moet” werken. Anders vind ik het wel heel vreemd.

Verder: zit je op glasvezel of op koper?

= = = = = = 

Waarom dat multicast niet werkt op je aansluiting mag kpn (tv team) wel uitzoeken .

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

27 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • April 24, 2025

De eerste vraag is dan altijd of je rekening gehouden hebt met igmp snooping.  Dat is cruciaal als je een switch in het netwerk hebt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 24, 2025

Beste ​@MikJan als je de decoders wisselt,  verplaatst het probleem  zich dan ook?

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Als ik rechtstreeks, via de wifi van de experiabox ga dan heb ik het probleem ook. Dan zijn er dus geen switches in het spel

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Beste ​@MikJan als je de decoders wisselt,  verplaatst het probleem  zich dan ook?

Dat durf ik eerlijk gezegd nog niet ;-) Dadelijk doet niets het meer.

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Nu een lange kabel gevonden. Rechtstreeks van de ExperiaBox naar de tv+. 

Nog steeds hetzelfde probleem.

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025
Goede connectie maar beeld staat weer stil

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Overigens, ook al een volledige reset van de TV+ gedaan en opnieuw geinstalleerd.

Het ziggo kastje deed het op deze zelfde plek prima. Werking is toch ongeveer hetzelfde?

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Een vervolg op mijn topic van een uur geleden waarbij de titel niet meer de lading dekt.

Boven had ik al een tijdje het 2 seconden freeze probleem maar in de woonkamer nog niet. Dat heeft een paar uur geduurd. Net videoland gekeken en nu weer tv, dachten we.

niet dus, na twee seconden freeze.  Alles gereboot. Glasvezel, Experia 12b, tv+ kast.

Vandaag alles voor het eerst aangesloten.

Enig idee?

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • April 24, 2025

Al eens een herstart gedaan van de decoders? (druk 5 seconden de stand-by knop op de afstandsbediening in, daarna optie “opnieuw opstarten”.)

Het lijkt wel of de multicast streams niet worden gepakt, maar zo óók niet naar de unicast streams doorschakelen.

Als herstart niet helpt, zet de boxen dan eens, ter test, op unicast. tandwiel - beeld - videomodus.

= = = = = = 

Waarom dat multicast niet werkt op je aansluiting mag kpn (tv team) wel uitzoeken .

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

= = = = = = 

Herstart helpt niet.

unicast werkt wel, dat is al mooi

ik zit op glasvezel.

Erg bedankt voor deze hulp.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2025

Dan kun je in ieder geval vooralsnog via unicast kijken nu.

Dat zijn nog prima streams van 7,2 Mbps. 

Er zijn er die op een 65 inch via de app in de televisie kijken en die zijn "maar" 6 Mbps. 

Om maar even aan te geven wat je nu gebruikt. 

Verder zijn met "multicast + beste kwaliteit" alleen 1 tot en met 10 nóg hoger, de rest die 7,2.

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Ik kan er voorlopig mee leven. Ga wel een nieuw topic aanmaken denk ik om te kijken hoe ik hem alsnog op multicast krijg.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2025

Als ik rechtstreeks, via de wifi van de experiabox ga dan heb ik het probleem ook. Dan zijn er dus geen switches in het spel

Het werkt alleen via wifi als je de utp kabel uit het boxje haalt en vervolgens wifi aanzet in het boxje!

Via de wifi van de box 12 moet multicast werken. 

En als je het domme switches noemt.... wat is dom. Geen eigen stroomadapter? En vast ook niet de noodzakelijke IGMP snooping. 

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Het werkt alleen via wifi als je de utp kabel uit het boxje haalt en vervolgens wifi aanzet in het boxje!

Via de wifi van de box 12 moet multicast werken. 

En als je het domme switches noemt.... wat is dom. Geen eigen stroomadapter? En vast ook niet de noodzakelijke IGMP snooping. 

Utp kabel had ik eruit gehaald en zelfs kabel rechtstreeks vanuit de experia werkt niet.

die switches zou goed kunnen dat die het niet ondersteunen maar dan zouden mijn ziggo boxjes toch ook een probleem gehad moeten hebben?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2025

Die Ziggo Next Mini heeft alleen unicast.

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Die Ziggo Next Mini heeft alleen unicast.

Aha

Wifilosoof
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN Monteur
  • April 24, 2025

Zou je even willen proberen om alle kabels uit je modem te halen. Daarna je wifi uit zetten via de fysieke knop aan de zijkant van de modem. (Inhouden tot het lampje van de wifi uitgaat). En dan alleen je 2 tv ontvangers, rechtsstreeks bekabeld aan te sluiten op de modem. Dat die 2 de enigste apparaten zijn die aangesloten zijn. Even een restart van de modem doormiddel van stekker eruit en erin. En na het opstarten van de modem nogmaals de multicast willen proberen. Ben benieuwd of het dan wel werkt!

