Skip to main content

Ik heb de afgelopen week heel vaak (meerdere keren per uur) dat het geluid wegvalt. Pakt vanzelf weer op, maar een tel (of een paar tellen) is er even geen geluid.

Lijkt me geen issue met de tv+ box stream van discovery, want op geen enkel ander kanaal ervaar ik dit. Ik kijk vooral de publieke en commerciële zenders (1 t/m 10),welke geen enkel probleem geven.

Behoorlijk irritant in ieder geval. Draai de laatste firmware en kpn tv app versie.

Hi @Raver099! Vervelend dat je dit probleem ervaart. Je bent helaas niet de enige.

Gelukkig betekent dit ook dat er wat dingen gevonden zijn die helpen. Wil je aangeven welk type tv je hebt? En of je er een geluidssysteem op hebt aangesloten?

Als dit zo is, pas dan de geluidsinstellingen aan. Als deze op “Auto” staat, kies dan het type geluid dat je speakers heeft. Bijvoorbeeld stereo of 5.1. 


Hi @Raver099! Vervelend dat je dit probleem ervaart. Je bent helaas niet de enige.

Gelukkig betekent dit ook dat er wat dingen gevonden zijn die helpen. Wil je aangeven welk type tv je hebt? En of je er een geluidssysteem op hebt aangesloten?

Als dit zo is, pas dan de geluidsinstellingen aan. Als deze op “Auto” staat, kies dan het type geluid dat je speakers heeft. Bijvoorbeeld stereo of 5.1. 

Hoi Bram, 

 

Het ligt niet aan de instellingen. Alle andere kanalen werken perfect. Letterlijk alle zenders van 1 t/m 10 ervaar ik geen enkel probleem mee. Ook streamen vanaf mijn eigen server met Emby werkt zonder enig geluids probleem en werkt ook prima met diverse verschillende soorten surroundstreams.

Ik zie dat ik en typo gemaakt heb... Ik ga ervan uit dat het EEN (ipv geen) probleem is van de stream zelf van discovery.


Ik heb ook al geruime tijd problemen met wegvallend geluid op kanaal 15, Discovery Channel. Alle andere kanalen geen probleem dus probleem zit hem volgens mij in de audio stream van dat kanaal.

Heb ook af en toe dat geluid alleen op dit ene kanaal niet synchroon loopt of zelfs stottert. Beeld loopt verder wel goed.

Heb zelf een Arris VIP5202 en hoe ik alles heb aangesloten of ingesteld doet er volgens mij niet toe omdat alle andere kanalen geen probleem hebben.

Zou raar zijn als ik instellingen moet veranderen om het probleem van dat ene kanaal op te moeten lossen.


@Raver099, @iscorpio ik ga jullie gegevens doorzetten om te zien wat hier precies aan de hand is. Ik heb verder op het forum gekeken maar zie totaal nog 2 andere meldingen waarbij hetzelfde probleem speelt. 

Dat is niet genoeg om te zeggen dat er een algemeen probleem is. Maar liever een keer te veel vragen dan een keer te weinig. 


@Bram_ Oeps drukte op opgelost... Was natuurlijk niet de bedoeling. Wilde een thumbs up versturen.... 


Hier dezelfde problemen, alleen met Discovery Channel!


Vanmiddag ook weer continu wegvallend geluid. Ik kijk nu rtl7 en heb geen enkel geluidsissue... Dit ligt 100% aan de discovery stream.... 


Hier ook stotterend geluid....alleen bij discovery  heel irritant. 


@Bram_ ik denk dat we inmiddels wel kunnen concluderen dat er een algemeen probleem is?

 


Ook hier regelmatig onderbrekingen in het geluid bij Discovery. De ontvanger is een 5202.


Hier ook zeer regelmatig geluids issues.

 

En nu je het zegt is idd veel en vaak op kanaal 15, discover channel.

 

Heb alleen geen TV+ maar itv met een HMB2260 kastje...


@Raver099 algemeen wil ik nog niet zeggen. Niet elke klant heeft hier last van. 

Dat er meer speelt dan alleen een hikje is wel duidelijk. En tot er meer duidelijk is ga ik niemand vragen om te resetten of herstarten. 

Zodra er meer informatie is laat ik het hier weten. Tot die tijd excuses voor de hikjes in het geluid.


Nadat het enige tijd goed heeft gewerkt, zijn er vandaag weer regelmatig geluidsonderbrekingen bij de uitzendingen van Discovery. Bij andere zenders zijn er geen problemen. Ontvanger is een 5202 bedraad aangesloten op een V10 modem.

Nico.


