Skip to main content
Beantwoord

TV foutcode: STB-NMC-400 op 2 tv-ontvangers

• February 3, 2026
  • 9 reacties
  • 75 keer bekeken

November 2025 begon de ellende, stilstaand beeld en het blauwe scherm met STB-NMC-400 op 2 tv-ontvangers.

Alles gedaan om het op te lossen.

• direct aangesloten op de Fritzbox,
  • alle software updates gedaan,
  • nieuwe utp kabels.
  • Opnieuw opstarten van alles.
  • Switches vervangen die wel IGMP doen.
  • Alles losgekoppeld van de Fritzbox behalve 1 TV kastje.
  • Fritzbox naar fabrieksinstellingen.
  • Nieuwe Fritzbox.
  • etc. etc.

Maar geen oplossing.

Toen vorige week ineens twee dagen (!) geen probleem. En nu is het STB-NMC-400 weer terug. 

Mijn mogelijkheden zijn uitgeput. KPN’s helpdesk blijft volhouden dat er ‘niks’ aan de hand is en het netwerk goed is. Maar ik denk dat er informatie wordt verzwegen. Dat het een probleem in mijn huis is begin ik toch te betwijfelen. Want bij streaming en gewoon internet is er geen enkel probleem.

Wel heb ik een scherm afdruk waarin de test van de TV box op 1 van de zeven testen faalt. Platform verbindingstest: - Provider niet bereikbaar.

En dan krijg ik ook nog een brief dat KPN de tarieven van interactieve TV verhoogd.

Ik zou zeggen eerst mijn probleem oplossen. Of moet ik overstappen naar een andere aanbieder?

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Ruud22 en welkom bij de KPN Community. Goed dat je dit meldt en heel begrijpelijk dat je deze foutmelding graag ziet verdwijnen. Zeker als je al zoveel hebt gedaan om het op te lossen. 

Je hebt een nieuwe Fritzbox getest geef je aan, welke Fritzbox is dit? Toen je de TV-ontvanger hier alleen rechtstreeks op had aangesloten kwam de foutmelding direct weer in beeld? 
Heb je toevallig ook je KPN modem nog liggen en kun je ook testen hoe het daarmee gaat? Puur om uit te sluiten dat we het in de instellingen van de Fritzbox moeten zoeken bijvoorbeeld. 
We hebben op onze website ook stappen voor het oplossen van foutcode STB-NMC-400. De meesten daarvan heb je al geprobeerd, staat er niet één tussen die nog het testen waard is?

Ik hoor het graag!

9 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 5, 2026

Hi ​@Ruud22 en welkom bij de KPN Community. Goed dat je dit meldt en heel begrijpelijk dat je deze foutmelding graag ziet verdwijnen. Zeker als je al zoveel hebt gedaan om het op te lossen. 

Je hebt een nieuwe Fritzbox getest geef je aan, welke Fritzbox is dit? Toen je de TV-ontvanger hier alleen rechtstreeks op had aangesloten kwam de foutmelding direct weer in beeld? 
Heb je toevallig ook je KPN modem nog liggen en kun je ook testen hoe het daarmee gaat? Puur om uit te sluiten dat we het in de instellingen van de Fritzbox moeten zoeken bijvoorbeeld. 
We hebben op onze website ook stappen voor het oplossen van foutcode STB-NMC-400. De meesten daarvan heb je al geprobeerd, staat er niet één tussen die nog het testen waard is?

Ik hoor het graag!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 14, 2026

Nee ik heb geen KPN Modem liggen. Het kan toch niet zo zijn dat de Fritzbox het probleem is. Want Tot november 2025 had ik nooit problemen. Ik betaal notabene extra voor de Fritzbox 7590 AX. De oude 7590 had ik teruggezet naar fabrieksinstellingen, dat loste het probleem niet op en daarom werd er een nieuwe opgestuurd. Maar ook daar is het probleem niet weg. Ik heb werkelijk alles gedaan dat wordt aangegeven en meer als ik zo vrij mag zijn.

Bijzonder is dat als ik met een tiental seconden vertraging kijk de foutmelding niet optreedt. Maar dat is niet erg praktisch als overschakel tussen zenders.

Ik wijs ook nog even op de test door de TV Box die op 1 van de zeven testen faalt.

Platform verbindingstest: - Provider niet bereikbaar.

Mijn conclusie is dat het probleem een configuratie fout is bij KPN, dus buiten mijn netwerk.

Ben wel benieuwd of dit probleem ook optreedt bij gebruikers van de ‘nieuwe’ KPN TV+ kastjes?

Dus voordat KPN de tarieven van interactieve TV verhoogd zou ik zeggen eerst mijn probleem oplossen. Of moet ik overstappen naar een andere aanbieder want daar dringt mijn partner nu op aan.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 14, 2026

Staat de Fritz!box ingesteld op het KPN of het XS4ALL profiel?

Heb je glasvezel internet? Dan kun je proberen om het glasvezelkastje ook eens te herstarten. 2 minuten stekker eruit en er weer in.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 17, 2026

Staat de Fritz!box ingesteld op het KPN of het XS4ALL profiel?

