Skip to main content
Beantwoord

TV+ DIW7022 hapert, hoe op te lossen?

• August 5, 2026
  • 9 reacties
  • 119 keer bekeken

Hoi.

Ik heb gisteren mijn 2e DIW7022 gekregen van KPN. Echter hetzelfde probleem blijft: hij hapert/bevriest vaak meerdere keren per dag! Weet iemand waar dit aan kan liggen en of het op te lossen is?

Een mevrouw aan de telefoon zei dat de wifi op dat punt slecht kan zijn, heb het kastje toen een meter naar de andere kant verplaatst maar daar was het nog steeds. Mij lijkt het eerder dat de wifi ontvanger van het kastje slecht zou zijn dan dat het aan het internet ligt, ik game online (de computer staat 2 meter verder) en daar heb ik nooit een probleem, op andere devices heb ik ook nooit een probleem, met Ziggo die ik hiervoor had heb ik ook nooit een probleem gehad.

Ik woon in een flat en mijn hond heeft helaas geluid nodig, hij is heel gevoelig. Ik kan er niet van uit gaan dat de tv aanblijft als ik weg ben. Ik sta op het punt op te zeggen maar het liefst heb ik gewoon makkelijk normaal TV. Iets dat via de coax loopt konden ze me niet aanbieden helaas.

Groetjes,

Beste antwoord door joop2011

Het beste is, om de DIW7022 bekabeld te verbinden.

Dat gaat niet, glasvezelkastje zit in de meterkast en de TV in de woonkamer. Hier in de flat hebben we geen ruimte voor de kabels.

Je kan de Ziggo coax kabel door een UTP kabel vervangen.

Het probleem ligt niet aan KPN of aan de box, maar aan WIFI.

Je kan ook een WIFI repeater gebruiker. Die kan je kopen of huren via o.a. KPN.

KPN noemt ze versterkers, maar dat is onjuist, ze versterken helemaal niets. Ze zorgen er voor dat het WIFI signaal vanaf een 2de of 3de punt wordt verzonden.

9 reacties

BasT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 5, 2026

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 5, 2026

Dat gaat niet, glasvezelkastje zit in de meterkast en de TV in de woonkamer. Hier in de flat hebben we geen ruimte voor de kabels.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 5, 2026

Zet Videomodus (onder beeld) op unicast. Multicast gaat niet altijd goed via wifi. 

Via unicast gaat het goed. 99,9 % gegarandeerd. 

• August 5, 2026

Als het alleen om geluid gaat is een (FM) radio die in een stopcontact zit veel goedkoper in stroomverbruik en is er geen 2e DIW7022 nodig.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 7, 2026

Zet Videomodus (onder beeld) op unicast. Multicast gaat niet altijd goed via wifi. 

Via unicast gaat het goed. 99,9 % gegarandeerd. 

Ik heb helaas nog steeds hetzelfde probleem

Als het alleen om geluid gaat is een (FM) radio die in een stopcontact zit veel goedkoper in stroomverbruik en is er geen 2e DIW7022 nodig.

Ja dat klopt ja. Ik zet wel het beeld van de tv altijd uit. Ik vind zelf de tv fijner om naar te luisteren maarja. Misschien wel goed dat het product van KPN niet werkt, want dit gaat me geld schelen als ik deze gewoonte laat liggen.

Maarja, unicast heeft ook niet gewerkt helaas. Ik sta op het punt mijn tv abonnenement op te zeggen en een losse mediabox te kopen, en een radio.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • August 8, 2026

Je kan de Ziggo coax kabel door een UTP kabel vervangen.

Het probleem ligt niet aan KPN of aan de box, maar aan WIFI.

KPN noemt ze versterkers, maar dat is onjuist, ze versterken helemaal niets. Ze zorgen er voor dat het WIFI signaal vanaf een 2de of 3de punt wordt verzonden.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 8, 2026

Ik ben een leek maar ... Kan het zijn dat de wifi antenne dan gewoon ontoereikend is, van flut kwaliteit? Ik heb het tv boxje nog naast mijn computer gezet (pc stond uit) en daar had ik hetzelfde probleem. Met mijn computer heb ik nooit een probleem met online gamen. Als het de wifi zou zijn, dan verwacht je toch ook dat ik met de computer problemen zou hebben, of met de telefoon als ik op het balkon sta met alle deuren dicht. Het is alleen dit tv kastje dat vervelend doet. 

Misschien is het appels met peren vergelijken, ik heb hier ook een laptop waarmee ik met bluetooth verbinding de woonkamer niet kan uitlopen met mijn geluidsbox. Met bluetooth verbinding met mijn telefoon kan ik overal in mijn appartement komen, ik kan zelfs nog aan beiden kanten buiten staan met de deuren dicht. Maar die laptop heeft gewoon een onwijs slechte antenne of chip voor de bluetooth. Daar kan ik moeilijk het signaal zelf of de muren van de flat de schuld van geven.

Als het de wifi zou zijn, dan zou ik ook problemen mogen verwachten met het gebruik van de smart tv of de google streamer die ik ga aanschaffen denk ik? De google streamer komt op precies dezelfde plek te staan als het tv kastje.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 8, 2026

TWEE boxen via wifi, ZELFDE plek, zelfde probleem?!

Hoe werkt bijvoorbeeld je telefoon op dezelfde plek? 

En kan het niet via LAN?

Voor de hond zou ik een DAB+ radiootje kopen. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Courgette en welkom bij de KPN Community! Fijn om te zien dat je al zoveel tips hebt gehad. 🙂

Als het op dezelfde plek blijft gebeuren met de ontvangers dan vermoed ik ook dat het wifi signaal op die plek niet goed aankomt. Als je computer op een plek dichterbij je modem zit of met minder obstakels tussen je modem en de computer, dan kan het goed kloppen dat de wifi daarop wel goed werkt. 

Wat als je de Wifi Manager doorloopt? Doe dan ook snelheidsmetingen precies daar waar de TV+ Box nu staat. Als hij daar dan ziet dat de snelheid te laag is kan hij de instellingen zo aanpassen dat het daarna hopelijk beter gaat. 

Dit is ook een goede tip, met name het huren. Als je daarmee merkt dat het niet beter wordt kun je de huur weer opzeggen. 🙂

Als je een Smart TV of Google Streamer wilt kopen dan kun je daarop de TV+ app installeren en op die manier de TV aanlaten. Als je hond zo gevoelig is snap ik dat je graag geluid wilt hebben voor hem. Een radio is dan inderdaad ook een goede tip. Kost ook minder energie en zo kun je wellicht wat leuke nieuwe radiozenders ontdekken. 😄

Hopelijk kun je met deze tips uit de voeten. Zo niet, laat het gerust weten!