Mvg

• Auteur
  • Topper
  • April 25, 2025

Zou je even willen proberen om alle kabels uit je modem te halen. Daarna je wifi uit zetten via de fysieke knop aan de zijkant van de modem. (Inhouden tot het lampje van de wifi uitgaat). En dan alleen je 2 tv ontvangers, rechtsstreeks bekabeld aan te sluiten op de modem. Dat die 2 de enigste apparaten zijn die aangesloten zijn. Even een restart van de modem doormiddel van stekker eruit en erin. En na het opstarten van de modem nogmaals de multicast willen proberen. Ben benieuwd of het dan wel werkt!

Mvg

Ga ik proberen. Wifi heb ik overigens uit staan.

• Auteur
  • Topper
  • April 25, 2025

Mvg

Ja, dit werkt. Gisteren had ik de rest aangesloten en een tv+ rechtstreeks, dat werkte niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 25, 2025

En daarna weer die domme switches enzo eraan? Blijft het dan werken, dan is 't ook oké. Zo niet dan weet je dat je de switches (die direct met het modem verbonden zijn allemaal) moet vervangen. Of gewoon unicast gebruiken.

Aanbevolen switches Netgear en TP-Link met als voorwaarde IGMP snooping. Dat zie je aan het type nummer, dat eindigt dan op een E.

Deze levert kpn, maar een 8 poorts kan ook, mits dus ….E

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/switches/ 

• Auteur
  • Topper
  • April 25, 2025

En daarna weer die domme switches enzo eraan? Blijft het dan werken, dan is 't ook oké. Zo niet dan weet je dat je de switches (die direct met het modem verbonden zijn allemaal) moet vervangen. Of gewoon unicast gebruiken.

Aanbevolen switches Netgear en TP-Link met als voorwaarde IGMP snooping. Dat zie je aan het type nummer, dat eindigt dan op een E.

Deze levert kpn, maar een 8 poorts kan ook, mits dus ….E

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/switches/ 

Klopt, in het netwerk zitten de switches maar als ik dat aangesloten heb en een aparte kabel rechtstreeks van de experia naar de tv+ aansluit werkt die nog steeds niet. Daar zit dan geen switch tussen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 25, 2025

Dan verstoren die switches dus wel de IGMP streams in het totale netwerk. 

Dus of unicast gebruiken of switches vervangen. 

Wifilosoof
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN Monteur
  • April 25, 2025

Unicast gebruiken is het probleem verleggen en niet het probleem oplossen. Mijn voorkeur zou altijd zijn om het probleem bij de wortels aan te pakken en niet via een omweg het probleem te omzeilen en genoegen te nemen met unicast. Iets in uw netwerk verstoord de multicast inderdaad. Mijn advies is om beetje voor beetje de apparaten weer te verbinden met uw netwerk. En wanneer uw tv begint de happeren weet u welk apparaat de boosdoener is. Mijn ervaringen met multicast verstoringen zijn meestal: Switches, andere routers in het netwerk, omvormers van zonnepanelen, communicatie systemen van zorgaanbieders. Hopelijk bent u hiermee geholpen!

• Auteur
  • Topper
  • April 25, 2025

Unicast gebruiken is het probleem verleggen en niet het probleem oplossen. Mijn voorkeur zou altijd zijn om het probleem bij de wortels aan te pakken en niet via een omweg het probleem te omzeilen en genoegen te nemen met unicast. Iets in uw netwerk verstoord de multicast inderdaad. Mijn advies is om beetje voor beetje de apparaten weer te verbinden met uw netwerk. En wanneer uw tv begint de happeren weet u welk apparaat de boosdoener is. Mijn ervaringen met multicast verstoringen zijn meestal: Switches, andere routers in het netwerk, omvormers van zonnepanelen, communicatie systemen van zorgaanbieders. Hopelijk bent u hiermee geholpen!

Ik ga op onderzoek uit. Probleem is wel dat niet elke oorzaak op te lossen is. Stel dat het de omvormers zijn, die kan ik niet vervangen.

Wel dank voor je hulp.

• Deelnemer
  • April 26, 2025

Hallo, grappig genoeg heb ik hetzelfde probeem.

Zou je iets kunnen proberen voor me? Wanneer het beeld stil staat, kun je dan heel iets vooruit of terug “spoelen”? Bij mij werkt dat, tot je natuurlijk gaat zappen.