Heb je glasvezel internet? Dan kun je proberen om het glasvezelkastje ook eens te herstarten. 2 minuten stekker eruit en er weer in.

Internet werkt. Aalles is tot in den treure herstart, fabrieksinstellingen, nieuwe kabels etc etc. maar dat profiel KPN / Xs4all is nieuw. Zit daar verschil in? De xs4all medewerker die mij een nieuwe Fritzbox stuurde heeft daar niks over opgemerkt. En de KPN medewerkers ook niet. Ik heb een contact met KPN, voor KPN glasvezel  dus waarom zou ik XS4all moeten invullen als profiel. Staat dus op KPN. Maar als dat niet juist is hoor ik dat graag van KPN. Profiel heeft altijd op KPN gestaan, en zonder wijziging aan mijn kant begon de interactieve tv de ellende november 2025. 
dus het lijkt mij sterk dat het profiel daar iets mee van doen heeft. 

ondertussen blijft het oorverdovend stil vanuit KPN ….

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Excuses voor de stilte, ik wachtte je reactie op Wartywolfs af. Heb je de FRITZ!Box via ons? Zo ja, dan hoort hij al goed ingesteld te staan dus dan kan ik me ook niet voorstellen dat het daar misgaat. 

Heb je glasvezel? Ik lees in je stappen dat je al een hoop gedaan hebt, maar heb je ook het glasvezel punt al eens twee minuten stroomloos gemaakt en daarna weer aangesloten? 
We zien soms dat het vanuit daar ook mis kan gaan met de verbinding, dus mocht je dit nog niet gedaan hebben zou je dat dan ook willen doen? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 19, 2026

Dat was 1 van de eerste dingen die ik deed, stroomloos maken van het glasvezel punt. 

Geen van de acties die ik heb uitgevoerd heeft het probleem tot nu toe opgelost.

Het is zo teleurstellend dat er steeds weer om dezelfde acties wordt gevraagd maar er geen oplossing wordt geboden om het probleem op te lossen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

Dus je hebt overal de spanning (volksmond stroom, maar eigenlijk is dat niet juist) eraf gehaald.

2 minuten het glasvezel modem van de spanning af.

Heb je ook de Fritzbox 2 minuten van de spanning afgehaald?

En als laatste haal je de spanning voor minimaal 1 minuut van de KPN tv ontvanger af.

Welke KPN tv ontvanger heb je?

Je hebt er 2, als je ze omwisselt, blijft het probleem dan op de zelfde plaats?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

Kun je, als test, de switch ertussenuit halen en de tv ontvanger(s) rechtstreeks met een ethernetkabel verbinden met de Fritz!box, om te kijken of dat beter gaat? Update: oh, volgens het startbericht heb je dat al gedaan.

Oh ja, welk type tv ontvanger(s) heb je?

(Wat betreft dat Fritz!box XS4ALL profiel, daarvan neem ik aan dat dat geldt (of gold) als je een oorspronkelijk xs4all internet abonnement hebt en nog niet bent overgestapt naar een nieuwere KPN abonnementsvorm. Ik weet niet of dat tegenwoordig nog verschil uitmaakt met het KPN profiel, of dat je dat XS4ALL profiel helemaal niet meer moet/kan gebruiken. Misschien kan een moderator daar uitsluitsel over geven.

Ik heb zelf nog een DSL xs4all abonnement, maar mijn Fritz!box 7590 vermeldt “Other internet service provider” als profielnaam ipv. XS4ALL of KPN, waarschijnlijk omdat ik die configuratie ooit heb overgezet van een oudere Fritz!box uit 2013. Of vanwege DSL ipv glas, zou ook kunnen. Die lijkt het tot dusver prima te doen, dus daar ga ik niet aan sleutelen…)

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • February 21, 2026

Ik weet niet of dat tegenwoordig nog verschil uitmaakt met het KPN profiel, of dat je dat XS4ALL profiel helemaal niet meer moet/kan gebruiken. Misschien kan een moderator daar uitsluitsel over geven.

Goede vraag! Ik heb het profiel nagevraagd en het XS4ALL profiel zou ook gewoon op onze verbinding moeten werken ​@Wartywolfs

@Ruud22 Ik kan helaas niet weten wat je allemaal precies geprobeerd hebt, naast hetgeen dat je zelf al noemde en het stroomloos maken van het glasvezelpunt stond daar niet tussen. Vandaar. 🙂 Ik doe mijn best om een oplossing te vinden, maar daarvoor moet ik toch echt enkele dingen uitvragen. Dit is namelijk niet een bekend probleem, dus moet ik weten hoe de vork bij jou in de steel steekt. 

Je noemde eerder de TV Box, dus ik neem aan dat je de TV+ Boxen gebruikt. Het probleem speelt op beiden gaf je aan, ook als ze rechtstreeks aangesloten zijn. 
Heb je de FRITZ!Box via ons, of heb je hem zelf gekocht?