Hier al lange tijd hetzelfde probleem dat anderen hier beschreven hebben; haperend geluid (telkens een hikje van ongeveer 1 sec zonder geluid). Dit speelt zich af op zowel Discovery, als Investigation Discovery. Een reset van het modem Experia V10A en de ontvanger Arris 5202 lost het probleem (meestal) weer voor enkele dagen op. Na enkele dagen begint het haperen opnieuw. De ontvanger is aangesloten op een Yamaha AVR met 5 speakers, die het signaal vervolgens naar een Samsung QN93A tv stuurt. Het probleem treedt enkel op bij kijken via de Arris ontvanger. Streams, games, Youtube etc geven nooit problemen.


Hier ook geluid wat zeer regelmatig wegvalt, alleen (voor zover ik weet) bij Discovery.

 

Ik heb kpn+ via glasvezel en verder geen issues.


@nico-s, @iscorpio, @Raver099, @Jhorsting, @ArjanD300, @Bushmaster III, @Superduper335, @Hyperion038:

Hi allemaal! Ik heb alles doorgegeven. We hebben met de technische dienst gekeken naar mogelijke oorzaken. Voor nu lijkt het erop dat er problemen vooral zitten in de Dolby instellingen. Op Stereo lijkt alles goed te gaan.

Ik wil jullie nog 1 keer vragen de volgende dingen aan te geven:

  • welk type tv-ontvanger?
  • welk programa?
  • moment/tijdstip dat de verstoring voorkomt?
  • als het om een opname gaat, valt het geluid dan opnieuw weg als je hetzelfde stuk afspeelt?

Als je een HomeCinema set hebt:

  • hoe staan de geluidsinstellingen op de tv-ontvanger
  • welke geluidsprioriteit? Is dat Stereo, Dolby of Auto?
  • wat is het volume van de Stereo-only kanalen? Is dat 0, -4, of -8dB?
  • is er geluidsvertraging ingesteld?

Heb je deze gegevens eerder doorgegeven, hier of in een ander topic? Zolang er niks in de situatie veranderd is mag je dezelfde gegevens doorgeven. Dan hoef je niet opnieuw te testen. Geef dan hier nog 1 keer aan wat je de vorige keer hebt doorgegeven. 


Ik snap al deze vragen niet.... Er is duidelijk terug te vinden in dit kanaal dat het met zowel de tv+ als een Arris box voorkomt. Er is duidelijk dat het alléén plaatsvind op Discovery en geen enkel ander kanaal.

Dezelfde instellingen van de tv+ box geven geen enkel probleem bij andere kanalen. Het ligt dus overduidelijk aan de Discovery stream. Of dat nou stereo of surround geluid is dat hapert... Het betreft nog steeds de Discovery stream…

Ik ben ervan overtuigd dat elke klant daar last van heeft/had. Niet iedereen klaagt erover omdat het vaak maar even is. Het is bovendien ook niet altijd. In mijn geval was het meestal tussen 12 en 13h in mijn pauze. Ik heb het recent ook niet direct ervaren. Mijn box staat op hdmi geluid in passthrough. Dat was ten tijde van melding 'automatisch' omdat passthrough problemen had. In principe moet ik standaard surround geluid krijgen, maar ik weet niet wat er bij Discovery meegestuurd wordt. De versterker staat in een kast dus ik zie nooit welk geluid doorgegeven wordt. Het is een live stream en vertraging heb ik niet nodig.. 


@Raver099 enige tijd geleden had ik via mijn 5202 ook problemen met het geluid via Discovery sinds ik de Stb direct aan de TV heb gehangen niet via de soundbar is dit mij niet meer opgevallen.

 

Mogelijk zal elke klant er last van kunnen hebben maar niet elke klant zal Discovery kijken of heeft dezelfde setup.


Als discovery het enige kanaal is die dit probleem heeft, ik probleemloos elk ander kanaal kan bekijken, betekent dat dat het probleem niet aan de setup kan liggen. Dat zou alleen kunnen als het betreffende kanaal andere codecs en/of geluidsstromen gebruikt die geen enkel ander kanaal gebruikt. In mijn optiek is dat niet het geval.…

Wat betekent dat het probleem niet ontstaat aan de zijde van de gebruiker, maar aan de kant van KPN of de aanbieder van de stream. Wat bovendien blijkt is dat de technische dienst kennelijk in staat is om het probleem te reproduceren aangezien het te herleiden is aan dolby vs stereo. Nu wordt gevraagd of de gebruiker wil gaan bijhouden wanneer de verstoringen ontstaan. Dat is iets wat dus intern ook getest kan worden al dan niet in samenwerking met de aanbieder van de  Discovery stream.... 


Volledig mee eens dat het niet per definitie bij de gebruiker zit.

