Skip to main content

Ja ik herken dit euvel ook, het herstarten van de TV box komt willekeurig voor tijdens bekijken van de opnames, of terugkijken van programma vanuit de gids. Ook gisteravond weer. Bij de klantenservice herhaaldelijk aangekaart, maar die komen niet verder dan “er komt een update aan”.

Ik heb 2 TV+boxen , beide  draadloos ( met 1 super WiFi2 box).

Het probleem is dat het WiFi signaal terug gaat naar ongeveer 50 mbps.  Dit is niet stabiel genoeg . Als je dan alleen TV gaat kijken naar opgenomen programma's heb je regelmatig uitval/herstart van de TV box. 

Ik meet bij dit probleem  altijd dan direct met m'n tablet de speedtest  : begint altijd laag rond 50, 2de speedtest wordt beter en na de 3de speedtest 100-200 mgps. Volgens KPN moet je met 50 al TV kunnen kijken , maar mijn ervaring is anders.  Eerst even internetten zorgt er voor dat het WiFi signaal “weer wakker” is geworden en voorkomt het probleem. Het zou natuurlijk beter zijn als KPN het Wifi signaal niet zo laag zou laten weg zakken (of sneller op een goed nivo brengt en dat moet meer dan 50 zijn) ook als je alleen TV wilt gaan kijken. 

 

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

 

Welke KPN router / modem heb je?

 

Heb je het ook al met een UTP kabel geprobeerd?

Dat is altijd het beste.

 

Speedtest kan je het beste bekabeld op een computer doen.


Ik heb kpn box12b met een superwifi2 . 2 tv +boxen draadloos.

De pc is bekabeld. Speedtest start ook op pc altijd lager , maar gaat redelijk snel naar 900.

Het probleem is dat draadloos met de TVboxen kijken niet altijd vlekkeloos gaat. Ook gisteravond weer uitval/herstart. Ook weer bij begin van kijken en zonder dat er geinternet werd in huis, dus wifi signaal op laag nivo. Even internetten en het signaal is weer hoog genoeg .


@ariedesnoo 

Dat is een nadeel van via WIFI

Het beste is en blijft een UTP kabel van de Box12 naar de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box). 


Hoi @ariedesnoo, het kan inderdaad zijn dat het Wifi signaal boven niet sterk genoeg is om een goed tv signaal te geven. Heb je de mogelijkheid om die met een kabel aan te sluiten en te kijken hoe het dan gaat? Als het dan wel goed gaat weet je dat het met de Wifi verbinding te maken had.


Hoi Jasper, bedankt voor je reactie. Maar het gaat niet om de ontvangst boven. Ik weet al dat het om het wifi signaal gaat. Het signaal wordt bij " niet gebruik" terug geschakeld naar een nivo , die opnames en TV terugkijken regelmatig  problemen geeft.


Een Wifi netwerk heeft niet dat soort niveaus, dat bestaat niet. Wifi heeft wel verschillende banden (2.4GHz en 5GHz), maar als de ontvangst goed is wat je zegt zal dat het niet zijn.

Heb je het al met een kabel kunnen testen, is het daarmee ook of niet?


OK Jasper, ik ben er nu ook van overtuigd, dat het lage wifi niet de oorzaak is. Ik had gisteravond weer uitval/herstart binnen 5 minuten nadat ik was gaan kijken (had te voren signaal gechecked en was boven 100). 

Bekabeld ga ik niet meer doen. Bij 1 TV box is dat praktisch onmogelijk en bij de andere heb ik dat gehad , maar slechte ervaringen mee gehad (moet dan via switch).
Op advies van een KPN monteur nog gewisseld voor Netgear GS105Ev2. Daarmee had ik alles bedraad via de switch . Ook nog op advies Superwifi2 aangeschaft en bedraad aangesloten via de switch. Het signaal was 65 mbps.  Door de switch werd het signaal te laag om zonder bufferen te kunnen streamen.
Ik weet dat je de Netgear ook nog weer kan aanpassen voor andere verdeling van de uitgangen, maar is me te veel gedoe. Bekabeld had ik dus een slechter signaal , dan onbekabeld (nog zonder SuperWifi2)..

Dus vandaar weer over op draadloos voor alles.  Op zich werkt alles OK.
Blijft het probleem dat beide TVboxen regelmatig herstarten en je moet zoeken naar waar je gebleven was. Het is wel altijd vrij kort nadat je start met kijken.
Omschakelen tussen de verschillen de banden zou kunnen, maar ik zag geen kleurverandering op de SuperWifi2 (continu groen= 5 GHz band) . Zou oranje moeten worden bij 2.4 GHz, maar ik zag geen kleurverandering. Dus lijkt me ook geen oorzaak.
 


@ariedesnoo 

Bekabeld aansluiten is en blijft het beste.

Maar er mag zo wie zo geen DVS tussen zitten.

Super Wifi beter niet via een switch.

Hoe groter de afstand voor WIFI, hoe zwakker het WIFI signaal is. 


Ja Joop , dat is duidelijk. 

Maar ik wil gewoon dat de TVboxen ook draadloos goed functioneren en niet regelmatig stoppen/herstarten.


Dat willen wij ook inderdaad, dat is hoe tv hoort te werken 🙂 De vraag is alleen wat de oorzaak hier is. Het kan wel zijn dat er dipjes in het Wifi signaal zijn die hier een aandeel in hebben, maar met zekerheid kunnen we dat niet zeggen.

Dat het eerder bekabeld via de switch niet soepel werkte is wel gek, dat geeft normaal gesproken juist een beter resultaat. Het kan zijn dat er iets anders in de aansluiting een verstoring gaf. 

Is de SuperWifi nu draadloos verbonden met de Box 12? Wat is de afstand daartussen, zitten er meerdere verdiepingen tussen? 


Ik heb destijds een KPNmonteur thuis gehad. Die vond het in TV kamer i.d.d. een `raar`laag WiFi signaal, dat hij ook niet goed kon verklaren (mogelijk Aluminium isolatiefolie aan 2 zijden van de radiator). De afstand van het modem naar de TV hoek is een meter of 5 met (deels halfopen)  2  stenen muren er tussen (alles gelijkvloers) en zou helemaal geen probleem mogen zijn volgens de monteur.
In het Wifi signaal zaten ook wat verstoringenen en er is een nieuw modem geplaatst. Box 12b i.p.c box 12. Met box12b heb je aan 1  Super Wifi voldoende. 
Ik had toen nog alles bekabeld maar wel via een switch.  Op aanraden van de monteur toch SuerWifi gekocht en in eerste instantie bekabeld (via de switch ) aangesloten . Het Wifi signaal was slechter dan ooit gemeten.  Toen alles draadloos gemaakt, met als resultaat prima Wifi (maar in begin altijd wat laag nivo. 
Ik zou eigenlijk ook niets anders kunnen verzinnen dan dat er toch nog een klein dipje in het signaal is wat de uitval/opstart veroorzaakt. (maar wel altijd in het begin van TV kijken tot nog toe). De frequentie is niet hoog 4x in 2 weken.


Het komt niet heel vaak voor, maar elke keer is teveel. Kan de SuperWifi ook zonder de switch bekabeld aangesloten worden, om te kijken hoe het dan gaat?


Nee, dat kan niet Jasper. Dan moet ik een hele lange kabel gaan trekken en dat is me te veel werk. De SuperWifi werkt ook prima.
Ik had trouwens gisteravond weer uitval-herstart. Nu op de 2de TVbox terwijl ik met eerste TVbox gewoon door kon kijken.


Ik snap dat het lastig is, het lastige is ook dat we niet precies zeker weten wat de oorzaak is in dit geval. Daarvoor denken we met je mee en kunnen we dingen testen, maar dat kunnen we niet zonder jouw hulp. Zonder jouw hulp kan ik weinig.


Ik wil gewoon dat ik ook draadloos gewoon ongestoord TV kan kijken. Het lijkt een beetje "trial and error” bij KPN. Ik wil er gewoon niet nog meer veel tijd insteken.


Dat snap ik, ik zei eerder ook al dat wij ook willen dat jij gewoon tv kunt kijken. Om iets op te lossen moeten we weten wat precies de oorzaak is, en die is op dit moment niet duidelijk. Om die te vinden moeten we dingen proberen en dingen uitsluiten. Als we dat niet doen kan ik ook niets.