 Het is een zeer langdurige iets wat regelmatig terugkomt de TV+ box staat er wat mij betreft dan ook buiten 

https://forum.kpn.com/kpn-tv-11/geluid-valt-weg-als-discovery-een-tijdje-opstaat-534518?postid=1603102#post1603102

 

Het is ook niet een specifiek Discovery probleem anders zouden we dit ook bij de andere providers lezen.

 


@Raver099 dit probleem komt al een tijd naar voren. Maar vaak zat er veel tijd tussen meldingen of waren er weinig meldingen tegelijkertijd. We hebben nu een goed aantal klantnummers. Voldoende om onderzoek te doen.

Wat we willen weten is of het in de instellingen zit, of in de kwaliteit van de stream zelf. Om die reden heb ik de vragen gesteld. Als we vanuit daar de antwoorden hebben kunnen we dat uitsluiten en de juiste aansturing doen. 

Verder is het niet zo dat dit gebeurt als iemand iets “fout doet”. Wel kan het zijn dat bepaalde instellingen het veroorzaken. Als dat zo is dan moeten we deze aanpassen of, als het niet aan onze kant ligt, in ieder geval uitzoeken waarom. Zodat het voorkomen kan worden. 


Ik heb verder geen reacties meer gezien. Daarom sluit ik het topic. 

Mocht je toch nog last hebben van wegvallend geluid, kies dan in de eerste plaats voor Stereo.

Hou je ook daarmee toch wegvallend geluid, laat dan nog het antwoord op de volgende vragen weten: 

Hi allemaal! Ik heb alles doorgegeven. We hebben met de technische dienst gekeken naar mogelijke oorzaken. Voor nu lijkt het erop dat er problemen vooral zitten in de Dolby instellingen. Op Stereo lijkt alles goed te gaan.

Ik wil jullie nog 1 keer vragen de volgende dingen aan te geven:

  • welk type tv-ontvanger?
  • welk programa?
  • moment/tijdstip dat de verstoring voorkomt?
  • als het om een opname gaat, valt het geluid dan opnieuw weg als je hetzelfde stuk afspeelt?

Als je een HomeCinema set hebt:

  • hoe staan de geluidsinstellingen op de tv-ontvanger
  • welke geluidsprioriteit? Is dat Stereo, Dolby of Auto?
  • wat is het volume van de Stereo-only kanalen? Is dat 0, -4, of -8dB?
  • is er geluidsvertraging ingesteld?

Heb je deze gegevens eerder doorgegeven, hier of in een ander topic? Zolang er niks in de situatie veranderd is mag je dezelfde gegevens doorgeven. Dan hoef je niet opnieuw te testen. Geef dan hier nog 1 keer aan wat je de vorige keer hebt doorgegeven. 

 


@Bram_ lekker makkelijk.

Moet ik het punt voor punt voor je spellen? Mijn antwoorden staan voor het grootste gedeelte in mijn laatste antwoord aan jou. Ik kijk niet vaak en lang genoeg om als tester op te treden en intensief te gaan kijken en jullie te voorzien van data. Jullie bieden een tv dienst waar een zeer behoorlijk maandbedrag voor betaald wordt. Ik geef aan problemen te hebben. Meedere mensen volgen dat voorbeeld in dit topic. Het is niet device specifiek, dat is in dit topic al te lezen. Dan is het aan KPN om deze tests uit te voeren, al dan niet in samenspraak met klanten, maar draai het aub nou niet ongevraagd om. Er is ruim voldoende informatie beschikbaar en ik heb dat zeker gedeeld.... 

Dat voelt een beetje als 'grote bedrijven' arrogantie..... 


De ontvanger ingesteld op stereo geluid (stond op automatisch). Daarna geen geluidsonderbrekingen meer kunnen vaststellen.

 


@nico-s@iscorpio@Raver099@Jhorsting@ArjanD300@Bushmaster III@Superduper335@Hyperion038:

Heeft een poos geduurd, ben geen lange duur tv kijker en het ging een poos ook wel goed.

Maar nu vanavond is het weer fout, echt achter elkaar meerdere haperingen....

  • welk type tv ontvanger HMB2260v2
  • welk programa? The Repair Shop
  • moment/tijdstip dat de verstoring voorkomt? meerder malen 30-5-2023 tijdstip 20:13/20:14/20:15/20:20
  • als het om een opname gaat, valt het geluid dan opnieuw weg als je hetzelfde stuk afspeelt? ​​​​​Geen idee, betreft gewoon "live" tv

Als je een HomeCinema set hebt:

  • hoe staan de geluidsinstellingen op de tv-ontvanger HDMI
  • welke geluidsprioriteit? Is dat Stereo, Dolby of Auto? Auto
  • wat is het volume van de Stereo-only kanalen? Is dat 0, -4, of -8dB? 0
  • is er geluidsvertraging ingesteld? Nee